Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-07-17 på alla områden

  1. 3 poäng
  2. 3 poäng
    Nyligen tog vi en båttur med en turistbåt på västkusten. Skepparen som var en rutinerad man som fiskat många år körde lite guidade turer på ledig tid. Han berättade om öar och kändisar som hade stugor bland skären. För varje berättelse släppte han ratten och lät båten leva sitt eget liv en stund. Från motsatt håll kom en motorbåts 20-metersklassen med flagga från grannland. Motorbåten fräste förbi med god fart och stora svall tornade upp mot turistbåten. Turistskepparen tittade på vågorna, sa till oss att hålla sig utan att ta ratten. Jag frågade om han inte blir förbannad när dom kör så där. Han sa att ”Dom får betala dubbla priset för fisken så det kan vara värt att gunga lite för dom pengarna. Det är jag som driver båtmacken också och detgåråt bra med soppa till dom där båtarna. Affärerna i första hand” Så var det med den saken.
  3. 3 poäng
    Överlägset viktigaste vid köp av beg motorbåt är motorn, tokdyrt att renovera eller byta så leta upp en med nyare motor. Ha inte bråttom när du kollar på en båt, precis vartenda skrymsle och vrå ska noga kikas igenom, en gammal båt kan bjuda på många överraskningar. Köp inte båt för hela budgeten, oavsett hur bra den verkar så dyker det alltid upp nåt som måste fixas. En båt med fast axel bara måste ha bogpropeller för att bli vettigt manöverduglig i trånga hamnar, ankarspel i aktern ett stort plus. Kapell är dyrt så även det en viktig detalj, ja vad är eg inte dyrt på en båt...
  4. 3 poäng
    Jag har bara haft utombordare , många vänner har inombordare. Några intressanta jämförelser går att göra. Inombordaren får bättre badbrygga, kanske kan anses vara lite snyggare men det tar väldigt mycket plats ombord , speciellt på mindre båt. Då är det värdefulla stuvutrynmen istället. Kan konstatera att inombordare kräver betydligt mera underhållsarbeten. Och det är svårt att komma åt liggandes på mage. Dessutom kräver driven en del arbete med bälgar och svåråtkomliga styrningar. Jag står på en pall när båten är upptagen och servar motorn samma dag som den tas upp, sen gör jag inget mera förrens nästa års upptagning. Byta impellern tar ju typ halvtimma var tredje år. Enda mecket är ju kamremen var femte år. Tror inte jag lägger lika mycket tid på min utombordare på fem år som kompisarna läger på sina inombordare och drev på ett år. Skulle oturen vara fram och maskinen rasar så är det hejdlöst mycket jobb på en inombordare. Utombordaren sitter med fyra skruvar och ett gäng vajrar. En verkstad byter ju utombordare på en förmiddag. Tyvärr enkelt för tjuvarna med, det är en nackdel. Å andra sidan har jag haft utombordsbåtar i 20 år och aldrig fått någon stulen. Peppar peppar. Båda typerna låter rejält i hög fart, men vågar nästan påstå att utombordare är tystare. I alla fall på förarplatsen. Man kan fälla upp utombordare så man kommer in i grundare vikar. Ligger du i havet slipper du problem med beväxtning på drev och propeller med utombordare då den är upphissad ur vattnet. Utomborden går billigare än motsvarande båt med inombordare med bensin, Utombordsbåten blir oftare roligare att köra då den blir allertare i reaktionerna. Inombordare och drev är ju tyngre.
  5. 3 poäng
    En forumtyp som jag tycker saknas i Faderullans beskrivning är rättshaveristen, eller ska vi kalla hen endast haveristen i ett marint fora? Haveristen är ofta självcentrerad och tror dessutom att omvärlden gör allt för att sätta hen på grund. Varje grundstötning ses av haveristen som en komplott från den korrupta omvärlden och självcentreringen leder till att varje grundstötning ökar lusten att "Jag ska vinna till varje pris!" Haveristen blir dessutom sällan nöjd med resultatet av någon grundstötning, så hen fortsätter att gå på grund till dess det inte längre finns några flera grund att gå på eller till ekonomin, familjen, jobbet eller något annat sätter stopp för fortsatt grundstötning.
  6. 3 poäng
    Nä det kan ju vara en Picasso vi har att göra med, iallafall en som vet hur man gör tavlor.😉😂
  7. 2 poäng
    Du talar inte finlandssvenska, du kan inte avgöra stilvärdet på den texten.
  8. 2 poäng
    👍, det är en bra poäng. Ett kriterium jag skulle ha vid köp av båt med inombordare är att det går att komma åt hela motorn samt kunna lyfta ur den utan att behöva demontera delar på båten. Vissa modeller är utmärkta och har stora motorluckor, andra är hopplösa och att ens byta olja blir en utmaning. Min nuvarande båt har inombordare med stor motorlucka och alla delar av motorn är enkelt åtkomliga, jag uppskattar att jag slipper oroa mig för att hitta båten utan motor samt att kostnaden för både motorn och delar är relativt låg.
  9. 2 poäng
    Alltid trevligt med respons på frågeställningar, men när frågeställaren inte engagerar sig mer efter den första frågan undrar man hur seriös frågan egentligen var?
  10. 1 poäng
    Jag har varit med i olika former av nätforum sedan nittiotalet. Till största delen har det rört sig om teknik i olika former. De allra första forumen jag gick med i var helt enkelt e-postlistor. Den första jag gick med i var type2.com som fortfarande har liv i sin hemsida, biblioteket i det forumet är en outsinlig källa till kunskap om gamla luftkylda folkvagnsbussar. Det fungerade helt enkelt så att man lade upp sin e-postadress till listan och därefter flödade mejlen in med frågor och diskussioner. Rätt jobbigt att följa med och epostkontot fylldes snart till brädden. Redan där utkristalliserade sig en del olika typer av deltagare. Egentligen ser deltagarna likadana ut oberoende vilken form forumet har. Har listat några exempel och vissa har kanske anpassats en aning just för Maringuiden. Har säkert hemfallit till att vara någon av dessa själv ibland :-) Och kom ihåg att inte ta illa vid er. Det här är humor. Eller så var det åtminstone tänkt :-) Allvetaren: - Vet allt och delar med sig av sin outsinliga kunskap oberoende om det efterfrågas eller inte. Ovetaren: - Svarar i stort sett i alla trådar. Har inget svar på trådens frågeställning men delar ändå med sig av anekdoter (ibland riktigt trevliga) från sammanhang som med viss långsökthet ibland kan anknytas till tråden och ibland inte det minsta. Sverker/konsumentjuristen: - Ger råd om varför och hur varan kan sverkas oberoende hur gammal den är. Skriver förkortningen ARN i minst var fjärde mening. Begbåtsköparen: - Har köpt en 30 år gammal båt och kräver att allt skall fungera som nytt och känner sig totalblåst när det kommer fram att flera tändstift är dåliga. Kan ha givande utväxling med Sverker/konsumentjuristen. Advokaten: - Berättar att det där är olagligt och ni kommer alla att hamna i fängelse. Det finns egentligen inget lagligt sätt att göra det som trådskaparen vill. Kan tillsammans med Sverker/konsumentjuristen och Begbåtsköparen skapa trådar som genererar rundgång in i evigheten. Arbetsskyddsombudet: - Alla kommer att dö. Det finns inget säkert sätt att göra det som trådskaparen vill göra. Scenarioskaparen: - Din lösning på problemet kan bli livsfarligt om... Sedan skapas ett oerhört osannolikt scenario som utvecklas i en farlig riktning. Samarbetar gärna med Arbetsskyddsombudet och tillsammans kan de åstadkomma de mest förskräckliga scenarion som får trådskaparens idé att se ut som förstadiet till armageddon. Läkaren: - Det där är ytterst giftigt eller kan orsaka oåterkallelig kroppsskada. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att hamna på sjukhus. Tillsammans med Arbetsskyddsombudet och Scenarioskaparen blir det här en riktig idémördargrupp. Försäkringsjuristen - Hävdar att allt går att få ut på försäkringen och om man inte lyckats så beror det på att man är en dålig förhandlare. CE- märkesfetischisten: - Om du ändrar något på din CE-märkta båt så kommer Europols insatsstyrka och beslagtar den och arresterar alla som just då råkar befinna sig på platsen. Rättegången sker förmodligen i krigstribunalen i Haag. Käpphästryttaren: - Hen som ser den där ena grejen som roten till alla problem. T.ex. tvåtaktsmotorer, ingen kan göra ett inlägg som på något sätt berör tvåtaktsmotorer utan att bli påmind om hur nästan all bensin bara rinner oanvänd genom motorn och rakt in i djur- och växtlivet. Kan också vara gasspisar, spritkök, vedkaminer, plastbåtar, träbåtar eller aluminiumbåtar. SD-tourettarn: - Bär släktskap med Käpphästryttaren men har en smalare agenda; allt det där ordnar sig bara gränserna stängs. Konspirationsteoretikern: - Det är big pharma, Sweboat, miljömaffian eller nykteristlobbyn som ligger bakom trådskaparens dilemma. Det är dock aldrig alkoholen, big oil eller big tobacco. Miljöaktivisten: - Det där är miljövidrigt. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att ta kål på glaciärerna. Antimiljöaktivisten: - Säger sig göra saker på ett extra miljövidrigt sätt bara för att visa att hen inte följer fårskocken. Särskrivningspolisen: - Den där som vaknar till när någon skriver morgon kaffe, tak lucka, brytar spets, forum tråd, eller brun hårig sköterska. Den motvillige frågeställaren: - Ställer en fråga om sitt problem och bestrider sedan intensivt alla råd som ges. Den ovetande båtköparen - Hen som köpt en båt för tiotusentals kronor utan att ha den minsta aning om vad hen köpt och inte vågat fråga tidigare ägaren och vill nu slippa googla själv för att få reda på pricken exakt vilket märke och modell båten är. Och slutligen några som på något oförklarligt sätt hänger samman: - Hen som frågar om en Biltemaprodukt. - Hen som frågar om olja - Hen som frågar om olja från Biltema. Vi skall vara glada att vi är olika och att nätforum är bra på det sättet att handgemäng inte kan uppstå :-)
  11. 1 poäng
    Att en båt ”suger” vatten är ett mindre problem om man mäter toppfart. Om din båt inte är bottenmålad tror jag att din lägre fart beror på påväxt, sleke, slem, alger kärt barn har många namn. Det är inte bara havstulpaner som växer på skrov. Mitt tips är att köra båten till en bottentvätt, troligen ”får” du tillbaka farten, om inte så börja felsöka motorn.
  12. 1 poäng
    Nej. Skiljerelä prioriterat inte den ena batteribanken framför den andra. När generatorn laddar så höjs spänningen i elsystemet, det känner skiljerelät av och kopplar då ihop batteribankerna så att båda laddas samtidigt. När sedan generatorn slutar att ladda kopplar skiljerelät isär batteribankerna. Man kan säga att batterierna själva reglerar vilket som skall laddas först och mest (nåja) och det är det batteriet som är hungrigast, alltså mest urladdat, det suger i sig laddningsströmmen med glupande aptit, ofta är det då startbatteriet som skall ersätta det som startmotorn förbrukade under starten. Allt eftersom batterierna blir mer och mer laddade blir dom mätta och tar emot laddningsströmmen långsammare, eller sämre.
  13. 1 poäng
    Nu får ni lugna ner er lite... Antar att båten ligger i sjön. Vad tror Ni händer då om man gör otaliga startförsök? Se trådens början, motorn gick ju runt fint. Så plötslig rostade nån kolvring fast i loppet. Vad är generalfelet? Vaffe bidde de så? Och värre lär det bli om inte motorn startar.... Trots alla goda råd. .
  14. 1 poäng
    Bytte generator. Nu är det frid och fröjd. Tack för input!
  15. 1 poäng
    Jag vet inte säkert om dessa typer är exakt de samma. Nog finns det likheter, men jag tror (rätts)haveristen är mera verklighetsnära än konspirationsteoretikern och inte ständigt en kverulerande parnoiker. Haveristen går nog bara på fel kurs när någon oförätt drabbat hen medan de övriga två alltid går på fel kurs.
  16. 1 poäng
    Lustigt att du tar upp just det. OXE är en svensk dieselutombordare, men jag vet inte hur lätt det är att köpa en OXE i Sverige.
  17. 1 poäng
    Men du har ju ännu inte kopplat in (batteri)minus till kopplingsboxen, alltså ? Då "svävar" den ju fritt rent elektriskt, och i och med att du har plus anslutet så kommer du ju mäta något mer eller mindre "plus" på allting där, om du mäter mot båtens minusskena. Koppla du in minus också, för jag antar att du har säkringar och dessutom har dubbelkollat inkopplingen ? Har du ingen dokumentation brukar den gå att hitta på nätet.
  18. 1 poäng
    Det är helt säkert en spänningsregulator som ser till att spottarna inte får mer än 12V även när du laddar batterierna. Förlänger livet på dom LEDar som inte klarar mer än 12V men för en normal båtägare räcker dom säkert många säsonger ändå.
  19. 1 poäng
    Har en 717S och har bytt "glaset" på toa ventilen, bara en rund plexiskiva, finns även de som bytt till en mindre ventil från Vetus. Har även monterat däckstömning, ingen större jobb, beroende var tanken sitter. Det kan vara lite jobbigare är handfatet på toan, det är en hel plast bit, så nog lättast att lägga en ny skiva och köpa ett separat handfat, från någon båttillbehörs affär.
  20. 1 poäng
    Tack @farn, det var som jag trodde, men ville vara helt säker innan jag kopplar in batteriet. 😀
  21. 1 poäng
    Originaldelar finns sällan men ofta hittar man motsvarande från båttillbehörsleverantörer såsom vetus, watski, hjertmans, seasea m.fl. Om du kollar in där kan man kanske hitta motsvarande handfat och fönster? Om du hittar reservdelarna så är det ju inget större bekymmer att byta dem om man annars gillar båten.
  22. 1 poäng
    Om man går tillbaka till TS originalfråga: jag undrar om man ska styra hela sitt båtval efter inom- eller utombordare. Båda har sina för/nackdelar men inga som är helt avgörande väl? Jag har ägt både gammal inombordare och ny utombordare. För mig skulle det snarare hänga på motorns ålder och skötsel, oavsett typ. Önskar jag hade vetat mer om det när jag köpte min första båt...
  23. 1 poäng
    Winga 87/Princess är kanske ett alternativ då de sticker 1,28 el ngt sånt.
  24. 1 poäng
    Vill flika in att byta en inombordare (om man inte ändrar motortyp, Dvs en V8 ersätter en V8 etc) är en rätt enkel operation. En väl utrustad verkstad bör klara det på 4h. Visst, utombordare är enklare att byta men att lyfta i och ur en inombordare / byta ett drev är inte så komplicerat. Det kan lätt skilja 10k i försäkring mellan en nyare utom och inombordare. Inombordare med drev har lite mer underhållskostnader dock pga bälgar m.m värt att komma ihåg är att dreven är stöldbegärliga och bör plockas av under vintern ifall det är ett nyare drev. Då kan man passa på att smörja upp delarna också.
  25. 1 poäng
    Hej! Med erfarenheter av Nimbus 2600 och 2700, berättar jag detta: 2600 och 2700 är i princip är likadana båtar för om midskepps, men akterom har 2600 akterruff, som innebär att man får två bra kojplatser till barn eller vuxna, men då blir sittbrunnen väldigt trång, det funkar för en familj om fyra, om alla sitter still... 2700 som kan hända är litet ovanligare, saknar akterruffen och har istället en rymlig U-soffa längst akterut, här ryms det sex vuxna om kapellet är nedfällt, eftersom takhöjden annars begränsas längst bak. Under sittbrunnsdurken bakom motorn finns det ett väl tilltaget stuvutrymme, eftersom akterruff saknas. Både 2600 och 2700 har en lång och rymlig stickkoj på bb-sida som sträcker sig bakåt under sittbrunnen vid förarplatsen där kylskåp och diskhon finns. På andra sidan framför passagerarsoffan finns en rymlig toalett. Förut en traditionell U-formad koj, där ett bord kan sänkas ned i mitten och öka bäddytan. 2700 finns i en variant utan doghousetak, då blir det en himla massa kapell och det kan vara en nackdel. Det är vanligt att dessa båtar har vv-beredare samt spis med ugn. En dieseldriven värmare från Volvo-Flygmotor satt i från början, dessa bör vara utbytta då dom inte ens när dom var nya var någon hit. Likväl är det vanligt med eftermonterade bogpropellrar och ankarspel. Dessa båtar är byggda i början av 1980-talet och framåt i en del år, motorerna kan vara VP TMD30, TAMD31 eller liknande, Yanmar förekommer också. Alltså om motorn inte är utbytt en eller två gånger sedan båten byggdes är ju det ett klart observandum. Dom går hyfsat bra i sjön, men fördäcket sköljs ofta över efter passage redan i moderata svallvågor. Båtarna har rak axel och traditionellt roder, men uppför sig ändå väl i låga farter i hamn då kölen har två ”pucklar” som förhindrar allt för stor avdrift. Det kan förekomma läckage från rutornas aluminiumramar, men annars tror jag inte att dessa välbyggda båtar bjuder på några negativa överrakningar om man betänker dess ålder. Om du är allvarlig spekulant på 2600 eller 2700 skall du prioritera exemplar som har fått motorn utbytt under senare år. Och motoreffekten bör vara omkring 150Hk, då kan man ha en marchfart som inte är ansträngd på 10-12 knop, om det går fortare blir gångegenskaperna och motorljudet båda besvärande. Nimbus 3003 är en samtida storasyster till 2600-2700, planlösningen och utrustningen är ungefär densamma, men båten är längre och bredare, men bättre plats för en familj och gäster. Så du får väl även ta med bredden och längden på din båtplats, inte bara vattendjupet, för att se vad som passar.
  26. 1 poäng
    Som alternativ till gångvärme så kan man ju köra värmaren.
  27. 1 poäng
    Fel av mig, men det blir samma sak. Då är väl pumpen trasig. Ingemar
  28. 1 poäng
    En äkta konspirationsteoretiker alltså. En kverulantparanoiker. Övertygad även om att månlandningen, eller månlandningarna var inspelade i studio, man blir allvarligt sjuk, får ADHD och autism (om hen inte redan har det) av olika slags vaccinationer. Jetplanen sprider ut ett gift som skall påverka människor att bli fogliga medborgare, att tänka på ”rätt sätt”, SÄPO, KGB, STASI, CIA och allt vad dom nu heter, är egentligen samma organisation som övervakar allt och alla, vilket inte var en ren konspiration, iallafall inte i DDR.... men här? Sedan, då vilket kan vara ett hinder för sjöfarten, och nöjesseglarna, Världen är platt! Konspirationsteoretikern är nämligen fullvärdig medlem i ”The Flat Earth Socieity” en organisation som i sin struktur närmast liknar en megastor frikyrklig organisation.
  29. 1 poäng
    Från förra helgens diskussion, som egentligen var i två olika trådar. Denna ”snabbklämma” kallar Biltema för ”fenderhållare”. Jag har två olika modeller, båda för att hänga på röret i räckverket, jag har nämligen inget mantåg. Den modellen på den översta bilden är lättast att justera med en hand. Till den andra behöver man båda händerna för att justera. Här sitter det en litet för grov lina också, som inte riktigt passar i klämmgapet. Jag bytte ut mina gamla skeva och delvis trasiga fenderkorgar, även dessa från Biltema. Dom är stabila och man får köpa till fästen och sammanbindningsbeslag. Fästanorningarna, de runda vita grejerna, kan bara greppa om ett rör, de gamla kunde man sätta i ”T-korsningen” men hade å andra sidan en korkad konstruktion med en massa skruvar och muttrar som var lätta att tappa överbord. Som synes sitter dom på utsidan, och över badbryggans sb-sida över anakrspelet, så dom stjäl ingen plats.
  30. 1 poäng
    Ja det är det verkligen, det stjäls på löpande band i det här landet, båtmotorer, vattenskotrar, lyxbilar, instrumentpaneler, krockkuddar, mm. mm. år efter år efter år efter år och våra politiker gör inte ett jävla skit för att stoppa det, vems sida står dom egentligen på ??? När vanligt folk har stora problem med att få ha sina grejor ifred och skurkarna verkar ha fri lejd till allting... Lite undersökningar, lite utredningar, lite bla bla bla, sedan händer ändå ingenting konkret för att stoppa det, min båtförsäkring gick från 3 700:- till 7 300:- på fem år, det är alltid vi svenska folket som får ta smällarna och det blir bara värre och värre, och hur ser det ut om fem år..... Det går ju inte att äga någonting fint längre då blir du av med det eller plundrat eller uppeldat. Sverige har blivit ett laglöst jävla pissland. Sålde båten då det blev för dyrt att ha den. Sålde "fina" bilen innan någon eldade upp den. Äger ingenting längre men behöver heller inte oroa mig för om det är min bil som brinner på utsidan... Hade man kunnat stoppa allt stjälande så hade man kunnat ha en Utombordare om det hade varit önskvärt, till en bra mycket lägre försäkringspremie och inte riskerat att få semestern förstörd. Men under dom omständigheterna vi har nu så är det inte riskfritt tyvärr. Och detta får man ta med i beräkningen, som redan påtalats. (Ursäkta om jag spårar ur lite här men jag blir så jäkla frustrerad ibland)
  31. 1 poäng
    Vid det här laget borde soppan vara slut kan man tycka!
  32. 1 poäng
    Eftersom returen är kopplad till finfiltret är det självklart att det forsar ut bränsle när du pumpar. Du ska inte lossa returröret bara tryckröret och där kommer det stötvis med bränsle när du kör med startmotorn. Ingemar
  33. 1 poäng
    Marknaden har ju svängt tydligt mot utombordare de senaste åren, och även större båtar utrustas med utombordare. Många av fördelarna med inombordare har listats, här kommer en viktig fördel med utombordare. I många fall vinner en utombordare vad gäller prestanda. Skälen är flera, bland annat bättre viktdistribution, en 90-gradersvinkel mindre än med drev. Men framför allt är det nog gångläget/trimvinkeln som gör skillnad. Du kan oftast få upp mycket mer av växelhuset i luften med en utombordare och det har stor betydelse för både fart och förbrukning. Tittar man på moderna DC upp till 10 meter så ser man att utombordsversionerna klarar sig med rejält mycket mindre effekt för samma fart. Om båten ens finns i inombordsversion, vill säga. Ofta kan det handla om 30% mer effektbehov för inombordare för samma prestanda.
  34. 1 poäng
    Om lågtryckpumpen/matarpumpen är trasig kommer det inte mycket diesel när du luftar, det är inte ett ovanligt fel.
  35. 1 poäng
    Ja, ja, ja.... Hur funkar då en dieselmotor av dessa årgångar? Inget gaspjäll, typ rakt öppet rör in till topplocket, insugsventil. Varvtalet styrs av mängd diesel som sprutas in via insprutaren rakt in i cylindern. Står gasreglaget i läge tomgång är det inte många droppar som sprutas in som dimma, varannan gång kolven kommer i topp. Nu skrev jag om just en enda specifik cylinder. Visst, vid halvgas, några fler droppar. Du hade väl inte tänkt dig en stråle som från en trädgpårdsslang, med fullt öppen kran?
  36. 1 poäng
    Känns lättare att meka med inombordare. Priset per hästkraft är något lägre för inombordaren. Vikten hamnar lite mera gynsamt ned inombordare, men den tar ju plats i båten.
  37. 1 poäng
    Det jag skriver är erfarenheter från svågerns tre senaste snipor, alla tre med olika propelleraxlar, men ändå vissa likheter ned din. Där skruvade jag in tills det slutade att läcka, och kollade samtidigt att axeln kunde rotera lätt (nåja). Ett par droppar i minuten är för mycket. På ett dygn kan det bli i storleksordningen ”liter”. Hur ser det sedan ut vid hjärtstockens lager och tätning? där kan det finnas en liknande ”grej” som också kan läcka med ”några droppar i minuten”. Så var det det där med vilket fett det skulle vara... valet kanske inte är så svårt? Vad sägs om propelleraxelfett? kan det vara bra...? Eller finns det bättre?
  38. 1 poäng
    Ni glömde en typ: Fixaren. Tycker det är självklart att gå till skogs och välja ut virke på rot när ett bord eller spant behöver bytas på båten. Gjuter babbitslager till propellerhylsor på rutin och tycker att det är en självklarhet att linda om ankaret på startmotorn när det har brunnit. Har svårt för ny teknik (allt som har tillverkats efter 1960) eftersom hans egna grejor aldrig blir utslitna så de behöver aldrig förnyas och därför behövs ingen ny teknik i hans värld. Får inte sin båt på vattnet den här säsongen heller eftersom han först måste byta köl..... och borra motorblocket och sätta in cylinderfoder..... och så måste ju huset lyftes så han kan byta nedersta stockvarvet och däremellan gäller det att hinna byta synkroniseringsringar i växellådan på bilen....... så båten kommer inte på vattnet nästa år och inte året efter....... och sannolikt aldrig. Själv har jag tyvärr vissa tendenser åt det där hållet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...