Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-03-04 på alla områden

  1. 3 poäng
    Kunde inte låta bli😂. För 640kr plus frakt hos Aliexpress. Inga kablar behöver man dra, variabel hastighet och oändliga vinklar!
  2. 2 poäng
    De som påstår att de får ett lika bra resultat för hand har antingen låga krav eller en båt som knappt behöver poleras Maskinpolering går inte att jämföra med att göra för hand Ofta behövs värme för att få bort oxid och den effekten är svår att uppnå för hand Har aldrig testat men batterimaskin hade varit fint Frågan är om de håller i längden Som nämnt så är det bra att få upp värme om båten är oxiderad och det kräver en del från maskinen När man kör tufft(misshandlar) med tex skruvdragare så har de en förmåga att vilja dö oavsett märke Själv kör jag med Flex
  3. 2 poäng
    Ska man vara petig så är det också en dagstur som föreslås av till exempel mig och andra mer positivt lagda. En dagstur första dagen, en till andra dagen, en till tredje... Nåja, för att ställa frågan ingen har ställt; Hur mycket seglingserfarenhet har du TS? Om du törs sticka näsan i detta getingbo igen. Vi är inte alltid så här vresiga 🙂
  4. 2 poäng
    Ja ni gubbs. Hoppas att vi inte skrämt bort TS. De flesta av oss vill ju bara väl, och refererar till våra egna erfarenheter. Ni kanske minns vad fjällräddarna berättade i somras. Nämligen helt otroliga händelser med folk utan erfarenheter av fjällvandring. - En av de värsta händelserna var när de fick larm om någon som fastnat på nån berghylla på väg upp till toppen på Kebnekajse. Mobil var väl det enda han hade med sig. Iklädd endast chorts och några enkla skor, för en dagsbestigning i fina vädret. Dessutom var det inte Kebnekajse utan på fjället bredvid han befann sig. Med detta skriver, vill jag bestämt råda att gå med i Sjöräddningen. Har god erfarenhet av dem.
  5. 2 poäng
    Sammanfattning: Det är ofarligt att ge sig ut ett antal timmar på västkusten om man tar båten dit med lastbil men jättefarligt att göra detsamma ett antal dagar på öst- och västkusten. Mitt råd till TS är att köpa en husvagn😄
  6. 2 poäng
    Det gäller väl att alltid räkna med plötsliga förändringar i vädret trots att flera väderlekstjänster lovar något annat, när man är ute på öppet vatten. Alltså vara såpass förberedd att du kan handskas med båten om det t ex brallar i 10 m/s mer än vad som lovats. Minns t ex en dagstur från Lurö skärgård till Säffle via Dalbosjön i Vänern. 5 - 8 m/s från NV utlovades. Alltså kryss med en kursändring och nytt ben från mitten på Dalbosjön. Med sån vind, var det inte aktuellt att segla inomskärs. En riktigt fin dagstur. - Nåväl strax innan jag skulle ändra kurs, efter en lång bog, så fick jag se en mörk rand ovan hela horisonten mellan SV till N. Med egen erfarenhet, var detta ett tydligt tecken på bråkigt väder. Avvaktade 15 minuter. Då hade randen blivit betydligt högre. Bestämde mig för att reva storseglet maximalt och binda upp ordentligt. Rullade in genuan, så att det var 1.5 meter kvar, fritt segel. Såg till att linan för inrullning beslogs ordentlig. T o m runt ena vinschen, inte bara avlastare. Säkerhetslinor kopplades på både mig och hunden. Hann helt enkelt inte få ned allt. Och jollen som hängde bakom försvann. Strax brallade det i. Ca 3 m höga vågor. Inte en chans att köra per motor. Kollade med en väderstation i Åmål, alltså i vindögat. 24 m/s i lä inne vid land. Ja, fortsatte upp mot Säffle. En av de skumpigast färderna. La mig i lä några timmar bakom en ö när vinden mojnat. Hittade senare jollen uppblåst på ett skär, Koskär i Lurö skärgård. - Två veckor senare gick jag för motor från Spiken till Ekenäs. Fin lugn eftermiddag för motor in i farleden från Vänersjön, d v s från syd-ost. Inga, speciella varningar. Men plötsligt kom något stort grått från NO, rakt över sjön. Hann precis in mellan första öarna innan det brakade loss. En kraftig tromb. Det båste från alla håll, som i en gryta. Och vilket oväsen. Hann få på säkerhetslinorna. Vände mig om... Där snett upp i luften, snurrade jollen helt galet. Sögs uppåt liksom vatten och annat. Så plötslig landade jollen i vattnet bak båten. Denna gång blev det skrot, akterspegeln på gummi jollen slets, av. - Ovanligt? Ja. Men faktiskt har jag för några år, sedan varit med om en ännu en tromb. Denna gång låg jag vid Åsundaöns långbrygga. Vi hade gått i land, jag satt f ö på dass. Ett oherrans oväsen. Grenar, kottar mm rasade ned. Sambon o hunden tog skydd intill en husvägg. Allt gick bra, och plötsligt var allt stilla och tyst. Onaturligt tyst. Men kraftiga, tunga landgången från långbryggan låg i vattnet... - Jag vill absolut inte skrämma dig. Men det är aldrig fel att räkna med oförutsett väderomslag. Och vara, observant på omgivningen. - Så min stilla fråga är: Tror du dig klara vindar uppemot 20 m/s eller mer? Vet du då vad som krävs och vilka åtgärder du ska ta, helst i tid? Är båten och du rustad för segling på öppet vatten, innan du ger dig iväg? Med den lilla erfarenheten du verkar ha? Kan vara mycket riskabelt att chansa. - Rent spontant, med den erfarenhet jag har, så tycker jag att flera skribenter i tråden.... ... Ja, vad säger man? Uttrycker sig väl så oaktsamt och nonchalant. Kanske av brist på erfarenhet av rent av farliga situationer? Allt har gått bra... - Reagerar starkt... Så klart, när nån hejar på... Och säger att det inte är nån fara, allt går bra, du lär dig segla under tiden, e t c, e t c... - Klart jag blir påhoppad nu. Men vet ni vad? Det tar jag. Känner mig trygg i saken. Rätt stor erfarenhet av vatten o friluftsliv, typ mer än halva livet. .
  7. 2 poäng
    Flera saker tror jag kommer att dämpa efterfrågan på framför allt motorbåtar, men också båtar generellt. 1. Vi har en hög och kraftigt ökande inflation. Den kan säkert bli 5-8 procent i snitt under 2022 (just nu ca 4 procent). Inflationen urholkar köpkraften och de ekonomiska reserverna i hushållen. 2. Bolåneräntorna, el och uppvärmningskostnader stiger, vilket ökar boendekostnaderna både för folk som äger och folk som hyr, på kort och på lång sikt. Det minskar marginalerna för hushåll. 3. Bränslepriserna ökar kraftigt, och det är svårt att förutsäga i dag hur det kommer att se ut närmaste halvåret och åren framåt. Törstiga båtmotorer lockar nog mindre och mindre ju dyrare bensinen och dieseln blir. 4. Osäkerhet kring utvecklingen i världsekonomin och den svenska ekonomin kan göra att folk oroar sig för en kraftig lågkonjunktur med ökande arbetslöshet, så man är mindre benägen att hänge sig åt lyxkonsumtion, som ju båtköp faktiskt är för så gott som alla.
  8. 2 poäng
    Jag tror aldrig riktigt jag kommer att förstå varför man registrerar sig som ny användare på ett forum för att besvara en mer än tio år gammal tråd... Men välkommen till Maringuiden 😄
  9. 2 poäng
    För min egen egoistiska del tycker jag det är jättebra att skärgården blir mera otillgänglig så man at man får vara lite mera ifred, men principiellt är det helt förkastligt att förstöra kartmaterialet som man nu verkar göra. När man tittar på resultatet så är det ju förödande för oerfarna fritidsbåtsåkare som inte känner till var man kan färdas utan problem trots att djupet är markerat 0-3 meter. Det är ju massor av välkända "leder" och passager som försvunnit! 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 🖕 Sjökortslyftet och Sjöfartsverket 🖕
  10. 1 poäng
    1400:-? Är detta något annat kit eller? https://kampetorpmarin.se/se/infallningskit-baystar-seastar.html?gclid=CjwKCAiAjoeRBhAJEiwAYY3nDJyP0O8Xw7rCWHn7aenu5nW9wgW2oV5i4mpokQ9x4l4yk3w2TX5vNxoCvsoQAvD_BwE
  11. 1 poäng
    Som sagt är inte båtköpet genombordat än och är planerat att ske den 2 april. Kommer då att åka upp till Norrköping, gå igenom båten och förhoppningsvis köpa, för att sedan komplettera planeringen som jag sedan kommer att posta här. Den kommer bygga på alla tips ni gett mig som jag tackar för. Som flera har skrivit vet man aldrig vilka båtar som visar sig till salu på västkusten.. dock går ett äventyr förlorat då.. Men håller tråden uppdaterad med hur jag gör! Tack igen! //M
  12. 1 poäng
    Haha, vågar nästan inte.. Jofan, har varit på havet med motorbåt, gått båtlivsutbildning och lärt mig navigering osv. Jag har alltid velat segla men har aldrig gjort det. Och innan folk fnyser eller lägger handen i pannan är det precis så här det ska va för min del. Man tar beslut och lär sig av dom. Självlart kommer förbredelser, säkerhet och väderprognosen vara en ständig punkt 1 på listan.
  13. 1 poäng
    Nej då! Jag är kvar! Väldigt kul att ni alla delar med sig av erfarenheter och råd. Sitter och skriver ner, läser på och planerar utefter! Suger åt mig kunskapen som en torrboll! Ska gå med i SSRS!
  14. 1 poäng
    Håller med dom flesta att det blir bäst resultat för hand. Har en bra större maskin, men får lite ont i nacken av den när jag kör på friborden. Tänkte faktiskt leta efter en liten batteridriven polermaskin i år, min är för klumpig och har sladd.
  15. 1 poäng
    Yes, ska kolla in SSRS och gå med!
  16. 1 poäng
    Har lite liknande problem och jag kör med en billig roterande maskin från någon marinbutik för många år sedan. Den funkar bra för större ytor men på de mindre kör jag för hand. Hade tidigare en oscillerande maskin som jag aldrig blev vän med. Viktigt med en roterande maskin är att man inte har för högt varv för då finns risken att det blir "rosor", sägs det. Har inte provat batteridriven maskin för polering på många år. Risken kan vara att en sådan blir rätt tung vilket är kass för ryggen då man ofta behöver jobba i ställningar som inte är så ergonomiska.
  17. 1 poäng
    Ring Bollnäs Bilvård och fråga om bra maskin.
  18. 1 poäng
    Den som väger minst, säger jag. Själv vaxar jag båten för hand, gör man rent ordentligt innan vaxning, och använder bra vax och bra polerduk efteråt går det fortare och blir minst lika blankt. Om inte skrovet är kraftigt oxiderat förstås.
  19. 1 poäng
    Lägger till en liten delfråga: Vad definierar du/säljaren med ”gott skick”? Kanske väldigt svårt att svara på men i annonser kan det betyda såväl omklädda dynor som ny/genomgången rigg och nya segel.
  20. 1 poäng
    Ser det som en direkt (och f.ö. oförskämd) passning till mig. Har seglat mycket, även om jag har motorbåt just nu. Och även lärt mig den hårda vägen att ha respekt för naturen, och att aldrig så goda väderprognoser inte sällan kan vara helt fel. Det som är den avgörande punkten är ju att TS egentligen inte har en aning om båtens/motorns skick och status. Inte mer än att den sagts vara i "bra skick". Visst kan det vara så, men alla vi som köpt begagnade båtar skulle själva aldrig ge oss ut på långfärd med en båt som man egentligen inte vet någonting om. Det är dumdristigt. Sedan har alla ni som rekommenderat att segla hem båten i samma andetag som ni raljerat över "oss negativa" föreslagit att segla och lära sig båten innan hemfärden. Men finns de möjligheterna är det ju ett helt annat läge. Men TS förutsättningar var ju att som första seglats ta hem båten runt halva Sverige...
  21. 1 poäng
    Här följer en hel del självklarheter: Tja… det hade väl enligt min mening varit belagt med likadana risker att segla runt kusten, eller genom kanaler och över sjöarna även om man gör det åt andra hållet. Måhända kan ju vanligtvis rådande vindriktningar i de olika farvattnen förändra bekvämlighet och ”farlighet”. Nej, det är inte ofarligare att segla utmed bohuskusten. Men det kan vara lättare att lära känna en nyinköpt båt om man har den närmare hemmet. Med dagsturer kan man ju också lära känna skärgården och farvattnen runt i kring. Det är ju även lättare att planera sina seglingsturer hemifrån när man kan stanna hemma om väder och vind omöjliggör eller gör det obekvämt att ge sig ut till sjöss. Sedan var det det där med kostnaden, hur man än transporterar en båt från ost till väst, eller vice versa kostar det pengar. Även om man ämnar segla den på egen köl runt sydkusten, måhända det billigaste i pengar räknat, men det kostar semesterdagar eller förlorad arbetsinkomst. Gästhamnsavgifter tillkommer, mat skall man nu äta ändå varesig man är hemma eller annorstädes. Drivmedel tillkommer också. Sedan om någonting går sönder är det lättare att reparera det själv i den egna verkstaden (om sådan finns) där man har verktyg och kanske material. Om man sedan seglar mestadels inomskärs efter bohuskusten och man råkar ut för något haveri som kräver att man måste söka hamn, så finns det goda buss och även tågförbindelse med hemstaden, det tar inte så lång tid att ta sig hem. I värsta fall kan det ta en hel för- eller eftermiddag. En annan sak som inte ännu blötlagts är den personliga utrustningen. Som motorbåtsskeppare kan jag framföra båten i jeans t-skirt och en vindtät fleecetröja, utanpå det en flytväst. Seglare även under högsommar kan få pälsa på sig betydligt fler persedlar. Under tidig vår och sen höst krävs det andra och mer anpassade kläder, därtill vattentäta skodon som brukar kallas för ”stövlar” liksom då sydväst och flytväst kompletterad med sele och livlina. En överlevnadsdräkt är ju väldigt bra. Vidare nödutrustning såsom livflotte och så är inte helt fel, men man skall ju själv få plats ombord. Flytväst med sele och livlina är nog den lägsta nivån i personlig skyddsutrustning. Och det oberoende på vilket farvatten man ämnar att navigera på. Lägg också till i kalkylen att det inte är självklart att man har täckning från mobiltelefonnätet en bit ut från kusten. Kanske det går bättre runt Skånes relativt platta landskap, men till bohuskustens nackdel är det där relativt sämre täckning och det gäller generellt även andra kommunikationssätt eller etermedia ,som använder olika typer av radiovågor. Det finns där hinder som är utförda i granit, diabas och gnejs samt kombinationer av dessa, dom kan vara synnerligen effektiva hinder för diverse radiotrafik, även som det blir bättre på den punkten. Även om man nu till äventyrs ämnar köpa en husvagn (eller husbil) på andra sidan landet eller långt ner i söder eller uppe i norr skall ju även den på något vis tas hem… Vad man än köper egentligen är det billigare att göra det hemmavid, även resor till Ullared eller diverse ”bordershoppar” brukar bli dyra då resor och tidsåtgång medräknas, men klart det är ju roligare att handla utsocknes, och kan ju då vara förenat med ett äventyr i sig att göra så. Så om man vill ha äventyr utmed kuster och på hav eller kanaler och sjöar, så skall man ju leta efter en begagnad båt långt hemifrån, men det är ju alltid väldigt bra med kunskap och erfarenhet. Då kan det vara lättare att ta hem en husvagn eller husbil, varifrån nu dessa dåliga exempel kom in i diskussionen. Jag finner inga bra smilys eller emojjer, men en del ironi är det!
  22. 1 poäng
    Fast är inte det rådet bättre för de som inte kan skilja på segling med bestigning av världens högsta berg? PS det finns utmärkta forum för husvagnsägare också...
  23. 1 poäng
    Nu slipper man ju dessutom alla buffliga ryska turister, ett guldläge att resa utomlands. Sedan vill jag påpeka att jag gillar ryssar när de är i sitt hemland (inte i Ukraina och inte på något charterresemål altså). De är otroligt gästvänliga och bjuder på sig själva.
  24. 1 poäng
    Osäkerheten om vad den där Vladimir hittar på härnäst har säkerligen påverkan också, inte bara relaterat till världsekonomin, utan relaterat till en olust i största allmänhet för att inhandla annat än stormkök, vattendunkar, jodtabletter och konserver…. Tja.. när efterfrågan överstiger tillgången så blir det dyrare. Måhända har de som gjort ett ”covidköp” av båt (eller husbil) nu kanske tröttnat på båt- och husbilslivet nu vill sälja för att köpa flygbiljetter och hotellnätter och då avyttrar sina båtar (eller husbilar) till bra priser.
  25. 1 poäng
    Helt genialt! Med ställbart moment, och på vissa modeller till och med en slagfunktion, alltså helt oslagbart. Många modeller har ju numera också en ljusstark LED- akterlanterna inbyggd. Drivenheten kan ju även kopplas loss från propelleraxeln och sedan användas som gräddvisp, ja man kan ju även borra hål och dra i skruvar med en speciell tillsats. Komplettera bara med solcellsladdning så är semestern säkrad.
  26. 1 poäng
    Jag vet en som seglade J17 från Roslagen till Åland. Neptunkryssare från Sundsvall till Stockholm. Jag köpte en IF i början av 2000-talet av en herre från Umeå som hade seglat den till Vasa varje sommar i många år för att hälsa på släkten. Den här broschyren var ju en fin liten skrift som kan avdramatisera seglingen en smula. Jag skulle kunna ha skrivit vissa delar själv. ”Att segla är ingen trollkonst” Sunt förnuft är en bra inställning! Men som jag tidigare skrev så tycker jag inte att TS ska göra det i april. Bättre att vänta tills vattnet är varmare, vädret stabilare, haven och skärgårdarna är tätare befolkade. Segla några helger i Bråviken utanför Norrköping för att testa båten och lära känna den. Sen dra iväg i juni.
  27. 1 poäng
    Tjo... Var till en bilhandlare och diskuterade ev husbilsköp. Begagnat... Typ 5 - 10 år. Känner honom och han vet att jag gör inget överilat. Rådet från honom: - Vänta tills nästa höst när alla husmödrar gått tillräckligt länge på torken och inte kunnat semestra utomlands efter ordning. Då kommer garanterat det bli ett överflöd på båtar och husbilar. De senare kommer att gå ned i pris 100 - 150 000 mot priset i dag. Halveringstiden på husbilar är normalt 10 år. Så jag får ta två somrar till på sjön. Sen blir det en husbil också. - Kanske vänta, om det inte är panik? .
  28. 1 poäng
    Det är väl kanske så att man inte tänker på att tråden är gammal. Man kan ju vara en bra människa för det.
  29. 1 poäng
    Som jag skrev i ett PM till TS, Det farligaste med din segling är när du kommer till Göteborg där risken är mycket större att bli påkörd av en spårvagn än att råka illa ut på seglingen och det vidhåller jag. Förstår inte hur en del av MG:s medlemmar överhuvudtaget vågar sig ut på sjön med tanke på vad de skriver, kanske bättre med en kolonilott eller ett torp i skogen? Det finns bra forum för det också. Så låt inte er egna oro skrämma bort nyblivna båtägare.
  30. 1 poäng
    Jag vet inte varför vissa vill haussa upp risken med segling? Kanske för att framhålla sig själv i bättre dager? 15 dagsetapper är 15 dagsetapper. Gör man 15 dagsetapper utan tidspress så ska det mycket till innan man ”riskerar livet” Håll koll på vädret, stressa inte, håll koll på hamnar, svajvikar, skyddande öar och ha alltid en plan B om vädret blir sämre. Det absolut farligaste som finns när du är på sjön…. Det är land! Flera som, enligt Raol, är ansvarsfulla rekommenderar att gå för motor!!! Herreminskapare! Det är ett riktigt dåligt tips. Att köra en Maxi 68 för utombordsmotor mot öppen horisont….. det skulle jag definitivt helst avstå från. Att segla en Maxi 68 med öppen horisont skulle jag däremot absolut kunna tänka mig. Om prognosen säger 10-12 m/s motvind…. Okej! Då skulle jag sannolikt skjuta upp det. Men jag hävdar med en dåres envishet att man även med begränsad erfarenhet kan avverka 10-15 nm/dag med en Maxi 68 i hyfsat väder. Att påstå att det vore att riskera livet innebär att tusentals svenska familjer ständigt riskerar livet varje sommar. I vår hamn var det tre killar som köpte en Accent i syfte att segla till Finland. Dom hade gott om tid, seglade upp till Norra kvarken och inväntade vackert väder för skuttet österut. Å tametusan! Alla tre lever än i dag! Däremot hade vi tre andra entusiastiska unga herrar som just gått seglarskola, köpt en Rock 20 i misserabelt skick som dom sa att dom skulle ta över Sundsvallsbukten i 15-17 m/s. Nej! Sa jag. Ni ska inte över bukten i den båten i dag! Dom trodde mig och lade sig vid vår servicebrygga för att dricka bira och spela gitarr i stället.
  31. 1 poäng
    Herrejisses! Vad är det för trams? Jag håller med Nilsnobbing S841 m fl. Vi snackar inte Mount Everets! Det formligen dräller av gästhamnar, naturhamnar, strandhugg och annat längs vägen. vi snackar kustsegling efter svenska kusten. Ett förbannat surr om motorgång! Varför i hela friden ska han gå för motor? Vad är det för trams? Maxi 68 är en segelbåt! Lyssna på ordet! Sammansatt av två ord SEGEL och båt. Om Pelle P hade konstruerat den för motorgång hade den saknat mast och köl. Kraftigare motor och minde roder mm. En Maxi 68 är en riktigt usel båt att köra för motor. Den seglar däremot helt OK för sin storlek. Sannolikt går den fortare för segel såvida det inte är motvind hela tiden. Är det kraftig motvind så går det förmodligen ändå fortare att kryssa i än att göra 3 kn i motvind och motsjö med nån liten högljudd gräddvisp i häcken. Segelbåtar är dessutom ganska obekväma vid motorgång. Rullar, pendlar och har sig. Bestyckad med utombordare ska dom dessutom upp och vispa luft hela tiden om det är lite sjögång. Nä! Här är mina råd! Se över båten och dess utrustning. Vänta till slutet av maj/början av juni. Segla några helger för att lära känna båten. Avsätt minst två veckor för turen. Ta det lugnt. Stressa inte. Läs dom tips du fått ang utrustning, säkerhet mm. Sätt stor och fock och dra iväg. Du ska inte korsa Biscaya! Planen är ju att i sakta mak luffa med segelbåt runt sydsverige. Du kommer att få en trevlig seglats, se härliga platser, träffa en massa kunniga trevliga båtmänniskor! Säkert en och annan skitdag också… men dom har du snart glömt.
  32. 1 poäng
    TS skriver att det gäller en 68 i bra skick och att han inte är "supererfaren seglare" vilket jag tolkar som att han inte, till skillnad från min gode vän Alexander, är en total nybörjare. Att jämföra svenska kusten med bestigning av Mount Everest är enligt mig trams. Rätt förberedd är det en härlig seglats där TS får massor med erfarenhet.
  33. 1 poäng
    TS, du har fått många bra råd i tråden. Att gå runt kusten: Med en okänd båt, utan el, med en utombordare och utan så mycket kunskap må vara ett äventyr. Men skillnaden på en amatöräventyrare och en mer erfaren är att den sistnämnda inte är dumdristig. Det kan vara ett äventyr ändå, utan att du sätter livet på spel, vilket jag anser att du gör om du tänker fullfölja detta alternativ. Ungefär som att bestiga Mount Everest utan att ha förberett sig alls. "Men jag gillar äventyr".... Avrådes bestämt ! Att gå Göta kanal i maj: Kanalen är visserligen "öppen", men under för- och eftersäsong (som detta är) sker trafiken mot ett strikt schema och i konvoj. Det är ofta samma slussvakt som följer konvojen, och det finns inte utrymme för "extranätter" eller andra avsteg. Rekommenderas absolut inte med en okänd båt och ringa kunskaper. Vättern och Vänern är ofta inte att leka med heller, och med den ringa motorkraften du har i en utombordare på M68 är risken stor att det inte är du som "bestämmer" så mycket som du skulle önska vid över/genomfarterna. Enda positiva är väl att du går Göta Älv åt rätt håll och slipper tampas med motström.... Avrådes ! Att ta båten på lastbil/släp: Absolut det mest förnuftiga. Äventyr kommer du garanterat att kunna fixa senare med den båten och Västkusten, tro mig 😉. Tänk också på att det finns en anledning att båten säljs, och den verkar ha en del arbete som behöver göras innan den är i alla fall hyfsat redo att åka lite längre i. El måste du nästan ha, och motorn - har du ens en aning om status och när den servades sist o.s.v. ? Visst funderar du på att göra detta på båtens nuvarande plats innan du åker, men det kommer vara "tungt" att göra dessa uppgraderingar på distans. Du kommer upptäcka att du glömt en liten detalj hemma o.s.v. Således - överväg att ta hem den landvägen. Rekommenderas. Att vänta lite och köpa en M68 på närmare håll: Det är en synnerligen vanlig båt, som dessutom brukar finnas till ett pris som är mindre än både bensinkostnaden och transportkostnaden. I synnerhet om du börjar räkna in dina egna transporter med bil fram och tillbaka du behöver göra redan innan båten ens börjar röra på sig i vattnet... Bästa alternativet.
  34. 1 poäng
    Jag måste säga att jag tycker det är grovt oansvarigt att rekommendera en segling längs kusten utan att veta ett dugg om trådskaparens förmåga eller erfarenhet. Det är jämförbart med att svara nån som undrar hur man bäst lär sig simma att hoppa i vattnet och testa lite, för "det går nog bra". Nä, jag tror nog ändå att det är bättre att skaffa en likvärdig båt på närmare håll. Västkusten är full av båtar, så det ska inte vara så svårt så länge man är ute efter en så vanlig båt, eller båttyp, som Maxi 68. Och i andra hand ta båten genom Göta Kanal.
  35. 1 poäng
    Du har fått många bra råd redan och jag sällar mig till de som tycker att alt 1 är att ordna landtransport av båten och alt 2 är att segla senare med några rundor runt Norrköping för att lära dig båten osv. Men jag vill slå ett slag (som det väl heter i seglarkretsar ) för ett medlemsskap i SSRS. En billig försäkring om du behöver hjälp - och det kan du nog förutsätta att du behöver någon gång. Själv gillar jag idén med SSRS. Frivilliga sjöräddare som även rycker ut på icke akuta uppdrag till medlemmar som fått slut på soppa eller där riggen blåst av. Elen behöver du naturligtvis fixa innan du drar, om du väljer att segla.
  36. 1 poäng
    Det jättetråkiga svaret: Jag föreslår att du inte köper just den båten utan en närmare hem. Om några månader finns det mycket mer att välja på när säsongen kommit igång.
  37. 1 poäng
    Hej Martin o välkommen till Marineguiden, Nu ska jag börja med att vara lite tråkig. Att som nybörjare segla hem en liten båt med okända fel o brister från Norrköping till Göteborg i mitten av april är ett riskfyllt projekt. Det är långa sträckor öppen kust. Den vanligaste vindriktningen är SV vilket betyder mycket motvind. Maxi 68 är en skaplig liten nybörjarbåt men inget jag (som har rätt lång seglingserfarenhet) skulle vilja kryssa med hela vägen ner längs östkusten och runt Skåne. Om det händer något så är det väldigt kallt i vattnet vid den tiden på året så utan överlevnadsoverall med flytkraft så kan det vara med livet som insats. Maxin väger 1600 kg och är 2,4m bred. Det går utmärkt att lyfta upp en båt i den storleken på en släpkärra (t.ex en biltransportsläp) och köra den via E4 o Rv40 till Göteborg.
  38. 1 poäng
    Detta låter tryggt Tack för tips!
  39. 1 poäng
    Jag tror man skall vara försiktig med att jämföra flaggtraditioner med nationalism. Tror det mer handlar om att bevara vissa traditioner i största allmänhet i en värld som förändras i en rasande takt. Då kan gamla traditioner (förutsatt att de inte är diskriminerande eller på annat sätt skadar våra medmänniskor) ses som en slags avstressande trygghet.
  40. 1 poäng
    Ja, det är trist att vissa medlemmar inte har förmågan att visa respekt för andra människor och det de uppskattar.
  41. 1 poäng
    Kom just på varför jag inte skrivit på länge här, en del medlemmar har ett förakt och en ton i sina inlägg att jag blir ledsen. Tack för mig /C
  42. 1 poäng
    Kallas väl fortfarande korvhandlare vad jag vet, i alla fall kring Orust? Bor man inte på västkusten och är väldigt lat så behöver man ju inte använda flaggan alls. I Bohuslän, framför allt i de norra delarna är flaggan nödvändig av en enda anledning. Att visa att man inte är norrman.
  43. 1 poäng
    Ankarspel = Anchor windlass Bockar = Stands, boat stands eller om det är en vagga så heter det cradle Täckställning = Winter storage cover, själva ställningen är frames Kapell = Boat cover, bimini top, cockpit tent mm beroende på vilken typ av kapell som avses Senast ändrad av cerber0s | 26 april 2010 | 12:09
  44. 0 poäng
    Så vindarna på västkusten är förutsägbara och stabila om jag förstår det rätt? Precis som jag och flera med mig skrivit så bör TS ägna några helger under våren åt att testa båten, fixa båten och lär känna densamma. Som jag och flera andra skrivit så rekommenderar vi INTE att sträcksegla Norrköping- Göteborg med begränsad erfarenhet och nyköpt båt. Att han/de ska ta god tid på sig och lägga upp kortare dagsetapper. Men tydligen är dagsegling farligt i St Anna men inte i Bohuskusten!?!?! Sen om jag sitter i ruffen på en Maxi 68 eller hemma i soffan när jag planerar är ju mer en fråga om bekvämlighet och inte en fråga, som det hävdas, om att riskera livet. Samma om det blir oväder. Det kanske inte är lika bekvämt att sitta i en 6,8 metersbåt som hemma i TV-soffan. Men risken att dö av att sitta i båten och kura är marginell. "Kostar semesterdagar" Jaså??? Det är väl klart att det kostar semesterdagar att semestersegla! Eller??? Visst kan TS ta båten med lastbil till GBG och låta den ligga vid bryggan men jag tror att TS tänker segla med sin båt. Jag gissar att vi inte snackar om yrkesmässig segling i Bohuslän. eller att TS får betald ledighet för att segla på västkusten. Gästhamnar är väl inte heller gratis på västkusten. Bensin till snurran är inte gratis bara för att TS seglar på västkusten. Jag vet att bryggseglingen är väldigt utbredd. Bryggsegla är billigt men jag uppfattar det som att TS inte köper båten för att ha den liggande still i hemmahamnen. Det kostar att semestra. Det kostar att använda en båt. Även i Bohuslän. Jag ser inte risken att förlora livet i det här argumentet heller. Inte heller här ser jag någon risk för livet. Det här är väl exakt samma problem för den erfarne som för nybörjaren. Min motor stannade förra sommaren. Jag tog mig till en ö ganska långt hemifrån. Jag har ingen "verkstad i båten" och hittade inte varifrån tjuvluften kom in. En hjälpsam stockholmare vid bryggan hittade felet och jag löste det med en bit kopparrör och en nylonslang. Även i detta har jag svårt att se riken för liv och hälsa. Även detta vore ett problem som jag skulle drabbas av trots 45 år på sjön. Jag har också tvingats lägga båten fem-sex dagar i en främmande hamn p g a haveri, ta mig hem för att jobba några dagar och fortsätta färden senare. Jag hade ingen privathelikopter som tog mig mellan Gävle och Sundsvall. Trots lång erfarenhet. Jag dog inte av att åka tåg heller. Kläder, säkerhet och personlig utrustning har diskuterats i början av tråden. Innan den gled in på att det är livsfarligt att segla. Sen får kan man inte utgå från att TS är helt tappad bakom en vagn. Att TS förstår att det kan vara busväder eller stekhett en svensk sommar och att man har kläder därtill har påpekats och det tror jag att TS förstår. Och... Handen på hjärtat. Hur många av alla tusentals semesterseglare har livflotte och överlevnadsdräkt ombord för att segla dagsetapper? Vi snackar om kustnära segling 10-20 nm/dag! Snacka om att skrämma bort folk från båtlivet! Om uppmaningen är att ha livflotte och överlevnadsdräkt för att ta sig utanför sista skäret så lär TS knappt komma ur Göta älv även om han tar båten på lastbil västerut. Helt ärligt... Så är inte livet som kustseglare i Sverige generellt. Problemet har vidrörts i tråden redan. Sen ser jag fortfarande inte skillnaden mellan östkust, sydkust och västkust . Snarare tvärtom. Vill man ringa 112 förefaller det, enligt dig, snarare som ofördelaktigt att befinna sig i bohuskusten. Bohuskusten som i andra delar av diskussionen uppfattas som idiotsäker ur alla aspekter. Jo! Jag erkänner! Det var ett dumt tips av mig med husbilen eftersom det farligaste vi ägnar oss åt i vår moderna tid är att åka bil. Men TS kan kanske skaffa en kolonilott, börja spela bridge eller knyppla spetsar. Det är väldigt ofarligt. Det här är mitt huvudargument. Vänta till sommaren och gör ett semesteräventyr av det hela. Avsätt tre veckor och segla hem den. Det är mycket mer upplevelse och äventyr än att se en båt lyftas på och av en lastbil. Själv blev jag uppriktigt besviken när min kompis köpte ny båt i Vättern och vi inte skulle segla hem den. Han lyckades fixa en oförskämt billig trailertransport. Jag hade redan börjat se fram emot kanalen, nattseglingarna, se nya hamnar mm. Absolut! Använder man sunt förnuft och låter saker ta den tid det tar och har lite grundläggande kunskaper så är skillnaden mellan att ta trevande steg i sin utveckling ungefär samma sak utanför Norrköping, Kalmar, Karlskrona, Tomelilla eller Malmö. TS planerar ju inte att segla från Norrköping till Svalbard direkt. Jag hävdar att man med en Maxi 68 i gott skick, sunt förnuft, bra säkerhetstänk och försiktighet på någon/några veckor luffa sig fram längs kusten mellan Norrköping och Göteborg om man har grundläggande kunskaper i segling. Jag hävdar att man med större stolthet efteråt kan säga "vi seglade hem båten under semestern i somras" än att berätta att "jag lejde en åkare att köra ner den med lastbil" Tyvärr så upplever jag att vissa gärna vill krångla till båtlivet inför andra. Varför? Det vet jag inte! Kanske för att framhålla hur otroligt insatt och duktig man själv är? Naturligtvis så betyder erfarenhet otroligt mycket men det är en viss skillnad i att i sakta mak ta sig från brygga till brygga längs kusten under några sommarveckor och en transportsegling med tidspress från Smygehuk till Töre en blåsig höst. Har man grundläggande kunskaper, sunt förnuft, är försiktig och har gott om tid så är det inte så förbannat krångligt att segla. Inte så förbaskat farligt heller. Är man rädd för att dö ska man i första hand sluta röka om man gör det. Sedan sluta åka bil, absolut sluta åka motorcykel. Sen så ska man äta nyttigt. Inte sluta segla. Det är friskvård! Friskvård förlänger livet!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...