Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-10 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ok, det visste jag inte. Men det kanske blir billigare när man får bättre volym i tillverkningen. Havets vatten är också fritt att färdas på, för alla typer av fritidsbåtar, men nån kanske får för sig att beskatta det i framtiden…. Det gäller alltså att stoppa ned rätt lapp i det där kuvertet var fjärde år.
  2. 3 poäng
    Ingenting hittills. Något måste ju göras åt att "skitreklam" tränger sig in, inte bara här på MG, utan överallt. Ansvaret för att "hålla rent" måste ligga hos den/de som hanterar och distribuerar reklamen och inte på varje enskild webbsida med reklam.
  3. 2 poäng
    Det var bättre förr! Nä, jag var bättre förr. http://lasselundell.se/forut.html När jag började att köra med diesel (på 60-talet) kostade den 17 öre, ibland kunde man tanka från de små tankbåtarna i fiskhamnen för 10 öre, fast då var det svart (stöld). Ett kvartsfat med smörjolja (ca 40 liter) fick man för en flaska brännvin. Allt gick till http://lasselundell.se/lyckeby.html Numer seglar jag och drivmedelkostnaden är försumbar i för hållande till övriga båt-utgifter. http://lasselundell.se/adagio.html
  4. 1 poäng
    Fortfarande inget parti som har det som en fråga. Det närmaste man kommer är att vissa vill ha en förmögenhetsskatt som även omfattar fartyg, då över ett visst värde, så majoriteten av fritidsbåtarna skulle inte beröras ens av det. (Ska här påpeka att jag personligen är emot förmögenhetsskatt och båtskatt, så ingen får för sig nåt annat. Men rätt ska vara rätt.)
  5. 1 poäng
    Man kan vara rätt säker på att ICA inte har något att göra med det. Man ska absolut inte svara på sånt där eller ge bort några uppgifter om sig själv.
  6. 1 poäng
    Vilket parti driver frågan om skatt på att färdas med fritidsbåt på havsvatten..?
  7. 1 poäng
    Vinden är fri (ännu så länge..) så den energiskatten slipper vi seglare ifrån. Det gör för övrigt även ägarna till vindkraftverk. Däremot så ingår det moms även när det köps segel, skot, kölar och skotvinchar. Så lite "energiskatt" betalas det även av seglare. Sen är det inte helt gratis att få fart på en segelbåt heller. Seglen är en rätt rejäl utgift när de behöver ersättas. Skillnaden mot att köra motorbåt är snarast att hela kostnaden för seglen kommer samtidigt och sen glömmer man bort den tills det är dags att skaffa nya....
  8. 1 poäng
    Vad jag kan se är det ingen bränsleskatt på biobränsle. EU vill att vi ska ha det, men vi har ett undantag, och det gäller även under detta år. Moms är det förstås, men det är ju ingen punktskatt. Biobränsle är bara väldigt dyrt att producera.
  9. 1 poäng
    Hej Ursäkta att jag/vi inte svarat på detta. Vi använder Google Adsense som reklamdistributör och dom är medvetna om detta men det är ett stort problem. Det är legitima företag som annonserar och efter ett tag så säljs detta utrymme vidare till scammers. Det tar ett tag innan det märks av Google och sedan börjar det om, och om igen. Annat alternativ är helt enkelt att deras AdSens e konto blir hackat/övertaget. Det verkar till 90% vara ett problem på mobiler/plattor. Jag har fått det en gång på maringuiden men jag har hindrat automatiska popups i mobila webbläsare vilket gör att jag noterat vilken annonsör det rör sig om. Och raderat dessa nätverk. Problemet är ni inte ens ser vilken annons/annonsör det är som startar popup ovh då inte ens kan "Anmäla annonsen till Google" vilket jag brukar rekommendera i dessa fall. Men jag gräver vidare i detta, rensar upp i AdSense och har även skickat en rapport till Google igen... Väldigt tacksam för att jag taggas vid dessa tillfällen men missat det i helgen. Trevlig måndag! //stavhammar @siteadmin
  10. 1 poäng
    Jag använder fallknop på samtliga fall. Jag tycker det känns bättre än med en avsmalnande splits som blir längre och som kan nypa fast vid linhjulen.
  11. 1 poäng
    Om du är intresserad av att spara pengar kan du välja bort Skyllermarks och andra dyra fabrikat! Om du väljer det alternativet kommer du säkert att få flera förslag på "ersättningsalternativ" som kanske kräver lite mera arbete, men som halverar kostnaden. Nu ser jag att du skrivit en annan tråd om i stort sett samma sak, kanske har du redan fått alla svar???
  12. 1 poäng
    Och om jag inte misstar mig så har ICA inget med det där slupmässiga erbjudandet att göra, man skyltar uppenbart med ICAs namn för att det ska framstå som seriöst. Om jag inte minns fel så är det riktigt ruffel och båg det där med enkäten, har för mig syftet är att fiska brukardata/e-postadresser som de sen säljer vidare.
  13. 1 poäng
    Den här har jag också fått. Den omdirigerade dessutom till en ny sida, dvs den hoppade ur Maringuiden in till den där sidan istället. Mycket illa. Det konstiga är att av alla "seriösa" sajter jag besöker, så är det bara på MG jag fått den där typen av uppenbara scams. MG verkar använda sig av en annonsförmedlare som inte är seriös eller för dålig på att få bort "skitreklam". Det borde @stavhammar och co djupdyka i, så att folk inte börjar använda adblockers istället vilket löser problemet för den enskilde men tyvärr bidrar till minskade intäkter för MG.
  14. 1 poäng
    Alla båtar som byggs idag skall (i princip) ha huvudsäkring och huvudbrytare vid strömkällan (batterierna) för att vara godkända. Några få saker är ok att ansluta före brytaren såsom länspump, minnesbackup o.s.v., men de skall då ha sina egna, väl anpassade säkringar (vid batteriet). Hur man vill göra med sin gamla båt är väl mer upp till var och en, men reglerna för nya båtar (CE) har ju tillkommit av en anledning.... Finns f.ö. mycket liknande trådar där huvudbrytare, huvudsäkringar och Skyllermark diskuterats. Sök, så hittar du massor att läsa, från olika perspektiv. Att dubbelavsäkra på samma nivå är i sig inget problem, men varje säkring är en kopplingspunkt som kan bli en framtida felkälla. Dessutom kan det bli ganska förvirrande när man letar fel då det inte alltid är logiskt vilken av två likvärdiga säkringar som går först. Men du kan ju (t.o.m bör) dra en grövre/större ledare från en större säkring i "fusebox" till manöverpanelen, som gemensam plus till den. Då blir det rätt, med en slags huvudsäkring för manöverpanelens alla förbrukare i "fusebox" och de som matas direkt från "fusebox" - som du satt där då de inte behöver brytfunktion/knapp - är lägre säkrade till sin klenare direktledare ut. Att köpa färdiga grejor/paket kan vara "snyggt" men ofta inte alls nödvändigt eller ens helt bra. Dock nästan alltid onödigt dyrt....🤔 Edit: Du har ju redan en tråd om detta projekt, skapad i höstas, där du fått en massa svar. Vad var det för fel på den ?
  15. 1 poäng
    Sydd skarv, typ ände mot ände på tågen blir en skarv med liten diameter. Syntettåg smälts då lämpligen först i ändarna, vilket låser samman fibrerna. .
  16. 1 poäng
    Det vanligaste sättet, eller i alla fall vanligast för mig och de som jag känner :-), är att sy ihop fallen. Har alltid fungerat, tar lite mer tid än att tejpa men efter att ha dragit isär ett par fall när jag testat tejp så gör jag inte det igen...
  17. 1 poäng
    Nu har väl dieseln i princip redan gått upp 60%? Sen lägsta nivån för några år sedan och ändå har båt priserna rusat, ja eller motorbåtspriserna, segelbåtarna vill ingen ha 😅
  18. 1 poäng
    Du skall då va rolig Georg, med cellsam humor, äsch gå å Åma dig. Å fängslande släktträdforskning om Ankismen. Jo jag tackar. Hur många nyårsglöggar var det där så sp(i)rit-ismen grönskar? Lärde mig en ramsa under studietiden om ellära anno dacumal. Ampere slog en Volt så han Watt liggandes å låg å Ohmade sig. Inget elakt alltså så ta det inte personligt Georg, bara lite ordlek å så att inleda året med. 😇 Båtar? Jo men det är övrigt snack...
  19. 1 poäng
    Jag blev också ”slumpmässigt utvald” igår, vad säger @stavhammar..?
  20. 1 poäng
    Om du inte redan vet så måste du ha Fartygsbefäl klass 8 och ev även maskinbefäl om du ska köra kommersiellt.
  21. 1 poäng
    Ring din lokala olje/bränsleleverantör och fråga, ibland kan man få lite bättre pris om man köper t.ex minst en kubik åt gången.
  22. 0 poäng
    Hej skall dra om elen och tänkte nu börja köpa in prylar. grundsats skyllermark för start o förbrukar batteri. skyllermark rekommenderar en strömbrytare för förbrukar batteritdelen, dvs inget för startbatteriet. Tycker alla att detta är rätt väg också? jag skall köpa en säkringdosa blue seas ”fusebox” för att säkra av förbrukare. https://www.bluesea.com/products/5026/ST_Blade_Fuse_Block_-_12_Circuits_with_Negative_Bus_and_Cover ny elpanel, tänker blue seas ”contura” för lanternor, länspump mm. https://www.bluesea.com/products/8121/Contura_Switch_Panel_with_USB_Charger_-_5_Position_Slate_Gray elpanelen har egna circuit breakers och är det då överdrivet att även säkra av dessa via säkringsdosan? Säkringsdosan kör jag annars plotter, trimplan mm men tänker att det går bra att dubbelsäkra? sen skall jag även köpa en plotter 9 tums. har tänkt att dra allt inomhus på en ny manöverpanel som jag sen limmar ocanför den gamla instrumentpanelen. båten är en walkaround styrpulpet max 2 classic nimbus något mer jag borde köpa till projektet?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...