Jump to content
Thursday 18 August 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/21/2021 in all areas

  1. 3 points
    Men det påminner mig om frågeställaren, som för en del år sedan undrade vilka "pinnar" man skulle se upp med, de gröna eller de röda? det kunde ju enligt frågeställaren vara väldigt grunt vid någon av dessa, kanske vid de röda pinnarna då rött är en varningsfärg, och helt ok att segla vid de gröna...
  2. 1 point
    Min maskin har twindisc backslag med reducering som i kombination med den ställbara propellern ger fantastiska manöveregenskaper. Hastigheten kan steglöst justeras från 0,01knop till 10knop och skrovet vändas på en femöring (nästan) stillastående kring sin egen axel. Om någon bara kunde hjälpa mig klura ut fabrikat på ”drivlinan” mellan backslag och propeller skulle jag bli glad.
  3. 1 point
    Sugen på en pilot/hyttbåt om något år och snöat in på dessa 3 modeller. Finnmaster P8, Askeladden P79W samt Askeladden P92SUV. Kan man sova 2 vuxna + 2 ungdomar i alla dessa? Vad jag kan se ser det lite bättre ut i Finnmaster med en midcabin för 1,5-2 personer jämfört med Askeladden som mer har en vanlig smal stickkoj. Är det några stora skillnader i kvalitet på Finnmaster och Askeladden generellt? Har en Askeladden 705 idag som verkar vara bra byggd. Finns det några självklara andra kandidater till dessa 3 båtar? Modern pilot/hyttbåt, utombordare, 4 personer ska kunna sova, gärna trailerbar (med lite övervikt 🙂 ), pris max strax över 1 miljon.
  4. 1 point
    Jag bytte turbo på min kad42p-a 4 ggr i somras... Jag märkte förra året att det inte gick att köra på 2200-2500 rpm (22-25 knop för mig). Jag såg inte det som ett problem och tänkte först inte göra något, jag kör normalt i 30 knop (3000 rpm). Men det blev mer och mer så att turbon inte börjat ladda tillräckligt för att ta över från kompressorn vid 2700-2900 rpm), så det blev ett byte. Tänkte först köpa ny från Aliexpress (5000+frakt+moms=8500kr), men bestämde mig för att återanvända och köpte utbytes - det finns flera riktigt duktiga och pålitliga firmor, jag tog Airtune. Stefan där är riktigt bra! Jag bytte och provade några varianter och lärde mig en del. Men egentligen är det enkelt. Kompressorn jobbar som Kossor skrev typ 1700 till 2900 rpm. Turbon börjar bidra vid 2200-2400 rpm och kan sen ta över vid 2800 +-100rpm. Min turbo var ok i lager (typ 0,4 mm spel, men det är hydrostatiska lager och tightar till det först med oljetryck, så det är ok), men glappet mellan avgashus och turbinblad var mellan 0,5 och 1,7 mm - bort-rostat. Bara att byta, Första bytet tog 5 timmar - ja, jag fick också ta bort lyftöglan. Trist att inte detta står i manualen... Fjärde bytet tog 2,5 h. Bra krut i maskineriet nu, dvs 38-39 knop med 3 tons DC (9,2 lång och 2,55 bred). Motorn från 1997 har 1550 timmar. Jag kör med HVO100 sedan 2 år, men ska tanka blankdiesel nästa gång - jag har förhöjd vevhusventilation och vill se om det kan vara pga palmoljan(?!). Att kolla kompression och spridare blir senare i livet, då motorn startar enkelt och varvar ut till 3900 rpm. Men till våren ska jag köra spridartvätt med speciell bränsletillsats och köra intern motortvätt med specialolja. Justera ventilerna ska jag också därefter. Vinterjobbet blir att rostskydda sumpen och att byta primäraxellager i struten. Troligen nya knutkors i DPE drevet med.
  5. 1 point
    Om säkringen går hädan före kabeln beror givetvis dels på kabeldimensionen men precis lika mycket på längden då det är inre resistansen som styr (upp till max effektutveckling/temperatur per längdenhet). Det är därför man ibland i starkströmsinstallationer t ex behöver säkra ner till 6A trots att man dragit 1,5mm² som ju skall klara (minst) 10A, då kabellängden till bortesta punkten begränsar genom att kabelns inre resistans blir för hög. Men mellan start och generator är det max 1m, och redan så klent som 16mm² (t.o.m. 10mm²) kommer att dra 250A-säkringen vid en katastrofal totalkortis innan kabeln själv hinner bli farligt varm. Dessutom ligger den i princip alltid med viss luftväxling, dvs inte förlagd dold inne i en kabelkanal/kabelhärva. Och har du 80A-generator sitter där sannolikt minst 16mm². Om inte, så är det en rimlig dimension att byta till, då den ändå inte är så grov att man riskerar för stor mekanisk belastning på generatorns anslutning. Skulle man ha klenare generator/kabel är också oftast behovet av startbatterisäkringen lägre än 250A, då vi talar om mindre motorer. Det brukar hänga ihop, om det inte varit alltför mycket "hempul" i farten... Så nej, risken att laddkabeln brinner före säkringen är alltså i praktiken obefintlig. Även om det händer att de stora företagen (Volvo Penta, Yanmar m.fl.) ibland "haft otur när de tänkte", så ligger ofta mycket tankearbete, kompetens och beräkningar bakom. Så innan man bygger om från original bör man därför tänka efter flera gånger. Inte sällan gör en ombyggnad att en parameter kanske blir lite bättre, men då man sällan har hela bilden kan man istället fördärva något mycket väsentligt. Att återställa ett "hempul" till original är däremot en helt annan sak. (Observera att de flesta tabeller som presenteras avseende kabeldimension och säkringsstorlek för 12V dels sällan tar hänsyn till kabellängden, är tämligen generaliserade och skrivna med rejäla marginaler för att täcka även "worst case"-installationer, t ex alla typer av toktröga säkringar och att kabeln inte ligger fri med möjlighet till luftväxling).
  6. 1 point
    Det finns normalt ett litet glapp radiellt, men nära stumt axiellt. Väldigt grovt generaliserat är det tiondelar radiellt och någon halv tiondel axiellt. Nja, utan oljetryck är det inte bara att blåsa. Men visst den ska inte gå trögt. Det bästa är som sagt att låta ett proffs kika på den och krasst sett är det nog inte fel att gå igenom turbon när den väl ligger på bänken.
  7. 1 point
    Nu är vi långt från ämnet, men det får väl anses utrett. Min svåger gnällde på att de bara hade paddelöl på restaurangen där vi bodde på Kanarieöarna för några år sedan. Jag tyckte ölen var god och undrade vad han menade med paddelöl. "Fucking close to water" var hans enda svar.. jaha då lärde man sig något nytt.. Jag gillar som sagt ljus öl, men smaken är ju som vanligt delad.
  8. 1 point
    Tar historien/gåtan då. Eftersom det är fredag… What is then similarity between American beer and making love in a canoe? - (Both are) Fucking close to water! Får man skriva sånt på MG?
  9. 1 point
    Utvändig rengöring: CRC Wipes. Fungerar faktiskt riktigt bra. Drevet blir som nytt, nästan... Invändig rengöring: varm diesel i en bra pumpflaska. Ska jag göra riktigt rent så blir det CRC Bräkleen efter dieseln.
  10. 1 point
    Jag svarar en gång till: Trikloretylen har jag aldrig använt, möjligen var det det i den ”solution” som vi vulkade och lagade cykelslangar med på den tiden. Tri skall ju undvikas, det är väldigt ohälsosamt. Diesel gör det ju bara mer kladdigt. Lacknafta köper aldrig jag, jag tycker att det också bara kladdar till det. Möjligen är det bra när man arbetar med oljefärg. Kristallolja är väl egentligen lacknafta. Acteon och förtunning (=thinner) brukar jag köpa, klart är dessa medel inte bra för hälsan dom heller, men thinner löser snabbt de flesta färgerna och oljekladd. Så man behöver ju inte exponera sig så länge för dessa medel. Aceton kan man ha som komplement, aceton tvättar man försiktigt gelcoaten med, om man nu vill måla eller täta med nån marintätningsmassa. Men aceton löser ju upp plasten i våra båtar så men får vara snabb… tja acetonen dunstar ju snabbare än den hinner göra någon större skada, om man nu sölar. Du bildar själv aceton i kroppen då du svälter och förbrukar av fettreserven. Diabetiker är bättre på att bilda aceton under ogynnsamma förhållanden…. Sedan kan du använda ”typ” såpa, vatten och en rotborste också för att göra rent drevet, men du får ju gno litet hårdare.
  11. 1 point
    Kompressorn ska koppla in vid 1700 varv cirka och koppla ur vid runt 2900, sedan ska turbon ta över helt. Fullt spjut ska turbon ladda 1,7 kg, och vid 2500 ska den börja ladda 0,5 kg och sedan ökande. Du sliter inte ut en turbo på en båtmotor med körtiden, utan det som sluter turbons liv är rosten i turbohuset, gapet mellan fläkt och innerkant turbohus ökar och till slut blir det så stort spel att avgaserna orkar inte vispa igång fläkten. Inget tryck till insuget inget bränsle till motorn osv....
  12. 0 points
    Förresten, någon vacuumklocka finns inte på den modellen.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...