Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-09-30 på alla områden

  1. 4 poäng
    Oj, att jag lyckats missa en tråd med 38 sidor TBT diskussion ……… och det år 2020-2021. Trodde först det var en retro tråd från typ 1990-talet jag snubblade in på. Självklart går det att ha åsikter om sanering vs inkapsling, men det är klubbens åsikt som leder till sjösättning, vare sig man vill eller inte. Men som många redan påpekat, vad är problemet???? Skrap bort skiten och gå vidare i livet. Mig tog det 3 timmar/sida att skrapa bort skiten på min Saga 27. Jag har tvingats lägga ner betydligt mer tid på min gamla inombordsmotor, även om jag inte håller med motorn om att den behöver repareras. Men jag har upptäckt att det är motorn som bestämmer…….
  2. 2 poäng
    Visst kan man använda Ohms lag och räkna, men det blir ändå inte rätt eftersom modellen är alltför förenklad: Som jag skrivit innan är inte batterispänningen (EMK) konstant hos ett batteri som lastas, det är inte enbart beroende av dess inre resistans. Och för att räkna ut en ström till respektive batteri måste man förutsätta att spänningen är konstant och exakt lika på batterierna. Men nu ser ju verkligheten inte ut så. Du vet ju själv att ett batteri som varit belastat (eller laddat) har en avvikande spänning under rätt lång tid efteråt. En spänningsskillnad som beror på kemin i batteriet, och vida överstiger de få mV som obalansen i kablaget skulle kunna ge. Därför kommer snedfördelningen i ström att ändras/jämnas ut mycket snabbt (sekunder) vid en ändring i lasten. För att citera ur länken: "The problem is that in very low resistance circuits (as we have here) huge differences in current can be produced by tiny variations in battery voltage". Det håller jag med om, fast som anledning till att problemet inte blir så stort utan istället utjämnas. Men artikeln vill använda det för att bevisa motsatsen, något som alltså inte är så relevant eftersom batterispänningen inte är konstant utan snabbt blir lägre på batteriet som belastas mest. Fast jag inser att du vill ha second opinion från annan än mig, så jag svarar nog för döva öron 😉 (Sedan är det inte speciellt friska batterier om de har 20mOhm i inre resistans. Eller också är det alldeles för små för att vara lämpliga för det stora strömuttaget...)
  3. 2 poäng
    Observera att du måste tömma motorn helt på vatten innan du kör in glykolblandningen.
  4. 1 poäng
    Det enkla är ju att lägga en bricka så att lasten sprids. En lite större bricka på undersidan skulle ju inte skada heller. Det är väl inte uteslutet att man trycker fram rutan i någon situation. Sedan ser det ju ut som små sprickor i den högra bilden. Om du ändå ska fixa detta så tycker jag du ska slipa dig ner rill plasten och lägga på ett par tre lager glasfiber på området med sprickor. Det är ju uppenbarligen ett utsatt områd. Tillägg: Det är väl en stötta på vardera sidan om stegen, lika bra att laga den sida som ännu inte skadats när du ändå skitar ner.
  5. 1 poäng
    I bägge mina båtar har jag ett Lucas 296 förfilter till bränslet. Ofta när man skall köpa ett glömmer man bort vad ersättarna heter, så hoppas på att denna tråd dyker upp när man Googlar. Fyll gärna på med var man kan köpa (motsvarande) Lucas 296-filter: Delphi 296 - Båttillbehörsbutiker MANN P917x MAHLE KX23 - Mekonomen BOSCH N4201 PURFLUX CS157A
  6. 1 poäng
    Om jag tolkar bilden rätt ser den ut att stå på extern tank nu och ska vridas åt höger för inbyggd tank.
  7. 1 poäng
    Det går ju att komplettera genom att knacka in en eller två lätt kilformade träklossar på lämpliga ställen under aktern vid transport eller lång förvaring.
  8. 1 poäng
    Nä måste väll utvecklas med microchip, blåtand o wifi m.m. för att va riktigt 2021
  9. 1 poäng
    Perfekt, den lösningen måste ju skippeer vara riktigt nöjd med.
  10. 1 poäng
    Just nu verkar ingen kunna visa något alls, så jag ska försöka friska upp elläran. Jag tror fortfarande, utifråm kanske lite vaga minnesbilder, att belastningen på batteriet närmast förbrukarsidan blir avsevärt större än belastningen på batteriet längst ifrån förbrukarsidan vid traditionellt olämplig parallellkoppling mad strömuttag fråm både plus och minus på samma batteri. Det är möjligt, tom. troligt, att jag hade lite otur när jag ritade samtidigt som jag lagade middag.
  11. 1 poäng
    Jag kan återkoppla att det gjorde susen att tejpa alla ej använda öppningar i maströret. Det största hålet var ett fallurtag en bit upp på sidan av masten. Annars var det bara ett hål efter en lanterna och några mindre skruvhål, så fallurtaget känns som en het kandidat om man ska hitta boven i dramat.
  12. 1 poäng
    Jag börjar tro att folk inte vill få sina båtar sålda... Ser samma annonser komma ut om och om igen med endast små eller inga prissänkningar. Dessutom med knapphändiga beskrivningar och fåtal bilder. "Fint båt säljes för jag har ont i ryggen"... pris 300k och ett dassigt exteriörfoto. Apropå dassigt. Varför fotar folk inte dasset i sina annonser? Är ju faktiskt ganska intressant o veta hur akrobatisk man måste vara för o få plats
  13. 1 poäng
    Den enda aktivisten i detta är Du. I bland hör man uttrycket miljötaliban men nu kan vi lägga till ett nytt och det är antimiljötaliban. Dit får du räknas.
  14. 1 poäng
    Kan tyvärr inte återkoppla om vikten på denna båt. men Ryds, ringde jag själv. Hade köpt en Yamarin 530 GT på Åland, där vi har sommarhus. Men tyckte det var mycket likt Ryds modeller, fast 530 DC. Ringde Ryds. hon i receptionen visste mycket väl var det var för modell och historian bakom det hela. Det var en Ryds båt, som byggdes i Sverige men fick andra dekaler och skickade till Finland. detta samtal skedde hösten 2009. Båten var byggd 1986. så då var det iallafall kunnig person på Ryds!
  15. 1 poäng
    Står det inte var, är det i Stockholm 99 gånger av 100 😁
  16. 1 poäng
    Enligt databasen väger 2001 årsmodell 880 kg, så tryckfel i broschyren. https://www.sokbat.se/motorbatar/ryds/620-dc/ryds-620-dc-yamaha-100-hk/118328 För båtar med utombordare anges alltid vikt utan motorn.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...