Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-11-02 på alla områden

  1. 1 poäng
    Hej Karin, Jag vill gärna hjälpa dig men jag kan inte orientera mig i bilden! Sen vill jag inte vara den, men din motor är 40 år gammal. Händelser Året 1981: Brittisk polis griper The Yorkshire Ripper Ronald Reagan blir president Tv-serien Dallas har debut på SVT Det första mobiltelefonsystemet lanseras i Sverige Prins Charles gifter sig med lady Diana MTV startar sin sändningar Den sovjetiska ubåten U 137 går på grund Sverige höjer brevportot till 1:65 SEK.
  2. 1 poäng
    Har en Mercury 2004 efi som jag googlat detta för. Jag kom fram till att min motor inte var smartcraft kompatibel. Finns både och från 2004, man får kolla på serienumret. En del har, en del har inte. Min hade inte
  3. 1 poäng
    Hade en gummijolle tidigare, som tyvärr en tromb tog när vi seglade. Köpte sen en 7OC. Den mindre modellen. Får fint plats på fördäck. Ett aber med dessa är att de endast har en dragögla, i fören. Påfrestning blir otroligt stor om man har jollen på släp. Nu har jag limmat på en gummi platta med ögla, på var sida av jollen, strax ovan vattenlinjen, ca 1 meter från fören. Gjort fast en tamp i innersidan av aktern. Leder tampen genom öglan på ena, sidans pålimmade platta. Dubbelviker tampen och trär böjen genom original dragögla och så fortsätter tampen bakåt på samma sätt som på första sidan. Original drag ögla, kommer nu endast att styra bogserlinan, med minimala krafter. Detta blir en mycket stark infästning, då hela draget och alla krafter blir från akterspegeln. Och den lossnar inte. Så kolla att det går att göra fast bogsertampen i mer än en ögla. Har sett flera 7OC jollar med sönderdragna infästningar för dragögla i fören. Minns jag rätt finns i instruktionen att inga personer får finnas i jollen vid bogsering / släp.
  4. 1 poäng
    Färdigsvetsat med förstärkningar av plattjärn. Upp-pallad på nytt å den håller nu. Friden återställd.
  5. 1 poäng
    Jag hade stora problem med mögel förr om åren, men de senare åren har jag helt enkelt försökt sluta så tätt jag bara kan och kört med en luftavfuktare som är inkopplad hela vintern. Den jag har (en Woods MRD20) är styrd på fukthalt och temperatur, så den kör bara när det är över fem grader och fukthalten är över 60%. Funkar alldeles perfekt, lämnar numera kvar alla dynor och prylar i båten över vintern. Enda kruxet är väl förstås att man behöver tillgång till 230v.
  6. 1 poäng
    Vågorna skall vara så långa på Atlanten, det är inte korta som har gått sönder. 🙃
  7. 1 poäng
    Hej Herr Ohm 🙂 Varva aldrig en dieselmotor utan belastning För att få rätt värden ska motorn arbeta under fysisk aktivitet, samt vara uppe i arbetstemperatur. Turbon ska börja skjuta på vid 2400 varv, utan kompressor ska båten börja lätta ur vattnet man känner i båten hur det börjar ladda. Kompressorn har ett kontaktstycke alldeles utanför där kabeln kommer ut, Du kan dra isär stycket och testa köra utan den. Du har nu en hederlig 41a dra upp båten försiktigt till 2400, därefter smeker du upp gasen så den följer varvtalet vid 2600 2800 är det bara fäll på fullt båten ska nu dra iväg, och varvtalet öka snabbt. Huruvida din kompressor fungerar kan jag inte svara på här bakom datorn, men finns ju en del fel till som kan inträffa, kanske din magnet koppling börjar tacka för kaffet?? Så den börjar slira efter ett tag därav tidig urkoppling. Slirar remmen efter ett tag och inte orkar hålla ända ut. Kolla noga upp sådana potentiella fel innan du börjar skruva på elektroniken. Kan tillägga min kompressor har stått still i tre säsonger nu, lyfter båten med full last och svärmor i aktersoffan utan problem. Om kompressorn kopplar ur vid 2500 får du inte användning av den, då är det turbon som drar upp båten, kompressorn ska spela hela vägen till 2900, du har sedan en kickdown funktion, monterad använder du den kommer den hålla i till 3100-3200 om jag inte minns fel. Det är tre fel som brukar ligga till grund vid fartproblem. Sliten turbo, avgaserna kickar inte igång fläktarna utan läcker igenom galleriet. Vid sliten turbo aktiveras inte rökgasbegränsaren och pumpen får inte input att öka bränslemängden. För lite bränsle, turbon får då inte tillräckligt med avgaser dvs pumpen ger inte tillräcklig mängd Vakumklockan på pumpen defekt trycket som ska aktivera pumpen läcker då ut, och pumpen sover. Sedan har du ju propellerval för stora proppar motorn orkar ej varva ur, samt de problem ni har på bästkusten i form av delikata tulpaner.
  8. 1 poäng
    Tack för tipsen - jag bytte slangen, hittade handpumpen och luftskruven på förfiltret, luftade där och sen starta motorn fint 👍
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...