Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-08 på alla områden

  1. 1 poäng
    Gå med i Victron klubben på fb så får du garanterat svar
  2. 1 poäng
    Tack. Jag va inte ute efter extra kojer utan att slippa bädda ner bordet var natt. Nu har jag nästan blivit klar. Jag blev mycket nöjd. Speciellt med att soffan kommer högre upp nu. Så man ser i dom stora fönstren.
  3. 1 poäng
    Skönt at du inte verkar lida, så mycket i alla fall. Karibien ligger kvar ett tag till.
  4. 1 poäng
    Den tvätt vi använde är en "Rent under" för max 14 meter långa båtar (om jag minns rätt) och det är ett rent under att den kommer åt botten på vår Comfort 32 nästan helt. Det är lite olika hur bra den funkar, men alltid i stort sett bra. I böjen mellan kölen och skrovet kan det bli lite kvar och så är det en eller ett par "vågor" i vattenlinjen som inte blir rena. Under kölen blir det inte heller rent. Vi testade farten vid ett visst varvtal när båten var nyfixad med epoxi på botten och sedan har jag konstaterat att när båten är nytvättad har vi samma fart som från början..
  5. 1 poäng
    Skynda långsamt hälsar skalman. 😉
  6. 1 poäng
    En båt med liten bredd jämfört med sin längd går ofta bra i motsjö men bedrövligt i sidosjö. Däremot ger de lägre framdrivningsmotstånd och då lägre förbrukning. Det är nog ingen slump att "nya" bränslesnåla designer (ej bärplan) är ett återupplivande av skrovformen för gamla klassiska pettersonbåtar och andra båtar på den tiden. Men nackdelarna som den skrovformen har består.
  7. 1 poäng
    Den där har mer bäring på min pensionsålder när jag ska skaffa en trawler och bo och tuffa runt i 🙂
  8. 1 poäng
    Galaxer i mina braxer, du har ju rätt! Då ska jag kontakta närmaste billackerare. Tack!
  9. 1 poäng
    Nej, i såna fall stämmer inte dina bilder. Lackskadorna är på de 2 sidostycken och de är i plast. Knacka på dem så märker du det. De är lätta att ta bort. Skruvar synliga utifrån plus några uppifrån så man får ta bort motorkåpan för att hitta dem.
  10. 1 poäng
    Jag har ändrat åsikt om snabbepoxi! Det är faktiskt väldigt bra med ett lim som härdar på några minuter när man ska laga små pilliga saker som man måste hålla i medan limmet stelnar/härdar. Tidigare har jag klarat sådant med snabblim, men nu hade jag en pryl som även skulle armeras med glasfiber samtidigt och då var det väldigt bra att använda just snabbepoxi. Jag kan varmt rekommendera att man även har en liten mängd snabbepoxi i sin "klisterlåda".
  11. 1 poäng
    Ja det är märkligt, först det faktum att det inte egentligen finns några föräldrar i Ankeborg, däremot en massa brorsöner, systerdöttrar, kusiner och då farbröder liksom farmödrar, i serierna alltså, men i släktträdet finns dom med. Ja två av kalles kusiner, Alexander Lukas och Knase Anka, man var är Moby Duck? Var det möjligen rentutav ”valfritt” att exkludera honom? Det andra konstiga faktumet är Ankeborgs dresscode, att väldigt många bär jacka eller rock, men inga byxor, liksom damasker men utan skor… Nu är vi inne i fjärde vågen, tack vara alla som vägrar, eller inte har möjlighet att vaccinera sig. @IngemarE hann före. Men den gode vännen Don Rosa forskade en hel del inom ankismen och kunde efter idogt arbete presentera ett någorlunda komplett släktträd. Men det kunde lika gärna ha blivit en snårig buske. Detta är väl någonting man skall studera närmare mellan ”Grevinnan och Betjänten” och tolvslaget. Sedan skulle det ju vara intressant att få studera Björnligans släktträd, det kan ju bli både fängslande och cellsamt. Gott Nytt År!
  12. 1 poäng
    Numera har jag ju inte regelrätt kapell, bara ett skydd över den yttre styrplatsen. Till det brukar jag använda Herdins impregnering. Imprenex Allround, det tycker jag är en bra impregneringsprodukt. Jag har slagit i några spikar i fasaden vid garaget där hänger jag upp duken och sprutar på medlet med en billig tryckluftsdriven lackeingsspruta (heter det så?) men det kanske är bättre att att spruta på medlet när kapellet sitter på båten, som redan förslagits. Jag brukar impregnera på båda sidorna avigan och rätan, men det skall man kanske inte göra..? Det brukar bli en skvätt över till någon vildmarksjacka eller liknande. Herdins medel är vattenbaserade och luktar visserligen inte så gott, men inte så som lösningsmedelsbaserade medel. Men man skall nog hålla till utomhus iallafall.
  13. 1 poäng
    I egenskap av "postdyslektiker" märkte jag inte att det var något fel... Nu när jag läste noga, noga så såg jag att det handlade både om tryckeriteknik och ormar. 😁 Mackey
  14. 1 poäng
    Framme på sin båtplats! Helt otroligt underbart fantastiskt! Återstår att provköra allting och göra justeringar och reparationer av det som jag eventuellt har missat. Kommer säkert att ströskriva lite i den här tråden i takt med att arbetet fortskrider, men det stora jobbet är över (hoppas jag). Hoppas även att det varit trevlig läsning för er som följt tråden, förhoppningsvis har jag visat att även någon som helt saknar erfarenhet om båtrenovering kan åtsadkomma ett och annat med hjälp av den kunskap som finns på Maringuiden samt en hel de jävlar anamma. Glad sommar! /Ivar Senast ändrad av IvarN | 14 juli 2011 | 14:20
  15. 1 poäng
    Tack för feedbacken, kul att ni uppskattar tråden! Tack även för peppningen, piggar upp i vintermörkret. Som den tjurskalle jag är så fortsätter jag att fylla på i tråden, känns rätt eftersom det är i ett båtforum som den hör hemma.Om jag får för mig att ge mig på något nytt projekt i framtiden så kan det kanske bli läge för hemsida. Christer; Känner helt klart igen mig i din besrivning av att man ibland funderar mer än man jobbar. Vissa dagar upplever jag att man mest står och glor, samt vandrar runt mellan de olika delar av båten där man påbörjat insatser som man borde slutföra. Å andra sidan så brukar man ju alltid komma till någon sorts insikt om hur saker kan lösas, så jag inbillar att det fyller ngn sorts behov. Har du extraordinärt svårt att komma igång så kan du ju alltid prova följande: * Gör en lista med 5 saker som du skulle vilja göra med båten. * Sätt dem i prioriteringsordning på vad som är viktigast för säkerheten. * Gör en budget på vad de olika sakerna skulle kosta. Välj ut ett projekt där du gör din båt säkrare och snyggare för en rimlig peng. Tror att du kommer att få mycket inspiration (och magsyra) när du väl börjat, dessutom så kommer du säkert att hitta en hel drös andra saker som kräver åtgärd. Viktigt att infoga dem till din lista, sedan fokuserar du på ett projekt i taget och stryker det när det är klart. Känns rätt stimulerande att stryka utförda grejor trots att man har mycket kvar. Lycka till! Senast ändrad av IvarN | 24 februari 2011 | 21:35
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...