Jump to content
Thursday 18 August 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/23/2021 in all areas

  1. 3 points
    Fast, om man nu verkligen vill testa hur stor säkring en viss kabelarea med en viss längd måste ha så är det inte så svårt att testa. Teori och förstå vad som händer är viktigt, men att testa är också lika viktigt ibland, lite beroende på vilken typ av människa man är. 🙂 Det är ju bara att kapa till en sladd av den längd och area du tänkt använda, sätt en säkring i ena änden, koppla den till plus på ditt batteri. Den andra fria änden av kabeln lägger du nu glatt mot minus på batteriet. Gick säkringen eller brann kabeln upp? 🙂 Beroende på hur det gick, byt säkring, eller den uppbrunna kabeln, och gör om. Om man nu verkligen måste testa alltså....
  2. 2 points
    På amerikanska fartyg används höger o vänster. Skylt "bärgad" från amerikansk tanker.
  3. 1 point
    Att höger och vänster är omkastat kan man ju leva med. Värre att segla på södra halvklotet där allting är upp-och-ner...
  4. 1 point
    Ja problem är det, det förstår man ju när man ser dom vingla fram över fjärdarna. Kryssa kallar dom det.
  5. 1 point
    Tack för svaren! Hm, ja nån expert är jag ju inte. Inte heller helt utan erfarenhet, har plockat ut någon bult tidigare, de har dock varit grövre vilket känts lättare. Då har jag borrat +grispick. Men lätt att skada gängorna. Ska se om det finns plats att göra ett spår tex och sen köra slagskruvmejsel som tipsade om. Ett sånt försök borde iaf inte göra situationen värre. Sen är frågan vad som kan hända om jag bara låter det vara tills vidare?
  6. 1 point
    Så självklart är det ju inte, titta hur det funkar på segelbåtar med rorkult. Rorkulten åt höger och båten svänger åt vänster.....
  7. 1 point
    Oh, ångest!!! man kan alltid kolla söka på youtube eller lite modernare TikTok, där brukar man kunna hitta mycket tips på hur man kan få ut avdragna skruvar. Jag själv hade nog undvikit den så kallade Grispitten, har ingen bra erfarenhet av dem, men jag kanske gjort fel. Jag hade nog satsat på att t.ex. borra ett litet kort hål i den och lätt slå ned en philips eller torx bit och sedan sätta en slagmejsel på och försöka. Du kan säkert hitta video på detta koncept om du googlar. Men det är lätt hänt att man förstör mer och gör läget svårare om man misslyckas.
  8. 1 point
    Om du inte är väldigt van att meka så bör du antingen låta det vara eller låta en verkstad lösa problemet. En lämplig metod kan vara att svetsa fast en mutter på skruven för att sedan kunna skruva loss den.
  9. 1 point
    Tack, intressant att det funkar med en såpass liten säkring till en fyrcylindrig diesel på 75 hk. Jag har som nämnts en säkring på 250 A till en betydligt mindre motor – sannolikt överstor. Det är svårt att få fram klart besked om "lagom" storlek på säkring till ett startbatteri. Man vill ju att den ska göra nytta om ett fel inträffar, men säkringen måste tåla att man någon gång kör lite längre med startmotorn, i samband med luftning, filterbyte etc,,, Jag kan ändå tycka att din (Pentas) laddkabel på 6 mm2 är i klenaste laget med tanke på att den skyddas av en säkring på 150 eller i värsta fall 200 A.
  10. 1 point
    Just for the record: Det är alltså inte jag som är "frågeställaren" i detta omnämnande. Men vi återkommer ju lite till det här med att det vore rimligt med någon form av behörighetskrav på sjön...
  11. 1 point
    Kan i sammanhanget visa en bild på internkablarna på en bogprop, Sleipner SE60. Denna drar 350-400A under körning (vilket dock är under en begränsad tid). Den kräver således grova kablar vid installation, men dimensionen på dessa är lika mycket beroende av total kabellängd som av strömförbrukningen. De korta interna kablarna mellan kontaktor och motor (som även de bär denna ström) är dock faktiskt "bara" 16mm²: Visserligen är ovanstående kanske ett extremfall i jämförelse. Men man kan ändå inse att även en ovanligt klen kabel kan klara hög ström och t ex dra sönder en stor säkring (innan kabeln hinner bli för varm), förutsatt att kabeln inte är speciellt lång och att säkringen går hyfsat fort. Givetvis är det bra med "balans" i kabeldimensionerna, men minst dåligt är en stor säkring än ingen alls. Annars kommer garanterat klenaste kabeln att stryka med, i en pyroteknisk procedur...
  12. 1 point
    Jo jag passade på att sätta en "huvudsäkring" vid batteriet, vilket är ett avsteg från hur det var innan då det saknades sådan säkring. Jag minns inte den exakta storleken, men det är 150A eller 200A.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...