Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-12 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    Hej Boat Lovers! Min införskaffade Mercury "60Hk" 2 takt 2003 hade jag min första tur med igår och allt var frid och fröjd. Startade bra, gick som ett skott och hade en rapp respons generellt. Efter även några stop med fiske och lite smygande runt vassar så skulle vi köra hemåt, då började den gå upp och ner i varvtalet. Efter ett kort stop strax efter det gick det bara att köra ca 5-10 knop trots full gas, dubbelkollade luften och pumpade på bensinen. Det var rel. lite kvar men inte extremt. Efter det gick den bra en stund igen och sen kom samma problem snabbt igen, till och från. Märkte att den gick bättre några sekunder när man chokade i farten. Just nu känns det som om det kan vara vad som helst. Antingen ett IDLE-givar problem, luften, bensinen, värme eller kombinerat??? Någon nämnde även "neutrallägesgivaren" men det känns långsökt pga. att problemet är inkonsekvent (kommer och går lite slumpartat/ojämt). Har någon en bra teori som kan hjälpa mig vidare?
  2. 1 poäng
    Skillnaden mellan stiften 6 och 7 är att de utvecklar olika mycket värme. 6:an blir varmare än 7:an. Om du ska köra på låga varv (trolla t.ex) så är det bra med ett tändstift som utvecklar mycket värme för att undvika karbonatisering på stiftet. Har du kollat om cylindern med det blöta stiftet har tändning? Ta ut stiftet och lägg det mot motorblocket och se om det gnistar!
  3. 1 poäng
    Bara föjler upp lite, spel på plats igen Väntar på leverans av piratkontroll
  4. 1 poäng
    Mycket om batterier men inget om C-tek å andra likadana moderna laddare. De klarar inte ett som är tomt å stått länge. Trixet är att ta ett vanligt gammaldags batteriladdare med vanliga dioder eller ännu hellre en likriktardel som är gjort av selen, de brukar ha stora kylplåtar. sen när batteriet vaknat å har kanske säg 4-5 Volt i sig kan C-tek ta över. Kör den sedan efter uppladdningen i rekonditionering läge då å då. Kladdiga metoden som inte rekommenderas är att hälla ut syran. Ta vara på den å filtrera när slammet satt sig. Sedan skölja ut så man får bort slamrester från botten. Det brukar nämligen kortsluta skivornas nerkanter i vart fall i äldre batterier. Sedan har man i kaliumpermanganat, KMnO4, det är nästan det enda som löser den "olösliga" blysulfatet. Efter det så sklja noga igen å så tillbaks med syran å dest.vatten å på med en gammaldags laddare. Nu äre viktig med polariteten så anslut rätt. Jo, jag har gjort detta å det funkar, även om det är ett kladdgöra å man måste veta vad man gör å när å hur å var. Syran på kläderna äter sig genom snabbt. Kaliumpermanganatet ger härliga bruna, lila fingrar osv. Å avloppet brukar inte tycka om syran så...... ... nu fick miljönissarna hicka men det gör inget, hur tror ni andra gör eller företag gör? Hmmm Så..... jag rekommenderar inte det hela, talar om bara att det går. Prova först med en gammal laddare.🤯 Jag kommer få på käften för det här men det är bara roligt, gammal Rusikig Prick som jag är...
  5. 1 poäng
    Ska testa att köra med motorn vinklad som den var när vi köpte den (näst längst in) och omfördela vikten i båten lite. Återkommer med resultat
  6. 1 poäng
    Också ett tecken på att den får för lite bränsle, när du chokar den får den mer bränsle och då piggnar den till. Jag tror du har skit i förgasarna, ta bort kåpa och luftburken och spruta startgas i förgasarna när du kör och se om den går bättre just när du sprutar, gör den det så är det ytterligare ett tecken på bränslebrist.
  7. 1 poäng
    Det brukar vara så att när man kör tanken tom, det är då den suger med sig skiten som ligger i tanken. Kan det ha varit så eller var det en ren tank med fräsch bensin i ? Låter som den inte får tillräckligt med bensin.
  8. 1 poäng
    Att flottörnålarna skulle vara utsliten på 40 h förefaller osannolikt, kvalitet på Parsun kanske inte är bättre i och för sig. En utombordsmotor har heller inget luftfilter. Däremot så låter det som om du inte öppnat förgasarna? Gör det och skruva ur och rengör alla munstycken.
  9. 1 poäng
    Ja men det är ju nästan perfekt - och det för en motor från 2008! Den ska kunna varva 4000 rpm och då förbruka 46 l/h. Att den inte orkar varva ut = komma upp i högre fart, kan ju bero på bottenytan på båten. Jag tappar från 39 knop till 32 på 2 månader i Öresund - om jag inte tvättar den undertill (snart dags). I år har det inte växt på sig så mycket än. 17 april sjösatte jag och nådde 38 knop, i denna vecka nådde jag 36 knop - dags att simma under och tvätta. Kanske du har motstånd i bränsleledningar som begränsar maximal bränsletillförsel. Jag ska byta alla mina filter nu, samt tömma tank för kolla bottenslam. Vilket bränsle kör du med? RME inblandad bildiesel är kass - du får bakterier. Jag använder HVO100 som är syntetisk diesel med lite lägre densitet. Min KAD42 tappar typ3-4% kraft med den, men den är luktfri och miljöriktig. Så prova igen med 30% i tank och utan vatten och fylld bar/kyl, med tvättad botten och nya filter. För mig låter det som om du har rätt propeller. Hur är propellerns skick?
  10. 1 poäng
    Hej och välkommen till Maringuiden. Hmm. Låter i alla fall som ett bränslerelaterat problem. Du beskriver att ett av stiften är våta efter några startförsök och antar att motorn är tvåcylindrig 4-takt. Så om ett stift blir blött borde den få svårt och gå runt på endast en cylinder och därav att den stannar. Undersök gärna varför stiftet blir vått. Finns det någon chokeknapp som är stängd/låst sig eller behöver justeras? Då motorn kanske motorn blir väldigt sur i och med att det blir "rikare bensinblandning" och "mer bensin än nödvändigt dras med". Annars låter det spontant som att luftventiler/luftfilter behöver ses över. Sen bör man även byta ut flottörnålen regelbundet, då det är en förbrukningsvara. Det kanske är så att den flödar bensin? och överskottet rinner ner i den nedersta cylindern. Önskar dig stort lycka till
  11. 1 poäng
    Jag har fått lära mig att knappar och beslag monterar man på kapellet på plats på båten. Men som svar på din fråga - vill du inte montera extra knappar och beslag på kapellet återstår att flytta dem på själva båten. 🙂
  12. 1 poäng
    Prova istället en dubbel mollbergare med skruv om egen part! Annars klarar man sig långt med dubbelt halvslag och pålstek.
  13. 1 poäng
    Skulle ha en stump kätting så då råkade det åka med ett baystar system, skall ju ändå hämta ut ett paket lixom. Verkar väldigt lättinstallerat så länge det inte kärvar att dra igenom de nya slangarna med de gamla som dragsnöre.
  14. 1 poäng
    Har haft Ankarspel i aktern i över 25 år (mins inte när den karusellen började) Man får fundera på hur man brukar oftast förtöjer sin båt. Lägger man oftast till mot land så tycker jag iaf att man bör ha ankaret i aktern, ligger man ofta på svaj så är ankare i fören att föredra. Min lösning på senaste båten blev ett ankarspel i fören och ett i aktern med kätting till båda, då slapp jag ta ställning till hur och vart jag ankrar upp. Skulle inte kunna tänka mej till att återgå till ett liv utan ankarspel.
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    Ett flertal Hallberg (Rassy) finns förövrigt på blocket nu, https://www.blocket.se/annons/alvsborg/mistral_33_sjosatt_och_riggad__bara_segla_ivag/95505183 https://www.blocket.se/annons/goteborg/hallberg_rassy_monsun_31__80/95591595 https://www.blocket.se/annons/stockholm/hallberg_rassy_mistral_33__1973/95684074 https://www.blocket.se/annons/ostergotland/hallberg_rassy_29/94270587 Alla under 200' fina båtar, hoppas att de hittar ägare snart, även om det nog är en hel del puts och fix på allihopa.
  17. 1 poäng
    Läser man hela den här tråden kan man dra slutsatsen att motorbåtar gärna har kätting och ankarspel i aktern medans seglare tycks föredra lättare grejor. Jag har ingen större erfarenhet av motorbåtar och det kanske är helt andra förutsättningar helt enkelt. Jag har seglat hyffsat länge och de sista 10åren med ganska stora båtar 36-40 fot och aldrig saknat ankarspel i aktern. Tror knappt att jag ens har sett någon segelbåt med kätting i aktern. Så rådet till TS är att lyssna mer på råden från de som har liknande båtar än på mig som antagligen är helt ute och cyklar när det gäller motorbåtsankring. Lycka till med nya båten i vilket fall.
  18. 1 poäng
    Eller tvärt om. Frugan transportseglar och han kommer med maten, Vi är ju på 2000-talet i min bok.
  19. 1 poäng
    Absolut, jag förstår precis, och håller med dig också faktiskt. För mig skulle den stora fördelen ha varit att jag i princip kör sista halvdistansen in till min brygga på en grusväg. Det är exakt 22 prickar i en slalombana mellan stenarna som jag gissar är bland det jävligaste vi har i Sverige. Alla här inne i min vik, oavsett skicklighet och erfarenhet har gått på någon gång, speciellt vid lågvatten och stark vind. Jag har själv med tidigare mindre båtar gått på någon gång. J-igt drygt när man har svindyra motorer med stålproppar. Ska man göra det korrekt så är det in med båten och kolla axel osv. Dvs ett j-a jobb att ta upp, transportera (båten för tung för mig att få köra den ens på 30-vagn), och sedan lägga i. För att inte tala om tiden man blir utan båt, och kostnaden. Trots detta är det en svår fråga om det är värt det, för som sagt, på den här båten, i den här prisklassen, med de här motorerna så ser allt annat än stål bara fel ut. Men nu slipper jag fundera på det. Propulse var inget för mitt ekipage. Lägg båten någon annanstans då kanske någon föreslår. Absolut. Jag har en segelklubb 10 minuter hemifrån med bil. Båtplats till priser som är mycket överkomliga. Men att ha båten vid egen brygga direkt vid tomten förhöjer värdet, nyttan och nöjet av att ha båt med väldigt mycket tycker jag. Vi kan komma hem från jobbet, se ut över havet och se att det är fint väder och bara bestämma oss spontant för att åka ut. Bär ut en väska till båten med ett par lättöl och några mackor - och tre minuter senare har vi kastat loss. Skulle nog bara använda båten hälften så ofta om jag var tvungen att åka bil till den.
  20. 1 poäng
    Jag inte bara planerade för ett batteribyte, jag köpte ett nytt batteri som det visade sig att jag inte behövde eftersom det batteri som stått på noll volt i minst tre månader faktiskt gick att få liv i. Jag fick tom. tillbaks cirka 90 % av ursprunglig kapacitet vilket förvånar mig mycket, se här: https://www.maringuiden.se/forum/topic/95054-rädda-heldött-batteri-går-det/?do=findComment&comment=719051 Generellt håller jag med om att bly/syra-batteriet tar skada av att vara oladdat och det blir värre och värre ju längre tid det är oladdat.
  21. 1 poäng
    När du skriver så så måste jag bara räcka upp min hand Det är naturligtvis beställaren som talar om vad man vill ha. Betalar man mer kan man från fabriken få bättre delar. Även om den ligger i Kina! Samma grundkonstruktion kan ha olika ingående delar, t.ex kan man i den dyrare sätta in kullager och i den billigare glidlager, den dyrare kan få kvalitetsbatterier och bra solceller, den andra de billigaste som finns på marknaden. Kunden avgör, för fabriken kvittar det nog vilken låda man plockar lagren ur när man bygger prylen. Den billigare kan dessutom kanske göras med förra generationens verktyg som är slitna och har större toleranser. Jag säger inte att det ÄR så just i det här fallet, men som ofta är fallet så får beställaren det han betalar för. Även från Kina. Så kostar den billigare 3 kronor att producera och den dyrare 5, då blir butikspriset 300 respektive 500 kronor... --- PS. Någon jämförde för ett tag sedan maskiner från Claes Ohlson (Cotech), Jula och Biltema. Tror det var slip-, kap- eller polermaskiner men minnet kan svika mig här. Skalen var i alla fall identiska, bara färgen skiljde (blå, orange, svart ?). Men insidorna skiljde sig åt med olika effekt, ljudvolym, osv, och även priset skiljde till slutkund. Samma fabrik, samma skal, men något olika innehåll.
  22. 1 poäng
    Hej jag undrar vad hook betyder? Och vad menar man med överplaning? Stigar fören mot himmlen? Att gå på näsan betyder väl att fören dyker ner i vattnet, överdriven sagt att båten vil ställa sig på sin spets? Grönling
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...