Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-26 på alla områden

  1. 2 poäng
    Har lagt Biltema EVA-Teak på badbrygga och klistrade den bara på plankorna, alltså inget jättebra underlag, satt väldigt bra men hade bara båten 1år efter det så vet inte hur det blir efter lång tid men det som jag provat så är limmet väldigt bra.
  2. 2 poäng
    Det som gör mig fundersam är limmet på den självhäftande EVA-plasten. Dvs samma sak som gör dig fundersam. Har dock ingen erfarenhet med EVA, men Flexiteek (förvisso en helt annan produkt) som limmats med det (av Flexiteek) rekommenderade limmet klarar badbryggan galant. Hade det på min förra båt och efter 10 år var det precis som när jag lade dit det. Den badbryggan översköljdes ofta i vissa farter då den var mycket nära vattenlinjen, och i hemmahamnen låg aktern mot söder. Så solexponering fick den. Nu är EVA inte riktigt samma material, en annan produkt och som sagt - med "inbyggt" lim.
  3. 2 poäng
    Så här gör jag för att få luft från fören till aktern (öppet i aktern). Även fendrar gör så att det luftas från sidorna. Sen tar jag hem ALLT inne i båten och har 7 stora torrbollar utspridda i ruff, midcabin och toalett. Lämnar även alla luckor/dörrar/lådor/kylskåp lite öppet.
  4. 2 poäng
    Testa med att hänga fendrarna på båten, så det glipar mot skrovet innan du karvar i pressen.
  5. 2 poäng
    Vi har avfuktare inkopplad hela vintern. När den arbetat ner luftfuktigheten och vi lyckats att täta alla glipor och öppningar går den i princip inte mer under hela vintern. Detta under förutsättning att jag inte är där och öppnar för att greja och fixa givetvis. Har man väl torkat ut båten ordentligt, inklusive dynor, segel, böcker, kläder etc samt tätat ordentligt finns ingen skadlig fukt och ingen fukt tillförs heller. Då sköter det sig själv så att säga. Det som gör att avfuktaren drar igång igen är temperaturväxlingar. Temperaturväxlingar förändrar relativa luftfuktigheten (RF) utan att det egentligen är mer fukt inne i båten. Eftersom avfuktaren jobbar mot RF startar den emellanåt. Jag har dock blivit slarvigare att täta men det har inte påverkat elåtgången något nämnvärt. Men att få ner luftfuktigheten i slutet av säsongen enligt @skippeers metod ovan, en eller flera hemmagjorda torrbollar och sedan tätar båten ordentligt så är man i hamn för vintern. Om uttrycket tillåts. Då spelar det ingen roll hur vädret blir under vintern. I ditt fall, i vinter, skulle jag satsa på att få luftväxling i båten. Eftersom vintern är kall är luften torr. Torr luft på vintern ger glada båtägare.
  6. 1 poäng
    Hej! Det kanske är vanskligt att skära hål i en presenning. Beroende på typ av material kan det fransa upp sig och hålet kan bli större än vad man tänkt sig. Jag har öppet i fören och i aktern. Båtens dörrar och luckor är stängda, men alla ventiler är öppna. Varianten nummer ett har jag alltid använt mig av. Alltså med självdrag under presenningen. Jag har haft torrbollar också, men inte de senaste tjugo åren. Varianten nummer två är för mig helt främmande, här i Göteborgsområdet är det som att be om problem om man tillsluter helt. De som plastar in sina båtar med krympplast har så gott som alltid tagit upp ventilationsöppningar. Vi kan ju ha 80% luftfuktighet här och ibland mer. Jag har ju den förmånen att kunna ha ”landström” inkopplad 24/7. Jag har några frostvakter inkopplade och placerade på strategiska ställen. En frostvakt ligger under motorn. Det var igår -3°c och 50% luftfuktighet inne i båten. Inga textilier får vara kvar i båten under vintervilan, helst skall hela biblioteket ut också. Likaså allting som är ätbart. Brödsmulor och stekflott vid pentryt ger omedelbart upphov till mögel. Batterierna står kvar och är fulladdade, annars kan de frysa, laddare inkopplad över en timer.
  7. 1 poäng
    Men du har ju redan startat en egen tråd om just detta. Tror du får bättre svar om du koncentrerar din aktivitet till din egna tråd än att ruska liv i en 17 år gammal tråd. Dessutom följer det god forumsed att inte sprida ut samma sak i flera parallella trådar 😉
  8. 1 poäng
    ”Knobben” är inte direkt världens vanligaste båt, så bara där blir det svårt. Dessutom är din förlängd, dvs inte standard. Så - hur ser båten ut? Lägg därtill att inredningen skall anpassas efter hur du avser använda den (fiske, familjeutflykter, transport till sommarstugan, längre turer på semestern..?), så vill du få användbara svar får du komma med bättre input i din fråga. 🙂
  9. 1 poäng
    Hej, har en annan vinkling på problemet som jag tror fungerar. Vad tror ni? Jag kör ett 200W element på hela tiden, dock en mindre båt. Innebär en liten temphöjning och därmed något torrare inneluft. Samma sak i inombordarutrymmet. Mätt upp där 7grader mer än ute och snustorrt.
  10. 1 poäng
    Det finns två sätt att tänka kring ruffen. Det ena är helt öppet, som du beskriver. Det andra är tillslutet och montera in avfuktare. Vilket som funkar bäst, det beror på var din båt finns, hur fuktigt eller torrt det är i luften på uppläggningsplatsen. Var i landet du befinner dig spelar roll, men också det lokala mikroklimatet.
  11. 1 poäng
    Det är riktigt uselt att de som hanterar reklamen, typ Google, inte klarar av att hålla skräpet borta. Jag blir inte särskilt störd av reklamen (oftast) och jag förstår att det ger lite klirr i kassan om man har en välbesökt sida. Sedan är ju den mesta reklamen helt felriktad, men det är ju en annan sak. Bara för att jag googlar något betyder det ju inte att jag vill köpa detta något. Om jag googlat något som jag vill köpa, tex. däck till bilen, är det ju otroligt korkat att månad efter månad presentera sådan reklam för mig.
  12. 1 poäng
    Jag vill påstå att Du har fel. Enda källan till inkomster är definitivt inte annonserna, annonserna är nämligen sekundära. Enda källan till inkomster är faktiskt, hör och häpna, forumdeltagarna och deras aktiviteter. Att forumdeltagarna trivs och är aktiva är faktiskt det primära och Er enda källa till inkomster. Vad är kostnaden för annonsören för att annonsera på ett stendött forum? Vad är intäkten från annonser för innehavaren av ett stendött forum? Jag förstår också att det kostar en slant att driva ett forum även om slanten har blivit betydligt mindre eftersom konkurrensen bland leverantörerna av forum-programmen har ökat. Men när reklamen upplevs som störande har nog foruminnehavaren bara en sak att göra och det är att åtgärda enligt forumdeltagarnas önskemål.
  13. 1 poäng
    Detta var ett experiment som kördes via Google Ads som ett A/B test. Några får det och andra inte. VI skall utvärdera detta snart. Jag tycker personligen inte om den typen av annonsering när det tar upp halva sidan på en mobil/tablet. Det skall dock inte bli halva sidan på en dator. Men som noterats så är även inställningar för integritet och cookies uppdaterad. Detta för att följa regler och lagar etcetera. Klicka på skölden längst ner på vänstra sidan. Klicka på Inställningar för integritet och cookies. Där finns även lite förklaringar under Läs mer... Vi ser över detta med annonseringen kontinuerligt och det är vår enda källa till inkomster så den är vital för vår överlevnad. //stavhammar //siteadmin
  14. 1 poäng
    Jag är säker på att oron för själva cellerna är obefogad. LifePO4 beter sig inte som de lithiumceller man ser brinna i youtube-videos, eller som man ganska lätt själv kan framkalla genom ett helt dra ut eller kortsluta ett oskyddat 18650 batteri. Jag gissar inte enbart här efter att ha arbetat en del med eldrift av fordon. Dock är det så klart så att kortslutningsströmmar som kan uppstå vid fel i elsystemet, när man matar härligheten med dessa celler istället för med bly, i vissa fall är markant större och ställer då till med stora skador, så klart. Men det beror ju då just på andra fel, dåligt kablage, otillräckliga säkringar osv. Jag har sett generatorer brinna upp, bokstavligen gå upp i rök, efter en ganska kort stunds laddning av LiefrPO4 bankar, då man inte använt passande laddningsregulator. Kan säkert ställa till en del stök i motorutrymmet på en bensindriven motor... Enda riktiga kabelbranden som jag haft i en båt berodde just på felkopplingar och otillräcklig avsäkring, och i det fallet så matades allt av vanliga blybatterier i alla fall. En blybaserad bank på 3-400 Ah, inte ovanligt i båtar, kan säkert ge 1000A i kortslutningsström, späninngen är en bra bit under 12 volt då, men det brinner i alla fall i de flesta kablage. En motsvarande stor LifePO4 bank kan ju ge säkert 2000A, vid i stort sett bibehållen spänning, under 10-15 minuter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...