Jump to content
Saturday 13 August 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/05/2022 in all areas

  1. 3 points
    Jo anledningen till utvecklandet av 4-takts utombordare är helt säkert pga. miljöaspekterna en 4 taktare har en bättre verkningsgrad för den hinner förbränna hela bränsleblandningen i arbetstakten sedan öppnar avgasventilen när utblåsningstakten börjar och kolven trycker ut i stort sett alla avgaser på vägen upp och sedan öppnar insugsventilen och bränsleblandningen sugs in när kolven går ner innan kompressionstakten börjar, så gasväxlingen är mycket effektivare/fullständigare på en 4-taktare. På en 2-taktare så öppnar avgasporten i slutet på arbetstakten när kolven fortfarande är på väg ner och strax därefter öppnar insugsporten så ny bränsleblandning går in samtidigt som avgaserna fortfarande är på väg ut, och ska hjälpa till att knuffa ut resten av avgaserna och då slinker det med lite av bränsleblandningen med avgaserna det är detta som är akilleshälen. Nu försöker man få denna gasväxling att bli så bra som möjligt med olika tekniker som kallas för Vändspolning, Tvärspolning och Direktspolning och olika utformningar på kolvtoppen och rätt mottryck i avgasröret, och idag är dom mycket bättre än vad dom var för 50 år sedan men dom är fortfarande varvtalskänsliga. Den direktinsprutade 2 taktaren har inte detta problemet för där sprutas bränslet inte in förrän efter att avgasporten har stängt så där kan det inte läcka igenom. 70-talet, ja det började tidigt i USA speciellt i Kalifornien där är dom stenhårda och det är deras krav alla biltillverkare fått tampas med, tror det finns fordon som är godkända i USA men inte i Kalifornien så dom är exceptionella. En 2-taktare har bara 3 rörliga delar, en 4-takts stötstångsmotor har 14 rörliga delar (1-cylindrig) och elmotorn 1 del, så enkelheten är ju en fördel som många uppskattar.
  2. 3 points
    Ja i exemplet ovan tippade jag på 18% i marschfart, och jämfört med diagrammet här så var jag ju nästan "spot on" och då är motorn från 1974, så den känslan är jag nöjd med. I testet var det 5 motorer med som var från årsmodell 1959-1974 och 3 av dom var mellan 10-15 år gamla och jämför man dom med den sista generation tvåtaktare som ligger nere på bryggan idag så har dom blivit bra mycket bättre på både förbrukning och utsläpp så då hade man kanske kommit ner till 10-15% om man hade gjort testet idag. Man ser också vilken skillnad det är mellan tomgångskörning och marschfart där dom flesta kör. Någon annan källa har jag inte det är därför jag vill göra ett test i en vattentunna och sedan skicka in för analys för att se hur det egentligen ligger till. Vid "min" brygga så är nästan alla tvåtaktare sista generationen det är någon enstaka som sticker ut. Och nästan varenda gång jag är nere vid bryggan så ligger dom där, dom verkar inte användas så mycket, gäller säkert andra båtar med, jag vet en kille som aldrig var ute en enda gång på hela sommaren, han sjösatte, parkerade och sedan när sommaren var slut tog han upp den, men dom var ofta nere och bryggseglade o fikade när solen lyste. Det är nog många som bara kör lite då och då, och tycker det är trevligt att kunna göra det när dom vill och är nöjda men sin tvåtaktare så länge den fungerar och att då tvinga dom att köpa en ny fyrtaktare för dyra pengar som dom måste åka fram å tillbaka till verkstan varje år för att garantin ska gälla som också kostar, även tid, när man har en fungerande motor som man själv vinterservar på en timme för småpengar sedan är det klart, ställer nog båtägandet i ett annat perspektiv för dom. Så vad jag vill säga är att, är det sådan jäkla panik och är dom så förskräckliga så att dom måste förbjudas? Det kanske inte behövs, det löser sig ändå, det kanske inte är så farligt som "dom" säger och kör man på alkylatbensin så gör man ju vad man kan. Ett tag skulle alla köra på E85 sedan så höjde dom priset så det blev billigare att köra på bensin ! Sedan var det billigare att köra dieselbil och nu är den dyrare än nånsin ! Och snart ska alla köra elbil men vi har ingen ström ! Och ska vi lägga ner kärnkraftverken så ska vi kanske ha ett alternativ INNAN dom gör det. Det kanske fattas lite för många beslut lite för fort med facit i hand. Så lugna ner er "gubbar" det löser sig, det är härligt att vara på sjön, ta nu en Whiskey och slappna av, sedan öppnar ni Elräkningen. Hälsningar från Götet.
  3. 2 points
    Den här tråden börjar bli pinsam? Tror vi föder denna tråd? Vad händer om vi blir tyst? Friluftsmänniskan med gift i bagaget? Tråden kommer inte vägleda trådskaparen. Personen har inget syfte med det heller, trots markören friluftsmänniska. Troligen den mest egotrippade tråden på alla forum man kan läsa? Ingen kommer att kunna påverka denna man? Det finns ingen vilja trots alla mycket bra inlägg. Många bra från trådskaparen också. Min tidigare erfarenhet från dessa typer av trådar är att "döda" dessa. Verkar finnas ett annat intresse än att lösa ett problem? Spelar ingen roll vad man skriver till trådskaparen? En ständig rundgång i svar. Mitt tips! Svara inte mer på denna tråd. Roger
  4. 2 points
    Hej, En anledning till förbjud mot fosfat i tvätt- diskmedel har en orsak i vattenreningen. Idag inget problem. Enda problemet är underdimensionerade anläggningar. Gissar på att VA-taxan ökar 3ggr de närmaste 10 åren. Mycket behövs byggas om och förnyas. Jag skrev också en droppe i havet. Naturligtvis är närmiljön mycket viktig för livet där. Östersjön behöver med vissa cykler nytt vatten. Vilket den får. Kanske för sällan? Tyvärr förbrukar alla bakterier alla näringsämnen som har sin orsak från utsläpp. Tyvärr minskar då syret i vattnet. Vilket betyder svårare förhållande för tex. fiskar i vattnet. Försöket med tunnan betyder samma som i bränsletanken. Det kommer ut som oförbränt, alltså bensin. Klart det ligger vid ytan och en del kommer förr eller senare att dunsta till luften.Men mycket tas upp av och påverkar livet i vattnet. Skrev att förbud har redan börjat gälla i olika län för olika sjöar mot alla tvåtaktare. I våra hav är det inte lika lätt med beslut. De kommer nog också? När jag skrev droppe i havet syftar jag på det senare. Verkar meningslöst där med allt som man släpper ut. håller med om att för den närmaste biotopen är det en fördel med att utfasa tvåtaktare där. Samma sak det här med att tömma toalett som man idag inte får. Sen kommer stora fartyg och gör det. Vidare spola sina tankar ute på öppet hav. Jag är ny på forumet. Det jag slås av på detta forum är alla genomtänkta och intelligenta svar. Detta oavsett om jag tycker det är rätt eller fel. Alla har genomtänkta argument. Sånt gillar jag. På detta forum kan man få mothugg. Och jag kan ändra min syn, tanke eller förståelse. Eller inte? Oavsett hugg eller gilla är stämningen god. Roger
  5. 2 points
    Jag hade absolut gått på RG213-kabel upp i masten. Även Aircell har nästan dubbla dämpningen och YC50 är visserligen bättre men ändå inte alls lika bra. Och RG213 finns kontakter till överallt. RG8X är bara marginellt bättre än RG213, men så mycket svårare att hitta. Du skall ju hitta kompatibla kontakter också. Och när något går sönder och behöver ersättas snabbt så är man tacksam om det är "vanliga" prylar man har.... Nej, det är det inte. Inte på VHF och uppåt i alla fall, men på kortvåg skulle det varit ok. Håller med om att sätta AIS på befintlig pinne i mesanmasten. Men samma sak gäller där, pruta inte på kabeln när du ändå håller på. AIS bygger på upprepad information så jag hade också prioriterat VHF:en högst upp. Som antenn skulle jag gå på "blindkäpp" på dryga meterns längd som utgångspunkt. Det är då i princip alltid en klassisk mittmatad 1/2-dipol inuti som är helt oberoende av jordplan och har en snäll strålningsvinkel. Antennloberna får ju inte vara för smala (dvs undvik antenner som utlovar hög förstärkning) så de går i himlen eller vattnet när du kryssar. Stålspröt kan vara ok, men undvik förkortade saker och se till att de har rimligt bred lob vertikalt. Ett bra försäljningsställe skall också kunna visa datablad på antennens elektriska egenskaper (och begripa vad de innebär). Ibland är stålspröten nämligen egentligen GP-antenner (Ground Plane) och inga dipoler, där man tycker att det lilla fästet kan utgöra fullgott jordplan. Det blir sällan riktigt bra. Glöm inte att försegla uteskarvar med vulktejp och sedan en skikt eltejp utanpå (så inte fåglarna hackar upp det, en del gillar vulktejpen !).
  6. 1 point
    Hej Jag är ute på långsegling med en kanske lite annorlunda tanke än de flesta svenskar som seglar långt och länge. Jag tänkte skapa en tråd där jag kan skriva lite och svara på frågor o s v. Mest för min egen skull. Jag behöver öva på svenska språket. 😄 Jag skriver på telefonen så det blir nog inga långa anekdoter eller kåserier. Jag seglar en Najad 390, s/y Panacea. För närvarande sitter jag fast i Mindelo på Kap Verde med motorproblem. Mitt mål är inte att segla. Mitt mål är att resa, uppleva och lära känna olika kulturer och framförallt mat. Segling är bara ett bra verktyg att göra detta. Jag tar med mig mitt hem och bor där jag trivs. Jag ser mig som en nomad, jag har inget emot att stanna så som jag gjort nu, i drygt 5 veckor på samma plats. Jag har träffat nya vänner, hittat massor med kontakter och mött väldigt många likasinnade. Jag har ingen tidsplan, ingen egentlig tanke på att segla hem igen. Jag försöker att hålla en budget så jag kan segla i tio år. Med lite jobb och inkomster kanske man kan hålla sig flytande, jag vet inte men jag tänker segla så länge ekonomi och hälsa tillåter. Jag lämnade Sverige i Augusti och har hittills kommit till Kap Verde. Jag räknar med knappt 5000nm hittills i år. Från Västervik via Kielkanalen, Nederländerna och sjöarna till Amsterdam, utmed franska kusten, över Biscaya till Spanien, vidare utmed ebriska halvön med tillhörande skräck för späckhuggare, Kanarieöarna, alla utom la palma p g a vulkanutbrottet, till Dakar, upp i Gambiafloden och nu på Kap Verde. En underbar resa med många strapatser. Mellan Lissabon och Praia, Kap Verde, var forummedlemmen @Mackey med hustru med i nio veckor. Som det ser ut nu kan jag kanske komma härifrån inom tre veckor men då är vi nästan i mars och en stor del av säsongen i Karibien är passerad. Kanske blir jag kvar här på Kap Verde till säsongen börjar igen i November. Här finns mycket att utforska. Alla öar är olika så man kan tillbringa lång tid här I "europeiska Karibien" utan att få långtråkigt. Om motorproblemen drar ut i en juridisk tvist har jag väl inget val än att stanna men jag trivs här. Imorgon skall jag åka till grannön med färja och tillbringa några dagar där och vandra tillsammans med en vacker kvinna, man kan ha det sämre. 😎 Ha det fint hemma i trygga men kalla Sverige.
  7. 1 point
    Ett annat alternativ är att låta bli att läsa i denna tråd om man inte vill följa spektaklet "to the bitter end".
  8. 1 point
    Visst var det: ERLANDSSONS BRYGGA FENDRAR GARANTI KVITTO Där är de tydligen inte rädda för att folk googlar... Fendrar o s v.
  9. 1 point
    Det stämmer bra. Båtklubbar är traditionellt klassade som idrottsföreningar, men iom att kontrollen och reglerna skärptes så kan klubbar som mest funkar som båtparkering åka på MOMS. I vår klubb valde vi en annan väg, och såg till att satsa mer på kurser och idrottsbiten mer (bl a kappsegling), vilket är kul.
  10. 1 point
    Vad man uppger sig vara och vad man är enligt skatteverkets regler kan skilja sig. Om skatteverket gör kontroll på klubbarnas verksamhet så kanske man blir bedömd som ekonomisk förening och då kanske även någon straffavgift, alternativt retroaktiv moms, eller bägge två. Det är mycket omfattande krav som ställs på typ av verksamhet för att kunna vara en ideell förening. Om jag minns rätt ska det vara utbildningar, ungdomsverksamhet etc etc. Det räcker numera inte att vara "normal" båtklubb med upptagning, sjösättning, arbetsdagar och midsommarfirande. vår klubb gick för något år sedan från ideell till ekonomisk förening pga de (som jag förstod det) ändrade reglerna. Numera betalar jag moms på båtplatsen. Är det moms på din plats så är klubben ekonomisk förening.
  11. 1 point
  12. 1 point
    Har inte riktigt den dåliga erfarenheten, men när det är mot andra båtar så slänger jag ofta dit en kulfender. Då tar ju den det mesta först, förstås. Dessa med pyjamas har vi främst när vi ligger mot enkelbom och långsides brygga, för att slippa plastgnället när man sover.
  13. 1 point
    Utan att ha något svar gissar jag att det beror på vilken bottenfärg du ska använda.
  14. 1 point
    Enligt skatteverket är de flesta båtklubbar ekonomiska föreningar. De drivs dock i de flesta fall av ideella krafter.
  15. 1 point
    Antracit tror jag mera på än kolsvarta, lika bra att de är lite gråsvarta från början så blir du inte så besviken...
  16. 1 point
    Köpte svarta härifrån till förra säsongen, https://www.poly.se/produktkategori/batliv/fender-boj/fenderskydd/ Tror inte jag noterade någon degradering efter en sommar.
  17. 1 point
    Här är en tysk firma som specialiserat sig på bland annat fenderskydd (de har även andra bra-att-ha-båtgrejor). De ger "5 years non-fading guarantee". Lite mer från hemsidan "custom-made production, knitted-in yachtname/logo, one-time logo setting-up costs". De har olika modeller o storlekar. Om du betalar en slant i grundavgift så kan du få båtnamnet invävt på fendern (kostar inget extra utöver grundavgiften). https://fender-design.com/
  18. 1 point
    Hej! Jag har använt denna kabel i samband med VHF och AIS-installationer med gott resultat. https://butik.limmared.nu/sv/aircell/853-aircell-5-koaxial.html
  19. 1 point
    Det låter iofs härligt, men du ger prov på så många daterade åsikter här i tråden så du uppfattas inte som under 55.
  20. 1 point
    Summa summarum så här långt så är det två som är väldigt förtjusta i Ryds Camping, och säger att dessa inte bara är rymliga utan går helt ok i sjön med. Även örnvik 550 verkar gå bättre i vattnet än man kan tro med dessa gamla glada 70-talare. Flipper 575 är känd som stampig men tycks också vara pupulär pga designen och inredningen. Gillar den med. Någon tipsade om örnvik 565 och när jag googlar tänker jag OJ.. vad fin och bra den verkar! Men lite nyare och troligen utanför min budget om jag dessutom vill ha en fyrtaktare på. Flipper 640 jättefin absolut men för dyrt och stort för mig. Två båtar jag är nyfiken på men hittar väldigt lite om är tidigare nämnda uttern 520ht (som kan vara för liten), - och nyligen upptäckta Hansvik 18ht! Den ser ut som grejen för mig! Charmig campingbåt, mittlucka plus smala skarndäck, dubbla räcken fram och på taket, L-soffa bak, ombonad och trevlig.. Någon som vet mer om den?
  21. 1 point
    Jag undrar också vad denna mix består av det är därför jag vill göra denna test i en vattentunna. Om bensinen följer med avgaserna borde man kunna avskilja/filtrera bort den och återanvända den. (En tanke bara)
  22. 1 point
    Absolut du har helt rätt så är det ju, men även nytillverkning av en motor sätter ett avtryck, för att inte tala om batterierna till elbilar som är allt annat än miljövänligt (har jag hört). Funderade själv på att bygga om en gammal snipa till eldrift, räknade lite på elmotor och batterier och det kostar mer än en ny dieselmotor med backslag 20-30 hk så det är inte ekonomisk försvarbart, och sedan efter 5 år sälja en elbåt med 5 år gamla batterier jämfört med en med 5 år gammal dieselmotor vet jag nog vilken som blir lättast att sälja (om inte dieseln kostar 100:- litern då). Men har inte släppt tanken helt på det.
  23. 1 point
    Bästa antennen och kabeln till VHF-radion, i toppen av den högsta masten. Stålspröt, böjligt, halvvåg (ca 95 cm). AIS i den lägre masten. Spelar mindre roll vad det är för antenn och kabel, men böjligt stålspröt är både billigt och bra så lika bra att ha det även här. Du kommer att se och synas på alla relevanta avstånd ändå. RG58 är förstås inte i närheten av nån lågförlustkabel, men duger garanterat åt AIS:en. För VHF:en skulle jag ha siktat på RG8X-kabel.
  24. 1 point
    Finns en bra kabel YE50 som klarar dessa längder och har samma grovlek som en RG58 https://www.tjustel.se/produkt/lagforlust-koaxialkabel-ye50-metervara/
  25. 1 point
    Man ska vara petig med utseendet på båten. Alla tycker olika och är ute efter olika saker. Det är väl tur det, annars skulle det se väldigt tråkigt ut i båthamnarna! Nordkapp 17 och Selco 18 skulle aldrig hamna på min båtplats, men det betyder inte att jag har något emot båtarna. Men jag kan inte förlika mig med utseendet.
  26. 1 point
    Så om man sätter en tvåtaktare med förgasare i en tunna vatten och kör upp 10 liter bensin så skulle det finnas 3 liter bensin i det vattnet efteråt ? Hur många är det som tror på det ?
  27. 1 point
    Jo! Vi är oerhört bortskämda i Sundsvall båtsällskap som har Hjertmans utanför grinden, Yamaha Center på baksidan av Hjertmans och Batterilagret inom gångavstånd. Vi har ingen officiell gästhamn i klubben men dock en gästbrygga och varje sommar kommer båtar som ska till Hjertmans eller lånar en skrinda och tar en promenad till Batterilagret. Handlar man övergrova popnitar på Hjertmans får man frågan "Har du tång eller vill du låna?" så får man låna en överdjävlig popnittång! Ett taluritpressat vant som gått sönder fixas samma dag på riggverkstan. Eftersom dom har postorderverksamhet så har dom ofta det mesta i lager. Servicedelar till Yanmar, VP och andra motorer. Reservdelar till fotpumpar, handpumpar, toaletter, värmare och annat. Bara en sån sak att man kan köpa rostfri maskinskruv längre än 50 mm är guld värt. Järnaffärerna säljer inte dimensioner på skruv som vi använder. Vi som ska genom både ett beslag och ett sandwichdäck med skruven. Så åtminstone jag försöker vara lojal och handla där även om det kostar några kronor mer än hos en internationell nätbutik.
  28. 1 point
    Så sant så sant! Men det är inte unikt för båttillbehörsbranschen. Saken är ju den att priserna på dyrare grejor är försvinnande lika. När jag köpte kylbox så låg Seasea, Hjertmans och Erlansdssons +-100 kr i pris på samma box. Handlar man fysiskt i butik så har man ju också förmånen att ta på, klämma på, titta på grejen för at ta med sig den därifrån. Personligen har jag aktivt fattat beslutet många gånger att gå in på Hjertmans och köpa något för ett lite högre pris bara för att jag är mån om att få behålla den fysiska butiken 150 meter från vår hamn. Om vi köper allt dyrt av tyskar, kineser och diverse suspekta nätbutiker så kommer Hjertmans att stänga med tiden. Då är det inte bara att "springa upp till Hjertmans" när man behöver en påse syrafast skruv, en mässingsbussning eller NMEA-kontakt. Jag skulle vilja berömma butikerna i stället. Det är mest Hjertmans eftersom jag är Sundsvallsbo men när jag köpte båt i Gävle så rustade jag den under tre helger där och sprang på deras, utåt sett, blygsamma Seaseabutik. Dom hade reservdelar till toaletten, beslag till Noastolpen, genomföringar av olika dimensioner och... ja, jag minns inte allt, i lager. Beundransvärt tycker jag av en ganska liten nischbutik som ligger i en medelstor stad i mellansverige. Sen att saker är dyra. Ja det kan man tycka men glöm inte att den där lilla mojängen du köper kan ha legat i deras butik i ett år eller mer i väntan på att bli såld. Jo! Jag har också en del kritik att framföra mot tillbehörskedjorna emellanåt men tycker att man måste vara lite nyanserad. Jag bryr mig inte ett smack om det står REA eller PRISSÄNKT i en annons. Det intressanta är vad jag betalar för saken när jag köper den. Lockrubriker använder alla branscher. Klädaffärer har ju alltid stora skyltar i fönstren "SALE! SALE! SALE!" så man ser dom ju inte ens. Mataffären lockar med "KÖP TRE FÖR 25 kr (ord pris 8,90/st)" Wow! Jag vinner 1,70 om jag köper tre!!! Orkar man känna sig kränkt över att butiker kör med luringar i marknadsföringen måste man nog flytta till Kuba.
  29. 1 point
    Vad är egentligen problemet? Förutom att man misstänker att handlarna söker kryphål i konsumentlagarna? Men att det skulle innebära något jätteproblem för mig har jag svårt att se. Ska jag köpa något dyrt, ett engångsköp. En autopilot, plotter, vindinstrument eller liknande så gör jag en prisjämförelse i vilket fall. Jag tycker att vi har ganska bra utbud av tillbehörsbutiker med hög kvalité. Tre-fyra stora och ett antal mindre! Man kan bojkotta och köpvägra för att man känner sig kränkt av deras marknadsföring. Fine! Om vi lyckas väl så lägger dom ner. Då får vi handla av de superseriösa tyska, brittiska och holländska firmorna i stället. Dom är väl alltid ärliga i sina kampanjer och tänker alltid på oss konsumenten i första hand. Rena välgörenhetsorganisationerna. 🙂
  30. 1 point
    Ser man igenom alla påståenden från Sjöfartsverket om att det är säkrare med utvidgning av 3-meterskurvorna, så är steget inte långt att göra hela skärgården mörkblå! Det verkliga skälet är uppenbarligen att spara pengar på att inte behöva jobba med detaljer. Det ginge kanske an ifall det inte samtidigt är förbud att fritt göra egna sjökort utan tillstånd. Hydrographica har ju fått sådana tillstånd tidigare. Men nu berättar de att i senaste upprättningsprojektet så har Sjöfartsverket slirat på ett beslut som förr tog några veckor, till att ta ett halvår, varpå Hydrographicas publicering blir försenad inför säsongen. Kombinationen av förbudet att göra egna sjökort och att Sjöfartsverket förstör sina egna sjökort för den småskaligare båtflottan är ren och skär stats-skandal av första ordningen! Hydrographica har visat att det går att få fram oerhört detaljerade sjökort i våra skärgårdar med sinnrika flygfotoanalyser i kombination med på-platslodningar mm. Skall det vara så svårt för Sjöfartsverket att anlita Hydrographica för de officiella sjökorten? Det bör vara billigare och bättre.
  31. 1 point
    Det hör nog inte till vanligheterna att man har två separata BMS:er där en är för enskilda celler och en är för hela batteriet. Normalt har man ett BMS som sköter om hela batteriet. BMS:et har en radda uppgifter - övervaka spänning på cellnivå och bryta strömmen om spänningen blir för låg eller för hög, övervaka temperatur på cellerna (LFP kan inte laddas under 0°C), övervaka ström in och ström ut (man kan i princip inte se laddningsnivå på spänningen med litium, utom när batteriet är nästan helt tomt eller nästan helt fullt), balansera inbördes spänningsskillnader mellan cellerna, samt fungera som extra säkring som bryter vid för höga strömmar. Victron är dock lite udda här som sagt. Att övervaka litium på batterinivå (dvs övervaka flera seriekopplade celler tillsammans) är tämligen meningslöst, det som spelar roll för om batteriet tar skada eller ej är spänningen på cellnivå. Alla celler skiljer sig lite från varandra och tenderar att åldras lite olika över tid, så utan övervakning och balansering på cellnivå blir det snabbt omöjligt att säga vid vilken spänning batteriet faktiskt är fullt eller tomt, och än mindre kan man säga något om de enskilda cellerna. Om man köper ett färdigt 12V litiumbatteri i handeln så har det med all sannolikhet övervakning på cellnivå inbyggt.
  32. 0 points
    Båttillbehörskedjor. Hjertmans. Expediten lovade nåt helt annat än vad produkten de sålde till mig klarade av. Fadäsen upptäcktes när skutan var sjösatt. De tog sitt ansvar😉
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy