Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-23 på alla områden

  1. 4 poäng
    Så här under våren ser man många frågor om bl.a motorer som inte startar och i Pentas instruktionsbok till de gamla 31-41 och KAD motorerna så finns en liten guide som kan vara till god hjälp för att börja felsöka så jag lägger ett urklipp här så kanske det alltid hjälper någon att komma vidare.
  2. 2 poäng
    Och till slut så…! Nu är det bara ”allt annat” kvar att göra…😅
  3. 2 poäng
    Tack för alla svar! Jag kommer köpa en större trailer till båten för att slippa hålla på att tänka på allt. Men jag känner mig i alla fall säker, utifrån era kommentarer, att jag kan köra åtminstone en (1) gång med släpet med överlast om jag inte lyckas få tag på en trailer i rätt tid.
  4. 1 poäng
    Drabbar bara de som inte sköter om sina batterier och låter dom vara urladdade längre perioder :-)
  5. 1 poäng
    Visst tanken är väl rätt, men undrar vad som är vanligast, båtbrand i hamn eller båtstöld? /B
  6. 1 poäng
  7. 1 poäng
    Knallgas är som du skriver inte behagligt, men om batterierna varit urladdade och sulfaterat så luktar det ruttna ägg när de laddas.
  8. 1 poäng
    Motorn väger 112 kg enligt ursprungsinlägget, och det är inte ”bara” att baxa in 112 kg motor i en baklucka två gånger/år. Jag hade nog inte riskerat körkortet, utan köpt en annan trailer om detta är något som skall vara funktionellt över tid.
  9. 1 poäng
    Detta blir nog en låååång diskussion, då det finns fler åsikter om ankare än det finns forumdeltagare här. -Själv har jag goda erfarenheter av Bruce och brucekopia med vässade flyn, (med en juste vinkelslip kan man göra underverk) i de senaste båtarna, detta då på Bohusläns vanligtvis dyiga eller sandiga bottnar. Jag har ett CQR i reserv som inte är direkt dåligt men bra...? det fungerar nog bra under rätt förutsättningar, men min erfarenhet är att man kan klämma fingrarna ordentlig då flyna är ledade i förhållande till tenen.
  10. 1 poäng
    Som redan nämnt finns det två problem. Problem 1: 62 kg överlast hämmar knappast köregenskaperna i någon avgörande grad. Går att kompensera med lite försiktighet i framfarten. Problem 2: Överkompenserar du med försiktigheten och krypkör ökar risken att åka fast och sedan beror det på hur noggrann pargrafryttare som stiger ur polisbilen 🙂 Skulle dock tro att det inte blir någon stor dramatik i mötet med lagens långa arm med så liten överlast, de koncentrerar sig nog på värre lagöverträdelser...
  11. 1 poäng
    Vilken spänning har du på panel och batteriutgång när panelen är inkopplad och solen lyser?
  12. 1 poäng
    Hej! Om batterispänningen bara är tio volt efter ett par dagar, trots solcellsladdning är det antingen en permanent solförmörkelse (vilket många av oss skulle upptäckt ändå) 🌇 eller så är det något elektriskt fel i din installation, jag är övertygad om det senare. Dessutom misstänker jag att ditt batteri lämnat in en avskedsansökan eller redan innan varit bristfälligt laddat. Du får följa kablarna från panelen, till regulatorn och sedan till batteriet och se om allting är rätt kopplat. Måhända kan det vara så att kabeln från regulatorn till batteriet är kopplad över batterifrånskiljaren (=huvudströmbrytaren) och då laddas ju bara batteriet då denna är tillslagen, alltså inte då du lämnat båten med avslagen batterifrånskiljare. Glöm inte att även kontrollera minuskabeln så att den från regulatorn är ansluten till båtens minusplint eller minusskena. Kolla även batteriets polskor, de kraftiga anslutningarna på batteriet poler. MPPT-regulatorerna har ju en ingång från panelen och två utgångar, den ena går direkt till batteriet och kan inte påverkas. Den andra, den så kallade "lastutgången" kan du programmera på olika sätt, oftast är det huruvida denna skall ge spänning x antal timmar efter solnedgång etc. Hur vet du att batterispänningen bara är tio volt? har du mätt med multimeter över batteriets poler, eller läser du av detta värde på båtens voltmeter i motorinstrumenteringen?
  13. 1 poäng
    Jag har Delta nu och hade Delta på förra båten. Köpte 10 KG till min 3 ton-båt, jag borde enligt deras tabeller klarar mig på 6. I din situation hade jag köpt 6 kg, hellre lite för bra fäste än för dåligt.
  14. 1 poäng
    Hej. Nej de är igång hela tiden men dra försumbart lite i "standby". Det behövs inte mkt ljus för att de iaf skall ge lite Du måste ha ngt fel på din inkoppling eller så har du glömt ngt på / krypström. Har du bild på inkopplingen? Vad händer om du inte har regulator/panel inkopplad, drar den ur då också?
  15. 1 poäng
    Det kan ju ha varit den ovanligt kalla våren med låga vattentemperaturer som följd som gör att makrillens ankomst har dröjt. Men hur har det gått? Jag har hört att tillgången på makrill fortfarande är sämre än vanligt och priserna måste ha varit de högsta någonsin denna våren med upp till 200kr/kg för filéer.
  16. 1 poäng
    Överdriven hög flottörnivå, eller soltorkad propeller gör att det lätt flödar över och surar ner.
  17. 1 poäng
    Kompressionen är generellt sett bättre när motorn nyligen har körts och är varm. Det är troligare att detta är bränslerelaterat. När motorn nyligen har gått så är det varmt inne under motorkåpan. Om man har en bränslepump som inte fungerar optimalt så kan den få problem att pumpa bensin under dessa förhållanden (blir lätt ånglås i varma och tunna bränsleslangarna). Jag hade kollat hur de 2 st backventilerna i pumpen fungerar och ser ut. Ta loss bränslepumpen och trycksätt den med en cykelpump på dess utloppet och kontrollera att det inte läcker igenom.
  18. 1 poäng
    Laminatglas för bilvindrutor som glasmästaren kan fixa gör precis samma sak, fast filmen ligger färdig inuti. Då behöver inte TS gå först till glasmästaren och skaffa ruta och sedan leta en annan firma för en film att lägga utanpå. Nackdelen (?) är möjligen att rutan inte är härdad.
  19. 1 poäng
    Jag har haft en sådan för evinnerliga tider sedan, det var min första båt när jag var 15. Jag vill minnas att vi släppte ner den helt, och sedan sträckte vajern en gnutta. För oss kändes det rätt men jag har ingen faktabakgrund till det. Utöver det trimmade vi ibland båten med kölen. Tror också att vi laborerade med att trimma båten med hjälp av kölen. Fäller man bak den en gnutta ändras ju lateralplanet, så man kan leka med lovgirighet eller ej. N.N
  20. 1 poäng
    Goda nyheter! Satt ingen klämkoppling på denna. Istället används en låssprint i fjäderstål för att förhindra axiell förflyttning. Den hade smulats sönder. Kanske har någon försökt banka av propellern och stålet har spruckit. När jag la i backen just denna dag drogs iaf axeln ur kopplingen (händer ju bara när man backar). Klonket från motorrummet var förmodligen "interaktion" mellan kil, axel och backslag innan axeln släppte. När "flänsskåran" i axeln åkte in i packboxen så fastnade axeln. Den gick dock att rubba. Efter några svettiga dyk lyckades vi justera axeln, få av kopplingen, knacka ur sprinten, trycka in axeln, skjuta in en M8 med nylongänga i sprinthålet. Sen var det bara tuta och köra!
  21. 1 poäng
    Gör så här! Utrusta din med badbyxor och ett skjutmått eller annat tillförlitligt mätverktyg. Tag båten in på grunt vatten, hissa upp motorn, ställ dig bakom båten, rotera propellern och mät avståndet noga mellan varje propellerblads avstånd mot undersidan av kavitationsplattan, om det blir en skillnad där indikerar det på för stor avvikelse på bladen, men kan även innebära att axeln är stukad. Sedan kan du noga observera där propellerns innersta del överlappar och täcker den utskjutande delan av växelhuset, när du roterar propellern ser du om det vobblar här och då är axeln sned. Min erfarenhet av aluminiumpropellrar och grundstötningar är att propellern skadas, aluminiumet är mjukt och tar smällen så att axeln klarar sig. Om man däremot hat en propeller av rostfritt stål, är den propellern hårdare och låter sig inte deformeras på samma sätt och då kan axeln ta upp belastningen och kan då skadas, bli sned. Fila och slipa kanterna rena och provkör i olika hastigheter, om du inte märker av några vibrationer är allt gott och väl. Sedan är det ju aldrig fel att ha en reservpropeller med ombord, samt verktyg att byta den med.
  22. 1 poäng
    Har läst i tråden, och har väl liknande luktupplevelser från mina tidigare och nuvarande båt. I Monarken, en 670 som vi hade för mer än trettio år sedan fanns det en portapotti, på grund av slarv läkte det ut latrin en gång, kanske inte mer än 250 ml... och den lukten satte sig fast i mahognyplywooden, skrubbning med en klorin, lätt nedslipning av lacken och på med ny lack var åtgärden då, sannolikt lackades lukten in, då det inte luktade latrin något mer. I förra båten, en Nimbus 2700, låg septiktanken midskepps under durk. Det hände sig en gång att det blev stopp i utloppet mot tömningen, och när detta fixades till kom det ut säkerligen en liter latrinvätska i kölskarpen, det sköljdes bort med massvis med färskvatten och diverse olika rengöringsmedel vi hade ombord, och pumpades ut med länspumpen, efter några dagar var lukten borta, och då var detta ett färskt läckage från känd källa.... Inför köpet av nuvarande bår var ju det mesta väldigt bra, men det fanns en misstänkt lukt av sanitetsmedel på toan och runt tanken. Ville säljaren möjligen kamoflera skithuslukten? Ja eller han berättade att han aldrig bytt slangarna. Jag lät bli att hälla i ny sanitetsvätska, och då luktade det bara litet granna, det var klart uthärdligt. Köpte ny toalettstol första säsongen, en eltoa, och då försvann lukten i princip, men det luktade en stund omedelbart efter spolning och det luktade i utrymmet där tanken finns. Förra vintern byttes resten, ny septiktank, nya slangar, och avluftningen överdimensionerades. Nu luktar det ingenting ombord, men efter spolning kan det komma en ”bajslukt” om man sniffar vid avluftningens genomföring, och då skiljer jag på ”bajslukt” och ”latrinlukt": som jag tycker luktar värre. Så till trådskaparen, jag har en teori om att du skall ventilera tanken, ha Ø22 mm gastät septikslang till avluftningen. Spola med färskvatten ibland i toan, då organiska ämnen kommer med spolvattnet upp i skålen där dom dör med förruttnelse till följd. Sedan är det ju bra att se över ventilationen med luftväxlingen inne i själva toalettutrymmet, och om man kan ha luftväxling med evakuering i utrymmet där septiktanken finns är det ju bra. Möjligen kan man sätta dubbla motmonterade slangklämmor på slangar som innehåller latrinmixen, ja om nu inte det redan finns. @IvarN Teorin där om vätgas/knallgas från felaktigt laddade batterier är ju intressant! Dock kan jag tycka att sådan lukt visserligen är mindre angenäm, men den sticker mer i näsan på ett annat sätt än den från fekalier. Hursomhelst skall den ut ur båten innan den ställer till med något otrevligt, för övrigt det enda jag minns från högstadiets kemilektioner...
  23. 1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...