Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-10-02 på alla områden

  1. 3 poäng
    Grattis, du är därmed mannen som har tagit benämningen "bryggseglare" till en ny nivå och härmed är det dags att mynta uttrycket "vaggseglare".
  2. 2 poäng
    Och mitt emellan på vintern. Annars är risken stor att det blir vatten stående bakom kulan i ventilen. En av mina frös sönder p g a detta.
  3. 1 poäng
    Nja... Trodde både detta och att de skulle stå öppna över vintern. Fungerade i många år. Men en vinter frös kylvattenintaget till motorn sönder i alla fall. Fick höra av de vise i hamnen att mycket temperatur kring nollan och annat kan ge kondensutfällning från "nya" luften som kommer in om man har det öppet (lite eller mycket), vatten som sedan rinner ner och in mellan kulan och väggen i alla fall, Trycker t.o.m. bort glykolblasket man ev. hade, som ju rinner ut.... Numera kör jag glykol genom alla kulventiler/genomföringar och lämnar dem sedan stängda. Då händer garanterat ingenting.
  4. 1 poäng
    Håll båten borta från varmförzinkat (vfz) så långt det är möjligt. Använd aluminium av hög kvalitet på ovansidan i detta fall eftersom brickan kommer att möta rör av aluminium. På undersidan kan Du i detta fall använda tryckfördelande brickor av syrafast (A4) mellan bultskallen och plastlaminatet. Snåla inte med metallernas kvalitet när det gäller båt, det biter Dig i nacken inom kort...
  5. 1 poäng
    Cellulosaförtunning brukar anses vara bättre än aceton för själva listen (torka ut mindre).
  6. 1 poäng
    Det fungerar kanon, har testat också. Man bör dock gärna smörja in med något uvskydd efteråt för bättre hållbarhet.
  7. 1 poäng
    Köp cellulosaförtunning, sedan torkar / gnuggar du av ytan. Då får du fram en ny fräsch yta.
  8. 1 poäng
    Nej det är inte okej att dom "mörkar" den verkliga kostnaden som dom säkert känner till, och gör dom det för att låta billigare än konkurrenten så ljuger dom dig rakt upp i ansiktet. Min båt skulle dom göra en reparation som skulle kosta 12 000:- la till några små grejor och räknade med 15 -18 000:- i slutnota, när räkningen kom efter lång tid var den på 30 000:- Och han sa också att han kunde ta den med en gång, men efter jag lämnade in den tog det 3-4 veckor innan han ens började jobba med den, (han ville väl inte jag skulle lämna den någon annanstans). Det var en firma på Öckerö med många bortförklaringar... Anlitade senare en firma i Sisjön med ett mycket trevligt bemötande och där stämde räkningen på kronan. Sedan kan ju vem som helst räkna ut vart man går nästa gång, och vart man aldrig mer sätter sin fot.
  9. 1 poäng
    I min värld så är 10cm till godo generöst men så är jag också van med att transportera båtar och har även byggt ett antal trailer mm Med propellrar bortplockade så har du helt plötsligt mängder av plats över Jag hade satsat på att bygga en trailer där båten ligger med aktern mot draget(avtagbart) Dels så blir vagnen kortare(billigare) men den stora fördelen i ditt fall blir att det blir enklare att få in den i hallen med näsan först vilket gör det hela mycket enklare när du har lite tajt med plats framför öppningen. Ser själv inga problem med 15m framför Då du endast skall köra 200m så använd stumma hjul av tex typen som används på mafivagnar som tål mycket vikt och är låga. Då behövs ingen boggie vilket gör vagnen mycket lätt att manövrera Då axlarna går under kölen så blir det med rätt hjul rätt enkelt att bygga en låg trailer Ett annat alternativ är att låta en kranbil lägga den på en vagn rätt framför båthuset men det blir några tusen varje gång båten skall i/upp
  10. 1 poäng
    Du fuskar ju ned 50 mm2-kabel!? Bra att en myt till är utredd och avslöjad. Efter dina första förklaringar som jag inte riktigt förstod var jag fortfarande mycket skeptisk till att det inte skulle spela någon större roll hur man kopplade ihop batterierna, men den senaste förklaringen gjorde som sagt susen. Varifrån kommer detta med snedbelastning tror du? Det borde ju finnas något annat bakom än "bara" den teoretiska beräkningen med oförändrad batterispänning på 12 volt. Andra batterityper? Tidigare kanske känsligare batterisystem för back up el? Elfordon/truckar med höga strömuttag?
  11. 1 poäng
    Nu har jag mätt, i alla fall urladdning. Förutsättningar: - 4 st batterier AGM 12V/95Ah (2021) - Laddnivå 92% enligt batteritankmätaren - Belastning: En 230V dammsugare på halveffekt via inverter, c:a 38A - Mätning gjord 15-30s efter start av last med början av totallasten - Efter detta kontrollmätt totallasten så den fortfarande var c:a 38A Resultat (respektive batteris bidrag under batterinumret & till höger i %): Varför var 2:an "bara" 9,3A ? Skulle tro att det beror på den naturliga variationen, då 1 & 2 är olika fabrikat, 3 & 4 är av ytterligare ett annat fabrikat (Excid från "tysken"). Alla dock samma typ och jämngamla. Men skillnaden är ju ändå rent försumbar.... Nu har jag ju ganska kraftiga kablar, men halverad ström och 25mm² borde ge samma resultat. Och kring 20A är ju ändå ganska stor förbrukning i t ex en segelbåt. Gissningsvis finns en lite större skillnad initialt den första sekunden eller så, men det är ju ganska irrelevant egentligen. För återhämtningen hos batterikemin är långsam så om belastningen är många kortvariga (någon sekund) strömspikar (bogprop t ex) kommer det nog vara utjämnat redan vid andra körningen. Varför mätte jag inte förrän 15-30s efter att lasten lagts på ? Jag hade helt enkelt ingen möjlighet att mäta mer än en ledning åt gången, och för att mäta exakt ville jag dessutom nolla ut störmagnetfält vid tången vid varje mätning. Hade ingen möjlighet att mäta laddning, men det är högst rimligt att tro att resultatet skulle bli liknande. Dock kanske lite annorlunda ändå, eftersom varje batteri slukar den ström det vill ha, dvs strömmen är starkt beroende av laddstatus och inte placeringen. Här är f.ö. ett generalfel i skriften ovan (och andra ställen) där man påstår att förstabatteriet "får "overcurrent" och blir överladdat". Det skulle innebära att om man i bästa Skyllermarksanda lyckas ansluta laddaren utan spänningsfall så skulle ju det batteriet alltid bli överladdat ! Så är det naturligtvis inte. Varje batteri sväljer det som batteriet behöver, och som jag skrev tidigare kan möjligen sistabatteriet (nr 4 i min skiss ovan) ta någon promille längre tid på sig att laddas fullt. Rent teoretiskt alltså, om alla andra skillnader mellan individerna sätts till "obefintliga". Och givetvis förutsatt att laddaren inte lägger ut överspänning (men då kommer samtliga batterier att kokas). (Nej, jag har INTE tillrättalagt några siffror 😛) Edit: Varför finns det då de som upplever förbättring genom att rotera batterierna eller koppla om ? Har de fel ? Nej, jag tror det är av samma orsak som att Skyllermarks skulle ge "dubbel laddning" och alla andra dumheter: En flytt gör att kabelskorna lossas och antagligen ses över. Likaså gör en omkoppling att anslutningarna kanske t.o.m. fräschas till. För det är ju väldigt viktigt, i synnerhet vid det/de första batterierna. Själv har jag batteripolskor med en rejäl bult (ingen klämd kabel) där kablarna sitter med pressade (på förra båten lödda) kabelskor. Och rent (förutom lite vaselin eller kontaktfett) samt ordentligt åtdraget.
  12. 1 poäng
    Bara för att man har råd (och det har jag) har då inte jag lust att betala oskäliga verkstadsräkningar. Därför servar jag själv Materialkostnad för en100h service på min Mercury är strax under 1000-lappen…
  13. 1 poäng
    Viss skillnad mot det 25x1,5mm du använder i videon......😁
  14. 1 poäng
    Åkte ut i blåsten i morse, gick ganska grov sjö. Frun och jag plockade lite enbär och svamp på vår klubbö nyss, mest trattkantareller. Imorgon blir det lamm grillning med några fler medlemmar som kommer ikväll/imorgon (om dom vågar i blåsten). Vi kommer att vara ute hela helgen.
  15. 1 poäng
    Ja vi köpte vår båt sent på säsongen helt ny, så vi har kört knappa 18 timmar, lämnade in på service nu innan vinterförvaring, när vi köpte båten sas det att servicen kostade ca 2500kr, men slutnotan blev 3800 kr. ca 2500 för mig, är +- 10% inte över 50% mer som det nu blev. Jag tycker i alla fall att det är hutlöst dyrt för byte av olja och filter i motor och växelhus, och några packningar
  16. 1 poäng
    Jag kan återkoppla att det gjorde susen att tejpa alla ej använda öppningar i maströret. Det största hålet var ett fallurtag en bit upp på sidan av masten. Annars var det bara ett hål efter en lanterna och några mindre skruvhål, så fallurtaget känns som en het kandidat om man ska hitta boven i dramat.
  17. 1 poäng
    Hej och välkommen till MG! Enligt mig, och de flesta andra tror jag, bör en träbåt inte alls avfuktas utan stå så fuktigt som möjligt. De "träbåtstält" jag sett är helt täta och en del duschar båten med vatten för att få den riktigt fuktig och lägger vattenindränkta trasmattor invändigt för att hålla fukten i botten så att båten inte kommer ut som ett plockepinn/såll till sjösättningen. Jag är ingen träbåtsmänniska, men jag misstänker att det kan vara väldigt lokalt (väderberoende) vad man bör göra för att träbåten ska må så bra som möjligt över vintern. Jag tror att boken "Vårda din träbåt" https://www.bokfynd.nu/9789172236509/varda-din-trabat-handbok-renovering-och-underhall/ eller liknande kan vara en bra investering. Tillägg: Kolla hur den tidigare ägaren förvarat båten, det har ju funkat bra verkar det som. Tillägg 2: Såg i din andra tråd att du ligger i i Bottenviken. Där är vinterförhållandena och klimatet helt annorlunda mot längre söder ut så försök hitta andra träbåtsägare i nordligaste Sverige för att få råd om hur båten bör vinterförvaras.
  18. 1 poäng
    Har haft båten i vattnet senaste 3 åren i Gbg och inte en tillstymmesle till mögel (storen har suttit på och förseglen har legat i båten)... Det enda problemet har varit tågvirke som fallit ner på däck och blivit grönt av alger. Känns som svenskar är hysteriska med vinterförvaring jamfört med norrmän o danskar.
  19. 1 poäng
    Som redan nämnts så är det svårt att bränna ytan när man polerar båt Roterande ger bäst effekt om ytan är rejält oxiderad. Att få upp lite värme gör bara gott Skippa International och liknande "konsumentartiklar" och köp istället riktiga grejer Att köra i tre steg är nyckeln till ett bra och hållbart resultat. Rubbing, polish och vax
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...