Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-11-29 på alla områden

  1. 3 poäng
    Huvudskada… ja det förklarar en hel del 😂
  2. 1 poäng
    Du tänker helt rätt 👍 Men ..... Sedan din turbo och motor var ny så har ju bränslet inte lika kvalitet idag som då. Och det kan tänkas att turbon inte laddar fullt ut, och då kanske pumpen behöver en liten justering. Men det får du se till våren, hur den laddar. Till dess ser vi fram mot båtmässan och tittar i hjertmans katalog, och drömmer oss bort fram till nästa sommar. Pumpjustering får vi återkomma till när de ljumma vindarna smeker våra skrov och anleten😇
  3. 1 poäng
    Ja vi kollar till våren. Jag får väl läsa på i verkstadshandboken ordentligt, det finns några kapitel om just bränslepumpen. Idag är jag ungefär 10kkr fattigare, men med en skinande grön och fin utbytesturbo. Killen på Turboservice undrade om det gått att köra med den gamla turbon öht, den var rätt så slut vid avgasinloppet. Detta slitage, korrosion, har kommit successivt, ”ekonomianvarige” ombord har under alla år fört bok på hur mycket bränsle vi förbrukat, och det har varit mer och mer år, så egentligen skulle nog turbon bytts ut redan 2016 när den fastnade efter sjösättningen, men jag kunde snurra igång den igen. @kossor jag funderar så här, pumpen är ju justerad för en frisk turbo, nu blir det åter en välfungerande turbo, så pumpens justering borde ju stämma någorlunda iallafall, eller tänker jag fel?
  4. 1 poäng
    Ja det är bara att höra av sig om du behöver hjälp med justeringen av pumpen. @Georg_Ohm och så får @kossor förklara var volymjusteringen sitter, om den behöver justeras? Jag har bara skruvat på justeringen på "baksidan" pumpen eftersom jag kör med uppgraderings-turbo från Svensk Turboservice och då gjorde jag det på egen hand, det vill säga justerade och sen drog en provrepa och jag lyckades vid ett tillfälle att ladda på 2kg på fullt spett på min ena stackars AD31 😮 Då han jag tänka att "nu säger det snart tjoff" innan jag fick dragit av på gasen
  5. 1 poäng
    Eftersom din båt lär stå på land även i sommar löser sig det lilla problemet av sig själv 😊
  6. 1 poäng
    Det är ju samma risk som målning. Bara larv från din sida.
  7. 1 poäng
    Eftersom mötet vars protokoll du länkar till hölls i april 2021, och man utlovade att "Bengt och Stellan sammanställer ett svar från kommittén som kan skickas till Praktiskt Båtägande", kan man ju anta att svaret blev den artikel från september jag länkade till? Jag trodde du ansåg att TBT inte var speciellt farligt? Hur vill du ha det nu?
  8. 1 poäng
    Sedan vi fick inbrott och ruffluckan totalt sönderbruten låser vi aldrig båten. Kostnaden och jobbet att återställa det som går sönder överstiger med råge värdet av det som kan bli stulet. Har lite biltema-verktyg och några vinpavor i båten. Lycka till med låset oavsett. // Mats W
  9. 1 poäng
    Då är det ju exakt samma sak som du redan frågat om i din förra tråd. Fortsätt gärna i den. (Det finns f.ö. en "redigera"-funktion som ligger öppen ett dygn om man märker sådana fatala skrivfel i sitt inlägg).
  10. 1 poäng
    Det är helt klart så att man i östersjöregionen ligger i framkant i frågan och andra miljöfrågor (t ex förbud mot toatömning), kanske får du läsa sådana här artiklar i PBO i framtiden? https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/batar-fortsatter-sprida-gifter-trots-forbud
  11. 1 poäng
    Då är det väl hög tid att kontakta pressen nu, det är ju tid att skriva artikeln, pressläggningstid, tryckning mm. Och tidningen heter PraktiskT BåtÄGANDE, inget annat. Lycka till 😊
  12. 1 poäng
    Vilka media har nappat på din roliga ide att se ett forumtroll skrapa TBT bottenfärg ? Den fjärde oktober lovade du att bjuda in media till show där du skrapar din botten med titeln " Gamling (78) tvingas ta bort all bottenfärg på sin båt för att slippa betala 100 000 kr till myndigheten Transportstyrelsen. " Det är nära till december nu som du skrev vilka har du bokat upp för eventet?
  13. 1 poäng
    Nja under gång funkar inte, man slår ifrån motorn justerar ett kvarts till ett halvt varv sedan ut och testa och läsa av turbo trycket vid fullvarv, hem igen osv tills du penetrerar det fastställda trycket från tillverkaren.
  14. 1 poäng
    Tja, man kan tycka att hormonstörande färg är bra! Oavsett vad man tycker är TBT-färgen inte tillåten och det är ett par dagars jobb att ta bort den. TS skapar mycket skrik för lite ull skulle man väl kunna säga.
  15. 1 poäng
    Jag kollar efter vatten redan i tanken med min tankmätare. Den kommunicerar via N2K och visar tankvolymen i procent samt larmar om den upptäcker vatten. "The sender constantly monitors the fuel for any water contamination and warns if any is found to protect the engine from expensive damage." "If the probe tube is in contact with water the sender will cease to transmit the actual fuel level and send tank empty and tank full alternatively to attract the users attention to the fuel gauge associated with the contaminated tank." https://osukl.com/volumetric-fuel-sender/
  16. 1 poäng
    Skruvade ihop motorn idag och provstartade, till min förvåning startade motorn och verkar gå bra. Nu blir det att montera resten av prylarna samt svetsa dit en ny skäddare under propellern så får man ju hoppas att det inte tar lika hårt nästa gång hehe
  17. 1 poäng
    Är osäker på vilken säkring det är, den enda som finns på motorn är en som är original, se bild. Det är 4st säkringar där endast en används och 3 är reserv. Det är i alla fall ingen våldsamt stor säkring, typ 15A kanske.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...