Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-13 på alla områden

  1. 2 poäng
    Vädret har inte lockat mig att åka och greja i båten så har fortsatt med lite pill hemma i källaren. Har tidigare använt Eniro på sjön och det har funkat bra men vi ville ha något seriösare så slog till på Simrad Cruise 9, en enklare plotter med sjökort och ekolod. Papperskorten är såklart också med i båten. Jag tänker att kunna vika ut och in den i ruffluckan är det bästa sättet på denna båten, skyddad från väder och vind och slippa göra fula hål. 3D printade fästen och en böj-limmad pinne.
  2. 1 poäng
    Vilken modell på termostat har du? En del termostater går att utläsa felkoder från. Det kan i så fall ge viss vägvisning om vad som är fel.
  3. 1 poäng
    Det kan ju vara fel på koppling mellan motor och drev även om det borde medföra en del missljud kan man tycka. Om det är koppling borde även problemet förvärras tills du helt tappar drivningen. exempel annat exempel där fel modell av koppling mellan motor och drev använts (dvs koppling måste vara anpassad efter utgående axel från drev). På din Indmar motor skulle man isåfall behövt bulta på VP koppling som är byggd för att passa med ditt drev). Som nämnts ovan kan det finnas andra orsaker till dina problem som kanske är med sannolika, tex borde motorn nog ha en stöddigare propp.
  4. 1 poäng
    Min tolkning är att AGM och LFP kan ha samma laddspänning. Källa är bla Nordkyndesign se kapitel "Alternative 1 – Lead-Lithium Hybrid Bank" där avhandlas just en hybridlösning. https://nordkyndesign.com/electrical-design-for-a-marine-lithium-battery-bank/ Det är viktigt att förhindra generatorn (alternator) från att jobba ihjäl sig dvs överhettning vid hård laddning, med en bilgenerator (standard på båtdieslar) är en vanlig skyddslösning DC-DC eller (alternator2battery från Sterling Power. Min installation har en Balmar MC-614 regulator med tempgivare på generator och på AGM batteri, blir temperaturen för hög skall regulatorn strypa antalet amper. X2 BMS kan oxå tillfälligt stänga av generatorladdningen precis innan den öppnar laddningsrelät, sedan tillåts generatorn åter att ladda startbatteriet. En seglarbekant var orolig över beroendet av X2 BMSen, kanske driftsäkrare med en manuell kontakt istället för ett ”backup relä”. Får fundera på om det är en risk med bck rel... Tanken är att byta ut äldre Odelco BM till en Victron BMV-712 och då tror jag att SOC triggers kan ge signal till X2 BMS. Behöver läsa på mer om möjliga givare.
  5. 1 poäng
    Kris-rea, Chris Rea, ”Driving Home for Cristmas” är en bra låt, så här års!
  6. 1 poäng
    Kommer bli bra? Det är redan bra! Snyggt! 👍
  7. 1 poäng
    Den gamla elen i båten var ett ända virrvarr så jag bestämde mig för att rensa upp och göra om. Gamla förbrukningsbatterierna sitter precis bakom motorn där det blir väldigt varmt. Jag antar att det är så det är original på Fenix. Jag kommer att flytta batterierna till ett stuvfack framför motorn och dra nya kablar. Har pulat ihop en batterihållare som jag på något smart sätt skall sätta fast i stuven. Hoppas detta kommer bli bra. Skall ordna 2st band som säkrar batterierna. Köpte 2st 75Ah AGM batterier på seaseas rea som förmodligen inte är någon rea. Finns det någon som har någon erfarenhet av dessa batterier?
  8. 1 poäng
    Pentax har helt rätt! Din värmare drar rejält med ström när den startar(glöder) och det är av största vikt att den inte har spänningsfall. Ett glödstift är som en glödlampa. Antingen fungerar den eller inte. Alltid bra att ha en i reserv för när den väl går sönder behöver du . Annars hade du inte startat värmaren ? Ström & bränsle är A&O Verksam i värmarbranchen sen 15år. Senast ändrad av Janpeter | 30 november 2011 | 20:10
  9. 1 poäng
    Har 25 års erfarenhet av Eb. värmare, så jag delar med mig. 99,9% av alla misslyckade startförsök beror på spänningsfall, att den ryker innebär inte att det är någon förbränning i värmaren snarare tvärt om. Kolla säkringar och alla andra anslutningar från batteri till värmare så att dom inte är oxiderade brukar vara en hängsäkring på kabeln till värmaren. och en på värmaren, kolla också glödstiftet, glödspiralen har en tendens till att rosta och rosten bildar en isolerande yta på spiralen. Kalle
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...