Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-14 på alla områden

  1. 3 poäng
    Lilla ventilen är till för att ta in spolvatten till toan. Stora att släppa ut det genom skrovet. När spaken står i ventilens riktning är den öppen, när den står tvärs ventilen är den stäng. Öppna allt när du spolar, stäng allt när du inte spolar. Vet inte. Men skulle något börja läcka in, tja… då får du väl lägga nytt klet..? Nja. Det ena är ett startbatteri, det andra är ett förbrukningsbatteri. De skiljs åt med ett relä som sitter på skottet. Avkännarkabeln (den tunna) borde gå till startbatteriet. Vill du ladda båda, koppla klämmorna på startbatteriet och det kommer ”klicka” och lysa rött om reläet. Vill du ladda förbrukningbatteriet, montera klämmorna på förbrukningsbatteriet. Jag hade kopplat solpanelen på förbrukningsbatteriet.
  2. 3 poäng
    En telefon eller padda kräver ju oftast att du har en kommunikation med internet för att kartorna ska uppdatera sig. Annars får du ladda ner kartorna innan avfärd, GPS ska ju fungera ändå men tappar du nätet så står du där utan. En plotter har ju korten på ett minneskort som GPS:en sedan finner din position mot. Jag skulle aldrig förlita mig enbart på en nätuppkopplad enhet. En sak till att ta i beaktande är ju den temperatur där en padda stänger av sig när den blir överhettad och då står du oxå utan navigation. Sedan brukar ju ljusstyrkan inte räcka till vid starkt solsken så en plotter är alltid bra att ha.
  3. 3 poäng
    Jag kan ju ha fel i detta men det är väl skillnad på att bo i sin båt och att övernatta i den. Jag skulle inte tveka att övernatta i min båt några veckor i hamnen.
  4. 2 poäng
    Grenröret fixat! Började med att blästra det och passade in en stadig bit stålrör. Sen slängde jag in det i grillen på max. Svetsade och värmde för att sedan slipa och in i grillen igen. Efter att långsamt tappat värme så var det dags för lite färg, värmebeständig! härdade också i grillen en timme. Som nytt! Mycket nöjd.
  5. 2 poäng
    Jag använder Wipe and shine fastän i sprayflaska och sprayar direkt på fendern och torkar/ rengör med microfiberduk och då behövs inte mycket gnuggande. Efteråt blir ytan lite klibbig och fet så jag tvättar av med svamp och Biltemas vaxschampo och då blir ytan torr och fin igen. Jag har även gjort rent våra vita dynor i ”sittbrunnen” med mycket gott resultat. Microfibertrasan tvättas i tvättmaskinen efteråt. Men i år har vi gjort som @Georg_Ohm och köpt fenderskydd, fast inte till kulfendrarna än så de får tvättas till hösten.
  6. 2 poäng
    Jag brukar intala mig själv det i alla fall 😁
  7. 2 poäng
    Ja, jag vet att den är minus - men jag trodde avkänningen skedde genom minus..? Men jag har säkert fel, det har jag haft många gånger förr. 🙂
  8. 2 poäng
    Taket målat samt stege och räcke på plats. Det blev nya stegpinnar då det inte gick att rädda de gamla.
  9. 2 poäng
    Annars så är ju sjökort väldigt bra. Billigaste lösningen, att köpa båtsport kort. 719 krornor för hela ostkusten.
  10. 2 poäng
    Fråga ett är ju rätt svår att svara på. Det kan ju tänkas att du har ett larm eller en länspumsautomatik som är kopplad innan batterifrånskiljaren? Som då drar ström även om avskiljaren är avslagen. Två: Skaffa dig en billig tångamperemeter som kan mäta LIKSTRÖM (det finns billiga som bara mäter växelström och en sådan är inte så användbar ombord). Placera instrumentets käftar runt batteriets pluskabel så ser du om det är någonting som drar ström, och även hur mycket ström som passerar.
  11. 1 poäng
    Jag gjorde en miss i vintras. Jag glömde ta ur batterierna ur min fjärr till mitt Engbo ankarspel. Batterisyra över hela kretskortet 😢 och fjärren död. Hittade en beggad på Blocket som dock inte gick att para med mitt spel. Tillbaka på ruta ett. Bestämde mig då för att köpa en Sleipner kontroll med mottagare som både styr ankarspelet och bogisen. Köpte för säkerhets skull en fjärr som också ska klara akterpropp - om jag får igenom förhandlingen hemma. Nedan vad jag använde och hur jag kopplade om någon annan får för sig att göra något liknande. Fick tips från den bäste båtelektrikern Victor ( @Wergis vet vem han är) att köpa kopplingshus och flatstift som passar direkt i Sleipners bogpropp-kopplingar nämligen dessa: https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/kabelskohus/kopplingshus-hona/#/artiklar/055510041 https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/kabelskohus/kopplingshus-hane/#/artiklar/05551004 https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/oisolerade/flatstift-oisolerad/#/artiklar/05589935 https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/oisolerade/flatstifthylsa-oisolerad14/#/artiklar/05586032 Sen kapade jag kabeln till ankarspelet som innehåller tre kablar, grön, brun, vit som jag kopplade i en hona där de mötte hanen på medföljande kablage: grön till grå, brun till röd, vit till blå. (Det medföljande kablaget innehåller dubbelkablar som kopplas dels mellan den fasta panelen och spelet och dels till mottagaren för fjärren.) Samma på andra änden av kablaget som fick en hane att kopplas mot honan i medföljande kopplingshus. Sen var det ”plug&play” på bogiskabeln mellan panel och fjärrens mottagare samt en kabel till plus och en till minus. Som vanligt lite krångligt att komma åt men fantastiskt bra att använda kopplingshus som passade perfekt! Tack Victor för alla goda råd!
  12. 1 poäng
    Tampen ovan vattnet är ju enkelt att kontrollera, en svårare check är hur det ser ut mellan bojen och ankaret/tyngden på botten. Seglade 2 veckor på en 28 tons segelbåt i Karibien, vid 3 tillfällen lossade gästbojar från ankarna på den korta tiden....
  13. 1 poäng
    Jag står också på badbryggan, eller på akterdäck av samma anledning som du, men sladden räcker dit.
  14. 1 poäng
    Det finns en nedsänkning i "golvet", ungefär var man har fötterna men mot bakbänken. Men båten verkar vara designad så att regnvattnet ska hållas där, eftersom det inte finns nåt hål för vattnet att rinna vidare så som jag varit van vid. Tanken är väl att mellanskrovet ska vara helt tätt? Nåja, får väl köra vidare och försöka montera en dyvika på hösten.
  15. 1 poäng
    Jag använder fjärren till ankarspelet väldigt mycket. Gillar att stå på badbryggan och kolla att inget skit kommer med linan upp samt att linan ibland slirar och då måste man trycka på ”ner” och dra ut lite lina innan man kan fortsätta köra upp.
  16. 1 poäng
    Hej! Du har alltså köpt skit... 😨 Från toastolen går det en tjock slang Ø38 mm till en bordsgenomföring med en kulventil på. Ventilen är stängd när handtaget står tvärs ventilen. Ute på internationellt vatten är det ju tillåtet att tömma sin toalett, ibland kan man ju har detta internationella vatten alldeles utanför hamnpirarna... nöden har ju ingen lag. Den klenare slangen även den med en bordsgenomföring och kulventil är till intaget av spolvatten. Öppna båda ventilerna och pumpa in nytt vatten i toalettstolen, ändra på ventilen som sitter högst upp på pumpen, nu tömmer du toastolen och slangen när du pumpar, gör så några gånger, flytta båten under tiden så att du inte pumpar in det vattnet igen du nyss pumpade ut... Sedan tycker jag att den tjocka slangen är onödigt lång, men det kanske är bra med en båge högt över vattenlinjen..? Under nästa vintersäsong installerar du en septiktank med däckstömning! Och då byter du slangarna. Det vita kletat, ingen aning, hur luktar det? Batterierna, jag skulle inte tro att dom är parellellkopplade, dom har gemensam minus, men varsin utgående pluskabel, kanske till varsin batterifrånskiljare..? Gissningsvis är det ena enbart för startmotorn (kanske till bogpropeller och ankarspel, utifall su har sådana), det andra är till ”allting annat” kallas oftast för ”förbrukarbatteri”. Biltemagrejen till höger i bild är att skiljerelä som känner av den högre spänningen som uppkommer då generatorn laddar, och kopplar då ihop båda batterierna så att dom laddas. Laddning med lös laddare som har krokodilklämmor, gör du ett batteri i taget, eller så kan det tänkas att detta skiljerelä kopplar ihop båda batterierna (en lysdiod lyser då på relät) om du kopplar laddaren på startbatteriet, om nu det är det primära i laddningskretsen. Det brukar inte finnas någon anledning till att koppla en solcellspanel till startbatteriet, men däremot till förbrukarbatteriet, där kanske kylskåp och andra saker förbrukar en hel del när motorn och generatorn inte går och laddar. Åter till toan, det kan tänkas att packningar, O-ringar och den så kallade ”jokerventilen” är utslitna eller åldrade, det märker du när du pumpar. Det finns kompletta satser med dessa att köpa, det är färgen på dekalen på pumpen som bestämmer vilken sats som passar, jag vill minnas att det finns generationer, en med röd dekal och en med blå.
  17. 1 poäng
    Har hört rykte om en på Vrångö som kör folk till Tistlarna. Till Vrångö åker man "kommunalt" från Saltholmen. Han kan nog hämta på Saltholmen. Hör med Börjesson på Donsö http://www.borjessons.se/
  18. 1 poäng
    Jag har totalt tröttnat på skitiga fendertar, köpte helt nya när jag hade fått hem nuvarande båt 2015, och klädde dessa med sådana där fenderstrumpor eller vad dom heter, fenderöverdrag kanske. dessa överdrag är lättare att tvätta än fendertarna, dessutom tar överdragen bort irriterande gnissel. (Som reservfendert har jag en större svart högkvalitativ fendert, som min salige far köpte i Strömstad 1969 eller möjligen 1970, den är svart och fortfarande rätt så blank) Bildäck, eller snarare lastbilsdäck som sitter monterade på en del kajer och större bryggor är inget vidare, trots att det kan vara kvalitetssäck från Firestone, Michelin, Bandag eller annat fabrikat så gör väl kanske UV-ljuset att dom likson bryts ned och ”kritar” alltså färgar av sig. Om det dessutom är sådana gummidäck på takkbryggan, så gör ju inte direkt diesel- eller bensinspill saken bättre, då bildas det en lätt kletig ytfilm på däcken som sätter sig bra på fendertar och på friborden. En det sjömackar har därför draperad sina kladdiga däck med en galonduk, det är bra!
  19. 1 poäng
    Det tarvar en del energi att trycka ner avgaserna genom riggen o ut i vattnet. För att motorn lättare ska starta så släpps de ut direkt på tomgång. Så funkar nog de flesta utombordsmotorer.
  20. 1 poäng
    Det stämmer att fritidsbåttrafiken inte övervakas men det beror mest på att det inte finns resurser för att övervaka den. Var beredda på att bli bemött som en grupp pestsmittade terrorister av människor ni möter om inte alla ombord är vaccinerade. Är ni vaccinerade är ni VARMT VÄLKOMNA men var beredda på att folk kommer att fråga om det och att det ses som en medborgerlig skyldighet att hålla avstånd och använda munskydd på ett helt annat vis än i Sverige.
  21. 1 poäng
    Lite praktiska data: Jag och en kompis har elkonverterat en bohusjulle från -26 som väger ca 1500kg. Motorpaketet är en GreenStar EC 10 (https://greenstarmarine.se/produkter-ny/e-line/), ersatte en trött och läckande MD5b I går körde vi sträckan Långedrag - Brännö Varvet. Rak motvind 7-8m/s och en del vågor. Vi valde att köra på konstant förbrukning, och ställde fartreglaget så att vi drog strax över 50A (24V). Detta gav ca 3.5knop när vind och vågor var som mest emot, och runt 4.2 när vi kom i lä (GPS-mätt). Hela turen drog 35AH, vi seglade hem istället för att använda motorn.
  22. 1 poäng
    Japp det kan vara något som får solenoiden att hoppa fram och tillbaka, elfel, glappkontakt....
  23. 1 poäng
    inte hammare mot hammare, farligt med splitter, slå med en klubba av annar material.
  24. 1 poäng
    Tack alla som kommit med tips och goda råd. Jag har köpt en 10 kg Brucekopia att ha i fören vid svajankring eller som alternativ till ankarspelet i aktern om jag skulle föredra det så det ska nog bli bra. Trevlig sommar därute!
  25. 1 poäng
    Så här ska man göra! https://www.galindberg.se/blogg/limma-feta-plaster/
  26. 1 poäng
    Enligt villkoren c. Kunden får inte nyttja båt vid förtöjningsplats eller på annan plats inom hamnområdet för eget eller annans boende med undantag för tillfällig övernattning. Vad som är tillfälligt framgår inte, men om man har ett "riktigt" boende så bör väl övernattning räknas som tillfällig oavsett hur lång tid det rör sig om. Det är ju inte den ordinarie bostaden.
  27. 1 poäng
    Jag tror du laddar lite lite. Såg en siffra på 1,37 bar nyligen för D3 190 vid 25+ och 4000rpm. Kan vara värt att fråga en verkstad vad de tror om 1,2. Om det är ok eller i underkant.
  28. 1 poäng
    Jag köpte för några, ganska många, år sedan en begagnad snöslunga. Där visade det sig att förra ägaren dragit startsnöret i en sådan vinkel att det skaft hål i bränsletanken. Tanken är i fet plast. Jag provade då med https://www.clasohlson.com/se/Fog--och-tätningsmassa-Tec7,-310-ml/p/41-9023?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjw_JuGBhBkEiwA1xmbRfGTYIiO7J7PQh2ZEkQbs4a6WMehFxtB_IwEdcqau8BM4cqRJVOzURoCjoUQAvD_BwE och det har hållit tätt sedan dess och det är i minst 10 år.
  29. 1 poäng
    Heja 🙋‍♂️ Wiren satt fast vid backslaget, nu uppsmort, går väl ganska hyggligt. blir väl att byta ut gasreglage och wirar i framtiden, tack för ditt engagemang, fått lära mig en hel del av funktionen. Hälsningar Uffe 👏🙋‍♂️
  30. 1 poäng
    Det kunde man ju misstänka. Det intressanta är bara att för Loctites vanliga snabblim står det, "Loctite Super Glue är ett universellt snabblim som fäster på några sekunder. Det är vattenfast och fäster på de flesta material, t.ex. metall, läder, trä, papper, porslin och plast (ej PE och PP). " Men för SUPER GLUE ALL PLASTICS står det "Limmar även svårlimmade plaster som polyetylen (PE) och polypropylen (PP)." Hoppas det håller den här säsongen. Att vattentanken skulle börja läcka känns lite jinxat. Mina planer var att byta ut tanken mot en skräddarsydd i rostfritt stål. Jag har redan gjort en pappmodell som göra att det blir 200 liter vatten istället för 100 liter. Men firman som skulle bygga den hade för mycket att göra så jag sköt uppgraderingen till nästa år. 😕
  31. 1 poäng
  32. 1 poäng
    Så Grefab har regler om att man inte får bo i sin båt? Jag hade gått på principen "bättre att be om förlåtelse än om tillåtelse" Bara man inte riskerar att bli av med platsen.
  33. 1 poäng
    Nej du kan skruva bort växelhuset utan att tappa ur oljan. Det kan inte heller vara för mycket olja i växelhuset. Att oljan skulle rinna upp ur drivaxelpackningen är inte heller troligt, den packningen är främst till för att hålla tätt mot vatteninträngning. Men skruva bort växelhuset om du är orolig. Om du tappat ut oljan ur växelhuset och den är mjölkaktig så har du ett läckage i någon packning. Annars kommer oljan från oförbrända avgaser i riggen.
  34. 1 poäng
    Personalen kanske inte ser, men det finns alltid nån grinig bryggranne som är regelfascist och säkert kan anmäla att man sett nån som bor i båten.
  35. 1 poäng
    Primus 2387. http://www.fogas.se/rwdx/files//2387-2388ps.jpg
  36. 1 poäng
    Det kan också vara oförbränd 2-takts olja och bensin som ackumuleras nere i riggen och rinner ut när du tilltar motorn framåt. Växelhusoljan har oftast en karaktäristisk lukt, så du borde kunna identifiera vilken vätska det är. Avgassörjan som kommer ut ur 2-taktsmotorerna luktar mest avgaser, kanske kan känna lite bensinlukt också.
  37. 1 poäng
    Slangen är till tryckloggen dvs inget som måste kopplas in. Oljan kan komma från växelhuset via läckande packbox vid driv eller växelaxeln. Tar du av huset bör du se var det kommer ifrån.
  38. 1 poäng
    Hej, sida 60 i bifogad instruktionsbok visar hur motorn ska förvaras/transporteras. Hur bränslekranen fungerar hittar du på sida 21. P6BVF819984M.PDF
  39. 1 poäng
    Vill minnas (från när jag köpte min Suzuki för ett antal år sedan) att det var Yamaha som var "tåligare" än de flesta andra märken avseende detta, den skulle kunna transporteras på mer än en sida på grund av någon speciell konstruktion. Bäst är att googla efter en instruktionsbok eller fråga en återförsäljare.
  40. 1 poäng
    Limmet som tidigare föreslogs av @anuba https://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-All-Plastics/p/Pr340771000 är egentligen ett vanligt cyanacrylat lim, fast dyrare och i mindre förpackning, det som skiljer det från ”vanligt” cyanakrylatlim är att man får med en penna med en accelerator som gör att limmet härdar bättre och snabbare. Inget fel på det limmet alls, ju föresten, förpackningen, tuben är värdelös, man får inte ut allt, sedan fastnar hatten så man vrider sönder tuben när man skall öppna den. Acceleratorn funkar lika bra med vanligt cyanakrylatlim. Att blanda cyanacrylatlim med bakpulver är en gammal idé, uppfunnen av en modellbyggare, sägs det. Det blir en väldigt stark ”fogmassa” som kan vara svår att slipa ren, men med en Dremel och en jusste slipcylinder funkar det. Det bildas en gas när man blandar, säkerligen hälsovådlig, och det svider något så infernaliskt i ögonen av den gasen, så andningsskydd och skyddsglasögon kan säkerligen vara bra att använda.
  41. 1 poäng
    Jag har limmat fast ett kopparrör i en bränsledunk av plast , använde en limpistol och det har fungerat bra i 13 år. Dunken används som tank till dieselvärmaren.
  42. 1 poäng
    Skillnaden mellan stiften 6 och 7 är att de utvecklar olika mycket värme. 6:an blir varmare än 7:an. Om du ska köra på låga varv (trolla t.ex) så är det bra med ett tändstift som utvecklar mycket värme för att undvika karbonatisering på stiftet. Har du kollat om cylindern med det blöta stiftet har tändning? Ta ut stiftet och lägg det mot motorblocket och se om det gnistar!
  43. 1 poäng
    Att flottörnålarna skulle vara utsliten på 40 h förefaller osannolikt, kvalitet på Parsun kanske inte är bättre i och för sig. En utombordsmotor har heller inget luftfilter. Däremot så låter det som om du inte öppnat förgasarna? Gör det och skruva ur och rengör alla munstycken.
  44. 1 poäng
    Om du bara ska driva en GPS så låter 50 Ah LFP ungefär som att skjuta gök med luftvärnskanon... en mindre kartplotter drar väl en 5-7 W eller så, vid max ljusstyrka på skärmen. 50 Ah vid 12,8 V (4 x 3,2 V) är 640 Wh. Du skulle kunna köra kartplottern i typ 100 timmar eller mer kontinuerligt på högsta ljusstyrka med ett sådant batteri, och om du inte har varken belysning eller kylskåp i båten så misstänker jag att du nog inte är ute i 100 timmar i sträck särskilt ofta... Som jämförelse tycker jag 105 Ah (1344 Wh) skulle vara mer än nog på min båt, och då har jag kompressorkylskåp, värmare, belysning, laddning av mobiler samt navigations-padda att tänka på. Brukar ha en dygnsförbrukning på drygt 200 Wh, så batteriet skulle kunna hålla hela cirkusen igång i nästan en vecka helt utan laddning. LFP spelar i en annan liga än blybatterier eftersom nästan hela kapaciteten faktiskt är användbar. De här nya 272 Ah-cellerna som börjar bli billiga nu är nästan komiskt stora på de flesta båtar - vad i herrans namn ska man med tre och en halv kilowattimme till?! Man kan köra elektriska vattenkokare på 1,5 kW på ett sånt batteri genom en inverter, inga problem.
  45. 1 poäng
    Jag har svetsat en gång med vanlig lödkolv/värmepistol framgångsrikt. Hade tunn skärbräda från Ikea som donator. Svetsade på en "lapp" över hålet.
  46. 1 poäng
    Limmat och skruvat beslagen.
  47. 1 poäng
    Jag var och tittade/körde en Diva 399 idag. Fantastiskt kul båt att segla!
  48. 1 poäng
    Ja det måste vara så. Dock byggde vi nytt för 2 år sedan och pantbreven är ju bara på det vi lånade då minus det vi amorterat hittills. Därav blir det ju lite stoj med möte hos bank osv. Men är nog värt det. Vi har lagt budgeten på max 800 000kr av den anledning till att gå in med ca 50% som vi anser oss ha råd att "förlora" alltså 400 000kr. Så att lånet ska kunna lösas snabbt om något oväntat händer och man måste ta en smäll på kanske 150 000kr snabbt för att få tillbaka sitt investerade belopp. Dock stör det ögat när man går in under fliken Lån på appen. Men man får även tänka på att man faktiskt berikar både sitt eget och familjens liv. Man ger barnen en fantastisk upplevelse osv. Vi anser att det är värt att hellre lägga den summan på båten än att man har det flashigaste på gatan för att grannarna ska avundas, men istället vistas med barnen på en nybyggd trall med bubbelpool. När barnen kan bada i havet och fiska krabbor med snöre och klädnypa istället 👍🏻
  49. 1 poäng
    Hej, Har använt Biltemas bottenfärg i tre säsonger. Ett lager och lite extra vid vattenlinje och på roder, där solen kommer åt. Fungerar utmärkt, bara det vanliga slemmet på hösten. Ligger i från slutet april till mitten av oktober.
  50. 1 poäng
    Hej Vi målar nog onödigt mycket, den kan vara läge att testa att måla mindre. Jag målar ett lager Biltema utspädd med 0,75 l förtunning till 2,5 l färg, fungerar hur bra som helst. Målade tidigare med Micron också utspädd på samma sätt, ingen större skillnad. För min del är det kanske läge att testa och måla vartannat år. Sedan skiljer det mycket från plats till plats och hur båten används. Hälsningar Ove
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...