Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-08 på alla områden

  1. 4 poäng
  2. 2 poäng
    Här är ett jobb jag gjorde till en motorkatamaran med dubbla motorer. All håltagning och alla ingraverade texter ritade jag i deras CAD, sen kom dessa panelar (utan några brytare osv monterade förstås) på nån vecka. Jag tycker att det är lätt att använda, alla hål för standardbrytare och standardkontakter mm. finns färdiga att placera in, och man ser hela tiden vad det blir. Som sagt, man får även priset som beror av materialval, storlek, fasningstyp av kanterna och all håltagning. Leverans på nån vecka.
  3. 1 poäng
    Den större modellen av Trålarlampa med ringbrännare (tror det kallas 30-linjers) ger rejält med värme. Vi har en sådan hängande i rufftaket i vår "bobåt". Den ger ett mysigt ljus och rejält med värme. Den räcker för våra behov förutom tidig vår och sen höst då det behövs komplettering med Ebern (luftvärmemodellen).
  4. 1 poäng
    Det går absolut att bygga något men det blir ganska komplicerat projekt. Som jag förstått "reglerna" skall det vara ett avkiljt utrumme från motorrum och tankutrymme. I många båtar finns dessa att tillgå men inte i min tyvärr. Skall jag sätta värmaren i de längsgående skotten (alt. 1 på bilden) är det ganska precis att värmaren ryms på djupet. För att komma åt och montera den måste jag säga upp ett hål och sätta en inspektionslucka där. Sen skall en box plastas upp, jag måste också prångla in en tank till värmaren där. Hade jag haft utombordare eller en båt med dieselmotor hade jag inte behövt tänka på detta utan bara monterat värmaren.
  5. 1 poäng
    Men om det nu inte är något problem med elbilar som blir stående längs vägarna så behövs ju inget elverk.
  6. 1 poäng
    Går det inte att bygga något skott, eller tom. en låda som vämaren kan husera i? Och det här med täta skott mellan värmaren och bensinmotorn/bensintank, men hur tätt ska det vara, behöver det trycktestas för att det ska vara godkänt?
  7. 1 poäng
    Dessa är främst till att skydda mot brand och pyrotekniska effekter i apparaten när denna går sönder. Apparaten har alltså i detta läge redan gått sönder och det finns inte så mycket tanke med att skydda den i sig, men då går säkringen innan det börjar få allvarliga följdverkningar såsom rökutveckling eller brand. På samma sätt som man sätter en ny, mindre säkring efter huvudsäkringen där kabelarean går ner. Sedan har vissa apparater polvändningsskydd (i vissa fall överspänningsskydd) som i princip går ut på att det skapas en kortslutning om polariteten är fel eller spänningen för hög (sitter en diod helt enkelt). Den väl valda säkringen på apparatens sladd går då sönder innan t ex dioden inne i apparaten hinner bli för varm. Dvs inget inuti har tagit permanent skada, och förhoppningsvis räcker det att koppla apparaten rätt och byta säkring.
  8. 1 poäng
    Ja, det bästa vore nog egentligen ett atomdrivet litet elverk på släp.
  9. 1 poäng
    Jag har nog gett upp på det här med dieselvärmare. Ringde Nimbus och de bekräftade att det saknas täta skott i min båt där en värmare skulle kunna monteras, avrådde det- Jag vill inte gärna ta risken med bensinångor även om jag matar med förbränning och till luft från det fria.. Min båt är ju inte en riktig bobåt, blir max några turer per säsong till en naturhamn med övernattning. Så värmaren var tänkt att öka komforten då men även ge stöd vid fuktig väderlek för att snabbt fåbort imma i hytten. Det får bli stormlykta när jag ligger i naturhamn, kan ju köra gångvärmaren på vägen för att torka ur vid bött väder. I gästhamn finns ju alternativet elektisk fläkt och det är som du skriver nästan gratis i sammanhanget. En förlängningskabel och en liten fläkt eller frostvakt är allt som behövs. Bra värmesystem får bli ett projekt på en framtida båt. Skulle gärna ha en Targa 27a, din Triton eller kanske en Nimbus 29c men jag får hålla tillgodo med min Max2:a sålänge.
  10. 1 poäng
    En säkring har inte samma syfte i alla applikationer. Det du nämner är helt rätt, när man t ex har ett nätaggregat som man vill rädda från överbelastning på utgången. Men samma nätaggregat har också nästan alltid även en (eller två) säkringar på sin 230V-ingång. Dessa är istället till för att skydda från brand vid fel i själva aggregatet. Lite likt säkringarna/applikationen som diskuteras här. Men nu gäller det ju uteslutande applikationen "batterier i båt" eller vad man vill kalla det. När strömkällan är så kraftig som i denna applikation är dessa (huvud)säkringars syfte i första hand att förhindra att kabelbrand uppstår. Man måste alltid se till applikationen, då en viss och samma komponent kan användas till flera olika syften och avsikter. Även på olika ställen i samma applikation. Det är när man missar detta som det lätt blir "konstiga" sanningar och myter som sprider sig. Och de är inte alltid så lätta att slå hål på, för det som sägs ÄR ju faktiskt sant.....fast kanske inte just i det aktuella sammanhanget (som dock kan vara ganska komplext att inse).
  11. 1 poäng
    @IngemarE Ja , jo allt är ju möjligt. Att sätta vredet rätt förutsätter jag. Man kan ju glömma 2 vanliga vred också. Ja det blir nog bra..😉
  12. 1 poäng
    Insåg idag efter blästring att det inte går rädda avgaslimpan tyvärr. Kostar ju lite tyvärr. Någon som har en för bra pris så hojta gärna till. Motorn är lackad med effekt kameleont. Den skiftar lite i färgen . Inget som syns kort tyvärr.
  13. 1 poäng
    Egengjorda dekaler till båten. Och kapellet har fått sig en ny ruta.
  14. 1 poäng
    Blev lackering av båten första helgen i min ägo. Byte samtidigt alla rutor.
  15. 0 poäng
    Lösningen finns redan. Nånstans på nån av mina gamla hårddiskar har jag ett klipp där en riksdagsman på allvar föreslår att sätta snurror på taken på bilarna så kan batteriet laddas medan man kör. ???🤓 Skall jag leta rätt på klippet å skicka upp det hit?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...