Hur gick det på seglatsen kanske någon undrar.....
Vi lämnade Gbg i augusti för att semester/ledighet skulle gå i lås för 3 månader i båten (plan B var att säga upp sig men det gick utan det wild-card'et).
Det var blåsigt vid många tillfällen så ibland drabbades vi av hamnröta, vi undviker att segla när medelvind är över 10 m/s.
Vi dagseglade "korta" distanser, inga nattseglingar, i tidvatten får man hela tiden ha koll på klockan och kolla vattendjup/vattenströmmar.
Kändes ganska skönt att gå in i kanalerna i Nederländerna och slippa tänka på varierande vattendjup över tid...men under vår seglats fastnade vi i lera 3-4 ggr och rev ned trädgrenar (2 meter långar) som fastnade vid övre spridaren (vindmätare/Windex klarade sig).
Min naiva tanke var att boka vinterförvaring inomhus under resans gång för målet var inte bestämt men det var naturligtvis försent på de "billiga" varven. En seglare i SXK Medelhav tipsade om ett varv öster om Amsterdam med prisnivå som Grefab ( 12 ksek för en 38 fotare).
Eftersom vi har teakdäck (trots att specen på pensionärsbåt var utan teakdäck) behövde vi skydda det och kontaktade ett flertal kapellmakare som alla var fulltecknade. Till slut fick jag kontakt med en som kunde tillverka en vintertäckning med leverans runt nyår. Tanken är att det skall skydda mot regn, snö och sol under kommande vintrar/somrar.
Nästa säsong skall vi ta oss ned längs Biscaya kusten och letar nu vinterhamn för 2022/2023 i La Rochelle området, troligen upp i någon flod mtp vindskydd och pris.
C19 reglerna i DK, GER och NL var alla "hårdare" än i Sverige men det är inte svårt, ibland fick man checka in i Luca appen för smittspårning och ibland visa Covid beviset. Munskydd var standard inomhus och på kollektiva färdmedel.
Under resan har vi träffat på så många underbara människor, de flesta är pratsamma och berättar gärna om olika tips på saker att göra eller hamnar som är trevliga sedan finns det förstås en och annan "tystlåten seglare".
I april blir det en bilresa ToR till vintervarvet för båtfixande, höja vattenlinjen och installera LFP på ett säkert sätt.
Halva glädjen är att planera och den andra är genomförandet.
Det är inga problem att vara ledig 3 månader, tiden bara rusar iväg, i synnerhet när man har en 20 år gammal båt där det ena efter det andra ger upp 🙂