Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-09-14 på alla områden

  1. 3 poäng
    Tja… rent generellt så stinker ju en båt med mastheadrigg jämfört med samma modell med partialrigg, så det kan vara rimligt… 🤔
  2. 2 poäng
    Det är inget fel på Skyllermarks prylar, jo en sak, priset. Su kan nog hitta likvärdiga prylar på andra ställen till bättre pris.
  3. 2 poäng
    Låter på mig som ett farligt tanke, vad händer om man lämnar switchen i fel läge och kopplar 24V till 12 V elektroniken ? Borde kanske byggas så det är olika "utgångar" för 12V och 24V s¨å det inte kan bli fel.
  4. 2 poäng
    Wow, det bara rasar in tips som är mitt i prick. TACK!!! Bara att botanisera och beställa.
  5. 2 poäng
    Hej TS, Innan du gör dig av med batterierna, googla följande: agm conditioning. Finn din batterileverantörs batterimanual och leta efter konditioneringsparametrar (ev mejla och ställ frågan). Vi har en 1000AH Lifeline AGM batteribank och fann efter ett par år att den började tappa i kapacitet, - drastiskt!. Monitorering indikerade fulladdat men till slut gav de ingenting. AGMbatterier är kinkiga och kräver exakt laddningskontroll och fulladdning enl tillverkarens spec.Svårt att åstadkomma (speciellt laddning till 100% fullt) i båtdriftscenario. Konditionering per tillverkarens instruktion löste vårt problem och är sedan dess standardprocedur ombord minst 1 gång per år. Nuvarande bank är 10+ år gammal och levererar fortfarande nästan som ny. En bra batterileverantör i Holland (har handlat av dem, leverans till Spanien): De Hoeve Multipower | Expert in accu's http://www.de-hoeve.nl allthebest/mats
  6. 1 poäng
    Och glöm bara inte att montera elektromagnetventil för gas intill flaskan! .
  7. 1 poäng
    Har skannat in hela manualen nu. Skickar filen alternativt en länk på din e-post så den var lite för stor för att lägga upp här så har du lite rolig kvällsläsning 🙂
  8. 1 poäng
    Jag har en 4 plattors i ute-köket på sommarstugan. Fungerar kanon. Tänder och släcker lågan själv vartefter plattorna blir för kalla/varma. Driver min med en medföljande AC/DC adapter (230V/12V). I och med att jag inte hittade info om den tål mer än 12V så vågade jag inte koppla den direkt till sol-el systemet jag har på stugan utan kör via en inverter (12V-->230V-->12V 😊 ). /Kaj
  9. 1 poäng
    https://www.carls.nu/se/blog-headlines/hur-man-sliper-en-corian-bordsskiva
  10. 1 poäng
    Hej Jag har samma problem med lina och det är som Georg_Ohm säger, det bildag en stack med lina under. Har jag haft ute 30 m lina så måste jag för det mesta en eller två gånger putta undan stacken. Hälsningar Ove
  11. 1 poäng
    CTEK's 5A funkar upp till 160 Ah och 7A till 225 Ah.
  12. 1 poäng
    Eller så kopplar du laddström till plus och minus på samma batteri från laddströms källan. Att sedan batteriet är kopplat i serie med ytterligare batteri(er) spelar ingen roll. Du kan dock bara ladda ett seriekaddat batteri i taget från samma källa.
  13. 1 poäng
    Hur är det med fallet av linan ner i utrymmet där den förvaras? Jag skulle kunna tänka mig att problemet uppkommer då det bildas en stack av lina i ankarboxen, som hindrar mer lina att falla på plats. Nu har jag inget Engbo, men jag hade likadant problem med treslagen lina när den var blöt, med torr lina fungerade det klanderfritt, dessvärre ligger det ju i sakens natur att ankarlinor allt som oftast är blöta. Jag experimenterade med bit rf plåt som skulle hindra linan att kinka sig, kunde fungerat om jag följföljt det projektet, men jag bytte istället linan till kätting. Så jag drog den erfarenheten att blöt ankarlina beter sig inte likadant som när den är torr.
  14. 1 poäng
    Mitt råd är att du besöker en hamn nära dig som har nån form av seglarklubb. Där ser man vad som är vanligast just där, för du vill väl kappsegla så småningom och jämföra dig mot andra? Att då komma dit med nånting som ingen annan seglar med blir oftast fel och platsar ej på jollerejsen. Dessutom så kan det vara bättre att köra med samma båttypen då man får många bra tips av klubbkompisarna. Själv så började jag för snart 50 år sedan med en Optimist, numera har jag en liten trimaran som jag plaskar runt i.
  15. 1 poäng
    Nja, hörs på namnen kanske att så icke är fallet.....😀
  16. 1 poäng
    Den är ser ju misstänkt lik ut https://www.hba.nu/se/sakringshallare-ato-1-polig-byggbar
  17. 1 poäng
    12,72/6 =2,12 2,12*5 = 10,6 verkar som en död / skadad cell då. Troligen i det ena batteriet. Det händer att batteriplattorna bygger toppar när man laddar ur batteriet och över tid så kortsluts plattorna. När du laddar så minskar toppen lite igen. Om du återskapar felet stänger av allt och kopplar loss batterierna. så visar troligen ett batteri fortfarande 10,8V men det andra återhämtar sig.
  18. 1 poäng
    Nu kan jag uppdatera med hur utfallet varit såhär långt. jag har satt denna ”bur” på tre båtar. två av dessa burar har blivit totalförstörda. vid dessa två tillfällen har då bara burarna blivit förstörda men propellern har klarat sig helt utan skråmor, inte heller någon annan del av motorn tog skada. fakta: -buren är dyrare, nästan dubbelt så dyrt som propellern vilket gör det olönsamt - skyddet tog tid att montera och jag var tvungen att borra i motorn för att få fast skyddet vilket drar ner andrahandsvärdet - skyddet gjorde att motorn tappade 1000varv och 10knop i maxfart (på både 25&40hk Yamaha) fördelen med skyddet var dock att när det normalt sett hade tagit stopp på ett grund kunde kunden nu ta sig till hamn på egen maskin Sammanfattningsvis, vi kommer inte fortsätta med propellerskydd…
  19. 1 poäng
    Det gör du helt rätt i, ta god tid på dig, eller försvinn för gott då du inte tillför forumet mer än irritation.
  20. 1 poäng
  21. 1 poäng
    Samma kemist skulle antagligen också fortsätta med att det är därför TBT blir ett problem i hamnar och varv. Skulle TBT vara vattenlösligt skulle problemet vara mycket mindre i och med att det då skulle föras bort med vattenströmmarna och spädas ut till obefintlighet i stora vattenmassor. Eftersom TBT inte löses upp i vatten så innebär det att det i stället faller till botten där det via bottensedimentet sedan hamnar i näringskedjan via växter och bottendjur till fiskar därifrån vidare till fiskätande sjöfågel osv. Resultatet är sedan hormonstörningar långt upp i näringskedjan. Det är liknande långvariga utsläpp av kemikalier och tungmetaller som på sextiotalet resulterade i en nästan utrotad havsörns- och sälstam i Östersjön. Jag minns sjuttiotalet då man pratade om den där sommaren man såg en havsörn. Nu undrar man var de håller hus när man inte sett en enda på hela dagen.. Man kan som äldre (boomer) kanske unna sig lite fatalism och tänka att man snart ändå är borta och inte behöver ta konsekvenserna. Men har man efterkommande vill åtminstone jag göra så gott det går och ta i beaktande den vetskap som finns tillgänglig just nu för att inte svina ner i onödan.
  22. 1 poäng
    Förstår jag det här rätt: du ondgör dig över att myndigheter och XRF-mätfolket inte vilar sina regler och beslut på vetenskaplig grund, men själv använder du dig inte av vetenskaplig metod i ditt arbete? Undra på att ingen orkar bry sig om vad du kommer fram till, i så fall.
  23. 1 poäng
    Vid en tredskodom ska man inte ropa hej för tidigt eftersom svarande kan begära återvinning varpå målet kan fortsätter där det avslutades. Nu är det lite oklart för mig vem som är svarande, men som det verkar är det Xxx båtklubb. Frågan är hur kommunen ställer sig till domen. Varför skulle kommunen plötsligt acceptera att båtar med miljöstörande TBT sjösätts och brukas i en djup och känslig havsvik med låg vattenomsättning?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...