Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-07 på alla områden

  1. 4 poäng
    Jag är fortfarande ute, fast inne, I en marina. Har fastnat lite p g a motorproblem så det tar ett tag till. Det är helt ok att fastna här i Mindelo. Kvinnorna är vackra, folket är varma och trevliga och klimatet är alldeles utmärkt! Har t o m hittat lite bra restauranger. Ett tips är att köpa Micke Vestins senaste guidebok om Sao Vicente för den som är nyfiken. Min båt syns t o m på omslaget. 😎
  2. 2 poäng
    Galaxer i mina braxer, du har ju rätt! Då ska jag kontakta närmaste billackerare. Tack!
  3. 2 poäng
    Man kan ju tänka sig att motorbåtar, framförall de största och törstigaste borde rasa i pris men samtidigt är det nog så att de flesta ägarna av dessa är väldigt prisokänsliga. Man kan också tänka sig att segelbåtar borde bli mycket mer populära. Fast jag tror inte det blir så. Det är nog inte så värst många motorbåtsägare som vill byta till segelbåt. Det är troligare att de återvänder till landbacken och ägnar semestern åt något helt annat. Eller kanske att de lägger till med båten på ett och samma ställe hela sommaren.
  4. 2 poäng
  5. 2 poäng
    Jag har ändrat åsikt om snabbepoxi! Det är faktiskt väldigt bra med ett lim som härdar på några minuter när man ska laga små pilliga saker som man måste hålla i medan limmet stelnar/härdar. Tidigare har jag klarat sådant med snabblim, men nu hade jag en pryl som även skulle armeras med glasfiber samtidigt och då var det väldigt bra att använda just snabbepoxi. Jag kan varmt rekommendera att man även har en liten mängd snabbepoxi i sin "klisterlåda".
  6. 1 poäng
    Den tvätt vi använde är en "Rent under" för max 14 meter långa båtar (om jag minns rätt) och det är ett rent under att den kommer åt botten på vår Comfort 32 nästan helt. Det är lite olika hur bra den funkar, men alltid i stort sett bra. I böjen mellan kölen och skrovet kan det bli lite kvar och så är det en eller ett par "vågor" i vattenlinjen som inte blir rena. Under kölen blir det inte heller rent. Vi testade farten vid ett visst varvtal när båten var nyfixad med epoxi på botten och sedan har jag konstaterat att när båten är nytvättad har vi samma fart som från början..
  7. 1 poäng
    Båtvännens Saga 365 med D6 drar enligt han själv 0,6 liter distansen om han ligger i 5 knop. I 7 knop så drar den 1 liter distansen. Köptes ny för 8 år sedan av honom.
  8. 1 poäng
    Har du vind i seglet så utgör vinden en kraft som håller båten i en mer eller mindre konstant krängning mot lävart och dämpar alltså båtens förmåga att rulla mot vinden. Har du inte segel uppe kommer båten rulla från sida till sida. Små fiskebåtar har många gånger ett litet stabiliserande segel just för att dämpa rullning. Att segelbåt har köl påverkar så klart rullningsegenskaperna, men även kölbåt kommer rulla från sida till sida utan vind i seglen. Det var först och främst vindkraften i seglen som jag syftade på som ett aktivt rulldämpande system. Jag har snipa och rullar utav bara helvete i sidosjö🙂
  9. 1 poäng
    Jag har själv ställt mig samma frågor och ungefär samma budget. Det handlar mycket om hur du vill ha det ombord. Jag har en Najad och min filosofi när jag valde båt var att jag hellre valde en äldre båt som var av god kvalitet och framförallt robust och trygg. Jag har aldrig varit orolig i båten trots 36 timmars bidevind i kuling över Nordsjön. Alternativet är kanske en modernare båt. Du får en snabbare båt med bättre utrymmen för ungefär samma pris skulle jag tro. En sådan båt är lite livligare och kräver nog mer av besättningen vid lite hårdare väder. En smaksak helt enkelt. Jag valde en båt som redan varit ute men det betyder ju också mer slitage och grejer går sönder hela tiden. Ca 10% per år är en tumregel jag kan skriva under på, trots att jag bara varit ute fem månader. Är på Kap Verde nu och har det bra. Den bästa båten du kan köpa är ju den som kan ta dig ut. Utan att lägga sju svåra år på rustning. 😎 Några tips att kolla på som jag själv kan tänka mig. Najad. Hallberg Rassy Malö Contest Contessa, lite livligare Moody När jag tittar här I marinan är de flesta monohulls Benetau, jeneau och Hallberg Rassy. Det ligger nog fem HR här och två najader inkl min. Panacea
  10. 1 poäng
    Köl och mast ger ett stort tröghetsmoment, vilket dämpar accelerationer i rotationsled.
  11. 1 poäng
    En båt med liten bredd jämfört med sin längd går ofta bra i motsjö men bedrövligt i sidosjö. Däremot ger de lägre framdrivningsmotstånd och då lägre förbrukning. Det är nog ingen slump att "nya" bränslesnåla designer (ej bärplan) är ett återupplivande av skrovformen för gamla klassiska pettersonbåtar och andra båtar på den tiden. Men nackdelarna som den skrovformen har består.
  12. 1 poäng
    Det här väntar jag på, dvs nya (kabin)båtar som går bränslesnålt i deplacementsfart/halvplanande. Men det verkar omodernt. Jag har inget behov av att dra runt i 30+ knop, jag ligger mycket sällan över 25 och tycker resan är en del av målet så jag vill inte komma fram för snabbt. Jag har en Buster Magnum 2018 med en Yamaha F225 och vi är en familj i båten, så jag har en snittförbrukning på 1,1-1,2 l/nm över säsong. Mina framtidsdrömmar är en kabinbåt som går tungt/stabilt även i krabb skärgårdssjö och under så stor del av året som möjligt, med god bränsleekonomi. Gillar segling men använder båten för att transportera till fritidshus, så segelbåt är inte ett alternativ. Marschfart i ca 15 knop är full tillräckligt för min del. Tack för tipset om Loxo och Jakt @mariner1. Lite för futuristisk design för min smak, men det är åt det här hållet jag skulle vilja se mer utveckling, snarare än att hänga på större och större utombordare och dessutom allt oftare med dubbelmontage. Bra att ha en reservmotor om man ska över till Finland, men det sker ju inte så ofta...
  13. 1 poäng
    Jag som åker V8 bensin 7.4 liter singel motor kommer att åka exakt lika mycket/sakta/fort oavsett om det blir 30kr/l. Prioritering för mig och det största nöjet i livet för mig och min familj.
  14. 1 poäng
    Mitt förslag var ett exempel. Det kan ju behöva anpassas efter omständigheterna, exempelvis genom att måla smalare och fler remsor, så flera ryms inom den problematiska delen av botten. Men principen gäller. Utan en kontroll på samma plats, under samma tid, går det inte att säga vad som var orsaken till mindre påväxt.
  15. 1 poäng
    Undvik skaffa båt med dubbla motorer är nog mitt bästa tips. Min Ryds 23:a med en Mercuiser 4.3 MPS snittar ca 1,7 l/nm över en säsong (blandad körning). Tankar ca 4-500 liter/säsong. Hanterbart även om det vore surt för plånboken.
  16. 1 poäng
    Tackar! Vi har varit nöjda med både utseendet och hur det funkar. Yamaha Command Link-instrumenten är är rätt dyra, så man kan fråga sig om det är värt att byta ifall allt fungerar bra. Vi fick Speed-Fuel mätaren på garanti från Yamacenter som sålde båten, dess pris hade varit en omkring 250 eur vill jag minnas. Tach-mätaren hittade jag för 150 eur på eBay. Det finns en del olika modeller, de har ändrat lite med åren. Nån Yamahaexpert kan kommetera det bättre, men om du skaffar den nyaste modellen borde det inte vara nåt problem. De skall gå att plugga till Command-link hubben. På sida 15, i min post från 19:e maj 2020 syns triducern i den tredje bilden. Det är givaren på styrbords sida på akterspegeln. Jag har fäst givarna på en ställning så vi kan dra upp dem då vi borstar bottnen. Triducern köpte jag också från eBay. Det finns ett kit med allt i. Kabeln räcker bra till Command Link hubben under styrkonsollen.
  17. 1 poäng
    Åk med sidostyckena till en billackerare, de är vana att lacka plastdetaljer. De begriper även att de skall blanda mjukgörare i färgen.
  18. 1 poäng
    Nej, i såna fall stämmer inte dina bilder. Lackskadorna är på de 2 sidostycken och de är i plast. Knacka på dem så märker du det. De är lätta att ta bort. Skruvar synliga utifrån plus några uppifrån så man får ta bort motorkåpan för att hitta dem.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...