Jump to content
Saturday 12 October 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/22/2021 in Posts

  1. 3 points
    Fått det att funka hyfsat i testbänk. Visade sig att oled-displayen som jag också har kopplat till arduinon inte gillar alla typer av timers/interrupts så det blev en hel del trial n error. Två flödessensorer, skärm, gps-modul och pulsgenerator/mosfet till hastighetsmätaren kanske är ungefär så mycket en arduino mäktar med. Blir väl att vänta till våren för att se om det funkar på riktigt.
  2. 2 points
    Kan i sammanhanget visa en bild på internkablarna på en bogprop, Sleipner SE60. Denna drar 350-400A under körning (vilket dock är under en begränsad tid). Den kräver således grova kablar vid installation, men dimensionen på dessa är lika mycket beroende av total kabellängd som av strömförbrukningen. De korta interna kablarna mellan kontaktor och motor (som även de bär denna ström) är dock faktiskt "bara" 16mm²: Visserligen är ovanstående kanske ett extremfall i jämförelse. Men man kan ändå inse att även en ovanligt klen kabel kan klara hög ström och t ex dra sönder en stor säkring (innan kabeln hinner bli för varm), förutsatt att kabeln inte är speciellt lång och att säkringen går hyfsat fort. Givetvis är det bra med "balans" i kabeldimensionerna, men minst dåligt är en stor säkring än ingen alls. Annars kommer garanterat klenaste kabeln att stryka med, i en pyroteknisk procedur...
  3. 1 point
    Tack för svar & bilder, nu känns det inte så lurigt att skruva isär. Har beställt Hylomar så det finns hemma när tiden kommer. Min har antagligen inte heller blivit rensad tidigare så jag tänkte använda oljebytarpumpen att suga på botten som genom ett Racorfilter & tillbaka i tanken. Tyvärr är ju tanken fulltankad så lite spännande är det ju att öppna locket.
  4. 1 point
    Just for the record: Det är alltså inte jag som är "frågeställaren" i detta omnämnande. Men vi återkommer ju lite till det här med att det vore rimligt med någon form av behörighetskrav på sjön...
  5. 1 point
    Gör som många serviceställen gör vad det gäller konservering. T.ex. oljebyten på hösten och Sta-Bil 360 Marine i tanken innan sista körningen.
  6. 1 point
    Jo jag passade på att sätta en "huvudsäkring" vid batteriet, vilket är ett avsteg från hur det var innan då det saknades sådan säkring. Jag minns inte den exakta storleken, men det är 150A eller 200A.
  7. 1 point
    Jäpp , bara att skruva av. Eventuellt fixa ny packning eller använd Hylomar. Risken att skära gängor är liten , diesel är olja och gängorna är mycket korta.... Jag använder vid längre gängor mellan rostfritt , Molycote 111suveränt medel. Min tank fick "dammsugas" då ingen varit i den tidigare...mycket påväxt. Att dieseln var grönfärgad var inte heller så bra....
  8. 1 point
    Brukade köra fogging oil på min motor förr i världen, dvs runt 2000-2019, men även på tidigare två-taktare. Körde då också över i stort sett hela motorn som när jag sålde den 2019 såg nästan ny ut. Om det verkligen hjälpte vet jag inte men jag trodde på det - och det brukar hjälpa 😉. Annars tycker jag att rådet att köra på alkylat-bensin de sista minutrarna verkar bra. Brukar fixa och ta upp bojar precis innan jag kör båtarna till varvet och då tömmer jag först den ena dunken helt och häller i några liter alkylat som jag då kör på. Kleggar inte igen förgasare/insprut när det står under vintern vilket vanlig bensin lär göra.
  9. 1 point
    Kanske ett trycklager i ändan av propelleraxeln och cv-knut vore den optimala lösningen. Då tar trycklagret upp axelns tryck och cv-knuten gör att motorn kan stå på gummikuddar som dämpar vibrationerna. Lite såhär: PS: Den som är lite händig kan spara en del pengar på att använda bildelar till CV-knuten. Bakhjulsdrivna bilar med delad bakaxel har samma lösning på axeln. Med lite anpassningsförmåga går det att använda en drivaxel från en bil i stället för den svindyra marinvarianten. På bilarna är axeln kanske lite väl lång men någon med lite tyngre verkstadsutrustning kan korta axeln om så behövs. De här grejerna hittas på de flesta bakhjulsdrivna BMW och Mercedes. Själv kör jag med knutar från en gammal VW Transporter av modellen med motorn bak. En till fördel är att de här cv-knutarna finns på bildelsaffären till en bråkdel av vad marina grejer kostar.
  10. 1 point
    Tar historien/gåtan då. Eftersom det är fredag… What is then similarity between American beer and making love in a canoe? - (Both are) Fucking close to water! Får man skriva sånt på MG?
  11. 1 point
    Det som ger utslaget på instrumentet är frekvensen, och för att instrumentet skall känna sig hemma skall dessa pulser komma kontinuerligt (vajern roterar ju hela tiden). Konfigurera en utgång för PWM (kopplat till någon timer) eller om du kan få 50/50 i pulsförhållande i alla fall (minns inte all timerkonfig i Arduino) så fixa helt enkelt en utgång från en intern timer på en pinne så du får ut ett pulståg där med valfri frekvens (beroende på timerregistrets delningstal). Sedan - när du läst GPS - slår du upp vilket delningstal du skall peta in i timern ur en tabell som du yxat till, med GPS-värdet i knop som indata. Då kan du ägna all "huvudexekvering" åt att plocka ut GPS-hastigheten, uppdatera i den takt du får in nya data och ingen multitasking behövs. Timern ser ju till att instrumentet kontinuerligt får sitt pulståg med senaste informationen. Så hade nog jag lagt upp det 😉
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...