Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-11-27 på alla områden

  1. 1 poäng
    LYXGUBBE!!! 😀 Kalla hälsningar från ett snöigt Nossebro! 🎅
  2. 1 poäng
    Du ska köpa lika turbo som sitter på motorn, inget annat.
  3. 1 poäng
    Jag räknar ner för fullt. 3 månader förbrukade av 120. 😎
  4. 1 poäng
    Justering under gång, ja. Du kommer att behöva göra ett antal testkörningar och kolla turbotrycket vid de varvtal som är intressant för Din motor och justera vartefter. För mig, som glad amatör gällande skruvandet, i jämförelse med många andra, behövdes 8 "testvändor". Efter justeringen av pumpen så att turbotrycket blev rätt var det en helt annan båt. Ena grabben lånade båten någon dag efter bytet och han ringde till mig efter han hade fällt reglaget fullt framåt och undrade vad jag hade gjort. Han har kört båten under flera år innan och visste hur den betedde sig. Efter justeringen av bränsletrycket har jag monterat en storlek större DP-propellrar och den båtens gång går inte jämföra med tidigare "version". Att bränslemängden/pumptrycket behöver justeras är egentligen fullt logiskt. Staketmotorn med varianter är specificerade för svavelrik europadiesel årsmodell -90-tal. Den diesel som vi numera bränner i våra motorer är inte i närheten av det dåvarande bränslet. Dagens miljödiesel ger mindre avgaser som i sin tur ger mindre snurr på turbon. Om inte jag missminner mig skiljde det 8-12% på prestandan när 41:orna på slutet 90-talet bänkkördes på europadiesel kontra svensk diesel. Europadiesel gav c:a 197 hk på AD41P och med den dåvarande svenska dieseln orkade AD41P ge c:a 185 hk, några motorer gav ännu mindre medan några gav lite mer. Då kan vi ju fundera på hur mycket det skiljer på 90-tals europadiesel mot -21 års svensk miljödiesel. Så om vi skulle ta den helt oanvända AD41P som står i ett av mina förråd och sätta den i testbänk så skulle den, oskruvad, inte ge i närheten av 200 hk.
  5. 1 poäng
    Jo, naturligtvis vore det bättre med ett 290 drev men 200 drevet hade jag redan så det fick bli det!Kanske kan byta framöver!
  6. 1 poäng
    Kul projekt! Lägg gärna upp bilder så vi får se. Har du någon betäckning på växlaren?
  7. 1 poäng
    Nu kör vi väl lite nya bilder?
  8. 1 poäng
    Ska inte lägga mig i, men man måste fråga sig angående rostfria hylsor osv. - Hur gammal är din motor / turbo nu ? - Hur länge har nuvarande turbo hållit? - Hur gammal är du då den nyinköpta turbon är lika gammal som den utbytta är? - Har du båten kvar om du tänker att du har den den dubbla tiden i båtens ålder? - Finns reservdelar / Bränsle att tillgå till dessa motorer om 15-20 år? - Hur många enheter dvs motorer är i drift om 15-20 år ? - Så frågeställningen borde bli! Är ett turbobyte en stor kostnad efter 15-20 år?
  9. 1 poäng
    Tack för svar! Den värmeväxlare jag har tror jag är på tok för liten men ville mest veta vad det var för skillnad! Jag har en Rover V8 som jag har konverterat till marin! Den är monterad ihop med ett Penta 200 drev, kanske inte det optimala drevet men jag börjar där! Motorn är ju inte på mer än ca 135 hkr och väger ungefär som en B20! Jag har även byggt egna avgaslimpor i rostfritt!
  10. 1 poäng
    Justera pumpen behöver Du med stor sannolikhet göra när Du bytt turbo, oavsett uppgraderad eller inte. När jag bytte på en AD41P förra sommaren laddade den nya under 1,0 på 3900 rpm, den ska ladda 1,5. Det blev c:a 2,25 varv på pumpen för att nå 1,5. I mitt fall innehöll monteringssatsen stålpackningen samt nya packningar till oljerören.
  11. 1 poäng
    På Marinturbo.se se finns en PDF-lista med alla turboaggregaten. http://www.marinturbo.se/cms.php?id_cms=9 Renovera eller utbytes, tja skillnaden är ju bara om det är din eller någon annans begagnade turbo du får renoverad. Avgas huset rostar, så utgången måste svarvas upp och få en insticksring, självklart sätter man i något som inte rostar så snabbt som resten av gjutjärnshuset. Uppgradering? Berätta gärna mer om det. Jag tog original till min KAD42P-A. Vad jag förstod fanns det handgjorda turbinhjul (billet) frästa ur ett stycke aluminium, som skulle vara lite bättre. Men jag var nöjd med prestanda och skippade det. Sen finns det 2 storlekar på avgashuset, 8 eller 10 cm2. Jag pratade med 4 olika firmor och valde sedan Airtune/Marinturbo. Stefan där är riktigt duktig och har bra service. Alternativet för mig var att köpa en ny Kad44 eller Kad300 turbo på aliexpress för 5500kr + moms o frakt. Men tänkte att man ska ta vara på material, natur och svenskt hantverk.
  12. 1 poäng
    Iriska, som språket heter på svenska, är ett keltiskt språk. Skotskgäliska är en avknoppning och mycket nära syskon till iriskan och är ungefär till iriskan som danskan är till svenskan i skillnader och ömsesidig begriplighet. Kymriska, som är det största keltiska språket i dag, talas i Wales, men är mer avlägset släkt med iriskan. "Gall" i iriskan förekommer lite här och där, och har nog ofta syftning på just skandinaviskt folk som kom till Irland på 800-talet och några århundraden därefter. Staden Donegal, som på modern iriska skrivs "Dún na nGall", t ex, betyder "Utlänningarnas befästning", lite löst översatt ("dún" är för övrigt samma ord som vårt "tun"/"tuna" som också återfinns i engelska platsnamn som "-ton" och även i form av ordet "town", med en ursprunglig betydelse ungefär som "inneslutning"). Gallagher är ett vanligt släktnamn/efternamn med "Gall" i sig, och betyder ungefär "utlänningshjälpare". Med tanke på betydelsen var kanske Fingal ett namn som andra använde om en snarare än ett man själv bar, till att börja med? Med tiden blev det säkert ett vanligt namn. Men här spekulerar jag bara.
  13. 1 poäng
    Hej Så lite skillnad vart det på motorn från det jag börja, jag har även bytt impeller , det hade inte behövts för den gamla var jättefin. kvar är nya tändstift byta olja i underhuset, fixa lite i motorn samt fixa startmotorn. Så det börjar närma sig en provstart. sen kan man ju tycka att jag skulle startat motorn före lack, men lusten att lacka upp motorn gick före. //Mathias
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...