Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-14 på alla områden

  1. 2 poäng
    Vi hade en 7160 med inbyggd pump i förra båten och jag tyckte att den lät en del ja, så till nuvarande båt köpte vi 7120 och kopplade till en extern pump vilket blev tystare men jag tänkte till nästa säsong lägga till en ackumulatortank också. Förövrigt har vi varit nöjda med båda modellerna.
  2. 1 poäng
    0,14 milligram motsvarar 0,28 promille. Du ser det även om du läser artikeln där det står att gränsen för sjöfylleri för vissa båtar går vid 0,1 milligram (alltså 0,2 promille).
  3. 1 poäng
    Beteendet i detta fall är väl fullkomligt harmlöst, hur kan du beklaga att lagen inte är tillräckligt långtgående i detta fall? Borde det då inte vara kriminellt att även ligga och mysdriva på samma sätt i solnedgången spik nykter? Proportionalitet är en rättssäkerhetsfråga. Åklagaren gjorde rätt som lade ner åtalet. Det visar bara att rättssamhället trots allt fungerar.
  4. 1 poäng
    Hade en D-kanot som grabb otroligt häftig (träbåt) den har ett uppfällbart centerboard i stål som väger en del, gissningsvis max 50kg. D-kanot har ganska bra V-form i fören som sedan viker ut sig och blir helt platt i aktern. Detta gör att du kan plana på slör och läns. Kryss är spännande då centerboard och egna kroppsvikten inte räcker till, därför finns "burkbrädor". Man sitter alltså med kroppen på en bräda utanför båten. Vilket blir väldigt spännande om vinden plötsligt avtar. Med ett bomtält så kan två barn sova över i båten på liggunderlag. D-kanot är stor för att vara jolle samt ett fullblod i starkare vindstyrkor. Tyvärr så har masten dålig stöttning vilket ledde till mastbrott på min båt.
  5. 1 poäng
    Efter byte av pump, diverse försök att få motorn stadig, luftningar etc etc så har nu återförsäljaren meddelat att de gör återköp av Ultraflexen. En Seastar skall beställas i dagarna! Jag ser redan fram emot nästa säsong. 🙂
  6. 1 poäng
    Vispa runt bränslet innan du startar till våren.
  7. 1 poäng
    Det finns så vitt jag vet bara en avgasbälg med klaff, det.nr 876633. Den ska normalt bara användas till 280-drevet då det saknar klaff vid avgasutsläppet på drevet. Om gummiklaffen är borta på 250,270,290 o.s.v. kan det vara lämpligt att använda den även där. Ingemar
  8. 1 poäng
    Om du ska göra upp eld, oberoende av om det är i skärgården eller på annan plats i naturen, så anser jag att du ska leta upp en plats med lämpligt underlag. Sand, grus eller småsten skadas inte av en brasa på det sätt som en berghäll eller ett tunt jordskikt gör. Berghällarna har slipats under tusentals år. En brasa ger värmeutvidgning som spräcker berget. Allra värst blir det om du släcker brasan med vattenbegjutning och därmed snabbt kyler ner berghällen. Även om du låter brasan brinna ut av sig själv så finns det värmespänningar kvar som med tiden kommer att spräcka hällen. Vid den här tiden på året så kan vi bortse från skogsbrandsrisken så med ett väl valt underlag för brasan så tycker jag att du ska kunna tända en mysbrasa att grilla vid utan att behöva skämmas i efterhand. Om jag inte minns fel så har jag sett grillplatser/eldstäder på Kalvholmens insida (Vid Lindalssundet), på södra delen av Ängsö Natinalpark, vid Kryssarklubbens uthamn Norrviken. Det finns garanterat många fler som jag inte minns just nu men det finns säkert andra som kan fylla på listan så du kan hitta en plats för en fin braskväll i skärgården.
  9. 1 poäng
    Det finns en annan bra bok, läsvärd och följer man den så blir alla andra glada.
  10. 1 poäng
    Utan den funktionen hade jag aldrig fått plats med den här toaletten. Hade SPX toalett innan, ny förra året. Har fått byta pumphuset 2 gånger pga. billigt plast eller något (självklart på garanti). Sprack och höll inte tillbaka det man spolade ner. Men droppen vart för några helger sedan, frun skriker att det rinner utanför när hon spolade. Då hade dom fyra bult och mutter gängat ur sig under skålen. Satt inte med någon låsmutter eller låsbricka. Så dåligt enligt mig! Skiten ska lämnas tillbaka på fredag, där av den nya toaletten!
  11. 1 poäng
    Det ser ut som en diod till en startspärr. De ingår inte i motorn, utan är ett eftermontage, därav kommer du inte finna något i manualen om den.
  12. 1 poäng
    Ja byta kabelstam på plats är ju ingen omöjlighet men om du inte lyfter på toppen hade jag ändå bytt packningar och oringar mellan block och avgaslimpa eftersom motorn gått varm. Även kylrörets gummitätning mot avgaskröken kan ju ha bränt upp, men meken som gör jobbet har säkert koll på det?
  13. 1 poäng
    Brorsan hade spaning på säljgrupper på Facebook och hittade en begagnad i närområdet. Det blev en Plastimo P240 (tror jag den hette), med "köl" i form av högtrycksdurk som sticker ner i en V-form. Båten är nästan kvadratisk sedd uppifrån... Premiärtur under lördagen, för att plocka in förtöjningslinorna från längst ut på bommarna vid båtplatsen. Väldigt skum känsla att vara så nära vattnet. Brorsan letade även upp en elektrisk pump för 12 V som visade sig vara väldigt bra. Hela båten fylld till rätt tryck på 4-5 minuter. Den skrek som en mindre jetmotor, så hörselskydd krävs inom åtminstone 15-20 meters radie!
  14. 1 poäng
    Svårt att se på filmen vilken bälg du filmar. Avgasbälgen har ofta hål eller slitsar från fabrik (min nya var mer hål än bälg på undersidan), så det gör inget om det läcker vatten där. Drivknutsbälgen är däremot viktig och katastrof för drevet om den läcker. Minns inte bytesintervall, men var 2-3 år är sannolikt lämpligt. Man bör då passa på att känna på stödlager och knutar när man är där och rotar. Det går att byta bälgarna utan att ta bort pivothuset på SX och systerdrevet DP-SM om man pillar lite.
  15. 1 poäng
    Har köpt en båt med suzuki df60 från 04-05 på. Motorn går superfint och är lättstartad, men när jag kommer upp i lite varv så säger den ifrån gm att bö bluddra. Slår jag av så går den bra igen på lägre varv. Har inte hittat några läckage i koppling tank-båt, men har samtidigt svårt att få tryck i blåsan vid pumpning. Den går på höga varv om man pumpat precis innan, men slår till slut av/bö bluddra. Tänker att det måste vara nåt med bensintillförseln, men hoppas på tips från forumet innan jag börjar lägga ner massor av jobb/pengar på detta. Tanken är en dura-tank essence med koppling omc, 6 gallon/23 liter, med tätt lock och som fattar det nån slags autoluftning inbyggd i kopplingen. Saknas i alla fall vanlig luftning/luftskruv. Idéer och förslag tas tacksamt emot!
  16. 1 poäng
    Ångseparatorn skall dräneras för att tömmas på vatten varje höst. Öppna 10 i denna sprängskiss det som dräneras rinner ut i slangen 7. Försök fånga upp det och kolla efter förekomst av vatten. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2004/df-50tlk4-beginning-vin-05001f-421001/fuel-vapor-separator-model-00-10
  17. 1 poäng
    Bäst vore om du kunde mäta bränsletrycket så att du säkert vet att det är bensintillförseln som inte räcker till. Jag skulle testa nedanstående åtgärder Testa men öppet lock. Kolla att det inte finns läckage mellan tank och primär bränslepump. Rengör/byta all bränslefilter om du inte vet att de redan är bytta. Byt membran i den primära bränslepumpen. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2004/df-50tlk4-beginning-vin-05001f-421001/fuel-pump
  18. 1 poäng
    1. Din beskrivning "lutar ca 5 cm i bakkant" är litet vag men jag gissar att du menar höjdskillnaden mellan vevaxelns bägge ändar? Vevaxeln inuti den trecylindriga MD3b är ju ganska lång men men. (Här skulle en installations-anvisning nog kunnat ge klara besked men nån sådan har jag inte hittat - eller ens sökt efter ännu.) Vill med detta inlägg... 1a. Få en exaktare uppfattning om storleken på propellerinstallationens neråtlut akteröver. Gärna i vinkelgrader relativt horisontalplanet. 1b. Få ett besked från installations-manual ifall detta är en okej installation eller ej. 2. Problemet med en motor/propeller-installatation med stor neråtlutning akterut blir måhända den sk. stänksmörjningen? (Alltså att vevslängarna förväntas plaska ner i trågets oljyta för att piska upp oljedimma.) Den främre cylinderns vevsläng får ju längre avstånd ner till oljeytan jämfört med den bakersta. Vid alltför stort akterlut blir månne smörjningen av främre veven dålig?? 2a. Det viktigaste är alltid att oljetrycket upprätthålls! Och att ljus/ljudlarm genast varnar så man raskt kan stanna motorn ifall trycket försvinner! Men med detta sagt så har nog oljepumpen ett långt sugrör ner i trågets djupare delar. (Det innebär i praktiken att oljenivån kan sjunka rätt långt under oljestickans stipulerade nivåer utan att pumpen suger luft.) 2b. Ofta märker man som första tecken - när pumpens sugrör suger luft - korta larm i svallvågor när båten kränger till. Sådana sekundkorta gnällsignaler från oljetrycket signalerar typ `nu är det fanimej hög tid att fylla på mer olja´ !! 3. Angående vevhusventilationens oljefälla så finns nog minst lika utföranden som det finns motortillverkare? Kraven på en sådan varierar nog alltefter motortyp och dess ålder?? Detta med oljefällans exakta utförande för bästa prestanda för minsta kostnad varierar. 3a. Ett off topic specialfall är f.ö. encylindriga motorer, där utnyttjas vevhusvolymen som en luftpump. (OT som sagt men när den encylindiga enda kolven går ner minskar vevhusets totalvolym, den oljedimmiga vevhusluften pressar ur. En enkel ventil i luftflödet kan skapa vakuum i vevhuset vilket är allmänt fördelaktigt eftersom gaser/oljor då tenderar att läcka in snarare än ut. 3b. Men alla motorer med fler än en cylinder har i princip `konstant vevhusvolym´ för när en kolv går upp så går nån annan ner. (Kolvarnas rörelser i flercylindriga motorer ger alltid nettoresultatet noll volymförändring i vevhuset, rätta mig gärna om ni hittar nåt undantag!?) Bara spridda funderingar. 😵
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...