Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-30 på alla områden

  1. 9 poäng
    Förstår om detta är ett känsligt ämne. Alla har rätt till sin åsikt, och att uttrycka den. MEN! Undvik att håna, hota och spotta. Håll er till ämnet med en vänlig ton så blir det bra! Har rensat tråden på det dummaste... Trevlig söndag och glöm inte att det är morsdag. Tack på förhand från ett soligt Göteborg! //stavhammar
  2. 3 poäng
    Byt den tändkabeln. Låter som överslag. Om du kör motorn i mörker kan du säkert se var det slår över /gnistrar.
  3. 2 poäng
    Larmac.se anlitar jag själv. aaltonen.se är också stor. Jag tror dock ingen av dem egentligen utgår från någon av dina orter, men allt handlar om timing. Hör med dem. Om man själv kan vara flexibel med datum kan man spara mycket pengar.
  4. 1 poäng
    Om hon tar in 75 liter per dygn måste det ju gå att se var vattnet kommer ifrån! Kolla noga ev. genom att avgränsa kölsvin, akterskepp respektive motorrum från varandra. Hur ser rodergenomföring respektive självlänsar ut. Brukar vara en hel del slangar och slangklämmor
  5. 1 poäng
    Angående tätningslist av Sika. Och öppningsbar lucka. Lägg på en sträng på ena ytan, typ skrovet. Lägg sedan på en plast från t ex svart sopsäck ovanpå Sikasträngen, o h hela öppningen Lägg locket ovanpå, så där lagom löst. Rör inte på några dagar. Låt härda. Lyft luckan och dra bort plasten. Om det inte går så låt en plast- sträng mitt för Sikan vara kvar runt om. Ingen vits att ha en bred sträng.
  6. 1 poäng
    Diesel är transparent/gulaktig beroende på kvalitet, powertrimoljan är röd, tror även servooljan är röd på dessa. Det är sannolikt motorolja som du har i kölsvinet och som jag skrev tidigare är det inte ovanligt att det läcker motorolja från hålet i laddluftkylaren på D3or. Min gjorde exempelvis det efter byte av longblock (oljeresterna från haveriet låg kvar i systemet).
  7. 1 poäng
    Håller helt med. Räcker att köra 1h så är oljan mörk. hydraulolja från styrning eller trimplan? Dieselspill?
  8. 1 poäng
    Du behöver inget tändningslås alls för att prova. Koppla ihop kablarna i önskade kombinationer bara.
  9. 1 poäng
    Aaltonen har jag anlitat en gång för transport tvärs över landet. Bra jobb till rimligt pris! Alla transportföretag vill helst ha en returtransport för att slippa köra bilen tom tillbaka.
  10. 1 poäng
    En bebis som normalt sett sover 45 min mitt på dagen kommer med lätthet att somna, och sova 3-4 tim när ni är ute på sjön. Vänta bara tills de blir 14 år, det är då som det blir jobbigt.
  11. 1 poäng
    Tack igen alla för tips, råd och engagemang. Jag kunde inte motstå frestelsen att ta en kvällstur igår. Efter det horribla vädret i veckan hade vi klarblått, 2m/s och inte spegelblankt, men åtminstone väldigt måttliga vågor. Jag står fast vid vad jag sade tidigare efter den korta turen med meken. Otrolig förbättring. Det är inte längre obehagligt, och inte längre helt uppenbart att något är helt fel. Den beter sig helt normalt efter planing i alla farter, hela vägen från 20 till de knappa 45 som den toppar. Ligger fint utan trimplansautomatik och detsamma med trimplansautomatik. Och automatiken jobbar åt bägge håll omvartannat beroende på vågor och vind. Däremot får den fortfarande något spatt ibland och lutar vänster under acceleration. Men inte varje gång, inte ens en majoritet av gångerna, och inte lika mycket som förr. Jag är dock 99% säker på att detta beror på något tillbehör, dvs inte på själva skrovet. Framför allt för att det blev en märkbar förbättring efter mekens ingrepp i trimplansautmatiken. Men också pga ren logik. Tidigare lutande den vänster vid acceleration utan att trimplansautomatiken visade någon aktivering. Sedan låg den plant i marschfart med höger trimplan nedfällt. Dvs vid marshcfart skulle båten då i så fall ha lutat åt höger utan trimplansinblandning. Varför skulle en skrovskada göra att båten lutade åt olika håll under acceleration och marschgång? Det finns dock ett par andra misstänkta i dramat. Båten har ju otalig elektronik. När jag kör kan jag välja att köra bägge motorerna helt separat med varsitt reglage. Eller så kan jag köra motorerna med varsitt reglage, men med varvtalssynkning så att babord motors varvtal automatiskt synkas till att matcha styrbords motor även om jag inte lyckas får reglagen i exakt samma läge. Eller, om jag använder automatiken fullt ut, så väljer jag att kontrollera bägge motorerna med babord motors reglage. Då lämnar jag bara styrbord motors reglage i neutral, och bägge motorerna skall varva identiskt baserat på babord reglage. Det kan ju såklart vara något med denna synkning också som gör att ena motorn (vilken i så fall?) varvar mer under acceleration och lutar båten åt vänster, sedan när den synkningen fått någon sekund på sig så balanseras varvtalet (och båtens gångläge). Båten har ju Mercury Active Trim, vilket inte funkar och jag har kopplat ur det. Men när jag pratade med min lokala Mercuryverkstad om det sade han att de inte fixade det. Det var för avancerat och gjordes av någon på Mercury centralt. Han sade också att systemet var rent farligt om det var ur funktion när man har dubbelmontage. I bemärkelsen att om motorerna trimmar olika kan det ge allvarliga konsekvenser för båtens gångläge. Nu menar jag inte att det är Active Trim som spökar i mitt fall, det är avstängt, men jag menar att om olika trimvinkel på motorerna kan få båten att bete sig väldigt konstigt så måste ju olika varvtal också kunna göra det. Men jag kom inte längre igår då jag hade fru och barn i båten och de var mer intresserade av kvällssol för ankare i en vik än att jag skulle göra femtiosju accelerationstester... Vad beträffar Mente Marine, videon länkad ovan säger tydligt att det skall aktivera bägge trimplanen under acceleration för att snabbare få båten i planing. Det gör inte mitt system. Å andra sidan kanske det inte hinner med. Trots 4 ton så planar båten otroligt snabbt. Snabbare än min tidigare AMT 230 BR med en 300 hk. Den hade fler hk/kg och 10 knops högre toppfart än min Flipper. Men jag upplever att min Flipper är snabbar upp till 25 knop. Kanske pga de dubbla motorernas högre sammanlagda vridmoment och grepp och kanske också Verados kompressorer hjälper till med accelerationen. Hursomhelst, min poäng är att trimplansautomatiken kanske inte ens hinner med vid acceleration? Att ringa Mente Marine är såklart ett bra råd, och jag skall göra det nästa vecka. Snart dags för nästa tur. Lika fint väder idag. Men samma besättning med samma ovilja att göra fyrtiotvå accelerationstester..!
  12. 1 poäng
    Det är förstås en bedömningsfråga med hänsyn taget till kostnaden. Har du sett offerten från varvet? Vad blir merkostnaden? Nu är jag långt ifrån en varvsgubbe men tänker dom verkligen lacka om båten? De flesta brukar ju föredra att jobba med gelcoat så långt det bara går. Sprickorna ser inte så våldsamma ut så en lagning i det området och sedan lite magiskt gelcoatarbete i närområdet borde få eventuella färgavvikelser att "zona ut" och lura ögat. Om det är en skicklig varvsman.
  13. 1 poäng
    "Saxat" från i-boken:
  14. 1 poäng
    Efter att ha luftat igenom systemet ordentligt så har mina problem minskat. Styrningen är nu stabil och minimala läckor. Jag kallade in en kille som har Seastars luftningspump så jag fick det helt fritt från luft. Jag har kört ca 10 timmar hittills i år nu och det fungerar bra. 2 saker som jag inte är helt nöjd med dock: - Kräver för mycket rattutslag, jag skulle vilja ha en snabbare styrning. Men den fungerar säkert enligt spec och jag borde ha en annan pump. - Om man kör med sidvind och behöver hålla emot vinden så märker man att ratten sakta roterar för att hålla båten på rak kurs. Ca 1 varv per 6-7 minuter. Det tyder på att pumpen läcker lite mellan styrbord och babord. Detta kan vara fabrikationsfel eller helt enkelt en för billig lösning.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...