Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-28 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag tror inte Naturskyddsföreningen fick pengar för att i strid med vetenskapen argumentera för att hormonstörande ämnen skulle vara ofarliga. Sannolikt fick de pengar för att tillsammans med de övriga på olika sätt få bort användningen av gifter på båtskrov. Naturskyddsföreningen jobbar även aktivt för att få bort hormonstörande flourkarboner i fjällmiljö, något som friluftsbranschen jobbar hårt med bl.a. de företag vars entreprenörer du försöker renommésnylta på.
  2. 1 poäng
    Tja... jag har ju väldigt torrt inne i båten, det gäller ju på hösten att torka ur allting, hösstädning med andra ord. Om man slarvar med det får man senare problem. Sedan då genomluftning under täckställningens takås.
  3. 1 poäng
    Det var inga aktivister som sålde in förslaget utan det var en undersökning initierad av bl.a Värmlands Båtförbund som skulle visa på ett ungefär hur stort problemet är i Vänern. Det är bara en person som vet vilka båtar det var som var kontaminerade, och som jag skrivit tidigare, så erbjöds de båtägarna sanering till en liten kostnad. Inget tvång och inget jagande av båtägare. Att mäta är ett veta och veta måste man om man ska kunna diskutera problemet.
  4. 1 poäng
    Det finns inga medtävlande till din enfald, så den enda som kan förlora är du själv. Vi andra poppar mest popcorn. 🙂
  5. 1 poäng
    Är inte rubriken på tråden något i stil med "Funderingar kring TBT"? TS kan väl ha rätt att spreta lite. Ett tips, det är nog inte Livsmedelverket du ska bråka med om kopparn.
  6. 1 poäng
    Tyvärr låst artikel… men principen är densamma som här.
  7. 1 poäng
    Tack Kane och Janken för två bra inlägg som visar och förklarar hur det funkar. Tack även till @bhemac som fick in mig på spåret att avfukta elektriskt. "Min metod" är elektrisk avfuktning i någon/några veckor (tiden beror på hur bra temperaturen är för avfuktning) i samband med upptagningen och sedan sommarvägsalt i durkslag som placeras över tre hinkar. Det har aldrig varit några problem att hålla fukten under RF 80 % och ofta lägre. Avfuktaren kör vi inte så mycket varje dag, den går på timer så att den går ungefär 12 timmar om dygnet. Avfuktaren drar 180 W. Ibland krävs lite värme för att avfuktningen ska funka eftersom vi tar upp i oktober Sammanlagt förbrukar vi högst 100 kWh per säsong för elektrisk avfuktning, oftast mycket mindre. I gengäld spar vi flera vändor med bilen mellan båten och hemmet. Jag bedömer det som att denna besparing är ungefär lika stor - rent energimässigt - som det vi förbrukar på avfuktning.
  8. 1 poäng
    Efter upprepade problem med att genomlufta ruffen gick jag över till metod #2 för ett tiotal år sedan. förr tog jag tidigare hem all textil som fanns i båten. Dynor gardiner och varenda liten disktrasa. Nu är konkadet av grejor vår och höst ett minne blott. Metod #2 är oerhört enkel att få till på ett bra sätt. Jag har en 25-kg säck kalciumklorid (sommarsalt) inhandlad för en dryg hundring på granngården och en storpack knähöga damstrumpor från Dollarstore. Jag stänger alla ventiler, ställer dynorna på högkant. Fyller två knästrumpor med kalciumklorid så att jag har två rekordeliga korvar av kalciumklorid. den ena hänger jag i förpiken med en hink under. Den andra hänger jag över diskhon i pentryt. så stänger och tätar jag ruffluckan och det är klart. Någon gång i…typ…december, innan det blivit riktiga minusgrader ute med krispig luft, går jag ner och tömmer hinken och sätter i två nya saltkorvar. På någon månad har korven i förpiken dragit ur 2,5-3 liter vatten ur luften. när vinterkylan kommer med torrare luft så behöver man inte byta. Oerhört effektivt och inte en fuktfläck i båten. Senaste åren har jag förvarat storseglet liggandes i salongen utan en enda mögelprick. torrbollen är klart överskattad. Den innehåller egentligen bara omotiverat dyr kalciumklorid. En säck på 25 kg räcker många år https://www.granngarden.se/kalciumklorid-cc-road-25-kg?gclid=EAIaIQobChMI0_ySueWD9QIVk53VCh3ISQgLEAQYASABEgKx5fD_BwE
  9. 1 poäng
    Jag hade förra bowridern hemma på trailer under vintern och la in en datalogger i den. Pressen ganska öppen i aktern men lite för stängd i fören. Det blev fuktigt....
  10. 1 poäng
    Jäg tänker precis tvärt om. Just när båten står uppställd där det är hög luftfuktighet vill man stänga igen den helt och skapa ett torrare klimat inuti båten än utanför. Sedan tror jag man ska ventilera under presenningen oavsett var i landet båten ligger. Möjligen skulle det funka att hålla torrt med avfuktare under en krympplastad båt om arbetet är välgjort, men varför. Utsidan på båtar tål ju väldigt ofta fukt bättre än insidan.
  11. 1 poäng
    Det där är väl ändå ett dumt råd. När nu Craycoat har hittat uppgifter på vad som är rätt värde är det ju bäst att utgå ifrån det. Sunt förnuft finns inte av sig själv - det får man när man använt momentnyckeln tillräckligt många gånger, kanske.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...