Jump to content
Tuesday 19 October 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/13/2021 in all areas

  1. 4 points
    Det blev bingo idag. .. handtagen låg nere i en plastback från förre ägaren. Under 20 cm av aluminiumplåtar, rör, fjädrar och gud vet vad. Vet inte om det är original men troligen gjorda av nån mekanisk verkstad. De passar enbart på var sin sida! God passform ! Tack för alla behjälpliga svar!
  2. 3 points
    Fundera på vad du anser är relevant och skäligt att du betalar för services, propellerbytet etc. Kopiera sedan fakturan och spara kopian. Skriv sedan BESTRIDES på fakturan och skicka tillbaka den till firman eller deras fakturabolag med dina kommentarer om vad du anser du bör betala. Sedan betalar du detta på förfallodagen. Då är det upp till firman att bevisa att fakturan är korrekt. Oroa dig inte för inkassobolaget.
  3. 3 points
    Vi som frekvent kastar oss in i el- och laddningsdiskussioner här på forumet tycks ha kommit fram till en tyst överenskommelse om att startbatteriet sällan eller aldrig behöver laddas varesig av solcellspaneler eller genom landströmsansluten laddare. Det skulle ju då kunna förekomma om motorn strulat och man dragit ur startbatteriet med startmotorn. Då kan man ha med sig en startkabel och tillfälligt koppla ihop start och förbrukarbatterierna. Men det är ju aldrig fel att ha en liten Ctek eller liknande till startbatteriet, utifall om att.... Navigatorn drar ju inga stora mängder med ström, så dess förbrukning behöver man kanske inte oroa sig för, även om den är igång i flera timmar. De stora strömslukarna som är anslutna till startbatteriet är ju startmotorn, genast efter start ersätter ju generatorn den strömmen som startmotorn slukade. Bogis och ankarspel drar ju även dessa en hel del, särskilt bogisen, men den går ju väldig korta stunder och används bara då motorn är igång, och i princip använder man ju ankarspelet också bara då generatorn laddar. Sedan är det ju det där med kylskåpet, men det faller väl utanför just denna diskussion då det är anslutet till förbrukarbanken, och det är ju denna man skall ladda i hamn. Det gäller väl att inte skapa problem som inte finns. Eller ännu värre, skapa suveräna tekniska lösningar på problem som inte existerar. Det gjorde Citroëns tekniker förr i tiden (någon kanske har sett att jag skrivit det förr 😇)
  4. 2 points
    Jag anser att startbatteriet mår bra av att få lite laddning då och då för att självurladdningen inte ska få för stor effekt. Det håller batteriet i bra kondition. Sen spelar det naturligtvis roll hur mycket överkapacitet det finns i startbatteriet. Ligger man på gränsen så är det så klart viktigare att ”toppa upp” startbatteriet.
  5. 2 points
    Finns även app för Android om man föredrar det. Okej, den är inte integrerad i själva laddaren ännu, men ändå... 😁
  6. 2 points
    Ställ frågan om du verkligen behöver ladda startbatteriet med solcellerna. Är det något än motorn som det används till när den är avslagen?
  7. 2 points
    För övrigt fantastiskt med en liten Raspberry Pi med Venus OS på båten som rapporterar allt till VRM Portalen, kan man ha stenkoll på sin båt när man inte är där. Krävs lite 4G/wifi på båten och en Pi för några hundralappar, någon VE Direct-kabel osv men i båt-sammanhang inga stora utgifter. Brukar ställa ner laddningen från solen så den laddar till 13,6 max och 13,3 float (LFP) när jag inte är i båten, någon dag innan jag vet att vi ska använda den ställer jag upp till 14,2/13,6 för att ha full bank när vi lämnar hamn.
  8. 2 points
    Jag har en Victron smart shunt (bluetooth) utan display. Den kan mäta spänningen på ett andra batteri ELLER temperaturen med hjälp av en tempsensor. Jag har valt att mäta temperaturen vid batterierna eftersom den förmedlas vidare, via bluetooth, till solregulatorerna som sitter på annan plats. På så vis kan anslutna Victron smart-laddare/regulatorer enkelt temperaturkompensera oberoende av var de sitter fysiskt i båten. Jag kan tänka mig att den extra ingångens funktion är lika för "display shuntarna" från Victron. Är dock inte säker.
  9. 2 points
  10. 1 point
    Tack för era inputs. Baserat på detta borde jag inte behöva lägga ner så mkt tankeverksamhet gällande startbatteri och solcellsladdning😁 En separat/enkel installation utan krångligheter passar min elkunskap bäst 😉
  11. 1 point
    Jag håller med @ChristerN. Betala det du anser skäligt. Sådant som propellerbyte (kostnaden för propellern t ex) är ju sådant som väl ändå är ok - du har ju fått en ny propeller ? Således - tydligast är väl material som bevisligen sitter där och är rätt. Men arbetskostnad, termostaten och annat som du kan tänkas ha på fakturan som kan ha med gångproblemet att göra - håll inne med dessa pengar. Sedan gör du precis som du fått tips om: Betala det som är skäligt, ringa in det på fakturan (eller om den inte är så specad - skriv dit din egen spec till summan du betalar) och sedan texten "Övrigt BESTRIDES". Inget mer, inga romaner om varför o.s.v. Ta kopia och skicka fakturan till firman (eller den som är betalningsmottagare, om fordran överlåtits till t ex en bank eller finansbolag). Om han lämnar det vidare till inkasso så tar du bara en kopia till och skickar även till dem. Då FÅR de inte driva in den, då inkassolagen säger att de inte får fortsätta driva en tvistig fordran. Då har motornissen kvar som möjlighet att stämma dig i tinget, men dit är det låååångt. I synnerhet som du ändå betalat det som är mest uppenbart att betala och minst tvist om lär han inte ha någon större chans (vilket han vet också). Och så länge du har bestridit och inte fått något domslut mot dig så är det ingen risk för betalningsanmärkningar. Dvs precis det som @ChristerN redan skrivit, fast jag använde flerdubbelt så många ord.... När det gäller att bara få 7 dagar på sig att betala så är detta inget konstigt alls. Egentligen är utgångsläget ju noll dagar, man har ingen "rätt" till vare sig kredit eller faktura. Alla dagar utöver "betalning direkt vid hämtning" är egentligen goodwill från företaget. Om man däremot sedan tidigare har haft 10 eller kanske 30 dagar som betalningsvillkor får företaget inte ensidigt sänka detta hursomhelst, då det då räknas som en överenskommelse i och med de tidigare fakturorna. Jättebra att du hittat en annan firma och kan få en "second opinion".
  12. 1 point
    Får nog lägga min röst på Garmin jag med.
  13. 1 point
    Har pratat med firman idag igen och han har bestämt inte gjort något som kan påverka gången på motorn utan ”enbart” servat den. I nästa mening är det troligtvis termostatbytet som gör att den går ojämnt. Efter att ha pratat med kommunens konsumentvägledare har jag nu tagit kontakt med en annan firma som ska kolla på den. Enligt den nya firman är den första servicegubben ökänd och har förstört ett antal motorer. Han hotar dessutom med inkasso om jag inte betalar fakturan.
  14. 1 point
    Den finns nog inte. Antingen sitter laddaren i ett nätverk (”andra tillkopplade instrument”) eller så styrs den av BT. Så är det iaf på Victrons och Mastervolts produkter. Och varför ska tillverkarna av laddare satsa på en skärm i sina produkter när säkert 100% av deras kunder har en telefon med ok skärm? Jag har en EpEver regulator. Till den krävs den externa enheten MT50 eller, kopplad via sladd, en PC för att kunna ställa in värdena. Tror att EpEver också kommer fixa BT på sina regulatorer inom en snar framtid.
  15. 1 point
    Försök läs mitt inlägg igen. I början är det, för att få upp båten i planing, bäst att trimma in (längst ner) motorn för att planingsläget ska inträda så fort som möjligt. Det är en generell regel som passar de allra flesta båtar. Efter det så spelar en massa saker roll som skrovets utformning, hastighet, vågor, hur mycket last båten har osv. Generellt ska du, när båten planar, trimma ut (upp) tills du hör att propellern börjar suga luft. Då har du trimmat ut lite för mycket. Det finns en anledning till att man gick ifrån fasta lägen på trimmet. Tidigare fanns det bara 5-6 hål där man satte en pinne som motorn lutade mot. Det var ”trimläget”. Nu har du power-trim och du ska använda det så att båten får bästa gångläget. Att säga att längst in (ner) eller mitten är bästa läget är alltid fel! Ett exempel. På min båt, en Yamarin 490 med en 70 hk motor på, börjar jag alltid trimma motorn längst in. När båten sedan kommit upp i planing höjer jag motorn successivt och vid plattvatten och 75% gas trivs den bäst med trimmet i läge 8 av 10. Maxar jag varvtalet kan jag höja motorn lite till. Är du med nu? Är det motsjö, kanske lite krabb med relativt korta vågor, kör jag med trimmet på ca 4 av 10.
  16. 1 point
    BMV-712 är den enda med Bluetooth, något du säkert vill ha. Om du inte har nytta av det just idag så går det ju alltid att stänga av. Du kommer nog att ångra dig om du inte har Bluetooth och du framöver köper fler Victron-prylar. (Alternativet till BT är väl ev. deras trådbundna nät, vad det nu heter.) BMV-712 has Bluetooth BMV-712 draws much less current than the other two: <1mA vs <4mA BMV-712 have a slightly lower maximum input voltage than the other two: 70V vs 95V
  17. 1 point
    Min Ctek, nu såld till annan båtägare, laddade som jag skrev helt fint om den fick börja ”från början”. Då spelade det ingen roll om jag körde ganska stora förbrukare samtidigt, den backade inte i sin cykel eller låg kvar för länge i något steg. Däremot, som jag också skrev, grillade den batterierna när de var ok laddade. Mitt exempel med när jag var i båten på vintern och den laddade med, som jag tyckte, för hög spänning inträffade när batterierna hade mellan 85 och 95% SOC. Hade den haft ett Supply-läge hade jag använt det då. Min nya Victron kan jag via appen ställa om både laddspänning, när den ska gå över till nästa steg (iaf de flesta) och jag kan också sätta den i Supply-läge. För mig funkar det bättre. Att laddare av princip inte kan veta vad som tar strömmen, batterier eller förbrukare, håller jag såklart med om. De flesta moderna laddare har någon sorts algoritm för ett, som den tycker, normalt beteende. Men det gäller att välja laddare som anpassar sig så bra som möjligt till hur man faktiskt använder dem. Precis som allt annat.
  18. 1 point
    Nope, det är det egentligen inte. Bogproppen & navigation går på det batteriet men det bogas och navigeras inte så mkt stillaliggandes ...blir lite osäker på hur det är med lanternorna då jag aldrig kollat/tänkt på det.
  19. 1 point
    Den är ser ju misstänkt lik ut https://www.hba.nu/se/sakringshallare-ato-1-polig-byggbar
  20. 1 point
    Nej det är pianisten jag siktar på! Annars träffar man nya vänner på skjutbanorna.
  21. 1 point
    Skjut inte budbäraren..... Underleverantören till Finnmaster som gjort underlaget.
  22. 1 point
    Mysteriet löst (tror jag). Demonterade gallret framför röret för tillluft, där fann jag utöver lite spindelrester små bli plaststrån från en borste. Min teori är att tidigare ägare helt enkelt skrubbat på det rostfria ventilgallret och att lite borst från borsten och satt sig i gallret. Några av dem har sedan sugits in till fläkten. När jag nu fått upp motortempen blev det så varmt att dessa plaststrån smälte i fläkten och därav lukten av bränd plast. Till vintern får jag plocka ut Ardicen och se om det går att få bort detta.
  23. 1 point
    12,72/6 =2,12 2,12*5 = 10,6 verkar som en död / skadad cell då. Troligen i det ena batteriet. Det händer att batteriplattorna bygger toppar när man laddar ur batteriet och över tid så kortsluts plattorna. När du laddar så minskar toppen lite igen. Om du återskapar felet stänger av allt och kopplar loss batterierna. så visar troligen ett batteri fortfarande 10,8V men det andra återhämtar sig.
  24. 1 point
    Tror 700-an finns med för att man kan komplettera den med en BT-enhet och då kommer den upp i appen.
  25. 1 point
    Håller med. Knappen kan ju dock monteras på ett bättre sätt än i huvudpanelen. På min gamla båt hade jag den i elskåpet, nära maskinrummet.
  26. 1 point
    Tips innan du ritar vidare: Läs igenom tipsen du redan fått. Flera gånger. Googla och låt det smälta in. Låt det ta lite tid (i alla fall någon dag, inte 10 min). Ser på det senaste alstret t ex att det kommit in extrasäkringar vid lanternorna, efter brytaren, trots att du väl redan har sektionen avsäkrad i "Blue Sea"-burken ? Säkringar är till för att skydda efterföljande sektions kablar, inte prylen som sådan. För om säkringen går så är den prylen ju redan trasig. Enda anledningen att separatsäkra olika lanternor är möjligen att man då kan ha "något" ljus när det är tvärkortslutning i någon annan. Men, nej, det är overkill. Och återigen - dra inte ledningar snett fågelvägen, och rita så VAR (nummer i plinten o.s.v.) respektive kabel är ansluten framgår. Rita brytarfunktioner i detalj så kan du nästan själv se om det blir funktionen du önskar. Sedan hade jag nog gått upp till 6-10mm² i huvudmatningen från batteriet. Inte för att säkringen (20A) direkt kräver det, men skulle kunna gissa att det är några meter (glöm inte tillbakavägen också, minus) och är det 3m enkel väg kommer du tappa 0.5V vid 20A, vilket är lite onödigt. Och med lite grövre dimension finns resurser när du i framtiden upptäcker att 20A inte räckte. Men som sagt, ett råd i all välmening: Låt synpunkterna du redan fått sjunka in lite innan du rusar och ritar vidare.
  27. 1 point
    Tusen tack fattar o skall rätta upp. Apropå länspump idag har den en auto funtion och en manuell funtkion dvs jag kan sätta på från panelen.. det är det jag försöker få till. Kommer koppla länapumpen direkt från plussen istället utan brytare men med en säkring enligt manual
  28. 1 point
    Du skulle ju kunna testa med en annan tank och andra slangar fram till motorn för att utesluta eller bekräfta att felet ligger där.
  29. 1 point
    Jag är helt övertygad om att det är ett bra beslut. Det finns säkert bra alternativ men det vet jag inget om, det enda jag vet är att jag är mycket nöjd med mitt beslut att satsa på Victron-prylar. Det var en här på forumet som fick mig att se fördelarna med deras "helhetssyn". De olika enheterna är inte isolerade (sett ur ett systemperspektiv) utan de har möjlighet att samverka, med allt vad det innebär. Det här är inte heller fel: "Victron Energy has committed itself to make certain of its projects open source. On this page you'll find more information about available sources and projects." Det öppnar härliga möjligheter, som en ren bonus!
  30. 1 point
    Garmin 92SV här, med Hydrographicas sjökort. Plugga in vilka givare t ex ekolod du vill. Garmin telefonsupport är mycket bra.
  31. 1 point
    Kloka ord och jag kommer absolut läsa manualerna mm. inför varje inkoppling. Försöker få en bild av vad jag skall göra och inte samt sätta upp en stabil grund som jag sen kan köra varje förbrukare från..
  32. 1 point
    För dina behov är det nog inga egentliga skillnader mellan de alternativ som finns. Om det studsar mycket när du kör kanske pekskärm är ett sämre val, utan hellre då en variant med knappar och andra fysiska reglage. Annars kan du nog mest kolla på pris. Ibland finns de i paket med sjökort, så håll koll på det när du jämför priser.
  33. 1 point
    Tack för denna beskrivning, har precis bytt lager på min LaxåTrailern. Jag beställde alla delar i förväg enligt din beskrivning, och plockade sedan isär allt vilket var förvånansvärt enkelt. Ett par av lagrena närmast ramlade ut av sig självt efter att att jag dränkt in allt med 5-56 och låtit ligga en stund, endast ett av lagren fick jag kämpa lite med för att det hade rostat fast en del. Det som var knepigast vid återmontering var att få dit packboxarna, mest för att man vill vara försiktig och inte banka sönder dom. Jag kan också nämna att muttern är M16, brickan är 17x30x3mm, och smörjnipplarna som jag också tänker byta är vanlig M6. Det skall bli spännande att montera tillbaka på vagnen och se hur det beter sig, men jag funderar på om jag kanske också ska måla naven förs så dom blir fina.
  34. 1 point
    Jag skulle säga - tvärt om. Det är ju bara bra att motorn får sig en genomkörare av fräsch olja innan vinterförvaringen. Däremot skall du såklart kolla oljan efter du kört dina 10-12 M så det är rätt nivå och fri från vatten mm.
  35. 1 point
    Den finns upplagd som demoprodukt i appen victron connect. Men prisskillnaden till 702 är marginell. Frågan är då vad dom särskiljer 712:an... Hur som helst tänker jag gå all in med prylar från victron.
  36. 1 point
  37. 1 point
    Då måste du få dem att förklara varför de tror den skulle gå jämnare och renare utan termostat, varför just detta exemplar måste vara kall/utan termostat när motorn är konstruerad för något annat ? Har det testat den utan termostat och ser att den då går som förr ? För svaret är nog annars att det är något annat som blivit fel,som de inte riktigt vet... Kan det vara så att det vart fokus på röken och inte gången, därav svaret ?
  38. 1 point
    En nästan gratis båt som behöver lite algrent på däcket. https://www.blocket.se/annons/jonkoping/projekt___gratis/97128369 Eller en MAXI 77 som bortskänkes mot att man köper de helt nya seglen. Mycket fin inuti, så det är ju onödigt att visa några intreörbilder!
  39. 1 point
    Hej idag har vi testkört startmotorn, ska titta över kablaget och fixa lite skavanker tyckte att det var lite nöt på en del ställen. Den ena startmotorn gick inte alls men den andra funka fint. Eventuellt byter jag solenoiden. Ska bara testa av den andra solenoiden. Den hade lite bättre kablage. //Mathias
  40. 1 point
    Det här var nytt för mig, kan du peka på en sån pryl eller droppa ett namn som jag kan googla? Köper man batterimätaren med Bluetooth, BMV-712, så kan den prata med många av deras laddare och tala om vilken ström som passerar shunten, dvs vad som verkligen går in i batteriet. BMV-712 kan även larma och styra ett relä om spänningen sjunker under en viss gräns eller när mer än X% av batteriet laddats ur. Victron har även Battery Protect (eller Smart Battery Protect med Bluetooth) som skyddar batterierna så att dom inte kan laddas ur för mycket. Här kan du börja googlingen, men det finns säkert fler liknande prylar på marknaden 😀
  41. 1 point
    Det är en uppsättning aluminiumklumpar monterade på en stålvajer, enkelt ocg genialt. Fästet får man genom att leta upp en spricka som smalnar av något i riktning mot båten och/eller uppåt och pilla in aluminiumklumpen. Lite intro
  42. 1 point
    Jag trodde också att det var en schematisk översiktsbild. Gör som så att du sätter en hänsäkringshållare* (denna blir en huvudsäkring) direkt efter batteriplus, så nära förbrukarbatteriet det bara går. Därifrån en 2,5 eller 4 mm2 kabel till huvudströnbrytaren/batterifrånskiljaren, och därifrån fram till det du kallar för ”fuse boxen” eftersom vi merendels skriver på det svenska språket här och försöker att benämna saker och ting på samma sätt, föreslår jag att vi kallar denna komponent för ”säkringsdosan”. Vad jag förstår har denna även minusanslutningar, det är ju väldigt praktiskt, jag har också sådana ombord, fabrikat Blue Sea. Då drar du en minuskabel från förbrukarbatteriets minusanslutning, parallellt med nyss nämnda pluskabel, fram till säkringsdosans minusplint. Förslagsvis och enligt traditionell standard väljer du en röd kabel till plus och en svart till minus. Jag föreslår att du placerar säkringsdosan i närheten av styrplatsen, där den är lätt att nå. Då uppskattar jag att det kan bli max 2 x 4 meter kabel dit. *Huvudsäkringen, om du väljer 2,5 mm2 kabel säkrar du av med 16 A, och om du väljer 4 mm2 kabel säkrar du av med 20 A. Vi återgår till säkringsdosan. Från denna kan du dra dubbelledad kabel röd/svart, från säkringarna och minus till de olika förbrukarna, länspump, lanternor (återkommer till dem) och kanske andra saker kopplas på plussidan över en strömbrytare, kanske har du redan en fungerande strömbrytarpanel? Plotter och ekolod samt eluttag och USB-uttag kopplas direkt från säkringsdosan. Observera att ekolodet och plottern med stor sannolikhet har egna hängsäkringar på sina pluskablar, det har även trimplanen som också kopplas hit (återkommer även till dessa). Lanternorna då... Börja nu bakifrån, koppla en svart och en grön kabel i styrbordslanternan, en svart och en röd i babordslanternan, en svart och vit i topplanternan och en svart och gul i akterlanternan. De svarta är alla minuskablar. Om du har en kombinerad sb/bb- lanterna och en rundlysande kombinerad topp/akter väljer du andra bra kabelfärger. De svarta minuskablarna kopplas till minusanslutningar i säkringsdosan, sedan får varje lanterna var sin säkring, på andra sidan kollas dessa ihop och kopplas sedan till en strömbrytare, som är ansluten till ytterligare en säkring (=huvudsäkring lanternor) men den kan även kopplas direkt till inkommade pluskabel, men då är kabeln mellan inkommande och lanternornas strömbrytare i princip osäkrad, om man bortser från huvudsäkringen. Trimplanen, Bennet med fler har en inkommande pluskabel till panelen, den har vanligtvis en egen hängsäkring, och kabeln är oftast orange. Den ansluts till lämpligt säkring i säkringsdosan. Minuskabel brukar saknas där, men finns istället vid trimplanens pump. Den kabeln kopplas till batteriminus, helst på en separat minusplint eller minusskena, som då är kopplad till batteriminus. Övriga kablar mellan trimpanens panel och pumpen lämnar du orörda. Val av säkringar i säkringsdosan... beror ju egentligen på kabelarean ut till förbrukarna, eftersom det är kabeln man skyddar med en säkring. Men utgå från 10 A, lanternorna kan få var sig 5 A säkring, mindre om du har LED-lanternor. Trimplanen brukar vilja ha kraftigare säkring, minst 15 A. Ekolod och plotterkablarna kan säkras av med mindre, 5 A styck brukar räcka. Anledningen till att jag beskriver detta i text är att jag inte lyckats förstå hör min Ipads ritprogram fungerar, så om du berättar det kan jag kanske rita ett enkelt schema till dig.
  43. 1 point
    Jag tycker han är ett rövhål.
  44. 1 point
    Sådana trådar applåderas. 👏
  45. 1 point
    Hej på en husvagnsfirma hittade jag en avloppsslang, chansade på att den skulle passa hyfsat som kabelskydd från motor och in i båten. Det blev faktiskt helt ok. //Mathias
  46. 1 point
    Hej detta är mitt första båt projekt. Inte helt ovan att jobbed trä, men inte trä som ska ligga i vatten.
  47. 1 point
    Men den bör inte vara ansluten till batteriet när nätströmmen är bruten enligt bruksanvisningen.
  48. 1 point
    Har en aqad41b där jag tänkte byta yttre strutlager pga rost och vatteninträgning för jag har drevet nere. Men jag får inte ur axel med mina hemma gjorda slaghammare. Den lokala penta verkstan säger att de inte har, marinshopen som tidigare lånade ut gör inte det längre. Någon som vet någon som har, eller är det kanske rent utav någon här som har en att hyra ut? Vore väldigt tacksam för hjälp. /Joel joel.frodin@astrum.se 0722273754
  49. 1 point
    Tröttnade på allt rapplande med ruffluckor. Gjorde dörrar i stället. Behandlade med Benar UVR. Inget vatten tränger in i träet. Underhållet består i lätt slipande och två till tre strykningar varje vår.
  50. 1 point
    Återkommer i ämnet svajande varvräknare. Det har visat sig att det är fulladdade batterier som är den största boven i dramat. När generatorns laddningsregulator anser att batteriet är fulladdat drar den ner på strömmen och det drabbar då även W på generatorn. Men när en stor elförbrukare slås på sjunker spänningen och generatorn börjar återigen ladda varpå varvräknaren visar rätt värde. En lösning skulle va att ta bort solcellen som ser till att batterierna oftast är fulladdade, men det skulle tyvärr medföra oönskade bieffekter. Men en bättre lösning saluförs av Volvo Penta i from av artikelnummer 873636, kort och gott ett 33 Ohms effektmotstånd som parallellkopplas med laddningslampan. Då flyter det alltid en liten ström stor nog för att ge varvtalspulser via W. Behöver jag tillägga att VP i vanlig ordning värderar den mer än sin vikt i guld?, över 700kr för två kontakter, 50cm kabel, lite krympslang och ett effektmotstånd!!!? https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-873636-motstand.aspx Jag tillverkade en exakt likadan men till ett betydligt lägre pris. Jag använde ett 5W effektmotstånd på 33 Ohm och nu är nålen på varvräknaren stabil. Men tyvärr har det inte löst hela problemet, på tomgång visar fortfarande varvräknaren ett för högt varvtal (1200 rpm) men det kan jag leva med.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy