Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Optimax har alltid separat oljeinblandning. Det du ser är med all säkerhet helt normalt. Det är en 2-T så lite blårök är normalt. Frågan om onormal rök återkommer varje vår och höst då temperaturen straxt över vattenytan är låg. I motorn omvandlas bensinen till koldioxid och vatten. Bensinen omvandlas till ungefär samma volym vatten i flytande form vilket ger betydligt större volym som vattenånga. Kall luft förmår inte lösa lika mycket vatten som kall. Nära ett utsläpp av ånga brukar den vara osynlig pga av värmen. En liten bit bort blir den synlig som dimma/rök pga den sjunkande temperturen. Ytterligare längre bort löset vattnet i ångan upp sig i luften RH är där mindre än 100% och röken försvinner helt. Detta är precis samma fenomen som röken då man andas om det är hög fuktigtighet och eller kallt i luften.
  2. 1 poäng
    Kanske årets sista tur. Nästa helg är jag tyvärr upptagen. Fick fantastiska bilder av en båtkompis som älskar att leka papparatzi. Bilden är tag utanför Hertigö idag på väg hemåt efter en fantastisk helg på sjön. Var frost på däck, men 22 grader inne i båten. Var förvånad över att det var faktiskt några ute denna helg. 3 seglare (ja, segel uppe) och 5 motorbåtar.
  3. 1 poäng
    Vad betyder att lacken är ”intorkad”? Har den släppt och flagnat eller är den bara tråkig på ytan? Tänk på att det kan vara svårt att få en fin yta på plywooden beroende på hur tjockt det yttersta fanerlagret är. Om lacken sitter kanske det räcker att slipa eller sickla ytan slät och lägga på några nya lager lack. Parkettsickel med trähandtag brukar annars vara bra att skrapa med, plus tål värmen bra.
  4. 1 poäng
    Smaragd och Safir är nog svårslagna om du vill ha en båt som går stabilt genom vågorna samtidigt som de går högt och snabbt.
  5. 1 poäng
    Om du har separat oljeinblandning så varierar den med varvtalet. Vid långvarig tomgångskörning samlar en tvåtaktare på sig ett bränsleöverskott och när det skall ut så går motorn lite fetare.
  6. 1 poäng
    Jag målade med Trilux hård bottenfärg och hade inte en enda snäcka i år. Eller jo, 2 havstulpaner satt på nedre spetsen av rodret, mycket märkligt, kanske hade jag missat där. Sjösatte under strax före påsk och tog upp nu i veckan. Har inte hunnit fråga runt, men det känns som att det var ett ganska lugnt år här i sydöstra kattegatt. Nu har båten använts fantastiskt mycket så det har säkert påverkat.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Vit rök... Vatten. - Men visst ser det ut som blå rök? Separat oljeinblandning? Då skulle det kunna vara ojämn tillförsel av tvåtaktsolja. Så kan det dock inte bli om bensinen blandas med tvåtaktsolja.
  9. 1 poäng
    Blev att åka till närmaste gästhamnen och ta en spontannatt i båten.. Sista eller näst sista natten ombord i år, alltid lika sorgligt.
  10. 1 poäng
    Krya på Dig så Du får vara med om att vara 100% ledig så småningom!
  11. 1 poäng
    Så där. Jag och sonen skrev provet igår så nu är vi båda "certifierade" fritidskaptener Konkluderat - jädrigt rolig kurs där jag har lärt mig mycket matnyttigt. Såpass mycket så jag tänkte spinna vidare och ta kustskeppare. Oavsett så borde det vara ett krav att ha förarbevis även på sjön (och personligen tror jag att det blir så framöver).
  12. 1 poäng
    Nu är vi på gränsen mellan Portugal och Spanien, rätt kallt faktiskt, man måste ha t-tröja på kvällen. En fiskebåt med Spanien i bakgrunden.
  13. 1 poäng
    Låt säga att vi skulle sluta bottenmåla vår båt, och låt oss anta att det finns en bottentvätt på Smögen. Vi som använder den bor alla (från slutet av våren) i Göteborg, 13 mil från båten. Vi kommer att ta oss dit när vi ska ut med den. Gissningsvis sker det med 1-2 veckors mellanrum, om vädret är ok den aktuella helgen. Då skulle VARJE helg vid båten behöva inledas med en tur till Smögen, enkel väg närmare 7 nm, varav hälften i fartbegränsat område (5 kn) med segelförbud, så 1.5 timme ungefär. Sen själva bottentvätten då, som jag inte vet hur lång tid den tar, men säg 30 min från ankomst till avfärd. Sen 1.5 timme tillbaks igen, om det var norrut som var planen för dagen. Och detta under förutsättning att det alltid går att få tid precis när det passar, på en lördag eller söndag morgon. Och ändå skulle det bli sämre och sämre under säsongen, eftersom bottentvätten inte kommer att få loss fästplattorna som havstulpanerna sätter dit, så nya organismer kan få fäste ännu lättare och snabbare när väl den första "generationen" är borttvättad. Ja, sen har man förstås problemet med att bottentvätten inte kommer åt på alla ställen. Tycker du att det låter rimligt och realistiskt? När alternativet är att lägga en förmiddag på att måla på våren och sen ha en i stort sett ren botten resten av säsongen...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...