Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-11-30 på alla områden

  1. 2 poäng
    Tyvärr klarar inte många kommersiella bolag av att kommunicera digitalt, efter 15 dagar utan fått email svar ringde jag idag. Blev kopplad till en skadereglerare som skulle återkomma via epost. Svaret blev: Det finns inga specifika hinder att installerar LFP, kärnan i hans svar var rödmarkerat (en lista med försäkringsdetaljer i punktform). "• Reparationer, elektriska installationer, utrustning eller förändringar av en båts konstruktion, måste utföras fackmässigt och enligt tillverkares rekommendationer." Eftersom jag planerat att köra med livrem och hängslen blir det inga problem med lithium rent försäkringsmässigt (både BMS, Balmar regulator och Victron landström/MPPT som programmeras för LFP, och troligen någon form av DC2DC/diod/FET funktion).
  2. 2 poäng
    Vi får väl se hur länge denna vita vinter håller i sig, det är väl bara barna som gillar snöfanskapet. Nästa vecka slaskar det nog till sig, som vanligt, och värre slask brukar det bli hemma hos Makro där en av golfströmmens utlöpare kommer till och värmer upp både land och hav. Varför får inte min katt ligga när Hjertmans katta låg?
  3. 2 poäng
    Instämmer i tidigare talare. Om det var alger/skit i tanken så skulle motorn gå dåligt, ojämnt alternativt inte starta alls. jag skulle som nämnts tidigare först kolla i motorrummet om axeln snurrar när du har växeln i (ska snurra snabbt). Om den inte gör det är felet vid backslaget (växellåda mellan motor och propelleraxel). Om den snurrar snabbt får felsökningen gå vidare till propellern tycker jag. Om det är folding propeller kanske det blivit något knas där som gör att den inte fäller ut sig. Är det vanlig fast propeller så kanske den sitter löst.
  4. 2 poäng
    Kataloger är trevligt att bläddra i tycker jag men det är väl inte miljöriktigt idag? Då får du väl skotta rent innan du täcker över men tanke på snöfallet? Min båt är inte heller täckt med presenning däremot är den nog också täckt av snö nu. 🙄 Jag funderar på att ha den inomhus istället även om det kostar en slant så slipper man ställningar och tunga presenningar.
  5. 1 poäng
    Får väl kalla mig gammal jag också 😁, har ju blivit några år sedan 2004
  6. 1 poäng
    15% Cu och 15% Zn. Vad är det för färg??? Om du inte har ett galvaniskt isolerande superspärrskikt mellan den "färgen" och skrovet kommer båten korrodera bort.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Där kan man även rätta till stavfel, om man händelsevis snubblat på tangentbordet mellan några tangenter på näst nedersta raden.
  9. 1 poäng
    Var någonstans ligger din hemmahamn? Så här års (och tidigare) brukar havstulpanerna ställa till en jäkla massa besvär. Om dom sitter på propellern blir dess verkan synnerligen dålig. Besvärliga havstulpaner har vi runt våra kuster från Norra Bohuslän, söderut runt Skåne och upp till Kvarken ungefär. Dom arterna som lever i Skagerack och Kattegatt brukar vara mer besvärliga. Om axelkopplingen slirar brukar man ju höra det, ett gnällande- och/eller ett skrapande ljud. Som sagts, alger i motorn är inget du behöver bekymra dig om. Jag har fått in de där länga bruna trådalgerna som ser ut som Malacos kolasnören i sjövattenfiltret en gång i förra båten, jag märkte det när tempmätaren visade litet för mycket. Likadana alger fastnade ocksåi toalettens spolvattenintag, det var besvärligare och svårare att rensa. Och du har med stor sannolikhet ett sjövattenfilter, eller snarare en sil där inkommande kylvatten passerar, och här skall ju diverse saker som sugs in i kylvattenintaget fastna. Men jag gissar starkt på påväxt på propellern.
  10. 1 poäng
    Vad är det för båt och motor du har, och om du har inombordare är de rak axel eller drev? Hart du tittat hur propellern ser ut? Alger i motorn kan du nog utesluta som felorsak, det enda det skulle kunna orsaka är dålig kylning. Och om du har såpass mycket alger i tanken att de sugs upp så fastnar de i bränslefiltret och motor får svårt att få i sig så mycket bränsle den vill ha.
  11. 1 poäng
    Varvar motorn som den skall så gör den s.a.s. sitt jobb (och "orkar"). Sedan har du något fel som gör att varvet från motorn inte omsätts till framdrivande kraft. Men så kraftig påväxning att den "knappt rör sig" vid fullgas är nog tämligen ovanligt.... Edit: Ser nu i andra trådar att det är en segelbåt (Allegro 27) med troligen ganska liten motor och som antagligen inte är någon "racer" ens med allt i normalfunktion. Den är väl långkölad med rak axel och "vanlig" propeller ? Ser du om axeln roterar som den skall (om du tittar bakom motorn, efter backslaget alltså) ?
  12. 1 poäng
    Ok, det nya bränslet är alltför miljövänligt, mindre avgaser, sämre tryck i turbon. Tro det eller ej, men hela stan är täckt med sådan där ”vitt”, dock är båten ännu inte täckt, det är otäckt att gå på däck. Jag får ta fram den lilla snöskyffeln och skotta bort snön. Och inte ä det väl heller skottår? Trots att det skjuts en del ute på Hisingen igen. Nåväl, jag har en del småjobb att göra på båten, så när jag fått upp presenningarna på ställningen och tagit fram värmefläkten monterar jag väl den nya turbon, sedan återstår det att se till våren hur det fungerar, innan jag ger mig på pumpen. När det gäller corona och covid med alla dess undervarianter får vi nog leva länge med det under lång tid. Det gäller att vara försiktig och vaccinera sig fortlöpande. Jag gissar att man kanske får vaccinera sig en eller två gånger om året under flera år framåt. Sedan är det ju inte fel att be om vaccinationen för den vanliga säsongsinfluensan på samma gång. Det var ett tag sedan jag plockade på mig en massa kataloger, en och annan hamnar ju i brevlådan ändå. Jag tänker på brevbäraren, Portofix, han i den lilla galliska byn, i den lilla men icke ockuperade delen av antikens Gallien, han delade ut postorderkataloger som bestod av stentavlor…. ett tungt jobb. Det är bekvämare att ha alla katalogerna på nätet, inte så tungt att bära med sig. Det kan tänkas att täckställningen kommer upp får fredag, och presenningarna på lördag.
  13. 1 poäng
    Vi får väl hoppas att farsoterna inte ställer till det för mässorna till våren. Vad gäller Hjertmans katalog så är väl den någorlunda smittsäker vad gäller Covid, men den och dess kusiner brukar ställa till det rätt rejält vad gäller andra kända och okända åkommor...
  14. 1 poäng
    Det med ståhöjd ärt ju ganska subjektivt eftersom vi alla är olika långa, men du kanske menar att det ska vara minst 2m takhöjd i förruffen så att de allra flesta kan stå raklånga där?
  15. 1 poäng
    Saknas 1 nolla det ska vara 200000 kr
  16. 1 poäng
    Av det jag kan se på bilden, så ser det toklugnt ut. Det kan dock vara bra att rostskydda det du kommer åt så det stannar av. Jag hade nog använt rostätare/omvandlare på både bultar och resterande och sedan målat. Det är nog mer regel än undantag att dessa delar börjat rosta på 90-talare som gått i saltvatten. Jag gillar Mercurys V6or. Hade en tokfin 200hk -05 som jag gärna hade haft kvar…
  17. 1 poäng
    Gött! Då är det ok att räkna "ner". Vad har du tänkt dig att hinna med under 117 härliga månader? Grabben sade häromdagen att han vill ta ett sabbatsår och tyckte att vi skulle ta en sväng. Jag sade att vi kunde segla till Svalbard och Island men det var för kallt tyckte han. Han vill till värmen så Spanien var bättre. Ja, ja, vi får se.
  18. 1 poäng
    Dakar i Senegal, kanske en tur upp för någon senegalesisk flod. Sedan upp för Gambiafloden upp till Georgetown som heter något annat nu och därefter till Kap Verde.
  19. 1 poäng
    Försök hålla andan en månad så märker du att en månad faktiskt är riktigt lång tid. Hade det, tidsmässigt, varit en "vanlig" semester hade du precis lämnat jobbet tänkandes "hääärligt, nu har jag en heeel semester framför mig". Börja inte räkna ner för då är det lätt att missa allt som är kvar. Hur ser planen ut för er framöver?
  20. 1 poäng
    Nu är vi på väg söder ut mot La Gomera och har Teide på Teneriffa bakom oss. Bara en månad kvar nu.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...