Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-17 på alla områden

  1. 3 poäng
    Så här skriver drivmedelsbranschen om alkylat. PS Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet verkar ha bytt namn till Drivkraft Sverige.
  2. 3 poäng
    Jag säger att det är motortillverkaren som bör svara på detta. Min bedömning är att alkylat fungerar i alla motorer, men att det är onödigt att slösa bort alkylat i väl fungerande fyrtaktare när bränslet gör så mycket bättre nytta i en gammal förgasartvåtaktare.
  3. 1 poäng
    Nämen då så Jag letade och läste på sidan men jag öppnade inte bruksanvisningen, det var slarvigt av mig ☺️ Tyckte att det var märkligt att det inte nämndes i beskrivningen bara.
  4. 1 poäng
    Ja och läser man manualen så medföljer adapter för att ansluta den till en dammsugare. Håller med att absolut enklast att skrapa av dom tjockaste lagren och med fördel ha en skrapa med dammsugare ansluten.
  5. 1 poäng
    Håller med, det är som att man förutsätter att startbatteriet ska vara dåligt. Då är det väl bättre att se till att startbatteriet sköts så att det ska vara bra och skippa konstiga automatiska hopkopplingar. Som nödlösning är det utmärkt att det går att koppla ihop förbrukningsbatterierna med startbatterierna för att få igång motorn. Det vanligaste problemet tror jag är att man laddar sönder sitt startbatteri genom att ha det på ständig laddning trots att det inte alls behövs. En svår start på 20 sekunder förbrukar endast en till två ampertimmar.
  6. 1 poäng
    Ja, har provat både vid alla kapellskrymslen och storsegelvecken under dess bomkapell. Biltemas "mot krypande etc." är klart och ofärgat, och jag ser inte spår av dt där jag sprejat.
  7. 1 poäng
    Myrr verkar lösningen på detta problem! Köpte ju röd cederträolja och ljudskrämmaren, men myrr kommer nog slå dom snälla metoderna tror jag. Ska bli intressant att testa utspädd och koncentrerad myrr på en bit kapellväv. Gjorde testet idag så här: Tejpade så 3 rutor syns (en osprayad, koncentrerad och utspädd). Körde även på fram och baksida. Tänkte att det ska få vara i 48 timmar så det blir ordentligt, kanske till och med 72 timmar. Återkopplar med bilder och resultat efter detta test!
  8. 1 poäng
    Det där med att byta saker ”för säkerhets skull” brukar bli dyrt då man ofta byter saker i onödan. Vad du behöver göra är att analysera VAR felet är och sedan åtgärda det, inte en massa annat. För din analys har du fått goda råd ovan. Jag skulle starta där, men det är ju dina pengar…
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Tänk vad svårt det blir om någon som inte deltagit i denna diskussionen, i en framtid önskar information om batteriladdning - urladdning och inte vet att man skall söka på ”brand i Limhamn”…
  11. 1 poäng
    PHar inte blivit mycket skruvande sista tiden. Förkylningstider tyvärr.
  12. 1 poäng
    Anslut en voltmeter till startmotorns grova pluspol, och till motorgods. Se vilken spänning som finns medan startmotorn körs. Jämför detta med vilken spänning batterierna har då startmotorn körs. Skiljer sig dessa spänningar mer än någon halv volt så skall du se över alla anslutningar, skarvar etc. och ev. byta till grövre kablar. Om batterispänningen sjunker under 11 volt och ner mot 10.5 har du problem med ett eller flera åldrade batterier. Ett åldrat batteri kan visa fulladdningsspänning men ändå inte orka ge den stora startmotorström som behövs.
  13. 1 poäng
    Hej båten är inhandlad av privat person och nu ligger den i Karlskrona.
  14. 1 poäng
    Jag slipade bottnen på min Yamarin 79.a förra våren. Körde med tryckluftsmaskin och Mirkas Iridium papper, fungerade helt fantastiskt och kladdade inte det minsta. https://www.mirka.com/sv/iridium/ Tog ungefär 8 timmar att slipa ner till gelcoaten. /Kaj
  15. 1 poäng
    En dammsugare kopplad till slipmaskinen löser kylningen och att pappret sätter igen. Och att dammet är giftigt. Eller… det är ju fortfarande giftigt, men det hamnar inte i sliparen utan i dammsugarens påse.
  16. 1 poäng
    Har faktiskt inte grottat i det men vad jag vet baseras de flesta försäkringar på att man ska få ut ”marknadsvärdet” om detta ryms inom försäkringsbeloppet, minus självrisk. Vad som sen är marknadsvärdet bestäms av försäkringsbolaget när de tittar på vad samma modell kostar på marknaden. De tar då inte hänsyn till allt ”extra” jag har lagt till och förbättrat, i princip.
  17. 1 poäng
    Eftersom jag inte får modifera originalinlägger fler gånger kommer här några mer bilder för den som är intresserad: Efter att ha tagit ur cylinderfodret pluggade jag nedre hålet och diskade ur med vanlig diskborste. 30-40 år av havsatten hade satt igen kylkanalerna till 90%. Jag fick börja med att gräva ut, vad man nu ska kalla geggan för, för hand. Nya cylinderfodertätningar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...