Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-02-15 på alla områden

  1. 3 poäng
    Det finns absolut ett värde i grejorna. Bara en beg Furlex med profiler lär du kunna få 1500 -2 000 för om det är skick på grejorna. Bekymret är att grejorna blir att betrakta som begagnade råvaror för en rigg så länge du inte hittar en köpare med en Finnflyer. Alla stag och vant måste anpassas. Spridarnas längd och vinkel, Maströrets längd höjden på beslag och sånt. Men eftersom en ny rigg är så osannolikt dyr så kan du säkert få 4 -5 tusingar för grejorna. Annonsera ut allt som delar i stället. Bomen, Furlexsystemet, maströret och seglen. Beslagen, block mm kan du lägga ut på Tradera. Mer jobb men mer pengar.
  2. 2 poäng
    En dieselmotor som inte går på optimalt varvtal drar väl ungefär 0,2 l/h/hk. När man pluttrar fram i deplacementfart använder man max 10 hk. Om man ska mäta 2 ĺ/h blir det svårt, det är väldigt lite. Det är ungefär två matskedar per minut. Pröva att hälla en matsked så att den räcker i 30 sekunder och inse att det måste vara väldigt svårt att mäta så låga flöden.
  3. 2 poäng
    Jag vill ha ca 150hk, en räckvidd på 120NM i 25-30kn, vikt på motor max 210kg, vikt på batteri max 100kg, laddtid på max 30 min, laddstationer vid varje båtmack, garanti på bibehållen 100% batterieffekt i minst 10år, samma pris som motsvarande bensinmotor. Jag räknar med att elen, inom kort, kommer att kosta minst lika mycket per NM som bensinen gör idag så jag vill inte betala mer för en elmotor.
  4. 1 poäng
    Jag hugger så här på kvällskvisten! Kan inte hålla mig. På sätt och vis har du rätt, men i det här fallet har den statliga energipolitiken (och EUs gemensamma elmarknad) satt konsumenter (och företag) i en riktigt dålig sits. Jag tycker elbidraget har drag av populism, en sorts ursäkt för att vilket regeringsparti man nu vill skylla på har fuckat upp svensk energipolitik och sedan EU ovanpå det. Ja, om du kan visa att värdeminskningen beror på olaglig marknadsmanipulation. Annars är det som att be om kompensation för en trisslott som du inte vann på. Det kan man fråga sig. Det går att resonera kring hur mycket staten ska täcka upp för in absurdum. Ska rökare, alkoholister och feta människor få betala sin egen vård för att de väljer att röka, dricka och äta? Det är ju så försäkringar funkar. Tycker du att du får betala för hög premie för att andras grejer pajar men inte dina, så strunta i att ha försäkring. Du kan ju spara ihop pengar för regniga dagar själv istället. Hela det svenska samhället är uppbyggt kring högt skattetryck för att täcka upp för andras behov än dina egna. Det kan man ha åsikter om, men så är det. Ja, alla har ett val, men Sverige är generellt sett inte så bra på att hålla individer ansvariga för sina val. Men eftersom en majoritet av folket röstat på S & co är det väl bara att utnyttja det maximalt istället. Vad fan får jag för pengarna, liksom.
  5. 1 poäng
    Men det ordnar du lätt med lite öppna fönster dom sista dagarna i månaden. Gör ett test redan nu så du vet hur många dagar du måste ha "öppet hus". 🥶 Om du inte gillar kyla kanske du kan pröva att duscha några timmar varje morgon 🚿 😇
  6. 1 poäng
    Det var ju tur att jag la med en brasklapp i mitt inlägg. 😁 Oavsett vad som är rätt blir det svårt att mäta såpass låga flöden.
  7. 1 poäng
    Det är även som Ingemar skrev att när motorn och bränslepumpen blivit riktigt varm så visar systemet på lägre förbrukning i dessa låga intervaller, bränslet passerar väl förmodligen betydligt långsammare genom pumpen då och hinner värmas upp så att volymen på returbränslet är större än volymen på inkommande bränsle, därav skillnaden.
  8. 1 poäng
    Oavsett vilket - läs vad vi andra skrivit: Även om den drar 2-3 l/h och inte 1 l/h lär du ha stora problem att hitta en givare som fixar detta. Där bör du lägga krutet härnäst, om det skall "krutas" alls 😉
  9. 1 poäng
    Oj, det låter som något är fel… det är ju ungefär tre gånger mer än vad man brukar säga att den dieselmotor drar i en segelbåt av er storlek.
  10. 1 poäng
    Skall man försöka mäta litet flöde som skillnaden mellan två betydligt större flöden, så kommer de två mätarnas mätonogrannhet att orsaka stora fel. 1% felvisning av fullt mätområde, blir 10% vid 10% visning. Om dettta då är i olika riktning för de två mätarna så blir skillnadsvisningen rena hasarden. Jag fick dieselflödesmätningskrav från en kund till en 3MW dieselmaskin, och vi fick då utforma detta via de uppmätta individuella felvisningskurvorna, klart komplicerat, och ändå inte bra.
  11. 1 poäng
    Perfekt! Just det vill man uppnå. Då åker tjuvarna dit så det skriker om det.
  12. 1 poäng
    Så här tycker Navionics att det ser ut.
  13. 1 poäng
    Det fungerar inte´. Framflödet är inte konstant utan kraftigt beroende av bl.a. motorns varvtal, då detta ju driver pumpen. Dessutom påverkar slitage och en hel massa andra omständigheter vilket faktiskt framflöde det är från tid till annan. Dessutom måste man ha i åtanke att vi i TS fall talar om väldigt låga flöden, som framförallt på returen dessutom inte är fint och jämnt. Snarast "spottande". En utjämnare och inte minst en sensor som är extremt duktig på låga flöden behövs. Innan TS (och andra) funderar vidare bör TS försöka hitta en sensor som klarar att mäta någon enstaka liter/h (=0,02l/min) med god noggrannhet. Har själv viss erfarenhet (en del vet nog varför😜) av just denna typ av mätning, och de bästa sensorer jag hittat till överkomligt pris är ändå sällan specade under 0,05 l/min (3l/h) som lägstaflöde. Och då är det ett jämnt, fint flöde som avses.
  14. 1 poäng
    Den hade definitivt räckt till ...och så en annan sak ...hade jag börjat om med mitt bygge idag och vetat det jag vet nu hade jag inte valt 123BMS. Man får hålla på och mixtra för att ställa om och lura BMS så den inte tror att det är fulladdat vid en spik tex vid uppstart men även annat. Jag köpte gen2 en vecka innan gen 3 kom men det var det ingen av försäljarna i Tjeckien som upplyste om. 🙂 På min BMS slår det av laddningen då ngn cell befinner sig över en viss nivå. Bäst är att ha den på 3.4 volt men det funkade inte så jag fick skruva upp till 3.5. På gen 3 lär det vara så att den inte tror att det är fulladdat förrän SoC är uppe i ett visst antal procent, kanske 100%, men jag skulle inte lita på att det heller funkar. Den räknar även grovt fel på SoC när man tex lagar mat med induktionshäll och kraftigt uttag upp till 200A och även annat men en del har jag säkert glömt nu eftersom jag vant mig med det hela och vet hur jag ska fiffla. Jag hade satsat på Daly istället. 123BMS är dessutom prissatt till ungefär dubbelt så mkt som den är värd, men tjusig förpackning, app osv.
  15. 1 poäng
    Som vanligt är man helt fel ute när man vill förbjuda en teknik. Det är ju inte tekniken i sig som är skadlig det är utsläppen. Sätt gräns på utsläppen och låt tekniken vara! Rätt som det är kommer kanske någon på en teknik/tillsats som gör att förgasarmotorer inte släpper ut något. Det kan ske om tekniken får vara kvar och det sätts krav på utsläppen. Nöden är uppfinningarnas moder!
  16. 1 poäng
    Beror väl på hur ofta man kollar på pinnen😎
  17. 1 poäng
    Enkäten stöp på första frågan. Valet: "Inte intresserad" finns ju inte med. Hur redovisas de som likt mig föredrar bensin- eller dieseldriven motor?
  18. 1 poäng
    Skadan är känd i friluftskretsar, det var en tur i lågt tempo. De flesta åldringar brukar ha hjälm då fallen kan få särskilt olyckliga konsekvenser för gamlingar. Många testar även höftskydd, men det är osäkert med nyttan. Väldigt ovanligt att räddningshelikoptrar landar på isen (som den gjorde denna gång). Jag tycker dock att det är bättre använda skattepengar än meningslösa TBT-processer. Jag är glad att som skattebetalare ha medfinansierat din räddningsresa! Hoppas allt är återställt och att du fortfarande vågar dig ut på isar men i fortsättningen med en bra hjälm!
  19. 1 poäng
    Den blir kanon ovanpå spärrskiktet som behövs eller direkt på gelcoaten efter du tagit bort din hormonstörande färg - vilket du ju behöver göra för att få sjösätta 🙂
  20. 1 poäng
    Mellgard har ju själv tidigare i tråden skrivit "trepanerad efterhuvudskada ("subduralt hematom")" som möjlig orsak till dom problem han orsakar sig själv.
  21. 1 poäng
    Varför jobbar du inte med nåt värdeskapande? Det du håller på med är att sträva bakåt. Varför är det så viktigt för dig att motverka något som är bra?
  22. 1 poäng
    Jag är inte jurist, men jag tvivlar på att skälighetsregeln kan tillämpas på det sätt du tänker. Om man bara ser din båt som ett isolerat fall (den enda med TBT-läckage) så kunde man kanske principiellt argumentera för att det inte var en skälig kostnad att sanera din båt, men då blir konsekvensen att ingen behöver göra det och det tror jag inte är lagstiftarens avsikt.
  23. 1 poäng
    Sluta fjanta dig stick iväg och skrapa rent din botten.
  24. 1 poäng
    Du tillhör istället en självgod kategori som tror du är mer berättigad och bättre än andra.
  25. 1 poäng
    Typiskt ett äkta nättroll, bara svammel.
  26. 1 poäng
    Kort beskrivning av rättskämpe och rättshaverist. En rättshaverist har inte rätten på sin sida och bråkar ofta om skitsaker på ett näst intill tvångsmässigt vis. En rättskämpe bråkar om stora och ofta livsavgörande saker där hen har den moraliska rätten på sin sida och oftast även den juridiska. En frisk och spänstig person som har det gott ställt som bråka år ut och år in om några dagars arbete och/eller några tusenlappar sorteras lätt in i rätt kategori.
  27. 0 poäng
    Mät bara returflödet. Om det finns ett förhållande mellan returmängd och gaspådrag så går det att räkna ut förbrukningen baserat på returmängden. Tomgång = hög returmängd Fullgas = låg returmängd Och invertera resultatet. Borde fungera om inte returflödet är konstant, men om returflödet är konstant kan man dra ifrån det från flödet på huvudledningen och få ett värde på förbrukningen.
  28. 0 poäng
    Kolla om axeln ligger centrerad i hylsan/röret till vänster innan du skruvar isär.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...