Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-07-16 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ryggstöd och ruta på plats.
  2. 2 poäng
    T ex Casco Textillim ÄR en form av kontaktlim. Har limmat en hel del allmän textil med det, och det funkar även på kapellväv. Dock måste det vara just väv, inte plast, och det är bra om man gjort rent så det inte är för mycket impregnering (då biter inte limmet, "avvisas" av impregneringen). Men limma inte "skinnlappar"/förstärkningar, de som ofta sitter vid knappar. Limmet biter inte bra på den ytan, utan det måste sys. Limmade "kurvhandtag" av kordonglist (färdigvävd "tygkant") med Textillim och de höll så länge jag hade den veteranbilen, både att slita och nästan hänga i...
  3. 1 poäng
    Marknaden har ju svängt tydligt mot utombordare de senaste åren, och även större båtar utrustas med utombordare. Många av fördelarna med inombordare har listats, här kommer en viktig fördel med utombordare. I många fall vinner en utombordare vad gäller prestanda. Skälen är flera, bland annat bättre viktdistribution, en 90-gradersvinkel mindre än med drev. Men framför allt är det nog gångläget/trimvinkeln som gör skillnad. Du kan oftast få upp mycket mer av växelhuset i luften med en utombordare och det har stor betydelse för både fart och förbrukning. Tittar man på moderna DC upp till 10 meter så ser man att utombordsversionerna klarar sig med rejält mycket mindre effekt för samma fart. Om båten ens finns i inombordsversion, vill säga. Ofta kan det handla om 30% mer effektbehov för inombordare för samma prestanda.
  4. 1 poäng
    När fägen blöts av havsvattnet ser sen ju blank ut....
  5. 1 poäng
    Gamla engelska maskiner skall ha minst ett ställe där de läcker olja. Bygger fabriken om en motor så att standardstället för oljeläckage slutar läcka så innebar samma utvecklingsprojekt att det börjar läcka någon annanstans i stället. I slutet av åttiotalet beslöt man sig på Land Roverfabriken att utvidga verksamheten med att börja tillverka datorer som ju var hett just då. Man lade dock ner det hela. De kunde inte få datorerna att läcka olja...
  6. 1 poäng
    Det kan ju vara trevligt med återupplivade trådar. Sedan @Faderullan skapade tråden har i stort sett alla skött sig. Visserligen blir fortfarande trådarna som handlar om elektriska problem ganska omfattande, och inte sällan föreslås trådstartaren att skaffa solcellspaneler och någon provokatör föreslår hellre ett elverk. Strömmen i tråden får större uppmärksamhet än havets strömmar. Skitsnacket angående toalettproblem brukar även dom bli långa, där jag själv brukar delge mina vitt omfattande erfarenheter i ämnet. Dom totalt förvirrade frågeställarna har också lyst upp frånvaron. Som killen som undrade vid vilka pinnar det var grundast, bredvid de gröna eller bredvid de röda. Och nybörjaren som tog en genväg från en leksaksbåt i badkaret till en 40 fots segelbåt som han kanske inte direkt skulle företaga en världsomsegling med, men iallafall till medelhavet eller om det var till Karibien utan att ens tidigare navigerat i den egna hemmahamnen. Det är så man undrar om provokativa nättroll finns. Nu det senaste tycks det ha varit en himla massa startproblem av såväl utombordare som diesel och bensindrivna inombordare. Frågeställaren som undrade hur man stoppade motorn var en skön padang, undrar om han fick stopp i maskin eller om den fortfarande går..?
  7. 1 poäng
    När jag blir diktator med tillgång till tidsmaskin ska jag dra iväg till England precis när Ford är på G med att besluta hurudan hållare för oljefiltret de tänkt montera på Major-motorerna och besläktade Trader-maskiner. Besluter de sig då - mot mitt bättre vetande - för att välja det de valde, ska alla ansvariga straffas genom att tvingas byta oljefilter på livstid. Straffet förlängs om det efter motorstart finns minsta lilla tillstymmelse av fettstrimma på utsidan av filterkoppen.
  8. 1 poäng
    Ja absolut, jord- eller mer korrekt minuskablarna har lika stor betydelse som pluskablarna. Tändspolen har ju två kablar, plus från tändningslåset och en med puls från brytarspetsarna som i sin tur är ”jordade” i godset i fördelaren och därmed i motorblocket. Om strömmen inte kan ledas tillbaka i en minuskabel till batteriet så är ju kretsen bruten och motorn stannar. Båtmotorer brukar ha en grövre minuskabel fastskruvad någonstans i motorblocket, och i den anslutningen kan det samlas oxid och därmed dålig kontakt, glapp, eller ingen kontakt alls. Så visst är den delen av elsystemet värd att kontrollera.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Dubbelsidig fliselin..? En kompis använde det för att laga sin sprayhood.
  11. 1 poäng
    För er som går Landsort - Visby och undrar över mobiltäckning så gjorde vi sträckan idag ch bifogade bild visar var mobiltäckning med Tele2 3G och 2G.
  12. 1 poäng
    Det var en del oxid på poler och i kabelskorna. Det var lite halvhjärtat åtdraget också. Rengjorde, fettade in och drog åt ordentligt. Hittills har jag inte haft några problem så det verkar vara löst! Stort tack för hjälpen alla!
  13. 1 poäng
    Ja, vad bra. Möjligen ”kör” man motorbåtar, segelbåtar ”seglar” man. I juridisk mening seglas alla båtar oavsett motor eller segel. Det gäller att lära sig ”nautiskan” eller ”nautisk nonsens”...😀 Vid ren medvind, det vi här kallar för ”plattläns” (möjligen dialektalt?) alltså en ren läns med vinden helt eller nästan rakt akterifrån, så för du förseglet åt ena hållet, och storseglet åt andra hållet. Det är vanligt och ibland nödvändigt att man för ut förseglet med en spribom som man annars brukar ha surrad på däck. Detta för att ta vara på all vind och fylla seglen maximalt så att dom inte läar varandra. Jag glömde att välkomna dig till båtlivet, så välkommen! Prova på att segla och leva i och med båten denna säsongen, till hösten får vi hoppas att mötesrestriktioner har hävts så att båtklubbar, segelsällskap och studieförbund kan hålla kurser. Det finns rena seglingskurser, det finns kurser för ett förarbevis och påbyggnad till detta, det finns kurser för VHF-radio, för elektronisk navigation, motorkunskap och en himla massa andra saker, marlagning ombord exempelvis, om nu den kursen återupptas. Men det finns webbaserade kurser också samt litteratur för självstudier. Om du berättar om i vilka farvatten du avser att segla så tror jag flera forumdeltagare ger dig tips på trevliga och även mindre trevliga ställen att besöka eller att undvika.
  14. 1 poäng
    Som sagts, sådant får inte spolas ned. Jag monterade en sådan här sil, eller vattenfilter. Var uppmärksam på att den säljs i med olika dimensioner, 13 och 19 mm, det är väl 13 mm du skall ha. Du får ta hjälp av varmluftspistolen för att kunna kränga på slangarna.
  15. 1 poäng
    Några bilder skulle nog vara bra.
  16. 1 poäng
    Ska genast bekänna att jag aldrig sett denna båtmodell. Efter lite grubblande och letande så är jag ganska övertygad om att båten på bilden är en Belliure 40. De exemplar som jag tittat på skiljer sig åt lite, vilket inte gör saken lättare.
  17. 1 poäng
    Först - Ta allt vad Skyllermark skriver med en nypa salt. Deras affärsidé är att få dig att tro att ju grövre och groteskare, desto bättre. Alltid. Och det groteska, överdimensionerade och framförallt överprissatta är just det de säljer och lever på att du köper. Av dem. Rätt kabeldimension är en helt annan sak. Om du bara visste vilka klena kablar det är i t ex en bil, men där har man sett till att det är just rätt kabelarea utan att göra avkall på funktionen, då koppar är dyrt. Men kontaktdonen är i allmänhet istället vattentäta och korrosionssäkra. Sedan, om man räknar på det, så skall du vid "worst case" dvs båda kompressorerna igång (10A totalt, även om de troligen drar något mindre) ha ett spänningsfall i kablaget på "bara" 0,283V. Detta räknat på 10m kabel (2x5m, både plus och minus) och 6mm². Det skall inte underspänningsskyddet lösa ut på, ens om batteriet är halvdant. Således är det inte kabelarean som är din största bov. Men det faktum att det funkade när du kopplade en sladd direkt tyder ju ändå på underspänning. Jag hade istället riktat fokus mot kopplingspunkter och inte minst säkringarna/säkringshållarna. Har du t ex något annat än moderna flatstift så byt ut dem. Att många blir frälsta och hjälpta av Skyllermarks idéer beror oftast inte på att man bytt till deras groteska kabelareor, utan att bytet även påtvingat en genomgång av just kopplingspunkter. Det är här som åldringen sker, och oftast här som tidigare ägare och tidens tand påverkat mest. Men det är också enklast att åtgärda. Behöver inte vara guldpläterat och dyrt, men rent och snyggt, bra klämt (eller lött), åtdraget och ev. med lite kontaktfett för att förebygga korrosion. Har själv använt "hemmagjorda" strömskenor av mässingsstav (15x15 och 19x3), och i förra båten var det fortfarande i nyskick efter 20 år.
  18. 1 poäng
    Hörde JRCC gå ut med allmänt anrop efter sjöräddningsenheter på kanal 16. Lät inget bra då. Men när det framkom att de i stort sett var vid kaj och med resurser på plats var det lugnare.
  19. 1 poäng
    Om man med båten i sjön, kör länge på startmotorn, utan att motorn startar måste man stänga vattenintaget. Annars kommer avgasslangen att fyllas med vatten, och till slut kommer vatten att tränga in genom avgasventilen, och kolven kan rosta fast. Samma kan hända om vacuumventilen inte fungerar.
  20. 1 poäng
    Jag blev rätt nöjd med förarplatsen till slut. Trots att allt utom ratthjulet antingen är utbytt, ombyggt eller renoverat så är layouten skapligt nära original (undantaget när GPSen är ditsatt).
  21. 1 poäng
    Och till slut så…! Nu är det bara ”allt annat” kvar att göra…😅
  22. 1 poäng
    Nya rattnav blir ett trevligt lyft.
  23. 1 poäng
    Taket målat samt stege och räcke på plats. Det blev nya stegpinnar då det inte gick att rädda de gamla.
  24. 1 poäng
  25. 1 poäng
  26. 1 poäng
    Och oljade. De kommer att gråna sedan, men oljan skyddar mot rötan.
  27. 1 poäng
    All utvändig gelcoat färdigslipad och polerat. Ca fyra dagars heltidsjobb. Råkade slipa igenom på ett par ställen, kommer att spackla upp och slipa vid senare tillfälle.
  28. 1 poäng
    Efter kromningen så blev de istället så här. Imponerad att det gick att få till dem så bra, kul att gamla grejor får nytt liv.
  29. 1 poäng
  30. 1 poäng
  31. 1 poäng
    Det heter minsann ”brun hårig sjuk sköterska”... och ”Lama djur” .... @Faderullan glömde nog en eller ett par kategorier av deltagare nämligen... -Dubbelgöken, som medieveten eller oftast omedvetet dubbelpostar samma fråga i flera exemplar vilket troligtvis är relaterat till långsam uppkoppling eller medvetet med något omformulerad frågeställning i olika trådar. -Den forcerade frågeställaren som presenterar ofullständiga uppgifter, uppgifter som behövs för att kunna ge ett svar, exempelvis. ”Jag har nyligen köpt en begagnad båt, det gick jättebra att köra hem den, men nu startar den inte, vad kan det vara för fel?” Någon ställer en motfråga, vad är det för båt? och vad har den för motor?då kommer det uttömmande svaret: ”Vet inte, men båten är vit och motorn är röd”... Litet tillspetsat men ni känner igen det, eller hur? Ett av problemen med sådana här forum är att man bara ser naken svart text mot vit bakgrund, eller vad det nu är för färger. I personliga IRL-diskussioner får man ju del av diskussionsdeltagarnas kroppsspråk, mimik, betoning, och sättet att uttrycka sig på i samtalston etc. Något man inte ser i en textbaserad diskussion, det är troligtvis mycket det som ligger bakom medvetna eller omedvetna missuppfattningar och upplevda provokationer. Även jag deltar, eller har deltagit i olika forum. Ett som jag tröttnade på var Svenska Järnvägsklubbens ”Postvagnen” blev kallad för ”pestvagnen”... det verkade ett tag som om alla Aspbergernördar samlats där, det med att gotta ned sig i olika järnvägsbolag litterasystem eller i antika tidtabeller eller olika axelföljder i all oändlighet. Men det lär ha blivit bättre, sägs det, jag har inte kollat på flera år, men administratörerna sätter tydligen diskussionerna på ”rätt spår” igen ganska omgående. Än värre nördar med pizzabitskunskap, alltså smala kunskapsområden finner man på olika akvaristiska forum, jag lämnade för ett tag sedan Zoopet.se, mest för att man måste betala för att bli ”Gold medlem”... men trots att det där med akvaristik är ett brett ämne så finns det många som bara har kunskap om en liten del av detta, och hävdar sin rätt in absurdum. Volkswagen hade och har ju interna benämningar på sina ”produkter” varav typ 1 är ”bubblan”, typ 2 är som redan nämnts bussar, skåp, pickuper med enkel- eller dubbelhytt. Typ 3 var sedan bilarna som började se ut som moderna bilar, fast man envetet höll fast vid en luftkylt boxermotor längst bak.... Nåväl, Volkswagenentusiasterna, de som gillar luftkylt, håller till på www.boxerville.com, som i sin struktur mycket liknar detta forum. Men här finns det väldigt få envetna nördar, diskussionstonen är hövligt och varm. Allvetarna och ickevetarna finns men kommer bra överens, sär skrivarna, flestavarna och dyslektikerna finns men blir bra bemötta och får chansen att förklara sig om man inte förstår, innan missuppfttningsakademin börjar att agera. Svenska spårvägssällskapet har också ett forum, då en gång det var så att huvuddelen av deltagarna var stockholmare med en världsbild som slutade strax utanför tullarna, blev vi här i Göteborg rätt trötta, då vi har landets till antal flest spårvägskilometer, oslagbart flest antal passagerarkilometer blev liksom negligerade. Vi kunde ju inte hjälpa att stockholmarna eldade upp sina spårvagnar efter dagen H och så hade grävt ned sin kollektivtrafik. Då dessa stockholmare på något vis upptäckte Göteborg igen så förundrades man över att vi hade så många olyckor och tillbud med spårvagnar inblandade... ok, det var en del olyckor, men å andra sidan hade vi då eller ens nu inte en enda olycka eller ens ett litet tillbud i Göteborg med tunnelbanetåg inblandade, och när jag och en annan göteborgare hävdade detta och några andra saker, blev vi bannade och uteslutna. Året därefter satt vi båda i styrelsen, visserligen som suppleanter, men ändå... så kan det gå. Nu vet jag att det stundom är en dominans från annat geografiskt håll på sss forum. Facebook är inte bra för sådana här forums fortlevnad, jag ser nu att ett annat VW-relaterat forum dör ut till fördel för dess motsvarighet på Facebook. Men där blir det inte samma överblick med olika avdelningar där olika problem diskuteras. Allt kommer i samma tråd, med svårnavigerade underrubriker. Det var nog inte meningen att Facebook skulle använda så. Jag blev litet ledsen då tråden om glödlampsbytet försvann, sådana självkritiska diskussioner behövs. Men det kanske var någon som inte förstår ironi som reagerade eller agerade, vad vet jag? Men helt klart ironi är svårt, det är inte alla som kognitivt kan hantera det. Och svårare blir det på ett sådant här forum, enligt de saker jag skrev inledningsvis, eftersom man inte ser varandra och kan utvärdera mimik etc. Kanske är det lättare för mig att förstå ironin som är uppväxt med Svenska Mad och Monty Phytons flying cirkus? Men det kanske blev en del ömma tår som det trampades på i den tråden? Och de gånger jag anmält ett i mitt tycke opassande inlägg har jag inte ens kommit på tanken att skriva det i tråden, det är en grannlaga uppgift för administratörerna att sköta. Sedan skall man väl inte låta sig provoceras heller, nu skedde inte det denna gången, vad jag kunde se, men man skall aldrig ge sina provokatörer vatten på sin kvarn. Sedan skall man ju heller aldrig ge sig in i konflikter om man på förhand inte vet att man skall vinna dem. Det tar alldeles för mycket energi. Jag har väl kanske inte levt upp till det själv alla gånger men försöker iallafall. Det finns en taskig forumdeltagare enligt min mening, en slags allvetare som liksom gubben i lådan hoppar upp i någon diskussion för att idiotförklara trådskaparen. Jag har anmält x flera men inte fått någon feedback eller respons på det och inte sett någon åtgärd. Men det brukar ju lösa sig med solcellspaneler och elverk, lösningen på värdens alla problem, även krisen i Mellanöstern. Var det någon som orkade läsa ända hit?
  32. 0 poäng
    Det börjar arta sig med elsystemet, före:
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...