Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-25 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det finns två varianter att undvika mögel i båtar. Ventilera mycket. Helt stängt med torksalt eller avfuktare för att hålla den relativa luftfuktigheten under cirka 80 % för då tillväxer inte mögel. Se diagram. Lånat av http://www.penthon.com/vanliga-fragor/faq/vad-innebar-mogelindex/ Alternativ 2 funkar alltid. Alternativ 1 beror på var i landet man bor och mer exakt just var båten står uppställd. När du nu valt alternativ 1 så är mitt råd att se till att det verkligen blir välventilerat och kanske framför allt prata med andra båtägare på platsen och höra dig för vad som funkat för just dem just där. Tillägg: Peter_K var snabbare, men utan diagram.
  2. 1 poäng
    Så länge det finns elektrisk kontakt mellan rostfri avgasböj och avgaslimpa via metallbultar så sker den galvaniska korrosionen på avgaslimpan. Jämför med hur Volvo Penta ordnar hopbultningen mellan sitt S-drev och motorn, både för packning och för bultarna. https://marinepartseurope.com/explodedview?category=Marine+Drives+&product=130S-D&catalog=M-PS1-C&img=47825.png&header=Upper+Gear+Housing+130S-D$2c+130SR-D$3a+RATIO+2.19$3a1&section=54166044 Nanni hade tidigare en avgaslimpa/värmeväxlare av aluminiumgjutgods, och en avgasböj av gjutjärn. De har numera ändrat böjen till aluminium. Det finns alltså även andra skäl än tillverkningskostnad för Volvo att både avgasböj och avgaslimpa är av gjutjärn.
  3. 1 poäng
    Jag och mina båtvänner plockar ur seglen och tar hem. På västkusten är det obra med segel förvarade i båten under ”vintern” mtp fukt & mögel. Elsladdar stjäls eller blir sönderkörda i Grefabs vinterhamnar, det är tillåtet med elinkoppling när man är ombord i båten men inte annars. Risker med el kombinerat med dåliga installationer gör att det finns begränsande regler i hamnar även utomlands. En båtkompis övervintrar längs franska atlantkusten och pga incident med el har hamnen timmers på alla eluttag, han måste trycka på aktivering varje dygn. # # Som längeseglare med vinterhamn i andra länder får jag försöka minimera fukt & mögelproblem på bästa sätt. Under september och oktober körde vi elektrisk avfuktare i alla hamnar med fast elavgift, i hamnar med myntautomat blev det för dyrt (4-5 kr/kwh). Kläder och bäddmadrasser förvaras i vakuumpåsar. Torra Segel förvarade i förpik. Dynor på högkant stående på rörisolering. 3 st torrbollar i en 38 fotsbåt. Duradoventil blockerad. Mörkläggningshuvar på alla skylights för att minimera temperatursvängningar/kondens. Våttorkat/tvättat alla ytor och avslutat med vinäger/ättika lösning (sägs försvåra bildning av mögel). 2 små flaskor med tea tree olja (tomten kom med större burkar från båtbutik för nästa säsong). Har en temp/fukt loggare, Beurer HM 55, data visas i mobilapp. Blir spännande till våren att se hur det funkat...
  4. 1 poäng
    Hej, har en annan vinkling på problemet som jag tror fungerar. Vad tror ni? Jag kör ett 200W element på hela tiden, dock en mindre båt. Innebär en liten temphöjning och därmed något torrare inneluft. Samma sak i inombordarutrymmet. Mätt upp där 7grader mer än ute och snustorrt.
  5. 1 poäng
    Det finns två sätt att tänka kring ruffen. Det ena är helt öppet, som du beskriver. Det andra är tillslutet och montera in avfuktare. Vilket som funkar bäst, det beror på var din båt finns, hur fuktigt eller torrt det är i luften på uppläggningsplatsen. Var i landet du befinner dig spelar roll, men också det lokala mikroklimatet.
  6. 1 poäng
    Ok, allt det väsentliga är redan sagt. Så jag säger: MER JUL! Ni vet det där med att ”showen glöms bort om den har effekter som man knappast anar”. Nu litet vila i väntan på Kalle Anka och hans vänner. I alla år har jag hört att en del människor säger ”kallianka” med eller utan mellanslag, kan det månne vara dialektalt? Ja fundera på det! Joakim von Anka är förövrigt morbror till Kalle, man tituleras ”farbror”… 🤶
  7. 1 poäng
    En båt som ligger mig varmt om hjärtat, men som (än så länge) tyvärr ligger utanför min budget är Hood 38 Mk 1 (wauquies). Den kostar ca: 400-600 tusen. Båten väger dryga 10t varav 5t i kölen. Centerboardet ger ett variabelt djupgående från 1,37m till 3,3m. Nackdel är ett oskyddat balansroder, så ett reservroder är ett måste anser jag. Därför föreslår jag att man kompleterar med ett hydrovane vindroder till denna båtmodell. Hood 38 Mk1 har dubbla nedgångar in i båten samt enligt mig mycket fin invändig planlösning. Den är mycket sjövärdig och soligt byggd, med utmärkta seglingsegenskaper i alla väder.
  8. 1 poäng
    Här är ett urval. Undvik teakdäck och övriga excesser i nedbrytbara exteriöra material. Välj ett exemplar som har någorlunda fräsch motor, och som haft en historik av oceansegling och/eller "liveaboard". https://se.yachtworld.com/batar-till-salu/typ-segelb%C3%A5tar/region-europa/land-storbritannien/land-nederl%C3%A4nderna/land-frankrike/land-irland/land-tyskland/land-danmark/land-finland/land-guernsey/land-jersey/land-litauen/land-polen/land-sverige/?length=11-15&price=-750000&hullMaterial=aluminum,fiberglass&page=2
  9. 1 poäng
    Det är klart att man ska tända uppifrån - precis som Hybros länk visar - eftersom man inte vill släppa ut en massa giftiga gaser och rök på sig själv och sina grannar. Sedan är det inte alltid möjligt, oftast beroende på att veden inte är tillräckligt torr. Då kanske man måste tända underifrån. Oftast är det när man är ute i skogen och då stör vanligtvis inte röken någon annan än en själv. Fast vad har detta med elbilar och laddning att göra?
  10. 1 poäng
    Hej och välkommen som deltagare på MG, Man ser många äldre Najader i avlägsna hamnar, så de är troligen ett bra val. Det skriver jag nog för att jag seglat på en Najad de senaste månaderna och därför sett många grann-Najader ligga och guppa i marinor och på ankringsplatser. Hur som helst är de vanliga. Långkölade båtar är kanske lite "tröga", men det uppskattar man när vågorna är höga. (Ett oavsiktligr julrim.) Om du hittar en långfärdsrustad båt som seglat något varv så tror jag det är mera kostnadseffektivt än att rusta själv. Dessutom är båten och utrustningen prövad, anpassad och prövad igen. Dessutom säkert flera gånger. Du slipper uppfina ett antal dåliga hjul helt enkelt. Jag vet inte hur mycket utrusrningen för långfärdssegling kostar, men min gissning är att du får lägga minst ett par tre hundra tusen kronor för att konvertera en vanlig semestersegelbåt till att bli en "riktig" långfärdsseglare. Sedan kan man naturligtvis komma iväg med en vanlig semestersegelbåt också om man vill, men i längden tror jag det straffar sig. Jag och min fru har seglat som paying crew ett par gånger och det är väldigt lärorikt. Vi lärde oss tex. att vi inte vill segla jorden runt, men gärna vill segla som paying crew några månader då och då. Sedan har vi ju också fått förståelse både för vad som krävs och vilka kostnader man kan förvänta sig. Mitt tips är absolut att ge sig ut några månader med någon som redan är på väg runt klotet för att se och lära, lära både hur man själv upplever det och vad som krävs av båten och besättningen. Litiumbatterier är jag tveksam till, men visst är det fantastiskt med lätta, kompakta batterier som suger åt sig laddning så snart man startar motorn. Jag tycker helt enkelt det krävs för mycket kunskap än så länge. Lite som att sätta sig i en formelbil med ett B-körkort.
  11. 1 poäng
    Nu har kapellmakaren monterat den efterlängtade vintertäckningen. Material Weathermax 80 skall vara starkt, tunnt (bra för att lätt kunna stuvas undan) och vattentätt så ventilationshål är viktigt. På fotot finns 2 ventilationshål på BB sidan, borde finnas dito på SB. Kanske finns något akterut oxå, får se när jag kommer till båten igen. Bra service är att jag lämnar in det för översyn till våren och vid behov görs förändringar/förstärkningar, det ingår i priset. 50% betalades vid beställning, nu lär sista fakturan komma på mejl före jul.
  12. 1 poäng
    Nu är vår resa slut, men @Gaidin fortsätter. Vi har haft en både underbar och spännande resa tillsammans från Lissabon till Praia på Kap Verde, men nu är resan slut för vår del så vi kan inte längre påstå att vi är ute nu. 😞
  13. 1 poäng
    Precis! Georg_Ohm😉 Tänkte prova med en kabelrulle där bak men den tynger ner så mycket med kabel för 60 mil😲 Problemet är att om det skall orka driva direkt så man inte blir kvar på vägen i väntan på..... så går det åt lite större saker. Då är vi lite tillbaks på hybrid varianter. Men man skulle kunna tuffa fram sakta på tomgång med en liten elverk på nåra kiowatt som kan direktkopplas, hur man nu kan göra det om det ens går. Borde vara en möjlighet som biltillverkarna tar till. Det finns en orsak till att elbilarna försvann från marknaden på den tiden Anno Dacumal. Kör på på väte vettja, framställt med vindsnurra å komprimerad i en vanlig svetsgastub. Pionjären i området är tyvärr död numera Tengström tror jag han hette. Bodde i Härnösand på den tiden. Direkt väte, eller väte i bränslecell, eller T-sprit i bränslecell. Men bränslecellerna behöver åsså en massa dyra specialmetaller, samma för elektrolysen i större skala. Så jag röstar för direkt drift av väte. Det skulle vi kunna övergå till nästan på genasten om vilja fanns. Kolla in Tengströms gamla artiklar å skrifter å experiment mm.
  14. 1 poäng
    Tyvärr klarar inte många kommersiella bolag av att kommunicera digitalt, efter 15 dagar utan fått email svar ringde jag idag. Blev kopplad till en skadereglerare som skulle återkomma via epost. Svaret blev: Det finns inga specifika hinder att installerar LFP, kärnan i hans svar var rödmarkerat (en lista med försäkringsdetaljer i punktform). "• Reparationer, elektriska installationer, utrustning eller förändringar av en båts konstruktion, måste utföras fackmässigt och enligt tillverkares rekommendationer." Eftersom jag planerat att köra med livrem och hängslen blir det inga problem med lithium rent försäkringsmässigt (både BMS, Balmar regulator och Victron landström/MPPT som programmeras för LFP, och troligen någon form av DC2DC/diod/FET funktion).
  15. 1 poäng
    Det är skillnad på litiumbatterier och litiumbatterier. I bilar optimerar man vikt och effekt på bekostnad av säkerhet. Dom batterier vi har i våra båtar (LiFePO4) är mycket säkrare men väger å andra sidan mer. Även dom batterier vi har i mobiltelefoner är betydligt farligare men dom accepterar vi ändå för vi vill ha små mobiler. Edit: kan väl tillägga att en vanlig blyackumulator kan vara väl så farlig pga exploderande knallgas - ett inte helt ovanligt scenario:
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...