Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-20 på alla områden

  1. 4 poäng
    På mässan i Göteborg finns det föredrag under dagarna. Jag är funktionär i SXK Västkustkretsen och vi skulle haft föredrag på måndagen den 7 februari. Nu när detta inte går så kommer vi att ha föredrag via Teams under tiden mässan skulle gått. Vi gjorde så förra året och det blir så i år också, en liten ersättare för en riktig mässa, vi kommer att ha våra vanliga mässerbjudande under denna tid. Jag kommer att lägga ut mer information här när det är dags att anmäla sig. Hälsningar Ove
  2. 3 poäng
    Tänkte knyta ihop den här säcken: Nästan ett år efter min fråga här på forumet har jag nu tillverkat avdragaren och utan problem skiljt propellern från axeln. Som flera förutspådde gick det ganska enkelt att med hjälp av en vanlig hålsåg borra ett 25 mm hål genom en 10 mm tjock stålplatta – detta trots att jag till och med använde rostfritt stål, vilket inte var planen från början. En lågvarvig borrmaskin i stativet, flödigt med skärvätska (cykelkedjeolja) och måttligt presstryck visade sig vara framgångsfaktorer. Arbetsstycket blev inte nämnvärt varmt, tack vare det låga varvtalet. Däremot fick jag pausa en del för att låta borrmaskinen svalna (bara 750 W). Tack igen för alla goda råd.
  3. 2 poäng
    Det låter vettigt! Nu vet jag inte hur du använder båten och om du ligger ute flera dar i sträck tex. Men tänk på strömförsörjningen. En 7" plotter med ekolod drar i storleksordningen 1,5-2,0 A vilket gör att du med ett fulladdat batteri på 75Ah kan använda plottern ca 15-20 timmar innan du måste ladda batteriet eftersom man inte ska dra ur vanliga batterier med mer än 50%. Små solpaneler ger inte mycket laddning (och naturligtvis bara när det är soligt eller iaf ganska ljust) så se till så du skaffar en så stor panel som du har plats och ekonomi för. Runt 50W kan vara OK om du inte är ute så länge men gärna större. Gärna också flera batterier men här kanske det blir lite överkurs för en mindre båt. Sen en bra regulator att sätta mellan panel och batteri. De flesta regulatorer är faktiskt rätt bra nuförtiden, även de billiga. När du ändå börjar elektrifiera vill du kanske ha möjlighet att ladda mobilen eller annat och då behöver du mer ström. Brukar bli så. Tänk över hur du vill ha det i framtiden. Lycka till!
  4. 2 poäng
    Handen på hjärtat - vad köpte du senast på mässan? Jag har mest köpt påläggskorvar och någon enstaka tröja som var på rea. Pratat lite segel, men det kunde jag lika gärna tagit på telefon eller mailledes. Någon kampanj på prenumeration av någon båttidning har det blivit att jag hoppat på också. Få tillbehör har köpts, inget dyrare. Absolut ingen båt. Men! Det är lite mysigt att drälla runt på mässan, känns lite som säsongsstart, och såklart är det trist att de inte blir avi år heller.
  5. 2 poäng
    Fast det finns ju leverantörer på mässorna också. Och de kan ju verkligen sina produkter! Har träffat flera olika leverantörer i olika ärenden på mässorna och de har gett precis den information och vägledning som jag har efterfrågat.
  6. 1 poäng
    Hej! Jag såg just att Allt för Sjön i Stockholm 2022 är inställd. Båtmässan i Göteborg är också inställd. Det finns ju inte så mycket att prata om så här års, så då kan vi väl diskutera båtmässorna... Vad tycker vi om detta? Saknar du båtmässan? Vad gör du istället? Hur påverkas branschen? Överlever de traditionella vinter-båtmässorna? Vad ersätter dessa mässor? Vi får väl se om detta ämne kan väcka något engagemang. Mackey
  7. 1 poäng
    Som jag ser det så ”tävlar” iaf den flytande båtmässan i Gustavsberg med eget båtåkande. Början av september är ju bland det bästa tiderna att vara ute i båten! Tror att det är därför många är osäkra om de kommer gå dit.
  8. 1 poäng
    Vad gör jag istället? Jo jag gick och köpte en VW buss som hade rullat 12300 mil bara. Hänger min lilla trimaranjolle bakom och kuskar runt lite på måfå.
  9. 1 poäng
    Jag har köpt både segel, motor, propeller, öl, räkmacka, glasögonputs, led-lampor, rökt korv, mm, mm. på båtmässan Allt för Sjön, men allt detta skulle jag ju ha köpt i alla fall. Däremot tror jag inte jag hade hitta just Ren optik, Ledkungen och Svartrökarna om jag inte hade varit på mässan, så någon effekt har nog mässan för de som ställer ut.
  10. 1 poäng
    Hur löser du det med en timmerbil i Norrland? 30 minusgrader ute i skogen och du skall lasta med hjälp av en eldriven kran och sedan kanske köra sextio mil per skift med en totalvikt på 60 ton. När kommer den dagen när detta är löst. Som jag ser det är det viktigt att använda bästa energislaget och lämpligaste teknik för varje enskilt tillfälle. Det enklaste sättet att elektrifiera lastbilar och bussar är med någon form av strömavtagare. Man kör de i första hand de långa sträckorna på el och de kortare sträckorna till och från terminaler och liknande på något flytande bränsle eller batterier. Genom att köra huvuddelen av trafiken på el så behöver man inte tillverka så mycket flytande bränslen och batterierna behöver inte ha så stor kapacitet. Så här såg Scania/Siemens lösning ut på en provsträckan på E16 utanför Sandviken, men detta kan ju göras på flera olika vis. Här är några andra lösningar som ska/har testats. eRoad vid Arlanda. Evolution Road i Lund. Smartroad på Gotland. Ute i skogen i minus 30°C är inte el lämpligt, så då kan man ju använda ett flytande bränsle, fossilt eller syntetiskt framställt.
  11. 1 poäng
    Hej Susi! Du kommer få massor med svar å en massa elektronik som alla är nödvändiga å måste å bra att ha. Själv tillhör jag de där som seglar å är ute å njuter av naturen å seglar aktivt å har koll med ögonen, stirrar inte på en skärm utan kollar var jag är. Nu pratar jag inte om ute på öppna haavet utan skärgården å i Mälaren. (Ligger vid egen brygga inte långt från Hjulsta bro) Så jag har ett batteri, alltså antalet ett. Å så har jag sjökort i laptopen med programmet OpenCPN. Laddar mobilen å så har jag lanternor som drar ström å slutligen diskvattenpumpen som tar ytterst lite ström, inget auto eller annat för övrigt . Däremot autopilot för rokulten, å den använder jag sällan, mest när jag går för motor. Du kan hitta kort till Open CPN här: https://opencpn.org/OpenCPN/info/chartsource.html Så... jag klarar mig med den lilla laddning som motorgången ger å har aldrig behövt gå till en brygga å ladda btteriet. Laddar vid min hemmabrygga å efter nån vecka ute har jag fortfarande full ström. Fast om jag skulle få batteritorsk kan jag alltid veva igång motorn, faktiskt. Navigation. Det bästa å nästan enda fördelen med GPS är att man får ett kryss på skärmen på sjökortet. Där är jag nu! Gamla GPS med bara siffror å sedan föra över till kortet var lite jobbigt å det slipper man. Anno dacumal. Sedan kan man göra en väldigt massa saker med "plottern". Det intressantaste är attt man kan spara vägen man seglat, som att se ett spår i vattnet så att säga. Å så Manöverbord knappen förstås. Resten är kosmetika å jag tycker det tar bort intresset från att vara ute i sittbeunnen å segla å se på naturen å allt som är runtikring å har koll på trafiken i smala sund å så. Stirra inte på elektroniken. Ekolod. Till havs när man närmar sig kusten äre bra att veta djupet likaså i smala rännor å sånt. Men eftersom man ser positionen på kortet, där har man vattendjupet, så finns det ingen större nytta med det anser jag. Enda gång det är roligt när djupet störtdyker å man har lämnat kusthyllan, kontinentalsockeln, å då beter sig båten å vågorna annorlunda. Markant skillnad utanför Spanien å Portugalkusten. I Mälaren äre lite lurt, det har du nog säkert upptäckt. Innnför 2meterskurvan markeras inga stenar men det är där de finns. En brant klippa, härligt att lägga till, där äre fullt med stenar som man måste kolla med ögat, där hjälper inte ekolodet just mycket. Sen äre inte västkust-sikt i Mälaren direkt så man får treva sig fram i de lägena. Vidare så är stenarna som små torn å inte flata sluttande hällar. Jag har själv en gång råkat förvandla båten till en "kompassnål", bara snurrade runt på en spetsig sten å hade svårt att komma loss. Ett 2cm bred å 1 cm djupt hål i blykölen efteråt visade hur det var. Har man inte mer förbrukning än detta så klarar du säkert med en en ganska liten solpanel, både till formatet å effekten. Blire mer elektronik å en massa strömförbrukare så går det åt en större. Nu kommer jag få kanske lite mothugg för jag är gammaldags å nära naturen å behöver linte alla finesser som de flesta inte vill vara utan. Som tex att se på TV när man är ute med båten...det kan man göra hemma. Vad skall man med båt till om man har det som i lägenheten? Önskar härlig seglarsommar. En Ruskig Prick.
  12. 1 poäng
    Ja senast var det öl, av det dyrare slaget dvs påslaget var ordentligt stort. Men har faktiskt köpt en båt på mässan en gång. En RIB 270 som numera åker med efter båten. Ett ordentligt bra mässpris var det på den. ca 25-30% ner mot ordinarie pris.
  13. 1 poäng
    Oavsett pris på bensin så har jag inte många alternativ än att fortsätta köra som jag gör. Vi pendlar till stugan, på en ö, april-sept och det tar 10 min i 25kn. Att övergå till segel fungerar inte rent praktiskt, med el så skulle jag förbruka mer än jag kan ladda med solceller på stugan och diesel är inte en bra lösning på en Buster. Med en ren botten och en ny 4t så är jag nere runt 0,6 lit/mil och jag kör 100h per säsong. Det är klart det svider att tanka i 100 lit för €200, men det är bara att strunta i det och köra på. Man kan inte sätta ett pris på att få vara ute på sjön i en båt, så länge det går så kommer jag att köra så mycket som jag har tid med.
  14. 1 poäng
    Man kan väl fråga sig så här istället: Finns det några publika legala evenemang som inte är inställda pga covidsmittorisken? Kanske högmässan på söndagarna, om man håller avstånd vilket är lätt i kristna, lutheranska kyrkor... Det är fler besökare och deltagare (än i kyrkan) hos andra samfund. Som tradition tycker jag det är synd om den försvinner, i Marstrand och i Ellös har det ju kanske anordnats flytande båtmässor, vet inte om det blev av i somras, och inte heller om det blir någonting i år... Tja vad jag gör istället...- ligger på soffan och kollar på Discovery channel, eller gör vårrustning av båten. Branschen sparar ju pengar på att inte deltaga, men dom förlorar ju även intäkter på alla som köper med sig någonting från mässan. Deras kontaktnät utvidgas ju inter heller. Överlever... tja vem vet, kanske blir det båtmässor på webben i fortsättningen. Vad ersätter?... kanske något på Internet.
  15. 1 poäng
    Allt på Sjön är trevlig men inte så överskådlig och brukar inte locka riktigt lika många utställare. Där är Älvsjö bättre. Jag gillar dessutom att kolla på skroven vilket inte är möjligt i Gustavsberg. När man som jag har en båt man är nöjd med kollar jag nog mest på hur olika tillverkare har löst olika saker och stjäl gärna goda idéer där.
  16. 1 poäng
    PHar inte blivit mycket skruvande sista tiden. Förkylningstider tyvärr.
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    Nu är en av förgasarna renoverade och lackade. Alla kopparsaker är också slipade och klarlackade så de är fina lite längre.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...