Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-22 på alla områden

  1. 6 poäng
    Då det gäller svenska regeringen så kommer skatten i vanlig ordning utformas lite udda Seglare bör beskattas högre då de konsumerar mindre(smiter undan) bränsle än motorbåtar Att de sen skattar på segel mm och inte spyr ut avgaser i samma mängd är inte relevant(relevans tas inte hänsyn till i svensk sittande regering och invandringen ska betalas som nämnts ) Då MP är med på ett hörn så skall skatten också beräknas på båtens deplacement Trycker båten undan mer vatten så störs mer fiskar och ska således också betala därefter Enligt MP så skall även en trängselskatt finnas med så klart Under industrisemestern när det är extra mycket båtar så blir det mer vatten som trycks undan och stör fisklivet och detta skall det betalas extra för(utomskärs undantaget om båten inte framförs nära andra båtar) Givetvis innefattas också helger mellan första Juni och sista Augusti De allra rikaste ska självklart inte omfattas av något av ovanstående
  2. 2 poäng
    Vi har ju redan gjort reklam för en billig 712:a på Hjertmans. Jag tycker inte att det är reklam när båtägare utbyter tips om bra och billiga företag och produkter lika väl som att man utbyter tips om dåliga företag och onödigt dyra produkter.
  3. 2 poäng
    Nu är det nära reklam men när man nämner Digital Skipper, vilket vad jag har hört är en bra firma, vill jag notera att mycket bra grejer finns på Offgridlagret till bra priser. Ganska nytt företag men med bra priser och fri frakt vid beställning över 1500:-. God personlig support också. Och som vanligt vill jag notera att jag inte har något som helst med företaget att göra. Jag är bara en vanlig kund. Tycker dock att det är viktigt att lyfta fram de som är bra! (Admin får radera detta inlägg om det är för mycket reklam.)
  4. 2 poäng
    Näe det där är helt fel, MP vill att skatten ska vara hög för seglare är att dessa snor vinden från deras vindsnurror ajabaja 🙂
  5. 1 poäng
    Varning för prishöjningar inför rean som Hjertmans startar nu! Samma visa hos Hjertmans som tidigare på Erlandsons och Benns. Konkret har en Windex 15 precis höjts från 358:- kronor till 459:- kronor för att sedan säljas med 22 % rabatt (359:- kronor). En kronas prishöjning kallas av Hjermans för 22 % rabatt!
  6. 1 poäng
    Om du ändrar tjocklek på packningen i pumphuset kläms inte impellern lagom mycket, resultatet blir antingen att den går för trögt eller inte tätar mot gaveln och då pumpar den inte.
  7. 1 poäng
    https://www.k-rauta.se/produkt/isoleringstejp-tesa-iso-tape-gulgron-15mmx10m/4042448435354
  8. 1 poäng
    Jag tycker att de som göra av med mest bränsle ska få en bränslepriskompensation som betalas ut automatiskt varje höst. Förslaget bör verkställas omgående och för att göra största möjliga nytta ska första utbetalning ske senast fredagen den 9 september för att sedan är det... Det skulle vara lämpligt att avsätta ungefär sex miljarder kronor i budgeten för bränslepriskompensation och det hela kan med fördel administreras av mackägarna.
  9. 1 poäng
    Nästan, 32:- kronor https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/installationsmaterial/kabelskydd/krympslangar/hellermann-tyton-319-00607-krympslang-gulgron-31-o62-mm-3050570 0:- kronor Hämta på Tangentvägen 3, 141 75 Kungens kurva PostNot 49:- kronor
  10. 1 poäng
    Jula säljer RQ tyvärr bara 6 mm gulgrön 10 m för 179 :- För övrigt tror jag nog FQ (FK) funkar hur bra som helst med den grovleken (2,5) , den kabeln har alla installatörer i lager . Mazariner kan också funka 🙂 Kan nämnas att när jag köpte min egen båt så var den installerad med FK , gjort någon gång på tidigt 90-tal , funkar än , kan dock nämnas att min båt är långsamtgående . Får väl en massa fundamentalister på mej nu som börjar prata om extremt mångtrådig förtennad kabel ……
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Ja, tack det är ett alternativ för 100m behöver jag ju inte 😉
  13. 1 poäng
    Varför ska det beskattas överhuvudtaget mer än bränslet. Anser du att båten är en lyxvara som ska straffas bara för det? Du måste ha en skruv lös isåfall eller tycker att det är kul att betala skatt för du kommer inte att få ett mervärde av högre skatt.
  14. 1 poäng
    Jag bumpar min egna tråd. Hur har din attityd ändrats på skattefrågan? Hur ska vi utforma skatten? Hur hög bör den vara?
  15. 1 poäng
    Rätta mig om jag har fel, men jag tycker det luktar lagerkostnader. Dyrt att lagerhålla, och om tillräckligt många beställer så tar vi hem ett "parti" till bättre inköpspris. Kanske lite långsökt...
  16. 1 poäng
    Jag handlar, när det är rimligt, av Viking. Inga sådan fulfasoner där.
  17. 1 poäng
    Fick just ett mail från Hjertmans där deras Victron BMV-712 batterimonitor stigit ett antal hundralappar i ordinarie pris jämfört med för några dagar sedan och sedan prissänkts. Ett jäkla ofog!
  18. 1 poäng
    En kreativ diskussion som "flyter runt" leder ofta till unika och bra lösningar. I bland har lösningen inget med ursprungsfrågan att göra, men utan ursprungsfrågan hade kanske inte lösningen hittats. Det är tur att man även kan söka på innehåll och inte bara rubriker.
  19. 1 poäng
    Du har fått många bra tips nu, men jag tänkte ändå delge mina erfarenheter.... Jag hade tidigare en liten segelbåt med utombordare, båten saknade all form för laddning men det fanns inte heller några stora förbrukare, så vi klarade oss 4-7 dagar med ett batteri som vi sen laddade när vi kom hem. Lanternorna (alla tillsammans) var nog den största förbrukaren, de behövde vi dock aldrig använda så länge vid hade båten. Annars var det laddning av mobiler (2st) och surfplattor (4 st) och någon lampa på kvällen. Navigering: Bra att du inte helt förlitar dig på enbart surfplatta/mobil. Nackdelen med en surfplatta/telelfon är om det är stark sol, då blir skärmen mer eller mindre helt svart trots att man har max ljusstyrka på den. Jag hade en handhållen Garmin och papperssjökort, lite omständigt med dubbelt, men skärmen på GPS:en var så liten så kortet behövdes för bra översikt och GPS för att enkelt visa var på kortet man var samt för lokala navigeringen i trånga farvatten. Min Garmin hade fördelen att solen fungerade som belysning av skärmen, så när det var ljust ute behövde man inte ha något ljus alls på skärmen och då går strömförbrukningen ner markant. Jag tror de lite större stationära skärmarna har samma teknik (gäller säkerligen alla tillverkare av navigatorer). Så av den anledningen är det rätt val du gör som siktar på en "riktig" navigator. En annan nackdel med mobiltelefon eller surfplatta är om vid regn eller om de blir blöta (t.ex. översköljande sjö/skvätt). Självklart har man dem (i alla fall vid dåligt väder) i ett vattentätt fodral, men kommer det vatten på skärmen (utanpå fodralet alltså) så fungerar inte pekandet med fingrar. Fick själv erfara detta den hårda vägen i en liten öppen motorbåt i grov sjögång där jag enbart hade surfplattan eftersom jag inte kände till detta problem. Det blir helt lönlöst att försöka peka och zooma och flytta kartbilden. Lyckas man så susar kartbilden helt okontrollerat åt något håll eller blir tok inzoomad eller så ser du hela jorden. Man måste torka av skärmen så den blir någorlunda torr för att kunna använda den. Detta är också en anledning till du gör rätt val som satsar på en riktig navigator. Jag har dock själv enbart Eniro (och gamla papperskort i reserv) idag, men nu har jag motorbåt och surfplattan sitter torrt under tak och (någorlunda) skyddad mot allt för starkt solljus. Min lilla handhållna Garmin har jag kvar i garderoben, nästa gång jag lånar brorsans öppna båt så tar jag med den. Elinstallation Svårt att ge några bra tips när man inte vet förkunskaperna. Men när man väl har skaffat sig el ombord så kommer sannolikt små förbrukare adderas varje år, man ser behov av en USB här och en där, en lampa i salong och en i förpik etc etc. Nu är ju din båt inte stor och det verkar inte som du har behov av något stort avancerat elsystem utan mer grundläggande. Men något kommer du säker addera vart eftersom. Så se till att grunden (placering med möjlighet för framtida nya kabeldragningar) gör att du lätt kan addera utrustning, dvs ha redan nu i åtanke att du kommer addera förbrukare. En grundinstallation bör väl vara Batteri -> huvudsäkring -> Huvudströmbrytare -> lokala säkringar (t.ex. elpanel med säkringar eller hängsäkringar på varje förbrukare) -> förbrukare. Till batteriet kopplar du sedan solcell via en regulator. Lycka till med båten och elen.
  20. 1 poäng
    Problemet med ett framåtseende ekolod är att de flesta inte ser framåt i speciellt stor vinkel. Skulle snarast beskriva dem som tittandes snett nedåt istället för rakt nedåt (förutom på bilden i broschyren, förstås). Så när det grundar upp ser det ofta inte tillräckligt långt fram för att vara speciellt användbart. Jovisst, de har blivit bättre och det finns faktiskt numera sådana som är riktigt bra. Men då krävs det en del vid installationen och prislappen ligger nog inte i linje med budgeten för TS. Ett enkelt ekolod är dock enormt mycket bättre än inget. Och det finns många bra enkla, som dessutom varken drar mycket ström eller kostar så mycket.
  21. 1 poäng
    Vad gör jag istället? Jo jag gick och köpte en VW buss som hade rullat 12300 mil bara. Hänger min lilla trimaranjolle bakom och kuskar runt lite på måfå.
  22. 1 poäng
    Hittade flera trådar om denna plåga och hamnade på detta inlägg som var lite kul (eller inte!)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...