Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-01-06 på alla områden

  1. 1 poäng
    Ja, det här skulle kunna bli en ännu längre tråd än den om hormonstörande ämnen eftersom denna skulle kunna uppdateras åtminstone fram några år efter 2030!
  2. 1 poäng
    Åk med sidostyckena till en billackerare, de är vana att lacka plastdetaljer. De begriper även att de skall blanda mjukgörare i färgen.
  3. 1 poäng
    Tag med i beräkningen att häcken måste vara starkare än bogen. Att flytta före sidledes kräver inte så mycket kraft men häcken med ev skädda eller drev som sticker ned är betydligt mer svår-flyttad i sidled. Dessutom tenderar de ofta att hamna precis under vattenytan vilket ger betydligt sämre effekt. Jag monterade en häck på min Saga 310 och den ger effekt i lugnt väder men tillför inte mycket om det blåser hårt och går vågor. Tror jag har ca 5 HK fram och 8 HK bak? Vore kul med bilder eller skisser på era projekt för att se hur ni funderar? God fortsättning. // Mats W
  4. 1 poäng
    Jag inser att jag nog hade ett syftningsfel så nu förstår jag varför du svarade som du gjorde. Jo, bil är ju annorlunda också för att man ofta tar ut bränslet längre ner i tanken, tom. i en liten nedsänkt kopp i botten på tanken ibland.
  5. 1 poäng
    Jag har ändrat åsikt om snabbepoxi! Det är faktiskt väldigt bra med ett lim som härdar på några minuter när man ska laga små pilliga saker som man måste hålla i medan limmet stelnar/härdar. Tidigare har jag klarat sådant med snabblim, men nu hade jag en pryl som även skulle armeras med glasfiber samtidigt och då var det väldigt bra att använda just snabbepoxi. Jag kan varmt rekommendera att man även har en liten mängd snabbepoxi i sin "klisterlåda".
  6. 1 poäng
    Mitt tråkiga svar är att jag hade lämnat bort det till en billackerare. Sidostyckena är ju smidiga att ta bort och lämna in. Hade faktiskt tanke på att göra det av "estetiska" skäl för att få nederdelen i samma färg som motorkåpan. Men det föll på att mellandelen är inget man tar bort i en handvändning....
  7. 1 poäng
    Citerar @Ankarlund och nämner denne här så att det framgår att det är detta inlägg som @Mackey syftar på.
  8. 1 poäng
    Om jag tolkar bilden rätt, så är detta plastkåpor… Jag har lackat om plastkåpor på Yamaha och då var det budgetvarianten med burkar. Jag har även lackat drevdelar med burkar. Det går att få fint och använder man 2k kan det hålla länge. Tyvärr håller inte 1k så bra. Jag ser primärt 2 vägar framåt här. Den ena är att med fint slippapper slipa ner kanterna till det gula (bör vara grundfärg) och sedan lägga lack + klarlack på de gula områdena. För bättre vidhäftning kan du ev lägga ny grund på den gula. Om du maskar med lite övergång för att sedan polera det hela kommer det att kunna se ok ut om du har erfarenhet av metoden . Den andra varianten är att lämna in kåporna på lack hos lackerare. Lösa kåpor i den här storleken bör inte handla om enorma summor (det är så mycket smörjobb som det kan bli mer eller mindre, även om det är plast) och kanske tom vill ta det vid sidan av. Jag skulle ha fixat detta och håller inte med om att det är överdrivet. För funktionen är det såklart ingen skillnad för plastkåporna, men som spekulant på en båt skulle iaf jag tycka att det var tråkigt med skav på motorn. Båtlivet handlar mycket om känslor och har man en fin motor är det roligt att det förblir så. Hade det gällt en gammal risig motor i 5k klassen hade jag såklart tänkt annorlunda.
  9. 1 poäng
    Skadorna är inte djupa. Det man ser på bilden är att lacken skavts av till vad jag gissar är grundfärgen, dvs den gula. Hur får du för dig det? Det här är absolut ingen försäkringsfråga, det är rent kosmetiskt. Jag har kastat ut den trevaren också och servar den hos samma ställe varje år, senast i vintras precis innan min isbrytartur. Väntar på svar, det krävs oftast att jag ringer och tjatar lite. Jag är intresserad av att höra hur bra/dåligt man kunde göra det här på egen hand eftersom det är ganska långt att åka till verkstaden, undviker gärna att göra det för ett pyttejobb. Om det är det. Apropå din fråga om lackskador på bil: vissa säger att lackstift för stenskott etc blir skitfult om man gör det själv. Det stämmer kanske. En bilverkstad jag var hos tyckte inte det gick att laga skrapmärken på plastdetaljer utanpå, typ kofångare, utan de skulle bytas ut helt och hållet. För mig låter det konstigt. Frågar därför det här fina forumet eftersom verkstäder kanske inte alltid har rätt. Jag vill höra från båda innan jag kör igång.
  10. 1 poäng
    Om vi återgår till grundfrågan som i trådstarten lyder: Tyvärr har jag ingen erfarenhet av detta men det finns säkert någon/några på det här, vanligtvis, eminenta forumet som har och kan hjälpa dig.
  11. 1 poäng
    2018 var det skrik, tandagnisslan och ramaskri när dieseln kostade 16:- kronor. Man får gissa på 26:- kr/l i sommar om man vill hålla fast vid 100% fossildiesel, men det har ingen större betydelse tycker jag som seglar. Ett besparingstips är att köpa rapsolja i dunk på Lidl för 15:- kr/l, finns även i andra affärer. Funkar att blanda i ungefär 50 % och energiinnehållet är ungefär samma som i diesel. Man får prova sig fram till hur stor inblandning som verkar funka just i sin egen motor. En nackdel är att det kan lukta gatukök när man kör samt att de flesta motorer inte är godkända för RAPS50.
  12. 1 poäng
    Nu förstod jag nog inte vad du menar med att biodiesel eller fossildiesel med biodieselinblandning inte funkar något vidare i bil. Vad har avståndet till macken med dieselbakterier att göra. Jag har aldrig fått dieselbakterier i bilen, och inte i båten heller annat än när den var relativt ny för oss och det stod lite vatten i botten på tanken. Om jag kommer 100 mil eller 95 mil med bilen gör inte att jag måste gå med en dunk till macken
  13. 1 poäng
    Alldeles utmärkt. Tanka HVO 100 och se glad ut. Lite för låg densitet för att klara standarden för vanlig diesel men klarar alla andra krav. Luktar mindre, bättre för miljön. Något dyrare och Lite sämre smörjegenskaper. Tror det är tredje året med HVO. Ja energiinnehållet är också något mindre så har man problem att komma över planingströskeln kan det bli jobbigt. Centantalet skiljer lite men det gör bara motorn lite mer lättsrartad. Möjligen problem med dieselvärmare med optisk kontroll av lågan då bränslet brinner så rent.
  14. 1 poäng
    HVO100 är ju inte RME. Jag har kört på HVO100 i min gamla Fiat Scudo från 2004 i snart ett och ett halvt år nu, ca 15000 km vid det här laget. Har inte märkt någon skillnad alls, vare sig i kallstarter, prestanda eller förbrukning. Det här är ju ingen sportbil som körs på toppen av sin prestanda 🙂 men så vitt jag kunnat läsa mig till så behövs inga justeringar ens för 100% HVO, det skall till alla delar motsvara fossil diesel även när det gäller effektuttaget. Hade jag en dieselbåt skulle jag nog köra den på HVO också, det är inte luktfritt men betydligt mildare i sin lukt, både när det gäller avgaser och som vätska. Med en liten inblandning av HVO i vanliga dieseln kommer nog ingen att märka något på båtens prestanda.
  15. 1 poäng
    Nu handla(de) ju tråden inte om annonsinnehållet i sig såsom kryptovalutans seriositet eller sanningshalten i att Greta Thunberg gör si och så. Det tråden handlar om är otyget att på olika sätt oseriösa annonser överhuvudtaget poppar upp.
  16. 1 poäng
    Beror till stor del på omsättningen av bränslet.
  17. 1 poäng
    Att få motortillverkare att godkänna HVO100 för deras äldre motorer kan man nog glömma, det finns väl inget incitament för dem att lägga ner tid på de undersökningar som krävs för detta. Volvo Penta säger att alla deras motorer kan köras på HVO100. Med "alla" menar de inte äldre motorer som de inte tillverkar längre, som t.ex. MD21 som jag har i min båt. Själv har jag kört på HVO100 två år och det funkar bra. Visserligen inte så många driftstimmar typ 40 timmar kanske, så eventuella negativa effekter har jag inte upplevt så långt. Bara positivt hittills, upplever att den startar lättare och framför allt luktar mycket mindre.
  18. 1 poäng
    Bara om man har vatten i tankarna, (så tänk på något annat!) Det finns bakteriedödande tillsatser, men om det funkar i bilen så borde det ju även funka i båten om man låter bli att tanka vatten i dieseltanken. Funkar ju inget vidare i bilar eftersom det även krävs omsättning i tanken men bilar har ju två stora fördelar: 1. De har oftast inte långt till macken. 2. Det är ingen katastrof om de får soppatorsk. Bara tanka upp en liten dunk och bära tillbaka till bilen.
  19. 1 poäng
    2018 var det skrik, tandagnisslan och ramaskri när dieseln kostade 16:- kronor. Man får gissa på 26:- kr/l i sommar om man vill hålla fast vid 100% fossildiesel, men det har ingen större betydelse tycker jag som seglar. Det är i stort sett samma energiinnehåll och samma spec på dieseln oavsett om den är helt fossil eller inte. Jag har inte hört talas om att man ställer om några landfordon så det borde inte vara några problem med "sjöfordon". Man kan nog fortfarande slippa de mera långsiktigt hållbara bränslena, men... Jag vet inte hur stor straffskatten blir på 100 % fossildiesel, men jag gissade ju på 26:- kr/l ovan. Bara om man har vatten i tankarna, (så tänk på något annat!) Det finns bakteriedödande tillsatser, men om det funkar i bilen så borde det ju även funka i båten om man låter bli att tanka vatten i dieseltanken. Ja, vissa biltillverkare har tex. inte godkänt 100% HVO till sina äldre bilar så det kan vara värt att kolla med motortillverkaren vad som gäller för just din motor. Den viktigaste aspekten är väl trots allt att vi förhoppningsvis går mot ett mera hållbart samhälle.
  20. 1 poäng
    Reduktionsplikten gäller för alla mackar och var en av anledningarna till att prisskillnaden mellan land- och sjö-mackarna ökade häromåret eftersom sjömackarna inte blandade in någon RME. I sommar vågar jag knappt tänka på vilka priser det kommer vara när närmaste landmacken tar 20:42 för dieseln nu.
  21. 1 poäng
    Jag är nog på Ö-nivå, allra helst. Å-nivå funkar också, fast då med kanadensare. Det är ju bra att det finns viktig användning för snabbepoxi! Fick de ihop bilen och hur gick det efter omstart?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...