Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-06-11 på alla områden

  1. 2 poäng
    Har haft Ankarspel i aktern i över 25 år (mins inte när den karusellen började) Man får fundera på hur man brukar oftast förtöjer sin båt. Lägger man oftast till mot land så tycker jag iaf att man bör ha ankaret i aktern, ligger man ofta på svaj så är ankare i fören att föredra. Min lösning på senaste båten blev ett ankarspel i fören och ett i aktern med kätting till båda, då slapp jag ta ställning till hur och vart jag ankrar upp. Skulle inte kunna tänka mej till att återgå till ett liv utan ankarspel.
  2. 2 poäng
    Splitsa själv tar vi till vintern, än så länge har jag fullt upp med att göra vettiga knopar. Olika varianter av trippel kärringknut om egen part är vanligast.
  3. 2 poäng
    För att undvika en större förgasarrengöring vore det klokt att plocka bort flottörhusen på förgasarna och rengöra dem innan man ens försöker starta eller pumpa upp bensin. När motorn stått länge brukar bensinen dunsta medan diverse beståndsdelar inte gör det, de åker sedan in i munstycken och kanaler. Dessutom brukar det bildas lite korrosion som bildar ett pulver som effektivt täcker till... Alkylatbensin brukar ha en rengörande effekt som hjälper mot diverse avlagringar, kör igenom några liter sådant till att börja med. Bensinpumpens membran brukar också torka och bli skört.
  4. 2 poäng
    Det råkar inte vara så att gasreglaget var i växel eller var nästan i växel? Det går väl inte att starta/dra runt motorn alls med växeln i? Och när ni provade 5 minuter senare hade man (oavsiktligt) stött till gasreglaget så det nu var i neutralläge? Bara en idé om det funkade fint senare och helt dött första gången?
  5. 2 poäng
  6. 2 poäng
    Du har en poäng.. En motorbåt driver i sidled jämfört segel och har oftast mycket längre mellan förarplatsen och ankarlina. Segelbåtsföraren kan ju oftast nå ankarlina utan att släppa rodret 😁, rena lyxen
  7. 2 poäng
    Jag kan hjälpa dig. Vart finns båten exakt? Håller till Runt Nyköping och har gjort detta jobb många gånger. Pma ditt nr så ringer jag.
  8. 1 poäng
    Annars är det en bra sysselsättning de dagar man ligger inblåst i en hamn, splitsa, och tagla, bra terapi!
  9. 1 poäng
    Heja! Gerorg_Ohm 🙋‍♂️ Skickar några bilder. Provat på all möjliga sätt att lirka ut reglaget, sitter armar innanför som begränsar att dra ut, väggen som det är monterat i är ca. 15 mm så det är tämligen tajt att få någon lutning av reglaget, tänkte om man sågade upp till en större lucka och täcker med en teakplatt 15x15 cm exempelvis, vad säger du 😏/ Hälsning Uffe
  10. 1 poäng
    Kan det vara så enkelt som att det är en motor med kort rigg på en båt avsedd för lång rigg?
  11. 1 poäng
    Gött. Blir säkert bra det.
  12. 1 poäng
    Kom annat i mellan i onsdags men lyckades komma ut idag! Nu var jag helt själv i båten och då gick det som en klocka! Inga problem alls, märkte att den tappade lite i skarpa svänger men det är normalt har jag förstått. Kan mitt problem då ha varit viktfördelningen i båten? Vi brukar bara vara 2 stycken som åker. Jag där bak och en i mitten av båten.
  13. 1 poäng
    Snyggt agerat av ÅF. Den styrningen är ett antal tusenlappar dyrare än Baystar. Av de hydraulstyrningar jag testat har Seastar klart bäst känsla. Tror du kommer att bli mycket nöjd:)
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Jag hade som sagt önskat ett Baystar system istället för Ultraflex, men döm av min förvåning när de skickar en bild med nymonterat Seastar system 😃 Såklart trist att det krånglat, men kan heller verkligen inte begära mer av ÅF i den här situationen. Känns bra!
  16. 1 poäng
    Ja annars är det totalt meningslöst, som att slänga grejerna i sjön....😄 Jag hängde nog inte med riktigt i diskussionen, om trådskapare @Dsl hade en splitsad ögla redan, om man har tur kan man kanske klämma in en kaus med hjälp av milt våld, en träklubba och vaselin i den färdiga öglan. Här finns anvisningar för en ögonsplits (=ögla) för treslagen lina, på flätade linor är det besvärligare, men det går.
  17. 1 poäng
    Strömmen till startmotorn brukar inte ligga över någon brytare. Ladda batteriet och pröva igen.
  18. 1 poäng
    Tandkräm funkade på armbandsklockor med buktiga glas, sådana där med visare och som man var tvungen att dra upp varje dag. Kanske blir däcksluckor extra fräscha med denna?
  19. 1 poäng
    Kikade i min lokala båtbutik, smidda shackel verkar ju hålla för berydligt mer. Får nog in en 8mm i kjedjan så då löser sig kopplingen mot linan på ett smidigt sätt också. Tack för svaren!
  20. 1 poäng
    Läste någon tabell där de rekommenderades minst 5mm till min båtvikt, så jag köpte en 6mm kortlänkad rostfri kjedja. Vill som sagt hålla nere vikten.
  21. 1 poäng
    Jag har svårt att tro att du får några vidare förluster med en 45 W panel i dessa enkla klena kontakter. Vi här på ostkusten har inte samma problem med marin miljö som ni på västkusten så jag behåller mina högtalarkontakter.
  22. 1 poäng
    Om du skruvar av luftfiltret kan du snurra på axeln och känna om det är något glapp. Radiellt ska det vara ett litet glapp och axiellt knappt kännbart och det ska inte skrapa när du snurrar på axeln.
  23. 1 poäng
    Om du tycker BMSer (plural, för det behövs flera i ett Li-batteri vilket inte alla förstår och ännu fler om flera batterier ska lira tillsammans) är dyrt då ska du inte satsa på dessa batterier. Det blir nämligen ännu dyrare när batteriet dör för att man inte hade rätt BMSer och övervakning av generator och underspänningsskydd och överspännings- och laddningsskydd och … Det var förmodligen det du menade - och då håller jag med.
  24. 1 poäng
    Effektbortfall och sotiga avgaser brukar ju betyda att turbon har, eller snart kommer att lägger av helt.
  25. 1 poäng
    @ChristerN har redan svarat men jag kompletterar. 1 ja det kanske är onödig, men för säkerhets skull kan det ju vara bra att göra regulatorns spänningslös när den inte används eller då man kopplar i eller ur panelen. 2 moderna regulatorer brukar ju ha en egen säkringshållare för flatstiftssäkring, men man kanske skulle säkra av kabeln till panelerna. 3 det var en gång en brittisk kille som hette Joseph Lucas, det var britternas motsvarighet till tyskarnas Robert Bosch. Men det sades att det var Mr. Lucas som uppfann mörkret och hade patentsökt glappkontakten. Iallafall ansåg han till skillnad från fastlandseuroper, amerikanare och andra som tillverkande landsvägsfordon, att man skulle ha plus i chassit och i karossen, och minus i kablarna och därmed i säkringsdosan. Lucas dysfunktionella elsystem i brittiska bilar med förövrigt ojämn kvalitet blev aldrig någon framgång, så rätt sent, kanske i skiftet mellan 60- och 70-talet bytte man till minus i chassijorden. Men man fortsatte att köra bil på vänster sida... och dricka ljummen öl, eftersom Lucas electric companys även tillverkade kylskåp. Men det går ju alldeles utmärkt att i en båt avsäkra på minussidan där man även placerar strömbrytare och annat. Men det kan ju bli problematiskt med startmotorn och generatorn, och även motorns övriga elsystem, då dessa är avsedda för minus i motorblocket, om nu inte man har ett helt äkta tvåpoligt elsystem på motorn och dess undersystem.
  26. 1 poäng
    Jag har en 6 mm guldkedja, den ger en viss tyngd tycker jag.
  27. 1 poäng
    Man brukar sätta en svirvel mellan. tex den här https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke___Fortojning/Ankare_Ankarspel/Lina_Katting_Svirvel/KATTINGSVIRVEL_RF_6-10MM?id=02380 En öglesplits (med kaus) på linan och in på ena sidan av svirveln och en länk från kättingen på andra. Vet inte om den länkade passar men det kanske du kan kolla i butiken.
  28. 1 poäng
    Tyvärr är den enkla sanningen att det enda sättet att vara säker på att få ett kapell som passar är att ta ner en kapellmakare som måttar på den egna båten. Det verkar av någon anledning som det alltid är skillnader mellan båtarna. Dessutom kan man ju påverka slutresultatet ex. placering av dragkedjor och liknande.
  29. 1 poäng
    Har inte skrivit här på ett tag. Kanske för att jag inte fått tillräckligt med kul respons. Men tänkte att jag skulle uppdatera forumet på hur det gick med min konsoll. Jag gjorde en form i plywood som jag testade i skarpt läge först i båten på land och sedan under ett par familjeseglingar.. Sista gången i början på April så brast delen som höll vinsch och avlastare, så då var det dags att göra en plastversion. Barnen tyckte att den fortfarande var lite låg så plastversionen blev 5 cm högre. Penslade hela trähistorien med något kladdigt fett och klädde in den med aluminiumfolie, gladpack och byggplast. - Lärdom, gladpack fungerade bäst, alufoile var också helt ok. Byggplasten löse upp sig och korvade sig så att det blev galet oslätt. Ska jag göra om det blir det 100% gladpack.. Det var inga problem att lyfta av plastkonsollen från formen. Jag hade räknat med 5 kg polyester, här hade jag redan använt 10... Provade att placera vinsch, avlastare och GPS. Tyckte att kanterna var lite rangliga så jag plastade fast två tätvuxna furulister i vecket: Plastade faktiskt fast två stående plywood-skott också, men de har jag inte på bild. Sen slipade jag och spacklade innan jag färglade allt med någon silverfärg jag hade liggande i garaget. Plastade fast framsidan mot hyllan under masten och skruvade fast hela historien med plåtvinklar.
  30. 1 poäng
    Båten är så gott som klar! Ska skruva fast förtöjningsprylarna när jag vet hur den ska ligga vid bryggan, dessa ska också blästras innan. Motorn har jag också provkört, ca 90min och allt funkar prima. Är väl inte mycket att orda om, slänger upp lite bilder och ses vi i norra Vättern så ropa gärna hej! Nedan kommer lite bilder på hur den såg ut innan och några dagar in i renoveringen. Här var jag lycklig och odödlig.. På lördag ska vi lägga i den, återkommer med rapport.
  31. 1 poäng
    Fortsättning följer! tveksamt om det finns något intresse men det är roligt att ha en tråd att titta tillbaka på om några år! Det var dags för att plasta! För styrka och vattenskydd. Sen blev det en del glasfiberspackel för att jämna till kanter och skarva samman reling med fribord. Det slipades ner och blev jämt och fint. Slängde sedan på färg på inredningen det kommer komma på en matta över men mest för att skydda från vatten. Sågade också upp en lucka i aktern till förvaring och komma åt alla delar på båten. Slipat ner friborden för att måla på ny färg. Börjat klä inredningen med matta, svårare än jag räknat med som vanligt men det blir bra till slut. Dragit el till motor. Två batterier, start plus förbrukare. Tar med båten till jobbet för att måla inomhus, det kommer ske till helgen.
  32. 1 poäng
    Byt till hydraulisk styrning, du kommer att känna det som en nästan ny båt. 90 hk borde vara kriminellt att leverera med styrkabel !!! Du monterar det lätt själv, kolla bara att det finns plats i motorbrunnen.
  33. 1 poäng
    Efter kromningen så blev de istället så här. Imponerad att det gick att få till dem så bra, kul att gamla grejor får nytt liv.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...