Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-12 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag tror inte det och jag vet inte om den koleldade fjärrvärmecentralen på 125 MW finns kvar heller, men den var - och kanske är - estetisk. Om den finns kvar så eldas den troligen med olja eftersom ön Ön utanför verket som tidigare var kollager och full med olika bränslecisretner är bebyggd numera. Ja, ön heter Ön om någon undrade. Jag har för övrigt träffat brandkåren i Limhamn en gång. Vi satt i bastun på fjärrvärmecentralen och någon fick för sig att vi skulle grilla korv, i bastun. Det gick bra tyckte vi ända till... ja, ni fattar. Det blev ganska dyr korv.
  2. 2 poäng
    Bränslekostnaderna låg på runt 15000 förra sommaren tror jag. Skulle nog kunna tredubbla det innan det blev orimligt dyrt men isf är väl ecopar ett billigare alternativ. Man drar nog in på annat innan man slutar åka båt helt enkelt.
  3. 1 poäng
    Har det kommit något "mirakelmedel" mot dessa hyresgäster? Hade sjukt många i dragkedjor på kapellet 2021. Är inte rädd för dom, men min fru får hjärtklappning... Var stora rackare också, nästa som 5 kronan (den gamla) med kroppen. Tänkte testa något i år, förslag?
  4. 1 poäng
    Tror bestämt jag startade en tråd i just detta ämne för många år sedan här på MG. Fick många råd. Jag har provat med: citronsaft cederträ-bitar pepparmint ättikssprit insektsspray Det enda som har funkat någorlunda är insektssprayen. Sprutar in och stänger kapellet fort som f_n och återkommer inte på flera timmar. När jag handlade sprayen fanns det två olika. En för krypande (den tog jag) och en för flygande. Vad gäller spindlar vet jag inte riktigt om de är flygande eller krypande… Sprayen funkar inte alls utomhus där jag, i olika skrymslen och vrår, också har många spindlar. Där är det en bit papper och mord genom krossning som gäller på kvällarna när de kryper fram. Brukar bli en eller två räder varje kväll. Så, jag är mycket intresserad om det nu kommer fram något mirakelmedel jag inte provat!
  5. 1 poäng
    Javisst, det blir hummer och oxfilé bara en gång i veckan fortsättningsvis. 🦞
  6. 1 poäng
    Det finns i princip två typer av paneler. Dels den som har ett lock, oftast på baksidan, med skruvar och ibland en packning under locket. Dels den som har en gjuten kopplingsplint, oftast på ovansidan. Den första typen går att öppna och koppla loss kablarna i, inte den andra.
  7. 1 poäng
    Jag kör på enklaste möjliga lösning gärna 😁 Brukar man kunna lossa kablarna från solcellspanelen? Tänker att det skulle underlätta kabeldragningen en aning. Men vågar inte rycka och testa.
  8. 1 poäng
    Om du använder slipmus bör du börja i helgen, och om du inte sover på nätterna KANSKE du hinner klart till sjösättningen 😁 Nej, den avverkar för lite. Du vill ha en excenterslip (minst! kanske t o m något ännu rejälare) med en industridammsugare kopplad till.
  9. 1 poäng
    Jo det var ”Alfreds oljor” eller Alfred Olofssons efterträdare som firman hette när Bertil och sonen Tomas hade den. Den firman finns inte längre och tankbilen är skrot även om man flyttade den gamla tanken till ett nytt chassie en gång för hela ekipaget hade nån beige färg från början sen hade den en blå hytt. Och det är som du säger @Georg_Ohm att Börjessons på Öckerö köpte verksamheten och tankbilen och hade den några år och där kan man fortfarande tanka, hos Börjessons. De har en egen pump i Öckerö hamn och säljer diesel till mycket bra pris, en så kallad ”grön diesel” och sånt som benämns ”grönt” brukar ju vara miljövänligt och miljövän vill väl de flesta vara? Så man borde kanske prova? 🤔Och då blir ju inte båtlivet så dyrt 😇
  10. 1 poäng
    Det som kommer att påverkas är framförallt seglingsegenskaperna. Du kan med gott samvete trycka ner många hundra kilo i en Triss Magnum utan att den blir farlig så länge du håller tyngdpunkten låg. Dock kommer båten att bli seg att segla. Framförallt i lättvind. En minst sagt originell herre i mina hemtrakter hade en 8,5 meters båt som vägde3,5 ton enligt konstruktören. Kranföraren vägde in den på 5,2 ton sista gången han sjösatte. Då hade han massvis med verktyg, bänkslipmaskin, hydraldomkraft mm i båten. En dävert av rostfritt stål med jolle och utombordare i aktern och ett bastuaggregat surrat på däck samt en trecylindrig motor nerklämd med skohorn i båten. Den seglade som en kratta men han saknade aldrig något när han var ute på tur.
  11. 1 poäng
    Därför är jag litet kritisk till att ha min båt på samma ställe som många andra. Tänker väl närmast på massförvaring i varm eller kallhall, eller utomhus där båtarna står väldigt tätt. Jag har sett en del kraftiga bränder genom årens lopp, och det är alltid en tragedi. Jag anser också att jag funnit den mest optimala båten för familjens behov, det finns väl modernare likvärdiga med dom kostar ju därefter, minst två eller tre mille mer. Räddningstjänsten Syd hade ialallafall för längesedan en station i Limhamn, jag vet inte om den finns kvar, låg på Valborgsgatan. Jag ser på klippet att man satt in sitt kombinerade högfordon ”häst” (hävare och stege) den borde kanske vara placerad på station Jägersro… (!) ”på min tid” hade man en hel del tyska och amerikanska brandbilar i Malmö, känn på ordet ”Magirus Kranwagen” eller International Harvester (IH) med Hi-Ranger hävare…. Eller ”snorkel” som det då hette. Ett fordon hade en megastor pump, vill minnas att den var placerad på en semitrailer som drogs av en frambyggd Magirus. Pumpen drevs av ett par Pentamaskiner. Magirusbilar känner väl bara de flesta till från Wikings katalog med modellflrdon i skala 1:87…. Andra hävdar att IH tillverkade bra traktorer. Tänk vad mycket onödigt vetande man samlar på sig, ad har jag idag för nytta av att veta vad just för brandbilar man hade i Malmö av alla ställen på vår jord. Kalkbrottet finns väl inte kvar i Limhamn? Dom hade iallafall en anslutande egen järnväg till MLJ. Även där var det problem med spårspring, därför hade man satt upp en skylt med texten: ”Gå ej i brottets bana” ja, dom är fyndiga i Skåne också. Utbrända båtar, brandskadade vrak, eller utbrända skrov som är avbrunna några centimeter ovanför vattenlinjen har man ju sett, även om jag inte känner ägaren eller vet några omständigheter känns det väldigt tungt. Det är någon som förlorat sitt sommarnöje, sin ögonsten, någon som kanske själv blivit skadad i samband med branden.
  12. 1 poäng
    Så länge du lägger de tunga sakerna så djupt ner i båten som möjligt har jag svårt att föreställa mig att du skulle kunna dra med dig så mycket att båten blir överlastad. Du lär ju inte släpa runt på guldtackor. Snarare är det väl torr mat, konserver, dryckförpackningar, frukt, grönsaker, kläder, sängkläder, viss elektronik och sånt. Lätta saker som tar ganska mycket plats. Tänk på att en Triss Magnum har fyra kojplatser. Den är då rimligtvis ok för åtminstone 300 kg "last". Nä, vikten skulle jag inte oroa mig för, utan det är nog volymen som kommer att sätta stopp först.
  13. 1 poäng
    På Aktuellt pratade de också om explosioner eller explosionsrisk. Antar det är bränsle i båtarna samt gasolflaskor. Tur man inte ligger där!
  14. 1 poäng
    Fysisk aktivitet borde vara förbjuden då den ökar CO2-utsläppen helt i onödan.
  15. 1 poäng
    Eftersom jag inte får modifera originalinlägger fler gånger kommer här några mer bilder för den som är intresserad: Efter att ha tagit ur cylinderfodret pluggade jag nedre hålet och diskade ur med vanlig diskborste. 30-40 år av havsatten hade satt igen kylkanalerna till 90%. Jag fick börja med att gräva ut, vad man nu ska kalla geggan för, för hand. Nya cylinderfodertätningar.
  16. 1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...