Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-12 på alla områden

  1. 6 poäng
    Man kan ju välja en handlare utanför den stora sfären som t.ex Viking Yachting i Göteborg som efter vad jag vet, inte har med de övriga handlarna att göra. Just nu har de en Raymarine Axiom +9 som ligger 700kr under Seasea’s ”kampanjpris” Och jag har ingen koppling till Viking Yachting eller ekonomisk vinst i att skriva detta inlägg. olssonsfiske är en annan handlare som kanske inte syns så ofta i reklamen som de stora i branschen men som brukar ha bra pris på elektronik. Där jag har handlat bl.a givare till min Simrad.
  2. 3 poäng
  3. 2 poäng
    När man anväder cylinderlocket från en bilmotor rekommenderas det att man borrar ett ca 6mm hål i kylröret inne i topplocket. Det ger mera kylvatten till bakersta cylindern. Kylröret går inne i locket från termostathuset till andra ändan av locket, röret har avlånga hål som gör att kylvattnet riktas mot avgaskanalerna. Hålet skall borras i ändan av röret. För att komma åt måste man ta bort frostpluggen baktill på locket. Kan vara en god ide att skaffa ny frostplugg till termostatändan av locket också, har du otur trycks röret ur läge när du trycker på med borren och då behöver du komma åt att klämma det tillbaka i rätt läge igen.
  4. 2 poäng
    Hej Kätting eller metall på annat ställe till bojar är av ondo även i sötvatten. Där för har SXKs bojar ingen metall utan bara lina i sina 98 bojar på Västkusten. Fem bojar har lina knuten i en ögla i en betongklump de övriga 98 har denna konstruktion. SXK boj Västkusten Övriga SXK bojar kan ha annan konstruktion som jag inte kan. Hälsningar Ove
  5. 1 poäng
    Det finns "en fyrkant" med beteckningen "Alt Reg". Det är en styrning från BMS till "senseanslutningen" på generatorn som styr förmagnetiseringen så att utspänningen från generatorn blir korrekt för LiFePO4-batterierna. Nej, det är inte optimalt. Blybatteriet får för låg laddström och oftast för kort laddtid så det blir inte korrekt laddat. En del BMS-tillverkare rekommenderar att sätta en DC-DC-laddare mellan blybatteriet och LiFePO4-batteriet för att få startbatteriet korrekt laddat. En liten motor behöver inte så mycket effekt från startbatteriet så ofta kan en dålig laddning räcka men batteriets livslängd förkortas så klart. Sen används blybatterier ibland framför HVP-brytaren för att ta hand om strömspiken som uppstår om LiFePO4 kopplas bort från laddkretsen så att dioderna i generatorn inte bränns sönder. Ibland sätts det ett blybatteri efter LVP-brytaren för att ta hand om strömspikar som kan uppstå om man kör stora motorer samtidigt som LiFePO4-kopplas bort. Då skyddas känslig elektronik från att paja. LiFePO4 har många fördelar men det är mycket som kan bli fel ("dyrt") om designen på elsystemet inte görs korrekt. Det går att hantera hjälpligt genom att ha en lite längre och klenare kabel som ger lite mer motstånd så att spänningen sjunker vid belastning. Ja, och framförallt skaffa förståelse för hur elsystemet byggs och vilka problem olika topologier löser. Å sen ska det integreras med befintliga komponenter i båten... Det konstrueras fortfarande olika typer av BMS med olika fördelar o nackdelar och som kräver olika design av elsystemet. De stora elsystemstillverkarna (Victron, Mastervolt, m.fl.) har en del systemlösningar som nog är rätt bra men dessvärre fortfarande rätt dyra.
  6. 1 poäng
    Ja myndigheterna är säkert inget stort bekymmer, värre är det om vi konsumenter vänder dem ryggen och handlar hos andra butiker.
  7. 1 poäng
    Marinaman, AX Marin m.fl. är också små företag som kan vara värda att kolla upp. Fick f.ö. mail om Hjertmans Julrea häromdagen, men det är ju sämre uppfyllande av lagkraven kring begreppet "rea" än någonsin. Det mesta är ju bara en fortsättning på det de redan kört senaste halvåret, bara att det nu heter "Julrea" och inte "Kampanj". Förstår inte att de vågar hålla på, men det är klart - vad blir påföljden om man bryter mot reglerna kring "rea" ? Blir väl bara ett brev från någon myndighet med lite aja-baja-text.....😠
  8. 1 poäng
    Är inte akrylplast vanligast som båtrutor eftersom det är reptåligare än polykarbonat? Dock är polykarbonaten lättare att bearbeta och flisar sig inte lika lätt som akryl. Så UV-skyddad polykarbonat kanske funkar bäst för en hemmapulare?
  9. 1 poäng
    Nerladdningsbara papperskort Medelhavet. http://highsea.cz/map.htm http://lasselundell.se/medelhav.html
  10. 1 poäng
    Den gamla elen i båten var ett ända virrvarr så jag bestämde mig för att rensa upp och göra om. Gamla förbrukningsbatterierna sitter precis bakom motorn där det blir väldigt varmt. Jag antar att det är så det är original på Fenix. Jag kommer att flytta batterierna till ett stuvfack framför motorn och dra nya kablar. Har pulat ihop en batterihållare som jag på något smart sätt skall sätta fast i stuven. Hoppas detta kommer bli bra. Skall ordna 2st band som säkrar batterierna. Köpte 2st 75Ah AGM batterier på seaseas rea som förmodligen inte är någon rea. Finns det någon som har någon erfarenhet av dessa batterier?
  11. 1 poäng
    Hej Lintott Du har rätt vi har haft några bojar som kantrat. Detta på grund av att vi tog för lätt på linorna som fäster tyngderna, för få och för dåliga linor. Våren 2020 gjorde vi en stor expedition där vi bytte ut linorna mot fler och i bättre kvalitet på alla bojar med den sämre konstruktionen. En pålboj skall normalt vara spänd mot botten. Våra fyra pålbojar är inte spända mot botten utan det är en ingjuten tyngd i botten, vilket inte är helt enkelt att göra. Hälsningar Ove
  12. 1 poäng
    Det är vanskligt med sticksåg, bladet blir ofta för varmt och plasten smälter ihop bakom bladet. Min erfarenhet är att det är svårt att kyla bladet. Däremot fungerar det väldigt bra att använda en bandsåg, om man nu har en sådan…
  13. 1 poäng
    Uppdatering efter en säsong. Efter en tvätt såg det ut som ny lackat igen. Ingen korrosion och all färg sitter kvar.
  14. 1 poäng
    PC kan bearbetas ungefär som en blandning mellan metall och trä. Du kan såga PC med en sticksåg. Smörj/kyl med vatten. BT:s polykarbonat överlever säkert flera säsonger även om den inte är UV-säker och vax varje vår skyddar mot UV-strålarna.
  15. 1 poäng
    Hej Tyvärr så säljer Hydrographica inte längre BSB kort som hade gått att köra i OpenCPN, jag har dessa tidigare BSB kort som jag kör i OpenCPN. Idag är det papperskort och digitala kort till dessa system, Garmin/Navionics, Navico/C-map, Eniro och Seapilot som finns. Hälsningar Ove
  16. 1 poäng
    @Hybro, Hydrographicas kort har funnits minst lika länge till andra plattformar, det är inget som med någon slags automatik har med Garmin att göra. Och nu gällde ju inte frågan "vilken plotter skall man ha" utan specifikt OpenCPN. Har f.ö. själv kört Hydrographica på PC sedan deras första kort släpptes, och visst är det en annan klass på dem - de områden som täcks in. TS: Har OpenCPN parallellt med bl.a. den sista (?) utgåvan av Seaclear som huvudnavigation. Har lite svårt för OpenCPN, men kan inte sätta fingret på vad riktigt. Men visst fungerar det, dessutom egentligen riktigt bra. Har även touchskärm på PC:n, så alla pekmöjligheter finns (mus, touchpad och direkt på skärmen). Den nya Raymarine 9HV (med "lighthouse"-operativ) som jag främst använder för radar/ekolod men även som reservplotter upplever jag faktiskt som knöligare och träigare att handha än båda PC-varianterna... Men oavsett vilken plattform så kan du nog köpa hela Sveriges sjökort (exkl Hydrographica) av senaste årsmodell för halvannan tusenlapp.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...