Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-11 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hur gick det på seglatsen kanske någon undrar..... Vi lämnade Gbg i augusti för att semester/ledighet skulle gå i lås för 3 månader i båten (plan B var att säga upp sig men det gick utan det wild-card'et). Det var blåsigt vid många tillfällen så ibland drabbades vi av hamnröta, vi undviker att segla när medelvind är över 10 m/s. Vi dagseglade "korta" distanser, inga nattseglingar, i tidvatten får man hela tiden ha koll på klockan och kolla vattendjup/vattenströmmar. Kändes ganska skönt att gå in i kanalerna i Nederländerna och slippa tänka på varierande vattendjup över tid...men under vår seglats fastnade vi i lera 3-4 ggr och rev ned trädgrenar (2 meter långar) som fastnade vid övre spridaren (vindmätare/Windex klarade sig). Min naiva tanke var att boka vinterförvaring inomhus under resans gång för målet var inte bestämt men det var naturligtvis försent på de "billiga" varven. En seglare i SXK Medelhav tipsade om ett varv öster om Amsterdam med prisnivå som Grefab ( 12 ksek för en 38 fotare). Eftersom vi har teakdäck (trots att specen på pensionärsbåt var utan teakdäck) behövde vi skydda det och kontaktade ett flertal kapellmakare som alla var fulltecknade. Till slut fick jag kontakt med en som kunde tillverka en vintertäckning med leverans runt nyår. Tanken är att det skall skydda mot regn, snö och sol under kommande vintrar/somrar. Nästa säsong skall vi ta oss ned längs Biscaya kusten och letar nu vinterhamn för 2022/2023 i La Rochelle området, troligen upp i någon flod mtp vindskydd och pris. C19 reglerna i DK, GER och NL var alla "hårdare" än i Sverige men det är inte svårt, ibland fick man checka in i Luca appen för smittspårning och ibland visa Covid beviset. Munskydd var standard inomhus och på kollektiva färdmedel. Under resan har vi träffat på så många underbara människor, de flesta är pratsamma och berättar gärna om olika tips på saker att göra eller hamnar som är trevliga sedan finns det förstås en och annan "tystlåten seglare". I april blir det en bilresa ToR till vintervarvet för båtfixande, höja vattenlinjen och installera LFP på ett säkert sätt. Halva glädjen är att planera och den andra är genomförandet. Det är inga problem att vara ledig 3 månader, tiden bara rusar iväg, i synnerhet när man har en 20 år gammal båt där det ena efter det andra ger upp 🙂
  2. 1 poäng
    Jag har sett att SXK även börjat testa pålboj där du slipper hänga på tyngderna under bojen för att få den att stå upprätt (jag har sett SXK-bojar där tyngderna släppt så bojen lagt sig ner). Det första fabrikatet av pålboj var rätt klen. Nu finns det även en boj från Cipax som är lite kraftigare och ger mer flytkraft.
  3. 1 poäng
    Hej Kätting eller metall på annat ställe till bojar är av ondo även i sötvatten. Där för har SXKs bojar ingen metall utan bara lina i sina 98 bojar på Västkusten. Fem bojar har lina knuten i en ögla i en betongklump de övriga 98 har denna konstruktion. SXK boj Västkusten Övriga SXK bojar kan ha annan konstruktion som jag inte kan. Hälsningar Ove
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Inte direkt snöslask i Stockholm just nu, vi avnjuter lite kyla 😊
  6. 1 poäng
    Nej, EU-direktivet (AFS-förordningen) anger i Artikel 5 "2. Från och med den 1 januari 2008 får de fartyg som avses i artikel 3.1 antingen inte ha några tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem på sina skrov, yttre delar eller utsidor, eller så måste de vara täckta med en beläggning som utgör en spärr för sådana föreningar som läcker ut från det förbjudna antifoulingsystemet." Förordningen anger inte "NOLL på skrovet" (se ovan) Jag (och tydligen även SXK) tycker det är intressant att se vilken effekt AFS-förordningen gett i vattnet och bottenmiljön. Resultatet av SXK-mätningarna tyder på att regelverket (antingen inte ha några tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem på sina skrov, yttre delar eller utsidor, eller så måste de vara täckta med en beläggning som utgör en spärr för sådana föreningar som läcker ut från det förbjudna antifoulingsystemet) verkar ge som resultat att det inte förekommer mätbara rester av TBT varken i vattnet eller i bottensediment i småbåtshamnar. Det borde väl vara intressant att verifiera..... Om SXK mätningar visar sig vara korrekta så torde TBT-frågan vara avklarad vad avser fritidsbåtars påverkan på havsmiljön. Det borde väl vara av intresse för myndigheterna att konstatera att" frågan kan avföras från dagordningen", så att de kan ägna kraften åt andra miljöproblem för världshaven. Det finns en del sådana att hantera t.ex. utfiskning som påverkar balansen i fiskbestånden, utsläpp av mediciner o hormonpreparat (ett område som nog påverkar havsmiljön och fortplantningsmöjligheter för vattenlevande organismer mer är omätbara TBT-rester), microplaster som anrikas i havet och "blir fiskmat" med mycket allvarliga konsekvenser för alla havslevande djur, mm.mm.
  7. 1 poäng
    Hej Nu finns en ny version av OpenCPN 5.6.0 se länk OpenCPN nedladdning här Nedladdning Hälsningar Ove
  8. 1 poäng
    Igår var det dags för toarensning, @Gaidin hade inte gjort det på länge. Pumparna monterades bort och smörjde. Inga större problem uppdagades vad jag vet och toan är nu som ny... Ev. finns det avvikande åsikter???
  9. 1 poäng
    Den planen gillar jag. Det dyker alltid upp tips på ställen "som bara måste besökas". Att vara låst vid en tajt plan är aldrig någon höjdare. Fasen vad jag är avis på dig! Tack för tipset! Kommer vi i väg blir det nog något sådant. Att hasta långt bort med begränsat med tid känns inte så lockande. Visserligen hinner man Västindien tur och retur på ett år men kommer jag dit igen vill jag ta det lungt och då känns det som att det kan bli lite snärjigt. Jag får ta ett snack med grabben och se hur allvarlig han är med sina funderingar på ett sabbatsår. Å andra sidan, stenen är kastad och då får han helt enkelt skylla sig själv 😁
  10. 1 poäng
    Precis, inne i Gullmarn vid Jordfall!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...