Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-27 på alla områden

  1. 4 poäng
    Se till att ytan du lägger EVA på är slät och blank. Lägg sen lösningsmedelsbaserat kontaktlim på ytan och låt det torka sina 10 minuter, sen lägger du dit den självhäftande EVA:n. Har gjort ungefär så på aluminiumtofter i en Buster och det sitter utomhus i sol regn och rusk, och visar ingen tendens att släppa efter två år.
  2. 3 poäng
    Efter upprepade problem med att genomlufta ruffen gick jag över till metod #2 för ett tiotal år sedan. förr tog jag tidigare hem all textil som fanns i båten. Dynor gardiner och varenda liten disktrasa. Nu är konkadet av grejor vår och höst ett minne blott. Metod #2 är oerhört enkel att få till på ett bra sätt. Jag har en 25-kg säck kalciumklorid (sommarsalt) inhandlad för en dryg hundring på granngården och en storpack knähöga damstrumpor från Dollarstore. Jag stänger alla ventiler, ställer dynorna på högkant. Fyller två knästrumpor med kalciumklorid så att jag har två rekordeliga korvar av kalciumklorid. den ena hänger jag i förpiken med en hink under. Den andra hänger jag över diskhon i pentryt. så stänger och tätar jag ruffluckan och det är klart. Någon gång i…typ…december, innan det blivit riktiga minusgrader ute med krispig luft, går jag ner och tömmer hinken och sätter i två nya saltkorvar. På någon månad har korven i förpiken dragit ur 2,5-3 liter vatten ur luften. när vinterkylan kommer med torrare luft så behöver man inte byta. Oerhört effektivt och inte en fuktfläck i båten. Senaste åren har jag förvarat storseglet liggandes i salongen utan en enda mögelprick. torrbollen är klart överskattad. Den innehåller egentligen bara omotiverat dyr kalciumklorid. En säck på 25 kg räcker många år https://www.granngarden.se/kalciumklorid-cc-road-25-kg?gclid=EAIaIQobChMI0_ySueWD9QIVk53VCh3ISQgLEAQYASABEgKx5fD_BwE
  3. 2 poäng
    Tack Kane och Janken för två bra inlägg som visar och förklarar hur det funkar. Tack även till @bhemac som fick in mig på spåret att avfukta elektriskt. "Min metod" är elektrisk avfuktning i någon/några veckor (tiden beror på hur bra temperaturen är för avfuktning) i samband med upptagningen och sedan sommarvägsalt i durkslag som placeras över tre hinkar. Det har aldrig varit några problem att hålla fukten under RF 80 % och ofta lägre. Avfuktaren kör vi inte så mycket varje dag, den går på timer så att den går ungefär 12 timmar om dygnet. Avfuktaren drar 180 W. Ibland krävs lite värme för att avfuktningen ska funka eftersom vi tar upp i oktober Sammanlagt förbrukar vi högst 100 kWh per säsong för elektrisk avfuktning, oftast mycket mindre. I gengäld spar vi flera vändor med bilen mellan båten och hemmet. Jag bedömer det som att denna besparing är ungefär lika stor - rent energimässigt - som det vi förbrukar på avfuktning.
  4. 2 poäng
    Jag hade förra bowridern hemma på trailer under vintern och la in en datalogger i den. Pressen ganska öppen i aktern men lite för stängd i fören. Det blev fuktigt....
  5. 1 poäng
    Det finns mycket att läsa om den aktuella sjukdomsbilden. Ett intressant symptom på kverulansparanoia är just att man åsamkar sig själv större skada i sitt processande än den eventuella skada det hade inneburit att hantera det man ursprungligen fann som orättvist, i detta fall då att sanera sin båt från hormonstörande ämnen.
  6. 1 poäng
    La den på badbryggan förra våren..höll hela sommaren trots att badbryggan konstant blir dyngsur när man kör..mattade mer underlaget samt la en sträng tec 7 runt kanter och skarvar..tröck fast mattan med en brödkavel 😀
  7. 1 poäng
    Men du har ju redan startat en egen tråd om just detta. Tror du får bättre svar om du koncentrerar din aktivitet till din egna tråd än att ruska liv i en 17 år gammal tråd. Dessutom följer det god forumsed att inte sprida ut samma sak i flera parallella trådar 😉
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...