Jump to content
Thursday 18 August 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/26/2021 in all areas

  1. 3 points
    Skruvade ihop motorn idag och provstartade, till min förvåning startade motorn och verkar gå bra. Nu blir det att montera resten av prylarna samt svetsa dit en ny skäddare under propellern så får man ju hoppas att det inte tar lika hårt nästa gång hehe
  2. 2 points
    Till Scottys Downriggers spöhållare. Alltså grejer man har när man trollingfiskar. Fästat finns i några olika modeller, för flushmontage, infällt, utanpåliggande och för att klämma om ett rör.
  3. 1 point
    Jag gissar på att det är en Yanmar 1GM10 Bläddra runt på nätet efter bilder på den o jämför med din motor så tror jag att du känner igen den. Det finns både en-, två- och trecylindriga motorer i samma familj o många delar är desamma till alla storlekarna på GM-motorerna.
  4. 1 point
    Nej, den är köpt för att ge djup, fart o temperatur till instrument o plotter i ett NMEA2000-nätverk. Instrumenten är Raymarine o plottern Garmin så jag vet inte vilken generalagent givaren kommer ifrån. Men det kvittar för det är företaget Airmar som levererar givarna till de flesta båtinstrumentåterförsäljarna. Jag är 100% säker på att Volvo Penta inte tillverkar dessa givare själva utan köper dem från Airmar. Att Volvo Penta sedan lägger dem i en kartong med deras logga på och kanske tar mer betalt för givaren är inget som förändrar produkten (men möjligtvis priset....). Till ett NMEA2000-nätverk går det att välja produkter från valfri tillverkare. Det är det som är det fina med denna generella nätverksstandard. Jag har prylar från ytterligare ett par andra tillverkare inkopplade i mitt nätverk och samtliga levererar sina data till valfri presentationspanel om den har möjlighet att presentera den aktuella informationen.
  5. 1 point
    Iriska, som språket heter på svenska, är ett keltiskt språk. Skotskgäliska är en avknoppning och mycket nära syskon till iriskan och är ungefär till iriskan som danskan är till svenskan i skillnader och ömsesidig begriplighet. Kymriska, som är det största keltiska språket i dag, talas i Wales, men är mer avlägset släkt med iriskan. "Gall" i iriskan förekommer lite här och där, och har nog ofta syftning på just skandinaviskt folk som kom till Irland på 800-talet och några århundraden därefter. Staden Donegal, som på modern iriska skrivs "Dún na nGall", t ex, betyder "Utlänningarnas befästning", lite löst översatt ("dún" är för övrigt samma ord som vårt "tun"/"tuna" som också återfinns i engelska platsnamn som "-ton" och även i form av ordet "town", med en ursprunglig betydelse ungefär som "inneslutning"). Gallagher är ett vanligt släktnamn/efternamn med "Gall" i sig, och betyder ungefär "utlänningshjälpare". Med tanke på betydelsen var kanske Fingal ett namn som andra använde om en snarare än ett man själv bar, till att börja med? Med tiden blev det säkert ett vanligt namn. Men här spekulerar jag bara.
  6. 1 point
    Jag har mina spön i hållarna när jag åker mellan gädd-vassarna 😉
  7. 1 point
    Jag fick mitt paddelhjul knäckt vid slarvigt anbringat lyftband på ett varv. De hade paddelhjul som reservdel som jag själv monterade. Rätt enkelt jobb, även med båten i sjön. Dra upp givaren, dra ur en sprint, sätt in paddelhjulet o återmontera i omvänd ordning. Enda krånglet var att kapa sprinten som var lite för lång (orginalsprinten hade krökts..) Så här ser resevdelskitet ut Bilden hittade jag här https://www.svb24.com/en/airmar-paddle-wheel-and-valve-kit-for-dst800.html men den går nog att beställa i valfri båttillbehörsbutik.
  8. 1 point
    Hej. Har precis byggt en ersättningsgivare baserat på GPS, dvs gamla mätaren men med hastigheten tagen från en ”minidator” istället för ett skovelhjul. Arduino, transistor och en GPS-modul kostar ett par hundringar. Temp är lätt att lägga till, djup lite värre kanske. Sen har jag krånglat till min lösning med skärm och bränsleflödesgivare också, men skippar du det så är det lättare (och roligare) än man tror. 😉
  9. 1 point
    Fingal är iriska och betyder blond utlänning/främling.
  10. 1 point
    Till ""Resistans" Georg .... ...nä...inte den Fingal Olsson. Enl vad jag har hört å läst mig till så lekte man med ord, fin betyder smal slank å "grann" på gaeliska eller om det var keltiska, ja, nånstans i Wales trakten då, å Gal är samma språk- betyder flicka, så Vackra Flicka eller Vacker Tös kanske? Att sedan våran Martin den Ljung körde sin Fingal Olsson som "röde sig men inte rörde på sig" var ungefär samtidigt är en slump. Bif två segelmärken. För många år sedan var det någon som lät trycka upp nya men jag har tappat kontakten.
  11. 1 point
    Jag förstår inte helt TS dilemma. Med lite motorikövningar borde det gå att vänja hjärnan att använda motorn med vilkendera handen :-) Fast jag är nog av åsikten att de här elsnurrorna inte är särskilt ergonomiska. Reglaget sitter högt upp och rakt ut från motorn vilket gör att man alltid måste sitta vänd åt någondera sidan för att kunna styra bekvämt. Vill man sitta helt framåtvänd hamnar reglaget i höjd med skulderbladen och det är få som får till en bekväm ställning på det viset. Yoga hjälper en aning kanske. Jag brukar vända mig sidledes enligt behag, vinden eller solen i nacken beroende på vilket som besvärar mest. Fast kör man länge vore det bekvämt att kunna sitta i färdriktningen. Jag kapade röret på min motor för att få reglaget lägre ner, det förbättrade ergonomin en aning. Har lekt med tanken att böja till ett rör som fästes med en klämma på riggröret som gjorde att man fick styrpinnen bredvid sig i stället för rakt bakom sig. Jag äger en NV Marin från femtiotalet som har styrpinnen mitt på motorn precis som elmotorerna och den är också rätt obekväm att styra om man vill sitta rakt framåtvänd. Utombordare har ju i allmänhet styrpinnen på vänstra sidan av motorn och ofta även riktad en aning utåt för att man skall kunna sitta framåtvänd och ha spaken bredvid sig. PS Ägde en gång en Tomos 4 hk utombordare som hade styrpinnen på höger sida. Den krävde faktiskt en aning tillvänjning och av någon anledning kändes den motorn ändå avig för en högerhänt fast det egentligen borde vara lättare att gasa och styra med högern.
  12. 1 point
    Dina 25 grader stämmer nog inte när vätskan har blandats med kvarstående vatten i motorn/värmeväxlaren så jag brukar mäta det som kommer ut efter passage. I mitt fall brukar ändringen bli ca 10-15 grader trots urblåsning av avgasslangen. Vi får inte ha någon el ansluten om vi inte är på plats och grejar med båten så jag måste lita på glykolen. Att avbryta julfirandet för att åka ner och köra glykol låter inte lockande för mig så jag kör med marginaler
  13. 1 point
    Jag köpte en massa rälsspikar för många år sedan, och brukar ha en handfull ombord. De passar utmärkt i de lite bredare sprickorna som ofta finns i Bohuslän. (Sprickor på ostkusten är oftast så smala att inga dubbar får plats alls) Hittar jag bra tillägg så lämnar jag kvar dubben tills nästa gång. Jovisst, man kan snubbla på dem. Gäller alla permanenta dubbar också. Och jovisst, man skall inte lämna skräp i naturen. Dessa spikar är inte galvade och rostar bort helt efter c:a 10 år.
  14. 1 point
    Jag hoppas att du mätte glykolhalten och spetsade blandningen innan andra glykolkörningen.
  15. 1 point
    Prova på att montera upp täckställning och la upp pressarna på båten liggandes längsmed bryggan innan vi lyfte upp den ur vattnet idag, det underlättade en hel del emot att klättra omkring när båten står på vagnen och dra upp pressarna på 40 kg styck.
  16. 1 point
    Hmmm, det går ju lika bra att rita en skiss!? Nu gäller ju denna skiss ”landsvägsfordon, typ personbil” men man kan ju rita en på en båt också. Alla minns väl ”Macken” och de båda banktjänstemännen som tyckte det var onödigt att ta med hela bilen till verkstaden… ”Om TVn går sönder hemma tar du ju inte med dig hela huset till reparatören”….
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...