Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-23 i Forum Inlägg

  1. 3 poäng
    Krya på Dig så Du får vara med om att vara 100% ledig så småningom!
  2. 1 poäng
    En så skulle inte vara dumt att ha...
  3. 1 poäng
    Värmepistol fungerar bra. Blås tills lacken bildar bubblor och sedan skrapa av direkt. Ta en liten bit i taget.
  4. 1 poäng
    På väg upp för den vackra floden Rio Odiem mot Huaelva varifrån Christopher Columbus avseglade 1492.
  5. 1 poäng
    Då är den här varianten mer lyckad 🙂 https://www.hamnen.se/artiklar/motor/unik-bogserbat-med-scaniahytt-till-salu/
  6. 1 poäng
    Söker man på "organotin" eller "tributyltin" tillsammans med "cancer" får man fram att det faktiskt verkar användas i cancerbehandlingar, så snarare motsatt. Men det är ju ingen ursäkt när det ändå är skit i övrigt.
  7. 1 poäng
    Jag har för längesedan fått både pump och vv-beredare sönderfrusna. När jag tömt så mycket det är möjligt med vattenkranarna kopplar jag tryckluften till tankarnas utgående slang, låter pumpen gå och trycker ut det sista, och sedan lossar jag även pumpen in och utgående anslutningar, det har även hänt att jag tagit in pumpen i huset, men numera finns det en frostvakt i motorrummet där de flesta pumparna är monterade. Jag lossar även in- och utgående slangar på vv-beredaren och trycker ut det sista med tryckluft. Glöm inte länspumpen och toalettens pumpar! Jag har även en spolpump som jag tömmer. Duschens munstycke är lätt att glömma bort, det fryser väldigt lätt sönder, så det tas in i värmen under vintern.
  8. 1 poäng
    Det ena behöver inte utesluta det andra. En betablockerare hjälpte mig då mitt tryck var litet högt, men knappast för turbons låga tryck. Och tänk att man mäter blodtryck i den helt udda enheten mmHg, millimeter kvicksilver… snacka om att vara fast i en tradition, men ingen inom sjukvården kan väl föreställa sig vad ett normalt blodtryck uttryckt i bar skulle vara? 0,15/0,07…
  9. 1 poäng
    Ooooops, läste blodtrycket...
  10. 1 poäng
    Som nämnts tidigare så är längs med NORMALT öppet, men värt att veta är att handtaget går att flytta så det är inte en garanti att längs med är öppet. Det kan t.ex. vara åtkomstproblem som gjort att handtaget vridits och att tvärs blir öppen och längs med stängd. Är det ny producerad båt så får man nog ändå utgå ifrån att längs med är öppen, annars bör det stå i manualen om man gjort något annorlunda. Men vid begagnatköp kan det finnas viss risk att man justerat handtaget, men det är nog inte något väldigt vanligt fenomen.
  11. 1 poäng
    Som motorbåtsägare är det också viktigt att bli ovän med så många seglare och gärna andra sorters båtfarare som möjligt. 100 poäng får man om man passerar en upphunnen segelbåt i hög planingsfart så att ditt eget bogsvall fyller segelbåtens sittbrunn, segalre har svårt med hyienen ombord ombord och tar sig gärna ett bad i en vattenfylld sittbrunn, tvål och shampo liksom handukar håller de sig själva med. 75 poäng om man låtsas visa hänsyn och saktar med då man hinner i kapp en seglare, så att ens egen båt sjunker ned i vattnet en bit, gärna med fult fällda trimplan så att man gör så stor svallvåg som möjligt, passera på detta sätt i en eller två knop snabbare än segelbåtens fart. Man kan göra detsamma då man möter segelbåtar, roddbåtar eller kajaker. Dom där kolorerade pinnarna du nämner, passera så nära som möjligt, och träng gärna andra båtar utanför. Minns du Ingemar Stenmark? Gör gärna som han gjorde i slalombackarna, det finns en sport till sjöss som påminner om specialslalom, använd de gröna och röda pinnarna till denna sport, ger ofta bortåt 975 poäng per säsong. Ja det finns många fler tävlingsgrenar till sjöss, jag kan inte nämna alla här. När man kommer i hamn, om man nu gör det, gäller det att festa loss ordentligt, time limit brukar ligga vid klockan 06. Förtöj gärna längsides vid bryggorna, eller se till att du har omkring 75-100cm mellan dig och grannbåten, man lämnar gärna halva platser lediga vid bryggorna. Att ignorera hamnvakter eller hamnvärdar brukar ge ytterligare omkring 100 poäng, men det råder olika poängsättningar i olika hamnar. Sedan till sjöss igen finner du sedan fler sorters pinnar, ofta svartvita, med bollar eller trianglar i toppen, dessa märker ut cirkulationsplatser, börja att gå tajt runt dessa och öka efterhand radien. Rapportera sedan in dina fynd till Sjöfatsverket. Propellrar är förbrukningsvara, det brukar gå åt ett tjogotal per säsong, minst. Det lär finnas olika sorters sjökartor, har jag läst om, sådana som är tryckta på papper eller digitala lagrade på olika sorters minnsekort, oftast totalt onödiga, det finns ju röda och gröna pinnar att förlita sig på... Om man vill kan man skriva ut Eniros kartor, man vet visserligen inte vad vattendjupet är, men man får reda på vilket ritnummerområde man befinner sig i, och det är ju bra att veta. Man kan ju också hjäpa naturen på traven, exempelvis de närinsfattiga bottnarna, dessa kan du göda genom att tömma ditt tolaettafall i havet, särskilt näringsfattigt är det vid badplatser och i grunda hamnar. Om du nu mot all förmodan lyckas samla ihop några tusen poäng på en säsong och lyckas få båten på land utan att bli lynchad så har du lyckats, nu kan du byta ut båten mot en hammock, den gungar också litet rofyllt, och du slipper bli ovän med alla kognitivt handikappade idioter som redan slåss om det begränsade utrymet i våra farleder och hamnar. Smilysar får någon annan bifoga.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...