Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-12-01 på alla områden

  1. 3 poäng
    Hej! Köpte i somras en Maxi Fenix efter många år utan båt. Så fort den den kom upp på land så slet jag ut all el för det göra om med nya batterier, övervakning solcellsladdning osv. Men jag hittade ingen panel som föll mig i smaken och jag kunde inte hitta något på internet som direkt var menat för båt. Så jag börjad fila lite på en egen som passade mina behov och slutresultatet blev så här. Finns det andra som stött på samma problem?
  2. 2 poäng
    Glöm inte toapumpen (om du har sådan) och vattenpumpen i pentryt. Vattentanken bör också tömmas. Om du inte tänkt att starta motorn något mer innan upptagning kan du även vinterkonservra den. Allt detta kan göras medan båten är kvar i sjön. När båten tagits upp bör du motionera kranarna på genomföringarna på en gång. Dvs öppna och stänga kranarna några gånger så du blir av med ev kvarvarande vatten). När det är så pass kallt som det är nu fryser saker och ting illa kvickt när båten tagits upp. Du bör mao inte vänta med att fixa inför vintervilan.
  3. 2 poäng
  4. 2 poäng
    En månad sen sist. 1:a dec i morg. Var nere vid bryggan å det är 2 cm is. Kylan biter i näsan å örsnibbarna, tur mössan täcker resten av knoppen. Brrrrr.... Tur jag tog upp henne å inte lät henne frysa in. Det är lugnast på land å under taket. Fast kallare än så här vill jag inte ha't. Glad x-mas på er.
  5. 2 poäng
    Verkar stökigt på västkusten....😀
  6. 1 poäng
    Grattis till en snygg lösning! Det enda jag saknar är några extra strömbrytare för det man kommer vilja ha senare men nu vet du ju hur man gör så det kanske inte är några problem för dig. Håller med. Vill gärna veta mer om hur du gjort. (Inte för att jag kan göra det själv men bara av nyfikenhet...) Välkommen till MG!
  7. 1 poäng
    Se till att köra motorn innan upptagningen så den är varm, då har du iallafall mer tig på dig innan konserveringen. Men andra saker som toa och pentrypumpar behöver ju också tömmas innan de fryser, och vattenavskoljaren på förfiltret till bränslet är också lätt att glömma.
  8. 1 poäng
    Då allt är bråttom precis efter upptag börjar jag allt mer tveka på att ta upp båten... känns som allt kmr gå sönder om jag inte hinner göra allt inom 30 min från upptagning...
  9. 1 poäng
    Det är ju sjövattnet som som kyler värmeväxlaren till sötvattenkylaren, det kommer in via sjövattenintaget och går sedan genom impellerpumpen, sen backslaget och sedan genom värmeväxlaren för därefter spolas ut genom avgasröret. Det är ju inte som på en bil som har en stor fläkt och framförallt fartvinden som somm kyler kylaren. Och alla delar som sjövattnet går genom behöver köras igenom med glykol blandning, vilket görs enklast genom att koppla loss slangen från sjövattenintaget och stoppa den i en 10l dunk eller hink med en blandning av 50 procent glykol/vatten, och köra motorn till dunken/hinken är tom. Se till att samla upp glykolblaningen som kommer ut ur avgasröret.
  10. 1 poäng
    Jag uttryckte mig oklart Fläkten på kompressorenheten blåser luft för att kyla bort värmen, nu suger den fläkten luft från kölsvinet. Waeco CU-85 påstås dra 45 W enligt ett datablad, 4-5 W i värmeförlust...10% i värmeförlust är större än noll. Mtp att jag har 2 kompressorsystem som är 20 år gamla ökar risken att jag kan drabbas av det vanligaste felet som sägs vara styrbox som ger upp. Senare styrbox modell har mjukstart och adaptive energy optimization oxå. https://assets.danfoss.com/documents/28898/AN000086436936en-000201.pdf Har sökt efter bra pris på Danfoss 101N0212. Avvaktar med köp tills vidare.
  11. 1 poäng
    Byta olja och oljefilter görs med fördel när båten är i vattnet. Då kan du enkelt köra motorn varm så oljan flyter lättare utan att behöva tillföra kylvatten med slang eller dunk under åtskilliga minuter. Och sen köra motorn efter bytet så den nya oljan pumpas runt i motorn och täcker ytor.
  12. 1 poäng
    Det var bättre förr. Nja, kanske inte eftersom det långt tillbaka inte fanns någon turbo att byta om vintrarna, än mindre att kolla laddtrycket på.
  13. 1 poäng
    Det tycka komma som en överraskning varje vinter. Jag var dock inte överraskad, men har motvilligt tvingats prioritera andra saker före båtäckning. Så nu blir det uppsättning av täckställning och förhoppningsvis påläggning av presseningar på lördag, om det nu inte blåser för mycket. Min båt tål både regn och snö, men det kan bli tungt för uppallningen om det blir för mycket blötsnö. GP rapporterade om att dom hade fullt upp på kirurg/ortopedakuten, vilket heller inte känns förvånande. Jag har varit ute och slirat runt med tjänstebilen idag på oplogade stadsgator, och svurit illa över alla dessa ”suicidala cyklister” som på bästa kamikazevis kastar sig ut i trafiken framför bilar, och ännu värre framför framrusande spårvagnar. Ringlinien är ute med 100 år gamla spårvagnar för att hålla spåren någorlunda snö- och isfria, det är nämligen de enda vagnarna som har skenskrapor, och total avsaknad av styrelektronik som ballar ur när det blir rimfrost på kontaktledningen.
  14. 1 poäng
    Wallas finns både för diesel och fotogen.
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    Lär ju vara sjukt viktigt att kunna visa upp att man säkrat av på rätt ställen enligt konstens alla regler, har ordning och reda på kablar, sitter fast som de ska och så vidare.
  17. 1 poäng
    Och mer skall det bli efter klockan 12 idag.
  18. 1 poäng
    Vi är fortfarande ute, nu i Banjul i Gambia. Vägen hit från Dakar i Senegal var lite tuff. I mörker fastnade vi i flytande nät fyra gånger. Det kunde ju slutat illa, särskilt som vi var illegalt i Senegal (gick inte att klarera in på helgen, men nu var det måndag natt). Alternativet var att segla i mörker genom ett område där oanvända borrplattformar mm. utrustning kunde förväntas vara uppankrade. Fisknäten var varken pest eller kolera utan smittkoppor och ebola. Det var hundratals små fiskebåtar som syntes nästan lika dåligt som de hundratals näten. En styrvajer gick av, men autopiloten funkade turligt nog. Nu är vi i alla fall här och vi fick bra hjälp av en vänlig statstjänsteman för att skaffa bla. mat, öl och telefonkort. Han följde med oss runt i staden eftersom vi inte fick gå runt själva innan vi klarerat in.
  19. 1 poäng
    Får väl kalla mig gammal jag också 😁, har ju blivit några år sedan 2004
  20. 1 poäng
    Det känns som en hyfsat giftig färg, och inget man hittar i dom vanliga båtvaruhusen antar jag?
  21. 1 poäng
    15% Cu och 15% Zn. Vad är det för färg??? Om du inte har ett galvaniskt isolerande superspärrskikt mellan den "färgen" och skrovet kommer båten korrodera bort.
  22. 1 poäng
    Av det jag kan se på bilden, så ser det toklugnt ut. Det kan dock vara bra att rostskydda det du kommer åt så det stannar av. Jag hade nog använt rostätare/omvandlare på både bultar och resterande och sedan målat. Det är nog mer regel än undantag att dessa delar börjat rosta på 90-talare som gått i saltvatten. Jag gillar Mercurys V6or. Hade en tokfin 200hk -05 som jag gärna hade haft kvar…
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...