Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-07-01 på alla områden

  1. 2 poäng
    Varför skall toastolsinstallationer i båtar vara så höga ? Dvs att man sitter så högt ? I vår förra båt byggde jag så småningom om sockeln i båten för att en "standardstol" från Båtbutiken skulle hamna på någorlunda samma höjd på sittringen som en "hemmastol". I den nya - alldeles färsk från designbordet - sitter jag 1 dm högre än hemma. Trots att det finns plats i den tomma "sockeln" stolen står på att ha sänkt den en del. Annars en jättefin sak med stor sits och dämpat lock o.s.v. Men sitter ju med endast tårna i golvet.... (Om någon undrar varför jag ens bryr mig så har jag en medicinsk åkomma som gör att jag behöver sitta avslappnat. Och jag tror det finns flera som skulle uppskatta att inte behöva sitta på en piedestal och skita).
  2. 2 poäng
    Mina herrar, we have lift off! Efter att ha vänt på axeln och tvångsmatat med några liter vatten så hoppade det igång och började suga av sig självt! Att ett sånt litet fel kan göra så mycket. Jag tackar och bockar innerligt för hjälpen, blir bra när man kan bolla idéer med varandra så här. Men med fungerande kylning så kom nästa problem, ett av dom 4 kylrören i limpan sprutade det vatten ifrån. Men en vän tar med sig det till jobbet imorgon och limmar dit riktiga tätningar och sen blir det montering. Imorgon kväll kan det nog bli premiärtur och lite finjusteringar 🥳
  3. 2 poäng
    Bättre än att byta mellan vatten- och toatank i alla fall...
  4. 2 poäng
    Lite off topic, men jag tycker både jag själv och andra blivit lite mera bitska och gnälliga här på MG det senaste året. Vet inte om det finns en corona-koppling och det spelar väl egentligen ingen roll. ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ Vi kan väl alla försöka vara lite extra vänliga och hålla undan gnället för att vända trenden.
  5. 2 poäng
    Eller stoppa ner munstycket och öppna ventilen först och starta pumpen sist…..
  6. 2 poäng
    Av ren självbevarelsedrift gör jag numera så.
  7. 1 poäng
    Tack för tipsen. Ska kolla in sidan. Jag har kollat slaglängden på cylindern så att den ska funka med utslaget på kvadranten. okej, ska kolla upp responsen. Ja, de är nog bättre med relativt stor respons.
  8. 1 poäng
    En sak som du kan prova innan du skickar in den på garanti är att flöda ur bränslesystemet för att säkerställa att det inte finns något vatten eller annat skräp däri. Det sitter en dräneringsskruv längst ner på VST. VST tanken sitter placerad bakom insuget enligt sprängskiss nedan. Skruva ur skruv nr 13 några varv och håll en behållare under dräneringsslangen samtidigt som du pumpar fram bensin med blåsan. Töm ur cirka 3-4 dl så har du säkerställt att det finns ny bensin i systemet. Hjälper inte detta så är det nog säkrast att ta motorn till närmsta auktoriserade Yamahaverkstad på garantifel.
  9. 1 poäng
    Postlådan totalt översvämmad av brev från personer som vill se hur det gick. Så OK... jag faller väl till föga och slänger fram ett liten uppdatering. Om det inte vore för coronasituationen hade jag omfamnat killen som jobbat hela vintern med skrovet och bölat ut en flod av glädjetårar över hans axlar. Det är också möjligt att de som jobbat med yachten skrattar fram tårarna hela vägen till banken av att någon kommer dragandes med ett åldrat, obekvämt, opraktiskt och - ur alla tänkbara rationella synvinklar - helt värdelöst 60 år gammalt åbäke, samt sedan vill att detta ska "fixas till" (se tidigare kommentarer). Någon gång i maj kunde jag syna resultatet. Tanken som genast slog mig var att yachten nu måste ligga i 180° kapsejsat tillstånd i hamnen. Kort efteråt blev det sjösättning och "transport" sjövägen till hemmahamnen. På den resan fick temperaturmätaren frispel. Därmed sällade den sig till oljetryckmätaren som under alla år hävdat att oljetrycket är av Marianergravskaraktär - dvs. fullständigt otänkbart för en brittisk gjutjärnspjäs av samma årgång som resten (1962). Tryck och temperaturavläsningarna nu åtgärdade efter anskaffning av såväl nya givare som mätare. Orkade inte börja reda ut de gamla mojängernas åkommor. Då skulle det gälla att avverka några sjömil i sommar också.
  10. 1 poäng
    Strömmen går från källan i plusledaren till förbrukaren, och sedan tillbaka till källan i minusledaren. Källan är i vårt fall oftast ett batteri, en generator, en solcellsanläggning etc. Däremot rör sig elektronerna åt motsatt håll, alltså från plus till minus.
  11. 1 poäng
    Om kammen är sliten kan det ibland räcka med att man skruvar loss den och vänder den ett halvt varv. Spåret i ändarna på axlarna kan deformeras efter en tid så dom kan behöva justeras med en lämplig fil. Framförallt så att grader på axeln inte skär sönder dom nya packboxarna när man kör in axeln i pumpen.
  12. 1 poäng
    Nu såg jag en grej när jag hade isär pumpen. Vid pilen på bilden är axeln något tjockare. 13mm respektive 12mm i andra änden. Den tjocka änden var utåt innan, alltså satt impellern på den. Impellern är 13mm invändigt. Om vi leker med tanken att jag fått axeln åt fel håll och då behövt tvinga på impellern. Den satt alltså något fruktansvärt, fick ta loss låsningen på baksidan och knacka ut axeln med ett dorn för att få bort impellern. Då kanske den inte går i så pass långt på axeln så att den sluter tätt emot insidan på huset? Vet någon av er vilken ände på axeln som ska vara åt vilket håll? Det sitter förövrigt bara en packbox i ytterkant för vattnet.
  13. 1 poäng
    Ja jag såg det senare. Men dom kanske installerar en ismaskin, världens största...
  14. 1 poäng
    Vattnet stannar kvar, vore konstigt annars för packboxarna är bytta i vintras. Brukar impellern sitta utav bara fan? Fick hålla på en bra stund innan jag fick bort den. Blåser jag i slangen så bubblar det vid intaget.
  15. 1 poäng
    Tänkte igenom detta, eftersom jag kan se min position på exempelvis Eniro är gps-mottagaren i telefonen igång. Jag kollar i telefonens menyer, enhetsanslutning och där finns två GeoSafe med, en aktiv och en som inte var markerad med symbol, jag tog bort den utan markering, men kan inte kontrollera idag.
  16. 1 poäng
    Locket ser inte roligt ut det skulle jag byta. Hur ser pumpen ut invändigt?
  17. 1 poäng
    Du kan ju titta på Sleipner sida. Sleipner är bra på detta område. I förra båten hade jag installerat en liknande som du kollat på. Fast det var en motorbåt, med relativt stort roder men inte som på sin Vindö. Det är ju rätt så hårt tryck på ett segelbåtsroder, mer än på en motorbåt, jag får den uppfattningen om att dessa styrningar mer är anpassade till motorbåtar, men klart det finns lite olika storlekar på rattpumpar och styrcylindrar. Möjligen på en segelbår med kvadrant kan du ju ha två seriekopplade cylindrar, jag har sett en sådan lösning i större segelbåt. Men vad du skall kolla är om cylinderns utslag motsvarar ditt roder och kvadrant. Sedan finns det i huvudsak två olika sorters rattpumpar, de med respons och de utan respons. Jag kan tänka mig att man vill ha stor respons i ratten när man seglar..?
  18. 1 poäng
    Beroende på hur gammal din Geosafe är. För några år sedan gjordes en uppdatering av appen som kräver uppdatering av mjukvara i larmet för att funka. Om man har missmatch här så vill jag minnas att BT kommunikationen inte funkade. Detta kanske du har koll på me om inte så finns info på den svenska leverantören hemsida. (LTC?)
  19. 1 poäng
    Två packboxar en tätar mot olja och en tätar mot vattenläckage, men det blir bara droppar som kommer ut via varningshålet i pumphalsen.
  20. 1 poäng
    Vad händer om du byter sugslang till en kort som går ner i en hink vatten?
  21. 1 poäng
    Jag hittade något som hette Nautic Piteå när jag googlade så det kan säkert stämma. Men längre än så kom jag inte...
  22. 1 poäng
    Mitt inlägg om toaförhöjning var inget försök att skämta utan ett konstaterande om olika intressen under varierande förutsättningar. Kan hålla med om att 53 cm låter lite högt men det är väl ändå lättare att justera med ett fotstöd än om toan hade varit för låg. Själv tycker jag bekymret med båttoaletter är storleken, både på stolen och utrymmet den står i.
  23. 1 poäng
    Är inte Nautic svenska båtar som tillverades i Piteå eller är detta något helt annat?
  24. 1 poäng
    Jag är inte kunnig nog i elektronik för att veta hur det går till men är läskunnig (bruksanvisningen) och har självklart provat med min tång och den ger olika värden beroende på hur jag vänder den.
  25. 1 poäng
    Har du kollat att impellern verkligen snurrar? Jag har varit med om att vulkningen i impellern släppt då snurrar navet men bladen står still. Det finns ju även en medbringare innanför pumpen som är delvis i gummi som kan åldras. Spånar lite fritt men är ju lättkollat.
  26. 1 poäng
    Vi kom en bit på väg i alla fall... https://www.sokbat.se/Modell/nautic/540 Kanske blir det lättare för någon annan att hjälpa till med en bild. Hittade denna bild på Blocket https://www.blocket.se/annons/ostergotland/nautic_540_05/96030959 Finns några bilder till... Och dessa https://www.blocket.se/annons/stockholm/nautic_540__styrpulpet/96357234 Finns flera bilder här också.
  27. 1 poäng
    Okej, jag fattar. Det blir naturligtvis svårt att motivera kostnaderna om man ska ligga vid bryggan halva säsongen. Hoppas det löser sig!
  28. 1 poäng
    Mariner 50 4-T finns i flera versioner. Tidiga modeller var t.ex. delvis Yamaha. Om du vill ha specifik hjälp så måste du tala om vilken motor du har. Generellt gäller som vanligt systematisk felsökning. Börja med att mäta spänningen på kabeln som går till pumpmotorn.
  29. 1 poäng
    Sorry! Ibland är det svårt att låta bli... Hoppas du får till en bra toa. Lite off topic, men jag tycker både jag själv och andra blivit lite taggiga och mindre eftertänksamma här på MG det senaste året. Vet inte om det finns en corona-koppling och det spelar väl egentligen ingen roll. ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ Vi kan väl alla försöka vara lite extra vänliga och eftertänksamma för att vända trenden.
  30. 1 poäng
    Är det stora jobb som behöver göras innan den är seglingsbar? Kan ett alternativ vara att segla hem båten efter att "behov av vård" gjorts på plats även om det blir senare i höst eller nästa år? Att segla längs kanalerna till Sverige kan ju vara en trevlig upplevelse.
  31. 1 poäng
    Ja, men det är fortfarande OK att hyra en bil med villkor att passera gränser. Varför skulle det förresten vara suspekt att köpa en trailer utomlands?
  32. 1 poäng
    Blir spontant lite nyfiken. Om gränsen för att det blåser för hårt för att segla går redan vid 5-6m/s. Då blir det inte så många gånger man kan segla. På sommaren när sjöbrisen kommer så brukar det blåsa mer än då. Är du verkligen allvarlig med ditt uttalande? Nu har jag ju kappseglat sedan 7års ålder och la av vid 22 så kanske inte ska uttala mig. Men jag tyckte mer tvärt om. Jag orkade inte ta fram seglen om det blåste mindre än 5m/s. Det var liksom inte värt det. Men vi är väl olika allihopa. Själv älskade jag när det passerade 10m/s. Då började det bli kul liksom.
  33. 1 poäng
    Synd att den roterar åt rätt håll, det hade varit en sån enkel reparation. Om du tar loss kopparröret från pumpen och kör motorn skall det spruta vatten gör det det. Om inte fel på pumpen eller läcka på slang eller något annat före pumpen så att luft sugs in.
  34. 1 poäng
    Lämnade in dörr och luckor på lackering, samt bytte lås. Lite trevligare än det bruna laminatet som var nedlusat med borrhål.
  35. 1 poäng
    Ska han gjuta ett likadant isberg då också?
  36. 1 poäng
    Se bifogad bild 1. Välj för intag av sjövatten (kontrollera att sjövattenintag är öppet i skrovet) 2. Vrid pumphantaget till öppet läge 3. Pumpa in sjövatten i toalettskålen. Nu kan du göra dina... Ja du vet vad. 4. Efter du är klar så ändrar du väg från sjövatten till en förmodad septiktank. Nu när du börjar pumpa så får du pumpa tills du känner motstånd. Då byter du till sjövatten igen (1) för att fylla upp igen för att återgå till pump mot spetiktank (4). Man kan få hålla på lite fram & tbx. Du kommer förstå när du väl står där. När du är klar så brukar iaf jag pumpa in lite sjövatten i skålen för att spola en gång till för att försäkra mig om att all gegga kommit dit den ska sen även lämna lite sjövatten i skålen inför nästkommande besök av mig eller någon annan. Nu drar du tbx pumphandtaget till i helt nerfällt läge (5). (Detta gör att pumphandtaget inte kan åka uppåt vid vila, där kommer ordet twist & lock in..) Välj även att ha vredet i nr (4) vid vila Mvh,
  37. 1 poäng
    Det är kanske dags att du tar dig ur din komfortzon och börjar visa vem som är herre över båten? Båten tål betydligt mer än vad du gör. Jag har själv med en kamrat seglat Bohusracet med en Beason 31, och det var mycket skiftande vindar med allt från att driva baklänges i strömmen vid Kolhättan-Svanesund till att ta ett rev i storen och inrullad näsduk där fram strax norr om Strömstad innan vändningen i Norge. Själv kan jag tycka att det är skitkul att segla när båten forsar fram och man presterar till sitt yttersta för att klämma ur en halv knop till genom att bara trimma lite till. Men att sitta och se segel som knappt fladdrar och rör sig i nästan stiltje 1-3 m/sek, då kan jag lika gärna starta motorn. Men vi har alla olika preferenser på vad som är roligt.
  38. 1 poäng
    Det finns alltid dom som vill uppfinna hjulet en gång till.
  39. 1 poäng
    . Ja visst, är det ett aber... Som jag inte stod ut med. - Själv har jag dragit ned mantåget på båda sidor halvvägs mot relingslisten mellan puschpit och första mantågsstöttorna framifrån. Använde tunn galvad wire och ca 20 mm långa rörstumpar för låsning som först pressades lite ovala i skruvstycke. Rören ska ha så liten innerdiameter som möjligt, just så att två vajrar går in efter att de pressats ovala. Ändarna på vajrarna är dolda i pressrören, så att de inte river sönder seglet. Går att kapa lösändarna jämns med rören om man är försiktig. Rören går fint att pressa med Biltemas presstång med typ expander för kabelskor typ 71-7800. Funkar t o m att bonka rörstumparna platta med en hammare om man har ett tungt metall mothåll. Använd inte sådana vajerlås som man skruvar ihop. De river sönder seglet. - Numer har jag även fixat ett 10 cm toggle för infästning av seglet mot Furlexrullen. Kanske inte optimalt, då seglet ju ska slicka relingslisten... För bästa, egenskaper. - Och så har jag monterat mantågsnät då jag har hund ombord och är trött på att tappa både det ena och andra i vattnet. F ö semesterseglar jag endast med rullgenua. Ingen fock med i båten. Fyller väl mina behov, när jag o hunden är ute...
  40. 1 poäng
    Ett tips är att prova och dra om mantågen så det bildas ett kryss (eller utdraget X) mellan pulpit och första stöttan. Dvs. dra mantåg från övre fäste på pulpit till nedre fäste på stöttan och tvärtom, fortsätt sedan som vanligt bakåt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...