Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-20 på alla områden

  1. 6 poäng
    Vart en bra dag på sjön. Lycka för min fru med champagne, blommor och mycket goda ostar, rökta räkor ect. Ikväll blir det kräftskiva med kompisar på Broken. Här det toppenväder, inte ett moln och helt lä.
  2. 4 poäng
    Något att erbjuda den väna hustrun eller annan fager dam.😉
  3. 2 poäng
    Någon som tänkte "inkilning"...🤪
  4. 2 poäng
    Min erfarenhet av fartygsfärg är (rent hypotetiskt alltså 😉) begränsad till ostkusten. Där håller den väldigt många år. Tror jag är inne på mitt elfte år med i stort sett samma (rent hypotetiskt alltså) färg där jag bara har bättrat där det flagat eller där presenningsrepen har skavt av färgen. Den jag har (hört talas om) är inte självpolerande men släpper lite när man borstar på den. Alltså, rent hypotetiskt alltså.
  5. 2 poäng
    Precis som med däck som man fyller ned kvävgas kan det vara vettigt att fylla federtarna ned helium för låg ofjädrad vikt.
  6. 2 poäng
    Jag har fyllt några med vatten för att de inte skall flyta upp när jag ligger vid mycket låg kaj
  7. 2 poäng
    I eftermiddag så går jag och min fru ut till någon lämplig naturhamn för att fira 15 år bröllopsdag! Tänkte ligga ute tills söndag, lördag intar vi Broken för kräftskiva 😋
  8. 1 poäng
    Hejsan, Har letat vinterplats i stockholm (dyrt) men kommit fram till att jag faktiskt skulle få plats att ha den på gräsmattan på tomten. Tänkt att skaffa 2st tyresöbockar av lilla modellen. Den skall väl stå där från mitten på Okt till Maj. För att bockarna inte skall sjunka ner tänka jag lägga formflyfa eller nått sånt. Men frugan är rädd att vi sabbar gräsmattan. Någon som har efterenhet av att ha båten på gräsmattan, går det bra eller blir det stora märken etc.? (Båten ligger på ca 1,8 ton i torrvikt)
  9. 1 poäng
    Det där verkar kladdigt, är du 100 på det? Koppla solcellsregulatorn direkt på förbrukningsbatteriet så bör det alltid vara bra laddat.
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Kanske till någon inbiten och högkvalificerad ruffhäxa! 🤑. Hustrun blir misstänksam och tror alltid jag har dåligt samvete om jag köper med mig en blombukett hem. Havstulpanerna hamnar sedermera i gräsmattan, och höjer väl pH-vädet i den. Efter den första frostnatten med båten på land, brukar havstulpanerna vara lättare att skrapa av.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Nej, då känns det ju inte realistiskt med något annat än förbränningsmotor (eller segel) förrän elmotorerna har utvecklats ytterligare ett tag.
  14. 1 poäng
    Men är det så enkelt som att problemet är "Biltema" ? Nja.... Det verkar ju som att det varit mycket mer aggresivt på havstulpanfronten i år än på länge. I alla fall vad man kunnat läsa i trådar här på MG (alldeles oavsett fabrikat på färgen).
  15. 1 poäng
    Det här är ju lite problemet med Biltema. Nu har de hittat någon annan färgtillverkare som producerar färgen lite billigare än den förra, men man säljer den som samma färg. Ett alternativ till olaglig fartygsfärg kan vara att köpa laglig färg från en annan tillverkare som INTE är ett lågprisvaruhus för bildelar och pryttlar?
  16. 1 poäng
    Nej då får man skaffa bättre båtplats 😅
  17. 1 poäng
    Vi klarade ytterligare ett par dygn med våra 3 x 80 Ah tio år gamla batterier utan att de laddades. Sammanlagt 90 timmar (nära fyra dygn) vilket ger en förbrukning på ungefär 90 Ah = 40 % förbrukat. Detta borde resultera i vilospänning på 12,2 volt vilket vi också hade, efter rätt kort vila. Jag kan absolut rekommendera den batterierekonditoneraren vi köpte. Den har givit nytt/förlängt liv till våra gamla batterier för under 300:- kronor. Det finns andra fabrikat i olika prisklasser och jag gissar att även dessa gör ett bra jobb.
  18. 1 poäng
    Intressant läsning. Gillar innovationen att de höjt varvtalet för att kompensera en mindre motor (translationshastigheten X moment). Frågan är väl också hur självaste propellern och riggen hanterar turbulens, kavitation och vibrationer, som följd av ökade varvtalet. Lär bli enorm kavitation om propellern skulle få luft vid t.ex stora vågor. Vatten är förvisso närmast inkompressibelt. Lite vridmoment kan även innebära en viss begränsning i val av propeller. T.ex att man max får ha en mindre 3 bladig propeller med liten stigning. För att komma upp i full effekt. Vid t.ex planing, krävs då att propellern varvar upp till t.ex 15.000 varv/minut innan båten drar iväg. Trög respons. Men energivinsten kanske är större än en traditionell lösning, samt den "passiva kylningen" lär spara en del motstånd och t.ex impelllerbyte. Hoppas i alla fall att detta medför tystare båtar och gillar att de är innovativa, då jag upplevt att C7, även den låter en del från land, om än svallet som har de löst jättebra. Rätt steg i rätt riktning.
  19. 1 poäng
    det blir lite märken i matttan men, värt det för att ha nära är mkt värt som nämnts. var noga vid täckning så minskar prasslet från pressen B
  20. 1 poäng
    Jag valde att i förra veckan ta bort och kasta mina överdrag. De hade blivit uppfödningsplats för spindlar. De satt och gömde sig i vecken i ovan och underkant. I år är det galet mycket spindlar vid vår brygga/på min båt, så jag försöker minimera de populära tillhållen. Men så har jag svårare än de flesta för de krypen också.
  21. 1 poäng
    Jag har nu norska Polyform som jag är nöjd med men Majoni från Seasea / Erlandssons som vi hade tidigare är lite mjuka så de köper jag inte igen. Men de är ju ganska billiga. Biltema har en kompis och han är mycket nöjd med dem.
  22. 1 poäng
    14 år sen jag köpte Biltemas, största korvar med överdrag. Håller fint än i dag.
  23. 1 poäng
    Tack för ert engagemang, det betyder mycket!
  24. 1 poäng
    Du går grundligt tillväga när du förbereder din båt, och tar råd från andra – det gillar jag! Bitema variant 1 skaffade jag till min dåvarande båt ca 2014. De var utmärkta. Av någon anledning har jag också haft variant tre. De är jobbigare att hålla/göra rena, pga mönstringen. Till min nuvarande båt fick jag med svarta Majoni. De är bra och smutsen syns inte alls så lätt som på vita. Färgen är förstås en smaksak också. Till din båtstorlek skulle jag själv välja t ex 4 st Biltema FENDER 370X125MM BLÅ TOPP 30-001. Fyll dem inte stenhårda med luft, lagom är bäst.
  25. 1 poäng
    Det är viktigt med rätt luft i. Jag brukar pumpa upp dom med sommarluft då den är lite lättare.😂
  26. 1 poäng
    Just ja, glömde nämna det tidigare att vi inte har någon "hästsko" som mothåll. Hålen för skruvarna i tanken är gängade. Vad jag vill få fram är att det finns den lösningen också.
  27. 1 poäng
    Nu har jag i alla fall både gummiduk till packning och en tub av det där tätningsmaterialet, så det blir hängslen och livrem. Kör klet runt skruvarna. Sen tänker jag tejpa fast hushållspapper runt inför första turen, så jag ser om det sipprar nånstans, och då fångar upp det.
  28. 1 poäng
    Låter väldigt bra. Tråkigt att man inte har någon tomt att ställa båtarna på… Alltid är det något man glömt och för mig är det ca 9 mil enkel resa så det blir aldrig av att åka tillbaka för att hämta det man glömt. Det glömmer man till nästa gång också 🤨.
  29. 1 poäng
    Jag har två Press & Son-bockar som min båt på ca 1800 kg står på, på gräsmattan. Det blir inte så farliga märken efter bockarna, däremot ordentliga spår efter släpet som båten lämpas över från eftersom det enligt tradition alltid ska regna ordentligt precis innan så att marken är riktigt mjuk. Man borde väl ta upp när det är tjäle istället.
  30. 1 poäng
    Lastbil med kran uppfanns för ganska länge sedan😉
  31. 1 poäng
    Betyder det att det är lika fullt i hamnarna som på västkusten, där man ofta inte får någon plats efter kl 13? Ja om man inte vill ligga långsida tredje båt ut 😑
  32. 1 poäng
    Så var barnbarna lovade att få besöka en av Bohusläns större fortifikatiner. ”Maaar-strand” som man uttalar det i SVTs nyhetsutsändningar, om man nu öht rapporterar någonting härifrån. Som vanligt en massa kappseglingar på gång, Kappseglarna låg ute och gungade ordentligt på Marstrandsfjorden, som inte direkt var något nöje att korsa idag, men däcket blev iallafall ordentligt avspolat.
  33. 1 poäng
    Jag skulle vilja förtydliga det med att regulatorns grundfunktion är att begränsa spänningen - när batteriet är fulladdat - så att de inte står och gasar. En spänningsregulator helt enkelt. Sedan finns ovanpå detta i många regulatorer en mängd förfinade algoritmer och tekniker som med olika framgång försöker optimera användningen av från tid till annan tillgänglig effekt från panelen för att ge mest effektiv laddning. Ibland kan de ge 10-25% mer laddning under vissa förhållanden, medan de ibland inte ger mer alls. Men grundprincipen kvarstår alltid - begränsa spänningen så batterierna inte gasar. Därför håller jag med @Kane - du har nog nästan garanterat en regulator på vägen mellan solpanel och säkringen du visar bild på. Edit: Låter som att batterierna är parallellkopplade MEN med var sin huvudbrytare. Inte fel alls (jag gillar det skarpt själv, allt isärkopplat när man lämnat båten), men om du har solcellsladdning får du antingen bara ett batteri laddat ELLER också kan du fördela laddningen till båda batterierna via dioder. Eller även till ett tredje, startbatteriet. Observera dock att det då måste vara lågförlust Schottky med riktigt lågt framspänningsfall och ingen alltför intelligent regulator för att det skall fungera bra. Dessutom måste varje batteri ha sin egen hängsäkring nära dess pluspol. Hemmapul/nördvarning på denna lösning, men gör man rätt kan det fungera mycket bra. Dvs så du får solladdning även när batterierna är separerade.
  34. 1 poäng
    Regulatorns funktion är ge rätt laddning till det batteri den är inkopplad på. Du har garanterat en regulator mellan solcell och batterier. "När huvudströmbrytarna är i läge från laddas i nuläget endast ett batteri (och det är också det som dels verkar bäst, dvs blev minst urladdat av kylskåpet)." Är batterierna parallellkopplade eller inte?
  35. 1 poäng
    En vanlig "gummijolle" runt 3m är stabila och har högt lastindex. Mer skonsam mot skav mot stora båten också samt lätt att rulla ihop på hösten.
  36. 1 poäng
    Annars så har ju Pioner även Steadymodellerna som är formade som en rib, den större som jag testat är nästan löjligt stabil.
  37. 1 poäng
    Vi har har vår "norska hallonbåt" nu på det trettiosexte året, och är helnöjda med den. Perra.
  38. 1 poäng
    För länge sedan hade vi en Pioneer 8 som släpjolle. Hade en Yamaha 2hk på den och vi åkte många sjömil med den. Jag tycker den var bra, oöm och stabil samt prisvärd. Vi var två vuxna och ett barn på sex år när vi sålde. Hade då haft den ett antal år.
  39. 1 poäng
    Någon form av RIB är säkert stadigare iom. att flytkraften finns vid relingen. På vår Walker Bay kan jag stå på relingen utan att den välter när "tuberna" är monterade, men det är ju en dyr jolle för det ni ska använda den till. En Pioneer 8 funkar säkert bra för två vuxna och ett barn i lugnt vatten, men lite försiktig måste man nog vara. Vår jolle utan "tuber" är ganska rank. Hoppas någon Pioneer 8-ägare hittar hit snart.
  40. 1 poäng
    Har nylig kjøpt en 76DC med F300 motor, 2013 modell, men er svært usikker på hva den faktiske vekten er. Yamarin opplyser i sin spek at båten veier 1 600kg, motoren er 265kg og så kommer drivstoff og løsøre i tillegg. Ser at 2 200kg er foreslått, men har noen veid båten med lastcelle? Karl
  41. 1 poäng
    Vilken tur att det inte kostar det då 🙂 Min båt som är rätt lik din i storlek la jag nog 4-5 kkr på att fixa, inklusive inköp av maskiner, epoxybehandling och ny bottenfärg. Skippar du epoxybehandlingen, vilket är rimligt att räkna på när man jämför kostnader då epoxyn blir en standardhöjande åtgärd och man borde utgå ifrån ett slutresultat som är lika ditt nuvarande (bottenfärg på gelcoat), så borde du kunna leja bort jobbet så du inte lyfter ett finger till hälften av vad jag personligen tyckte var dyrt, dvs 10-15 kkr för en blästring och två lager bottenfärg. Dvs, helt OK.
  42. 0 poäng
    tillägg om 6 cyl yanmar jag avsåg 315 hk som nämnts tidigare i tråden där är remmen bara för 2 kuggade hjul . tittade i min historik 14 år va det visst ! tur? men har väl templarm på knät för larm vid uteblivet vatten (även sxk har tips om avgastemplarm om man vill ha är ju bra , särkilt för dubbla motorer då med tempvisning) spridare 1a vid 250h sedan 1000h /4år enl bok då B
  43. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...