Jump to content
Sunday 03 July 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/08/2022 in all areas

  1. 5 points
    Jag har digitaliserat några böcker med maritim anknytning för att glädja andra. Gratis, rättigheterna är utgångna. Här är den första..... https://www.batteknik.se/bok/resan_till_kappkina.pdf
  2. 1 point
    Med lite tur kanske svar kommer men det är 16 år sedan StyrmanJones besökte forumet.....
  3. 1 point
    Fabrikspressade FME-kontakter bör vara lika bra som egenpressade. Man får ju förutsätta att de ha korrekta verktyg vid masstillverkning. En minst lika viktig del är att de använt limmande krympslang så att anslutningen blir vattentät. Jag är inte förtjust i att ha långa kablar ur masten som riskerar att fastna vid av/påmastning och som ska träs genom båten varje gång. Jag har ordnat en skarv med FME-nipplar vid mastfoten. Om du ska pressa själv så se till att du får FME-nipplar som passar till aktuell kabeltyp. Det skiljer sig t.ex. i grovlek på innerledaren som ska in i mittstiftet. Gängorna för att koppla samman passande antennkontakt eller antennskarv med FME-nipplar är standard så har du bara FME-nippel i kabeländen så är resten okomplicerat. När du skruvar samman nippeln med antennkontakten så ta inte i för hårt. Jag har lyckats dra sönder skruvgängdelen på en nippel. När jag skulle byta antennkontakten så gick det inte att få isär utan fick klippa kabeln o pressa dit en ny FME-nippel (det var då jag upptäckte att det finns olika kabelstandard för FME-nipplarna...). Nu har jag turen att ha en kompis som jobbar i antenninstallationsbranchen så det löste sig med att få tag på passande FME-nippel. Han rådde mig för några år sedan att byta till YE50-kabel och det bättrade på min VHF-räckvidd (lånade en rulle kabel o bytte rubbet. Den kabel du länkade till verkar ha likartad dämpning så den blir nog OK för din AIS.
  4. 1 point
    Men det är väl fortsatt giftigheten/skadligheten för det marina livet som är det relevanta när det gäller TBT på båtar. Tror inte AFS-konventionen bryr sig särskilt mycket om människan m.a.p. sitt förbud, även om det såklart i förlängningen även påverkar människan om havet dör.
  5. 1 point
    Men varför är Båtmiljö fortfarande oseriösa om de för två år sedan ändrade på en skrivning enligt ditt tycke och påpekande?
  6. 1 point
    Med en sådan plåt sparar du mycket tid men hur säkert är det att en passar den vinkeln du har på din båt. Om du funderar på en skyddsplåt skulle jag ha gått till en plåtfirma för att kolla vad det kostar att bygga en som är anpassad till din båt. Det behöver inte blir så dyrt. Om du bor i Göteborg hade jag rekommenderat Båtfixaren. Det finns säkert flera andra.
  7. 1 point
    En annan fördel med att dra avgaserna genom skrovet är förutom att man slipper ha koll på bockhornet är att man i många fall skonar turbons avgassida. På många båtar så gör motorinstallationen att motorn hamnar nära maxdjupet och det står vatten högt i bockhornet och turbons turbinhus rostar sönder, vilket många fått erfara. Sönderrostade turbinhus är inte lika vanligt på TAMD och KAMD.
  8. 1 point
    Jag kanske har dålig fantasi. Men hur i all sin dar kan man använda ett fenderskydd onormalt så det blir mer utsatt än det redan är? I bland blir man mörkrädd för kund"service" påhittighet gällande argument för att undvika reklamation. Håhå jaja, i bland är det bättre att svälja förtreten och komma vidare än att stånga sig blodig till ingen nytta.
  9. 1 point
    Det är exakt sån jag tänker köpa under våren. Jag köpte en riktigt bra kabel inför förra säsongen, men jag misslyckades med att montera kontakterna tillräckligt bra, plus att jag behövde flera skarvar pga feltänk. Resultatet blev att mottagningen var markant sämre än med RG58 med färdiga kontakter som jag hade innan. Så nu blir det ny antennkabel inför säsong 2022. FME-kontakterna är smidiga eftersom de är ungefär samma diameter som kabeln, vilket förenklar när man ska dra kabeln. Sen bara man skruvar på FME-PL259-adaptrar i ändarna och kopplar in. Mät noga maströrets längd och sträckan som krävs från mastfoten till radions baksida. Dumt att behöva skarva. Några meter extra kabel är att föredra framför en extra skarv. I vårt fall är maströret ca 13.2 m, och avståndet från masten bak till radion ca 2.5 m, så kortaste längden av de färdiga längderna blir 18 m för vår del. Ca två meter överskott, men den nominella förlusten vid ca 159 MHz är 0.2-0.3 dB extra för den längden, alltså försumbart.
  10. 1 point
    Håller med. Googlade på ce-märkning och Diablo och hittade detta: https://www.marineonline.se/nuova-rade-diablo-smart-tankar.html Tankarna är CE-godkända och Rina godkända. För bränsle och spillvatten är de dessutom ISO 21487 certifierade. Kanske bara så att SeaSea inte tycker det är så viktigt att skriva ut detta?
  11. 1 point
    Det är ju rätt bra om en bensintank är CE-märkt eftersom man då vet att den är testad just för bensin. Nu tror jag ju inte att det är något problem med Diablotanken, men om det händer något, tex. att båten fattar eld, är det ju bra att allt är korrekt utfört om man vill få ut något på försäkringen.
  12. 1 point
    Elektrostatisk ström? Varifrån har du fått den infon? Och om du tar upp den ur vattnet mellan körningarna som @Lintott skriver så är det liten risk att råka ut för galvanisk korrosion.
  13. 1 point
    I muskelbåtar (och tillika -bilar, hot-rods) har man ju två trevägsspljäll så att man kan välja var avgaserna skall mynna, raka rör eller ut genom drev eller ljuddämpare. För att nu göra enkla saker mer komplicerat skulle man ju kunna tänka sig en sådan lösning….? De där trevägsspjällen kan man ju finna som reservdel eller tillbehör även inom lastbils- busssfären. Verkstadens gamla Volvo F88 har ett sådant spjäll som även kan stängas helt, då kallas det för ”avgasbroms” en finurlighet som tydligen inte längre får användas.
  14. 1 point
    Frågan har varit uppe på här på forumet tidigare, den som söker den finner. Jag minns inte vad resultatet av den diskussionen gav eftersom bensin inte direkt hör till mitt intresseområde ombord.🙂 Men som sagts, man köper en diblotank och sedan ett svart, blått eller rött lock beroende på vad man avser att förvara i tanken.
  15. 1 point
    Det ni kallar "bricka" är väl ett beslag för att skydda/dekorera en dränering av en ankarbox eller annat fack uppe på däck. Ett sätt att skydda beslaget i framtiden är väl att bromsa båten innan den slår i bryggan genom att lägga i backen ett ögonblick.
  16. 1 point
    Hej, En anledning till förbjud mot fosfat i tvätt- diskmedel har en orsak i vattenreningen. Idag inget problem. Enda problemet är underdimensionerade anläggningar. Gissar på att VA-taxan ökar 3ggr de närmaste 10 åren. Mycket behövs byggas om och förnyas. Jag skrev också en droppe i havet. Naturligtvis är närmiljön mycket viktig för livet där. Östersjön behöver med vissa cykler nytt vatten. Vilket den får. Kanske för sällan? Tyvärr förbrukar alla bakterier alla näringsämnen som har sin orsak från utsläpp. Tyvärr minskar då syret i vattnet. Vilket betyder svårare förhållande för tex. fiskar i vattnet. Försöket med tunnan betyder samma som i bränsletanken. Det kommer ut som oförbränt, alltså bensin. Klart det ligger vid ytan och en del kommer förr eller senare att dunsta till luften.Men mycket tas upp av och påverkar livet i vattnet. Skrev att förbud har redan börjat gälla i olika län för olika sjöar mot alla tvåtaktare. I våra hav är det inte lika lätt med beslut. De kommer nog också? När jag skrev droppe i havet syftar jag på det senare. Verkar meningslöst där med allt som man släpper ut. håller med om att för den närmaste biotopen är det en fördel med att utfasa tvåtaktare där. Samma sak det här med att tömma toalett som man idag inte får. Sen kommer stora fartyg och gör det. Vidare spola sina tankar ute på öppet hav. Jag är ny på forumet. Det jag slås av på detta forum är alla genomtänkta och intelligenta svar. Detta oavsett om jag tycker det är rätt eller fel. Alla har genomtänkta argument. Sånt gillar jag. På detta forum kan man få mothugg. Och jag kan ändra min syn, tanke eller förståelse. Eller inte? Oavsett hugg eller gilla är stämningen god. Roger
  17. 0 points
    Men anoden är ju där för att skydda motorn när den kör. För det bildas ju elektrostatisk ström som käkar upp metallen.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy