Jump to content
Tuesday 04 October 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/01/2022 in all areas

  1. 6 points
    Hej Jag är ute på långsegling med en kanske lite annorlunda tanke än de flesta svenskar som seglar långt och länge. Jag tänkte skapa en tråd där jag kan skriva lite och svara på frågor o s v. Mest för min egen skull. Jag behöver öva på svenska språket. 😄 Jag skriver på telefonen så det blir nog inga långa anekdoter eller kåserier. Jag seglar en Najad 390, s/y Panacea. För närvarande sitter jag fast i Mindelo på Kap Verde med motorproblem. Mitt mål är inte att segla. Mitt mål är att resa, uppleva och lära känna olika kulturer och framförallt mat. Segling är bara ett bra verktyg att göra detta. Jag tar med mig mitt hem och bor där jag trivs. Jag ser mig som en nomad, jag har inget emot att stanna så som jag gjort nu, i drygt 5 veckor på samma plats. Jag har träffat nya vänner, hittat massor med kontakter och mött väldigt många likasinnade. Jag har ingen tidsplan, ingen egentlig tanke på att segla hem igen. Jag försöker att hålla en budget så jag kan segla i tio år. Med lite jobb och inkomster kanske man kan hålla sig flytande, jag vet inte men jag tänker segla så länge ekonomi och hälsa tillåter. Jag lämnade Sverige i Augusti och har hittills kommit till Kap Verde. Jag räknar med knappt 5000nm hittills i år. Från Västervik via Kielkanalen, Nederländerna och sjöarna till Amsterdam, utmed franska kusten, över Biscaya till Spanien, vidare utmed ebriska halvön med tillhörande skräck för späckhuggare, Kanarieöarna, alla utom la palma p g a vulkanutbrottet, till Dakar, upp i Gambiafloden och nu på Kap Verde. En underbar resa med många strapatser. Mellan Lissabon och Praia, Kap Verde, var forummedlemmen @Mackey med hustru med i nio veckor. Som det ser ut nu kan jag kanske komma härifrån inom tre veckor men då är vi nästan i mars och en stor del av säsongen i Karibien är passerad. Kanske blir jag kvar här på Kap Verde till säsongen börjar igen i November. Här finns mycket att utforska. Alla öar är olika så man kan tillbringa lång tid här I "europeiska Karibien" utan att få långtråkigt. Om motorproblemen drar ut i en juridisk tvist har jag väl inget val än att stanna men jag trivs här. Imorgon skall jag åka till grannön med färja och tillbringa några dagar där och vandra tillsammans med en vacker kvinna, man kan ha det sämre. 😎 Ha det fint hemma i trygga men kalla Sverige.
  2. 5 points
    Som f d skadehandläggare kan jag säga två saker. 1: För att din båtgrannes ansvarsförsäkring ska ersätta måste din båtgranne ha varit oaktsam d v s att hen visste att det fanns en risk att hens båt kunde skada din mast. Om grannen inte hade anledning att tro att båten skulle falla så föreligger ingen oaktsamhet. Dessutom måste du kunna visa att grannen visste om det men underlåtit att åtgärda det. 2: Om det inte föreligger någon oaktsamhet från båtgrannen så är det din egen objektsförsäkring som gäller. Alltså. Vinden har orsakat skadan. En oförutsägbar olycka. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag. Dom har skyldighet att pröva den. Om du kan styrka att grannen har varit oaktsam exempelvis att du eller någon annan har påpekat att hens båt har varit otillräckligt uppallad och grannen har struntat i det kommer ditt försäkringsbolag att avböja skadan men eftersom du kan styrka oaktsamhet kommer din båtgrannes bolag att ersätta eftersom samma lag, skdeståndslagen, ligger till grund för regleringen och tolkas likadant av alla försäkringsbolag. Alltså…. Vem av er måste betala självrisken? Själva ersättningen blir densamma. Sakens värde i det ögonblick det förstördes eller förlorades. D v s vad en likadan mast i den åldern värderas till. Tyvärr blir det nog inte så många kronor. Av erfarenhet vet jag att mina svar i försäkrings-/skadeståndsfrågor inte brukar falla i god jord på MG. Man kan tycka mycket eller inte gilla svaret men juridik tycker inte och bryr sig inte om vad skadedrabbade ”gillar”. Jag har reglerat otaliga liknande skador. Många som har varit knivigare än denna. men snälla ni som går igång! Skumma skadeståndslagen på Notisum.se innan ni börjar med personangreppen mot mig! Det är den som ligger till grund för försäkringsbolagens bedömning.
  3. 2 points
    Det är väl lite så också att jag trivs här och vill se mer av öarna så att segla över för att få en tredjedels säsong känns lite slöseri med tiden i östra Atlanten. Jag är inte helt oäven på att segla tillbaka till Gambia och ta mig lite längre upp i floden denna gång. Jag har ännu inte bestämt mig hur jag skall göra och under tiden blir det lite jobb på båten. Jag tänkte byta stående rigg och lite annat. Skall jag tillbaka till Gambia är ju detta den sista utposten för att få tag I reservdelar o s v så jag förbereder mig för alla scenarion. Under tiden bor jag i ett annat land än mitt hemland och trivs. Helt ok för mig. 😄
  4. 2 points
    Ja, om inte Sjöfartsverket ändrar sig och gör om, så blir det till att hålla hårt i de sista vettiga versionerna av sjökorten på västkusten.
  5. 2 points
  6. 2 points
    Nej! Den är inte inkopplad alls till larmet, jag testade olika lösningar, om det gick att få ut en spänning någonstans då GeoSafen var avstängd, men det lyckades inte. Hur jag kopplat vill jag inte avslöja här, men kan ju göra det om i ett PM.
  7. 2 points
    Aktivisterna på olika myndigheter älskar att jaga den ”lille människan” och glömma bort helheten. Ta båt toaletternas påverkan på havet som var den minsta källan på förorening den tog man sig an och glömde jordbruken, industrin och de kommunala reningsverkens påverkan på havet (som stod för 99%). När det gäller 2 taktarna finns det väl en och annan gräsklippare, motorsåg, röjsåg och luftblåsare som borde diskuteras ihop med utombordarna. Har själv en 2 taktare på 5 hkr till gummidingen som kanske används en timma om året. Vikten är viktig för mig så jag vill gärna köra den så länge som den tekniskt fungerar. Det blir en miljöpåverkan att skrota och köpa nytt. Bitter...jag?
  8. 2 points
    Först. En eloge till dig @IngemarE som idogt och pedagogiskt försöker hjälpa @Martin_Haggstrom Sedan, en eloge till sagde TS som med uthållighet försöker förstå vad som förväntas. Trots att du argumenterat emot har du lärt dig en hel del redan och har redan kommit en bra bit på vägen men som de flesta andra, mig inräknat, har du bråttom att komma vidare och jag hoppas att du läser de råd du fått flera gånger och funderar på vad de betyder för dig och vad du kan lära dig. Inte många får så här utförliga och kunniga råd inför en installation. Lycka till!
  9. 1 point
    Jag vet inte om du verkligen har fattat. En del av ofoget är ju att de "sänker" priset vid såna här tillfällen, men att de egentligen antingen behåller samma pris fast det står rea, eller att de smyghöjer det angivna ordinariepriset men anger reasänkningen i förhållande till det falska ordinariepriset. Det föreslagna i lagförslaget kommer ju åt båda dessa fall. Exempel 1: Sprunkamoj X999 kostar för det mesta 1499 kr. Under "rean" anges ordinariepriset till 1749 kr (trots att den aldrig sålts till det priset) och reapriset till 1479 kr. En i det stora hela falsk rea. Med den ändring som finns i lagförslaget tvingas de i stället ange 1499 kr som jämförelsepris, och då framstår sänkningen med 20 kr som futtig. Exempel 2: Flibbagluj F6161 kostar normalt 3199 kr. Men två veckor innan "rean" höjs priset till 3999 kr, och reapriset blir 3399 kr. En falsk rea. Med den ändring som föreslås måste de ange 3199 kr som det lägsta priset under den gångna 30-dagarsperioden före reastarten, och då skulle ett reapris som är 200 kr högre se löjligt ut. I båda fallen skulle de naturligtvis inte kunna genomföra en sån fuskrea. Eller jo, de kan, och kan då hoppas på att de flesta kunder är blinda. Men det skulle vara lätt att komma på dem om man bara är måttligt uppmärksam. Man behöver som kund inte vara proaktiv och hålla koll på priser under lång tid för att upptäcka att rean är falsk eller försumbar. I ditt inlägg, IngemarE, skriver du "Problemet med t ex Hjertmans "rea" är att den pågår för jämnan, dvs de har säkert inga problem att ange priset som varit under 30 dagar före rean. Men det var ett halvår sedan de prissänkte, så det är priset som var för 6-7 månader sedan. Och det är helt ok att ange enligt den nya lagens formulering....." men om de haft det priset i ett halvår är det väl lugnt? Då har de ju haft ett lägre pris länge. Om de sen vill ha en rea måste det ju vara i förhållande till det priset i så fall. Det enda kryphålet blir ju att smyghöja priserna 5-6 veckor före "rean" så man kommer bortom 30-dagarsgränsen, men om det sätts i system kommer det en reviderad lag som sträcker ut tidsperioden till kanske 90 dagar eller ett halvår. Butikerna vill knappast ligga med högre priser nån längre tid, eftersom konkurrenterna då kan ta försäljningen i stället genom att behålla det normala priset. Hur man än vrider och vänder på detta är det i stort sett bara fördelar med en sån lag. Några nackdelar ser jag inte alls, även om den naturligtvis inte kan täcka in ALLA möjliga sätt att fiffla med reapriser.
  10. 1 point
    Om jag förstått rätt så förstår jag Raols frustration. Paragrafen (förslaget) nedanför är helt ny, alltså ingen ändring av tidigare paragraf. 7a§ Om en produkt tillhandahålls med angivande av att priset har sänkts ska även det tidigare priset anges. Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset under denna tid har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första pris- sänkningen anges. Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. För det är väl det fetmarkerade som ingen tydligen klarat läsa, eller har jag missförstått? Och det är inte ett krav på att ordinariepris ska anges, utan just som det står -lägsta pris senaste 30 dagarna- alltså oavsett om det var ordinarie eller rea.
  11. 1 point
    För mycket gnäll i denna tråd… Jag svarade och såg inga betydande problem med enkäten. De sökte dessutom svar på sina frågor, inte råd om hur man utformar en enkät som skall passa de som letar fel.
  12. 1 point
    Man får inte vara för nogräknad. Dom andra sjöfararna, sjörövarna, seglar under "Jolly Roger" och det är väl ett par tusen är fel. Men det är roligt att kolla andra birollsinnehavare, i Londonium finns det fyra långhåriga barder, i Belgien finns det två nästan likadana detektiver, eller vad det på den tiden kunde kallas, i samma land även en känd cyklist, men eftersom cykeln inte var uppfunnen springer han. Varför syns inte jag när Eddie Merx? Helan och Halvan är med i en bildruta, liksom Alfred Hitchcock, president Chirac och många fler. Jo dom har oxdragna tvåvåningsbussar i Londonium också, säkerligen historiskt korrekt... Marsipulami och Tintin kan man också finna, nånstans. Det vart någon nyfött barn i ett stall också, nånstans i främre orienten, men 50 år för tidigt.... Jo jag har faktiskt ett och annat högskolepoäng i ett ämne som tangerar seriernas värld...
  13. 1 point
    Gräsklippare brukar vara 4 taktare. Finns säkert 2 takt men jag har aldrig sett någon. Röjsågar och motorsågar däremot är vanligen 2 taktare. Båtmotorer. Förbud tror jag inte på. Motorerna fasar ut sig själva så småningom. De som kör mycket byter ut Sina gammla 2 taktare och de som kör lite behåller så länge de fungerar. Tyvärr tror jag många tvekar på att byta till modernare motor då man riskerar att den nya motorn stjäls.
  14. 1 point
    Beror på pump. Så här är det kopplat i min båt, pumpen har två 12V-ingångar. Då kan man manuellt köra den med enpoliga brytaren K3.
  15. 1 point
    Ännu inga ihjälslagna galler på min resa men gott om fransmän och tyskar som ännu är i livet. 😄😄😄
  16. 1 point
    Trevligt att läsa! Men jag kan inte låta bli att tänka på vikingarna, ja vikingarna som flera gånger lyckades segla in i Asterix äventyr (piraterna däremot var med i nästan all äventyren)... ja dessa vikingar resonerade ungefär som du gör, ja ungefär; Dom ville lära känna olika människor från kulturer, innan de slog ihjäl dem och bjöd in dem till Oden och långbordet på Valhall.... men det är väl sannolikt seder som hör det förgångna till, kan man hoppas. Trevligt att läsa om din resa, oavsett målet, hoppas du får fixat motorproblemet!
  17. 1 point
    Förgasartvåtaktarnas problem är väl inte primärt övergödning utan att det oförbrända bränslet är giftigt i form av aromatiska kolväten som dessutom hamnar i grunda vikar där fiskar leker. Ett krav på alkylat (om det också görs mer tillgängligt) och en skrotningspremie kanske kunde vara en väg framåt utan att behöva slänga fungerande grejer på tippen (vilket skulle vara dumt på ett annat sätt ur hållbarhetsperspektiv). Man kanske skulle skaffa en elsnurra för transport en bit ut från land innan man startar fossilmotorn 💡 /Johan
  18. 1 point
    Jag tror inte varken Hjertmans eller Seasea bryr sig om att inte jag handlar hos dem under hela 2022 men om fler gjorde det samma så skulle det göra skillnad tror jag. Men de flesta båtägare bryr sig nog inte heller om priser som åker jojo, och jämför kanske inte ens priser mellan olika butiker innan de köper, och blir "lurade" på rean för att sen rycka på axlarna- åt det, om de ens upptäcker det? Sen kunde man ju önska en lag som fungerade, där man kunde anmäla en butik för prisfusk och som sen ledde till vite. Men det är nog att hoppas på för mycket. På fredag börjar Hjertmans "mässrea"....
  19. 1 point
    Ja verkligen! Inte undra på att det blir krig i världen när man se så olika saker. Aktuellt nu är Ukraina där Ryssland och NATO verkar se två helt vitt skilda scenarier.
  20. 1 point
    Det behöver inte blåsa mycket innan det mesta man försöker samla upp på en pressenning blåser bort medan man skrapar.
  21. 1 point
    Hur har det gått med att reducera jordbruket, industrins och de kommunala reningsverkens påverkan? Östersjön är säkert känsligt men det är även våra skogar och villaområden, ogillar starkt alla dessa 2-taktsgräsklipparna primärt ur bullersynpunkt. Helheten är intressant även vad skogsbrukarna gör med sin Partner i skogen 😉 Ett steg kan ju vara att enbart tillåta miljösnälla drivmedel till våra 2-taktare det har jag inga problem med, gillar det tom.👍
  22. 1 point
    Jo, lite bitter är du nog... Jag tror inte man kan generalisera myndigheternas agerande, men det kan säkert finnas enstaka tjänstemän som vill vara illvilliga. Varje myndighet agerar ofta individuellt utifrån sina riktlinjer och det kan man ju uppfatta som att man glömmer bort helheten. Handen på hjärtat, har du verkligen koll på föroreningarna till Östersjön och hur dessa kan påverka? Jag har det inte och jag håller med om att fosfor och kväve från fritidsbåtar inte är det största utsläppet till Östersjön, men jag bedömer att tillskottet påverkar tex. de fritidsbåtstäta delarna av Stockholms skärgård rätt mycket. Om fosforbelastningen på Östersjön är i storleksordningen 1000 ton/år så känns allt under 10 ton som "ingenting". Jag tycker att argumentet att andra är värre eller sämre, så vi båtägare behöver inte göra något är rätt uselt faktiskt. Från https://www.havochvatten.se/download/18.19a8b87f170646960b9b790a/1583507158163/rapport-2019-20-naringsbelastningen-pa-ostersjon-och-vasterhavet-2017.pdf Som tur är så är det ju inte så illa att inte finns någon samordning för att minska utsläppen till Östersjön. HELCOM uppfattar jag som den samordnande parten i detta arbete, men jag kan ha fel. Man har absolut inte glömt jordbruken, industrin och de kommunala reningsverkens. Det har gjorts mycketdär de senaste 20 åren. Jag tror inte heller att en snurra som används en timme om året är det stora problemet. Jag skulle själv absolut behålla den motorn under dessa förhållanden, men det finns fortfarande många som kör mera och med större motorer. Dessutom kan man ju kosta på sig fem liter Aspen eller liknande årligen.
  23. 1 point
    Nu så....😉 Inkopplingen av länspumpen kan dock fortfarande behöva kollas upp, men du är på rätt spår. @Georg_Ohm m.fl. har ju även givit dig tips på inkoppling (2021-09-13), även om det var lite mer sofistikerad lösning med manuella läget bara vid huvudbrytare till (innebärandes en extra säkring). Enklast löser du annars manuella läget genom att helt enkelt med brytaren överbrygga nivågivaren. Dvs när brytaren aktiveras så kopplas B+ ("30") direkt till pumpmotorn. Ungefär som du ritat - om den senapsfärgade är tänkt att gå direkt till motorn. Men du behöver normalt ingen jord till brytaren som du ritat in. Inte om du inte tänker använda kontrollampan som finns i många switchar. Det kan dock vara snyggt. Om du ser till att brytarlampans/LED:ens "+" ligger på samma som den senapsfärgade och vi förutsätter att den går direkt till pumpmotorns "+" (dvs efter nivåbrytaren) så kommer du också kunna se när den aktiverats p.g.a. automatiken. Fast nu hamnar vi på nivån där det är absolut nödvändigt att du börjar rita switchar som en elektrisk omkopplare istället för bild och skriver beteckningar på brytarens olika stift där kablarna skall anslutas. Och du kommer hamna här förr eller senare. Annars får du kaos i hjärnan när det skall kopplas in på plats och du inte har något elschema på den detaljnivån. Den typ av switch du klippt bilden från har nämligen ofta t ex 3-8 exakt likadana flatstiftsanslutningar på undersidan, numrerade 1-8. Här måste du klura ut var B+ skall in, var pumpsladden skall sitta, ev. minus till lampan o.s.v. Allt detta skall kluras ut innan och stå i elschemat, för du kan nog hålla med om att det inte är något du vill försöka klura ut när du sitter i båten och kopplar. Det är då det blir virr-varrvarning....på flera sätt. Dessutom finns dessa switchar i ett 50-tal varianter, så det gäller att välja rätt. Ett exempel på databladet på en dubbel ON-OFF-ON (kanske dock lite mer komplex än du kan behöva, du klarar dig med en enkel):
  24. 1 point
    @IngemarE tack kungen o ja enig i ditt förslag om att byta ut kabel för kabel förstå osv. Så skall jag absolut göra. Inget skall rivas ut utan bara ersättas, dock tillför jag ju det där relät så det tillkommer;) Systemet är 1-poligt o tror om jag kommer ihåg rätt att det går en svart rätt tunn kabel från motorn till sidan av fäste i motorrummet som jag då gissar är jord för hela maskin. Uppdaterar schemat att reflektera detta Är även så tacksam för alla pellejönsar här o den fina hjälpen jag får. Tror teori pass inkl. ”tvingas” tänka o försöka göra elscheman i kombo med kabel för kabel ersättning kan bli bra.
  25. 1 point
    Och se för guds skull till att det görs i delrin och absolut inte i nylon! nylon sväller. Inte mycket men efter en vecka kan du inte rubba rodret. Tro mig! Jag har råkat ut för det.
  26. 1 point
    Titta på din motor. Jämför det du ser med elschemat (båtens alltså, inte ditt). Nu är jag tråkig igen, men din befintliga installation - hur risig den än må vara - är en bra läroplattform. Det är detta jag åsyftade när jag tyckte du skulle börja byta det befintliga som var risigt steg för steg. Helt enkelt för att du då tvingas försöka förstå vad kablarna är till för, och skulle givit dig ett direkt och ganska påtagligt svar på många av frågorna du ställt. Praktik/först se det i verkligheten är ofta mycket bättre än en massa text från tjatiga pellejönsar på ett forum, som tycker man borde fatta. Ja, det ser ut som ett virr-varr, men det är bara att försöka bena ut det, förstå och lära sig. För om du gör om det utan att veta exakt kommer det sannolikt sluta med ett nytt virr-varr, som dessutom riskerar att inte fungera.. Och bli hopplöst att felsöka om du inte först gjort ett (riktigt) elschema... Det är f.ö. rätt vanligt att man när man inte förstår hur en sak är gjord, hur saker är kopplade eller helt enkelt har ett fel man inte hittar, bestämmer sig för att riva ut alltihopa och göra om. Men inte sällan märker man saker någonstans på vägen som man inte tänkt på, missat, inte haft kunskap om eller helt enkelt nonchalerat. Och det slutar ofta med insikten att det kanske ändå inte var så dumt gjort, det som satt där innan. Det man först tyckte var vansinnigt, klantigt, ogenomtänkt och rörigt. Ju mer erfaren man blir, desto oftare gör man hemläxan innan man river något och slipper överraskningen. Men det kommer aldrig sluta hända. Fast för den som aldrig gjort det innan kommer det garanterat att bli minst ett par sådana uppenbarelser. Ibland så allvarliga att vederbörande inte gick i land med det och säljer båten med elsystemet "under renovering".... 1/2-poligt På din motor har du sannolikt ingen minuskabel både från generatorn och startmotorn, då dessa bör ha sin jord/minus i höljet, sitt chassie. Precis som på en bilmotor får de då minusanslutningen via sina infästningsskruvar till motorblocket. Endast en grov kabel finns från motorblocket (ofta nära starten) till batteriminus. Det kallas för 1-poligt. På en båt kan det ibland vara en vits att hålla motorblocket (och därmed propelleraxel o.s.v.) galvaniskt (=metalliskt) skiljt från batteriminus. Då har man en generator och startmotor som inte har höljena elektriskt anslutna, utan minus ansluts via en separat, isolerad ledare (på samma sätt som plus och andra ledningar till dem). Det systemet kallas 2-poligt. Observera att det dock krävs att alla givare och allt annat också som dras fast i godset på motorn är elektriskt isolerat. Vanligen har man en kabel/signalanslutning till givare (t ex tempgivaren) då den får sin minus genom godset. På ett 2-poligt system måste alltså även alla dessa givare ha dubbla kablar.
  27. 1 point
    35mm² är både groteskt, tufft för plusskruvarna på vissa och helt onödigt grovt på en generator. Men 16mm² kan man ju kosta på sig, kanske. 35mm² är ju minus till motorblocket, men TS ritar fortfarande ut chassiejorden som kablar vilket ju kan förvilla lite. Bättre är att bara rita jordsymbol som i originalschemat, men TS landar kanske där snart....
  28. 1 point
    Att jag missat det här inlägget @Georg_Ohm! Har du GeoSafe? Hur kopplade du så att den blinkar endast då larmet är aktiverat? Jag hittade inget vettigt sätt att ta ut ström endast då larmet är aktiverat. Det närmaste jag kom var en idé om att jag skulle koppla det över tändningen, så att lysdioden blinkar när tändningen är av.
  29. 1 point
    För min egen egoistiska del tycker jag det är jättebra att skärgården blir mera otillgänglig så man at man får vara lite mera ifred, men principiellt är det helt förkastligt att förstöra kartmaterialet som man nu verkar göra. När man tittar på resultatet så är det ju förödande för oerfarna fritidsbåtsåkare som inte känner till var man kan färdas utan problem trots att djupet är markerat 0-3 meter. Det är ju massor av välkända "leder" och passager som försvunnit! 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 🖕 Sjökortslyftet och Sjöfartsverket 🖕
  30. 1 point
    PÅ grund av de rådande bensin/dieselpriserna så måste ju staten gå in och betala dem som gjort åt mest? Jag tänker att alla 2-taktare skall få 2000 i månaden mellan april och september, och även 4-taktare med fler än 100 hästar. Sedan är det en fallande skal till segelbåtar som straffskattas då de smiter undan dieselskatten på ett finurligt sätt genom att använda vindkraft.
  31. 1 point
    Det finns tydligen ligister även på sjön!
  32. 1 point
    Ok, jag ger upp. Ni har uppenbarligen kollektivt vaknat på fel sida och likt trilskande treåringar låstas som om ni inte begriper.
  33. 1 point
    Om man nu vill SPARA pengar och samtidigt prioritera fartygstrafiken; är det då inte billigare att INTE förändra sjökorten i naturhamnar och liknande..?
  34. 1 point
    Men ge dig... Detta har inget med några politiker att göra. Det är tjänstemän på Sjöfartsverket som är ansvariga för detta, ingen annan.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...