Jump to content
Wednesday 08 December 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/04/2021 in all areas

  1. 1 point
    Vad är det för båt? Jag försöker i möjligaste mån att hålla torrt under durkarna under säsongerna. Det blir alltid litet illaluktande vatten blandat med utsölad olja och diesel under motorn. Så här sent på säsongen måste jag ibland lyfta upp loggivaren, då kommer det in litet vatten som länspumpen inte förmår att suga upp. Men jag brukar plugga hålen i de tvärsgående skotten under durk, då rinner inte vattnet i motorrummet framåt, å andra sidan så rinner inte eventuellt inläckt vatten bakåt till länspumpen… Men här har du en del sanering att roa dig med, hoppas att mattan är lätt att ta ut. Jag bade en gång en genomblöt heltäckningsmatta, den placerads mellan två plywoodskivor, sedan körde jag över dessa med bilen, ok, något tiotal liter vatten fick jag väl ur, men sådana där brutala problemlösningar kanske inte är det bästa, men ganska roliga!
  2. 1 point
    Det verkar som om min tråd börjar bli en renoveringstråd 😃 Ligger den i fel kategori får jag ju flytta den? Har gjort färdig panelen och dragit elen på den. Kommer att ändra lite i ritningen då jag köpte en brytarpanel med säkringar som ligger före förbrukarna samt lite andra ändringar med. Jag har tagit till mig vad ni skrivit tidigare i tråden och det tar jag tacksamt till mig. Lägger in bilder på den "färdiga" panelen. Fram och baksida. Alla trådar är märkta med partex och de flesta kabelskor är lödda. De fyrkantiga hålen i panelen är dels för reglaget och dels för trimplansbrytarna.
  3. 1 point
    Andra har lyckat med detta utan att behöva ha långa armar, så det finns säkert något smartare sätt om du tänker efter 🙂
  4. 1 point
    Vanlig grovdamsugare med stor dammsugarpåse i funkar fint. Jag hade tillgång till en Kärscher som var bra. Man kopplade in elverktyget i dammsugaren så startade dammsugaren automatiskt när man startade elverktyget. Jag skrapade dock manuellt men slipade innan målning. Jag penslade på Lefant paint remover och lade på täckplast ovanpå för att det inte skulle torka och sen väntade jag 4 timmar. Det gick bra!
  5. 1 point
    Kolla upp projektet "openplotter" som startades av några spanjorer (https://openmarine.net/openplotter). Citat från deras hemsida: "What is OpenPlotter? There are people who buy boats but there are also people who build them, why not build your own electronics too? OpenPlotter is a combination of software and hardware to be used as navigational aid on small and medium boats. It is also a complete on-board home automation system. It is open-source, low-cost, low-consumption and it works on ARM computers like the Raspberry Pi or any computer running a Linux Debian derivative. Its design is modular, so you just have to implement what your boat needs. Do it yourself." Jag har deras dotterkort (Moitessier HAT) som man sätter på en Raspberry Pi. Det innehåller massor av praktiska sensorer och var inte så dyrt. Till detta system har jag kopplat en hemgjord AIS antenn vilket ger mig info som varnar i god tid för de stora färjornas passage (Furusundsleden). Som seglare är det guld värt att kunna planera lite i förväg. För min del kör jag detta som ett litet "reservsystem" och loggar in mig via VNC på min smart phone. Jag har en B&G Vulvan 7 plotter och ett sensor/display-system från Silva/Nexus också.
  6. 1 point
    Jag tömmer/ rengör septianken helgen före upptagningen.. Blåser ur slangen m inkommande spolvatten med hjälp av luftpumpen till jollen. Det finns speciell glykol för båt/ bil-toaletter i båtbutikerna. Slå i en dunk sådant och spola itoaletten..Kör tömningspumpen fr tanken ett kort ögonblick om du har en sådan Klart. // Mats W
  7. 1 point
    Men jorden måste väl ändå vara fyrkantig, varför är annars alla kartor/sjökort fyrkantiga? 😜
  8. 1 point
  9. 1 point
  10. 1 point
    Varför gör du så där för???? Du har ju tagit bort slangen redan, skarva på den med en slang som räcker till tex badbryggan. Där ställer du en 20 litersdunk med glykolblandning och låter motorn suga i sig blandningen därifrån. Varmkörning gör du med en annan 20 liters dunk med vatten som fylls via trädgårdsslangen. Sedan att samla glykolen i en drevsäck kan ju vara smart istället för en balja under drevet. Men att hälla glykolen via en tratt känns slabbigt som du skriver.
  11. 1 point
    Parallellkoppling är nog det vanligaste och ger bäst effekt om någon panel är delskuggad. Sätt en schottkydiod (diod med väldigt lite/obetydligt framspänningsfall) på kabeln från respektive panel före sammankopplingen så riskerar du inte att båda panelerna går sönder om det blir något elfel på den ena (t.ex. kortslutning i någon kabelanslutning). En schottkydiod kostar enstaka kronor så det är en billig försäkring för dina paneler. När du har parallellkoppling så kan du parallellansluta fler paneler till samma matning mot regulatorn om det blir aktuellt i framtiden.
  12. 1 point
    Min båt har ett filter på inkommande vatten till toan. Är en liten kopp med sil som sitter på slangen. Missade tömma det inför den första vintern och det kvarvarande vattnet frös och koppen sprack.
  13. 1 point
    Det vet väl alla att dom är upphängda i ett snöre! 🛰🛰
  14. 1 point
    Att köra med en stukad propp ökar risken för att få skev propeller axel. Lämna in proppen för lagning eller köp en ny och laga den nuvarande så har du en i reserv.
  15. 1 point
    Vad är det för högtalare du köpt och vad är de gamla för några? Det är extremt ovanligt med 6 båt/bil -högtalare och ännu mer ovanligt med 7, det brukar nästan alltid vara 6,5 som standard. Är du säker på att det inte är den större magneten på de nya högtalarna som tar i inne i hålet? Oddsen för att det skulle sitta ett par 6 original och att du av en händelse skall byta dessa mot 7 måste vara 1000000:1!
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy