Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-11-24 på alla områden

  1. 3 poäng
    Uppdatering. Jag var i kontakt med Garmin som sa att Sjöfartsverkets senaste påhitt inte kommit in i deras uppdaterade sjökort än. Så nu har jag uppdaterat mitt Bluechart G3 Vision från version 2018.5 till 2022.0. Och "minfält" är ännu inte synliga i plottern vad jag kunde notera vid en snabb panorering......
  2. 3 poäng
    Gick med 30 Januari , 2005. Penta U21, evighetsmaskinen, fast det förstod man ju först några decennier efter den ersatts av amerikanska leksaker....
  3. 1 poäng
    Med den dimensionen (6mm²) och stora säkring (300A) är risken inte obefintlig, det har jag nog inte heller skrivit. Håller med om att man bör se över kabeldimensionerna när man ändå håller på, även om det är bättre med en stor säkring än ingen alls (som det var innan). Fast istället för att bygga om och skilja på start- och laddkrets så skulle man i @Boanjohans fall bara behöva byta kabeln mellan generator och start till 10 eller ännu hellre 16mm². Då blir det obetydligt spänningsfall vid max laddning, man löser problemet med risken att kabeln brinner före säkringen och det är fortfarande minimalt med "hemmapul". Och kabeln är inte grövre än vad de flesta generatorer klarar, förutsatt att den buntas fast intill generatorn så den inte kan röra sig och bända bulten vid vibrationer. Så hade jag gjort. Keep it simple...
  4. 1 poäng
    Fint att du korrigerade, tack. 200A låter rimligt, jag kommer att byta ut nuvarande 250A. Det är en trecylindrig motor på 20 hk. I BoanJohans exempel här utanför skyddas alltså en 6mm2 laddningskabel (visserligen en kort bit, men ändå) av en säkring på 300A. Det kan knappast vara optimalt. Jag tycker exemplet visar att den båtägare som vill förbättra säkerheten ombord genom att sätta en säkring i startkrets/laddkrets verkligen bör fundera över kabeldimensioner och tänkbara kortslutningsscenarier. Att risken skulle vara obefintligt för att laddningskabel brinner före säkring kan jag inte riktigt hålla med om. Om man däremot skiljer på laddkrets och startkrets ökar möjligheten att avsäkra rätt. I mitt eget fall är laddningskabeln på 25mm2 avsäkrad med 80A – ingen tvekan om vad som kommer att brinna av först om olyckan är framme.
  5. 1 poäng
    Jag förstår inte helt TS dilemma. Med lite motorikövningar borde det gå att vänja hjärnan att använda motorn med vilkendera handen :-) Fast jag är nog av åsikten att de här elsnurrorna inte är särskilt ergonomiska. Reglaget sitter högt upp och rakt ut från motorn vilket gör att man alltid måste sitta vänd åt någondera sidan för att kunna styra bekvämt. Vill man sitta helt framåtvänd hamnar reglaget i höjd med skulderbladen och det är få som får till en bekväm ställning på det viset. Yoga hjälper en aning kanske. Jag brukar vända mig sidledes enligt behag, vinden eller solen i nacken beroende på vilket som besvärar mest. Fast kör man länge vore det bekvämt att kunna sitta i färdriktningen. Jag kapade röret på min motor för att få reglaget lägre ner, det förbättrade ergonomin en aning. Har lekt med tanken att böja till ett rör som fästes med en klämma på riggröret som gjorde att man fick styrpinnen bredvid sig i stället för rakt bakom sig. Jag äger en NV Marin från femtiotalet som har styrpinnen mitt på motorn precis som elmotorerna och den är också rätt obekväm att styra om man vill sitta rakt framåtvänd. Utombordare har ju i allmänhet styrpinnen på vänstra sidan av motorn och ofta även riktad en aning utåt för att man skall kunna sitta framåtvänd och ha spaken bredvid sig. PS Ägde en gång en Tomos 4 hk utombordare som hade styrpinnen på höger sida. Den krävde faktiskt en aning tillvänjning och av någon anledning kändes den motorn ändå avig för en högerhänt fast det egentligen borde vara lättare att gasa och styra med högern.
  6. 1 poäng
    Förstår inte problemet riktigt. Om man sitter på höger eller vänster sida om gasreglaget har väl aldrig gjort någon skillnad på en vanlig utombordares vridriktning heller ? Eller vill du byta rotationsriktning ? På motorn eller handtaget ? Om jag minns rätt på den serien så är det tre hastigheter bak och fem fram. Gashandtaget tror jag är en simpel men kraftig flerlägesomkopplare, som direkt kopplar in olika delar av lindningen på motorn för att ge olika kraft (och rotationsriktning). Då det inte är symmetriska lägen tror jag det är svårt att koppla om så den fungerar likadant fast reglaget vrids "baklänges" - om det nu är vad du menar.
  7. 1 poäng
    Ja problem är det, det förstår man ju när man ser dom vingla fram över fjärdarna. Kryssa kallar dom det.
  8. 1 poäng
    Brukade köra fogging oil på min motor förr i världen, dvs runt 2000-2019, men även på tidigare två-taktare. Körde då också över i stort sett hela motorn som när jag sålde den 2019 såg nästan ny ut. Om det verkligen hjälpte vet jag inte men jag trodde på det - och det brukar hjälpa 😉. Annars tycker jag att rådet att köra på alkylat-bensin de sista minutrarna verkar bra. Brukar fixa och ta upp bojar precis innan jag kör båtarna till varvet och då tömmer jag först den ena dunken helt och häller i några liter alkylat som jag då kör på. Kleggar inte igen förgasare/insprut när det står under vintern vilket vanlig bensin lär göra.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...