Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-27 på alla områden

  1. 2 poäng
    Nya båten "parkerad" på sin plats i fredags😀 det känns såå gött att den är våran nu och våren har knappt börjat, kommer att uppdatera mig här och tar gärna emot tips o trix,
  2. 2 poäng
    Bly/Syra är välbeprövat och man vet vad man får. LifePo4 - not so much Än så länge får man nog gilla att bygga själv, iaf om det ska vara ekonomiskt försvarbart för min del. Jag tittar på att köpa grade b batterier samt en kompetent BMS som både balanserar celler och hanterar situationer med för hög/låg temp samt spänningen på individuella celler. Kostnaden på ett sådant bygga kan tom hamna en bit under @seges upplägg som jag förstod var grade a batterier. Initialt måste man ju köpa lite extra prylar, framförallt en dc-dc omvandlare som hanterar spänningen från generatorn. Sedan måste man på det ena eller andra sättet skydda generatorn om BMS skulle koppla loss LifePo4 batteriet mitt under laddning. Enklaste är att helt enkelt lämna kvar ett blybatteri. Den stora fördelen som jag ser förutom vikt och utrymme är att man kan ta ut väldigt stora strömmar. Jag blev väldigt inspirerad av @Zwens bygge med 6 bly/syra och fet inverter. Min take på det hela är väldigt lika men jag måste hålla mig till 12v system och då är i princip LifePo4 batterierna nödvändiga om man vill kunna ta ut 200+A kontinuerligt under mer än några sekunder. Möjligtvis skulle väl en stor AGM bank klara det också men då pratar vi garanterat samma pengar som jag får LifePo4 batterierna för. Jag räknar med att landa på ca 5500kr inklusive en kompetent BMS, kanske 6000kr. DC-DC omvandlaren är en engångskostnad (~1500) tänker jag så den räknar jag inte in (så att mitt case blir bättre) Nä, bly/syra har säkerligen en framtid i båtar för en tid framöver. Men visionen om sol-els lagad mat på båten och ett stort teknikintresse gör att jag måste prova
  3. 1 poäng
    Hej och välkommen! Hur vet du att mätaren visar fel?
  4. 1 poäng
    Om elmotorer o batterier blir lika billiga som tvåtaktare, då slår jag till men inte innan
  5. 1 poäng
    Jag ska absolut smörja/fetta inbåda ändarna..Har gjort detta tidigare och visst har det blivit bättre då. Anledningen till att jag ville testa med hela wire var att det har jag inte gjort innan och eftersom jag inte har mycket erfarenhet av hur lätt eller trögt det ska löpa så tänkte jag att det kan vara värt att testa. Om det inte är det som brukar att göras finns det ju ingen anledning att lägga det arbetet...Planerar att eventuellt sätta in någon form av servo men det får bli nästa säsong
  6. 1 poäng
    De blir ingen elmotor för mig, kör elbil på jobbet o de får räcka för min del
  7. 1 poäng
    Jag har en sådan typ av vagn. Jag flyttar min båt och tar alla stödpunkter samtidigt. FIxar hela botten först utom under stödpunkern. Flyttar den, fixar under stödpunkerna, drar fram innan transport till sjösättningen. Totalt två flyttningar.
  8. 1 poäng
    Motorn e köpt på wish. Hämtade motorn idag, inte provat än men ser bra ut 😁
  9. 1 poäng
    Det enda jag kan se som negativt att ligga långsides på en flytbrygga är att båten och bryggan kan gunga i otakt om det är vågor. Det kan ge onödigt stora belastningar och onädigt slitage på båt, linor och brygga. Det kan vara värt att kolla hur det funkar när det är vågigt innan du lämnar båten utan tillsyn. Kolla så att du inte kan slå i kättingarna med köken också.
  10. 1 poäng
    Nej, syftar inte alls på strömförbrukningen (skickade väl inga sådana "signaler" alls, var läser du det ?). Det är f.ö. en utbredd myt att eltoan tar en massa batterikapacitet. Visst drar den en del ström under spolningen, men detta pågår ju bara i sekunder. Räknar man på det så handlar det inte ens om 1Ah/dygn, även om den används ett tiotal gånger. Dessutom är den inte speciellt spänningskänslig, och fungerar därför med tämligen ledsna batterier. Och det finns numera hyfsat tysta eltoaletter också. Men lika tyst som en manuell - det blir svårslaget....😛
  11. 1 poäng
    Det finns, vad jag vet, två huvudkategorier av flytbryggor. De som är förankrade med kättingar fästa i stenar eller annan förankring i sjöbotten och de som är fästa med pålar ner genom ringar på sidorna eller liknande, ner i botten. De förstnämnda finns oftast på båt-klubbar, gästhamnar etc. De senare finns oftast som privata bryggor och är inte lika motståndskraftiga för is, vind och sjö. Jag tycker det låter en aning överdimensionerat men ska båten ligga utan tillsyn är det nog bäst att följa rekommendationerna från ditt försäkringsbolag. Jag skulle gissa att den svaga länken, enligt vad du beskriver, är pollarna. Genomgående bult med rejäla brickor kanske går att ordna?
  12. 1 poäng
    Brukar väl bara vara i ytteränden vid motorn den fuktar invänding och kärvar, smörj där istället först och fetta även riggens fett nipplar.
  13. 1 poäng
    Har för mig att jag på min gamla 29C hade runt 23-24 knop på topp med AD41:an. Samma här! Fast även mitt under säsong kan det vara skönt med en hytt, kan vara kallt på nätterna även under juli!
  14. 1 poäng
    Ja och jag förstår att du syftar på strömförbrukningen,, Och japp så är det, det är en av anledningarna då vi inte vill behöva lämna en guldplats som man kanske vill ta 2-3 xtra dagar på för att man inte kan spola toan pga att batterierna börjar bli trötta, (solpanel på gång i helgen) Kylskåpet är viktigast och går inte att driva manuellt men det gör dasset🙂 Den jag monterade in i Nim 26an väsnades så att man nästan skämdes att spola,, Men visst det är väldigt bekvämt såklart, Jag får väl laminera en A4 instruktion till kommande gäster eller ge dom färre bärs helt enkelt
  15. 1 poäng
    Hjulet och styrkabeln lyfts ut som en enhet. Sannolikt kan du få skruva bort ratten och skjuta på med rattens axel, om det är en sådan modell.... Men... Lugna dig! För nu kommer du ju åt att trycka in fett utan att demontera mer! I med ett fint fett och vrid ratten fram och tillbaka x flera när du satt tillbaka bakstycker.
  16. 1 poäng
    Javisst! En förnimmelse till barndomens bad- och fiskeutflykter samt till ungdomsårens alla mer eller mindre trimmade moppar.
  17. 1 poäng
    Känns det bra, blir det säkert bra utifrån dina förutsättningar. Kul, hoppas det blir bra o h du får båten snabbt. Ser fram emot omdömme framåt
  18. 1 poäng
    Ser att du bytte till en (liknande) manuell toa. Jag kommer aldrig mer ha manuell toa, elektrisk gäller alla dagar i veckan. I synnerhet uppskattar man det när det är gäster med i båten, då de flesta klarar att trycka på en knapp medan den manuella kräver mer instruktion. Och dessutom mal den elektriska sönder innehållet till "havregrynsgröt" direkt i holken och risken för stopp blir minimal. Men nu har du ju redan bytt, och du kanske av olika skäl ville ha en manuell...😉
  19. 1 poäng
  20. 1 poäng
  21. 1 poäng
    Låt de vara. Mente använder inte de signalerna till något. Styrboxen blir urkopplad helt eftersom man klipper minus till den.
  22. 1 poäng
    Jag flyttar den varje år i för bottenmålningen på en sådan vagn. Om inte du orkar knuffa själv så ta vinchbandet runt en tvärbalk under båten och sen fram till stävöglan. När du sen vinchar så dras ju båten bakåt. Funkar perfekt. Om du orkar knuffa själv så låt bandet sitta i stävöglan, dra ut en bit och lås vinschen så du inte knuffar den för långt. Och som du skrev, palla upp vagnen i bakkant så den inte tippar bakåt när båten flyttas.
  23. 1 poäng
    Hej, jag har ju sålt denna nu men kan såklart rekomendera den som en mycket bra båt, Vi gillar hyttkonceptet skarpt, för tidig och sen säsong som du kan läsa så sitter det en KAD44 på 260hk i just denna båt och maxar då 30-31kn ligger otroligt skönt runt 21-22kn AD41 200hk blir väl runt 25kn men vet inte detta säkert, Hållbarhet drev,, ja du jag har bytt till rak axel nu, för att jag tycker det är för mycket UH jobb för att hålla drevet i bra skick, för om något händer med det så är det så dyyyyrt, Kossor håller nog inte med mig nu men du kan ju fråga honom om allt som har med drev att göra, Lycka Till med båtköpet
  24. 1 poäng
    Inte om han gör alla momenten förutom under rullarna klart först. Flytta båten gör alla momenten under rullarna. Flytta sen tillbaka båten till utgångsläget. Det är ju ändå inte så lyckat att flytta båten för varje lager epoxi.
  25. 1 poäng
  26. 1 poäng
    En av de stora skillnaderna mellan vanliga och litium är att vanliga (bly/syra) balanserar sig själva när de börjar bli full-laddade. LiFePO4 är det tvärtom med. Om en cell är full blir den snabbt överladdad även om banken i övrigt tar emot laddning, om man inte har BMS som agerar smart och stänger den aktuella cellen. Nu måste jag tillstå att jag inte har någon som helst praktisk erfarenhet av litium batterier 😇. Vad jag vet har jag bara läst mig till och det finns faktiskt en hel del som har backat ut litium, även om de flesta inte skriver om sina misstag. Jag läste för ca två år sedan allt som fanns, och det var mycket! Var då på gång att byta batterier men det blev AGM. Sedan dess har jag småläst då och då och visst har vissa batteritillverkare lärt sig en hel del men jag har inte hittat någon färdig lösning som hanterar ”plug-and-play” mot en vanlig bank, trots att många säljs som just p&p. Men, jag vill gärna höra mer om din erfarenhet längs vägen @sege!
  27. 1 poäng
    Tack! Skriver några rader för att andra ska veta vad jag gjort... Det enda jag gjort är faktiskt att jag inte har laddat batterierna med landströmsladdare, att jag sett till att fylla på vatten varje vår och höst och att jag sällan laddat ur mer än till 12,2 volt. De första sex åren använde jag en Maxpower-regulator till solpanelen, alla sa den var jättedålig för batterierna. Sedan har jag använt en Solar Tracer 2215BN som jag ställt in parametrarna på för våta batterier. Vi är ute 50 - 60 nätter per säsong så batterierna är rätt välanvända. En sak till. Sedan förra säsongen testar jag en batterirekonditionerare, läs om det här. Vet inte om den hjälpt något. Jag tycker att teknik är kul så det skulle kunnat vara jag som byggde LiFePO4-batterier, men jag tycker också det enkla och beprövade kan ha sina fördelar. Jag har köpt ett par billiga AGM-batterier som sak in i båten när de våta är slutkörda. Trodde nog det skulle bli denna säsong, men det verkar inte så... En tråd om dessa billiga AGM.
  28. 1 poäng
    Det räcker väl med att flytta båten en gång? Måla dina fem lager, flytta båten och måla fem lager på ytan som täckts av rullarna.
  29. 1 poäng
    Ja det måste ju vara formstabila slangar som inte trycks ihop av undertrycket. Jag använde Biltemas ”luktfria”* även till avluftningen. * Mina ”luktfria” slangar har en gummiartad lukt. Tänk om Biltema kunde uttrycka sig på rätt sätt, och sagt att slangarna är ”lukttäta”...
  30. 1 poäng
    Startade den andra idag, fick igång också 😁
  31. 1 poäng
    Jag var tvungen att googla. Jag äger ingen som du säkert listat ut i och med det. Men det första jag tänkte på var att den saknar både lämpligt fotsteg och pulpitrör att att enkelt komma ombord från klipporna. Samma om du förtöjer in med fören mot en brygga som inte är en flytbrygga. Fundera på hur och var du står för att kunna knäppa/knäppa upp kapellet i fören när du ska ombord/lämna den. Ser byt som man sitter lågt. Det kan då bli svårt eller omöjligt att stå och köra vilket ofta är smidigt och praktiskt. Finns handtag i fören för de som sitter där såg jag på en bild men är de optimalt placerade om man behöver hålla sig i i sjö eller om man missar svall. Saknar helt klart pulpit tycker jag. Mina spontana tankar. De kommer efter att åkt en del i en kompis båt som också är amerikansk och väldigt lik i upplägget. Den har lågt skrov och i Västerhavet är det långt ifrån optimalt annat än när vädret är perfekt. Stänker mycket ombord. Ryksjöarna sveper över och med ruta så låga att man måste ducka för att få skydd bakom blir det bara i bra stilla väder den kan användas.
  32. 1 poäng
    Jag bidrar med en skiss på systemet i vår båt. En skrovventil och ett t-rör och en kvarnpump (macerator)för "nödtömning", det är allt. Tanken ligger under durken och slangen från toa gör en liten böj över vattennivån i toastolen som ett vatten lås men ingen urluftningsböj. Ska tilläggas att det är en eltoa också. Så mycket enklare går nog inte att få det?
  33. 1 poäng
    Ja så kan man ju se det. Men vad skulle du tycka om din bil lutade? Skulle du acceptera det och tänka att "min segelbåt lutar ju, så det är väl ok att min bil också lutar"? Nej. För att segelbåten ska luta, det är liksom en del av hela processen. Det är inget fel, det är så det ska vara. Men en bil ska inte luta. En motorbåt ska inte luta om lasten är jämnt fördelad, om det inte är sidvind. Gör den det är det något fel. Så det kanske inte är själva lutandet i sig man stör sig på, utan vetskapen om att det ska inte vara så, något är fel. Som i bilexemplet. Lutar din bil när du kör rakt fram på en jämn väg vet du att något är fel.
  34. 1 poäng
    Det är ännu inte förbud att använda 2-taktare. (men det är nog på gång, finge jag gissa så kanske de minsta går fria) Det är förbud att sälja nya tvåtaktare. Men såvitt det är bekant är det inte förbjudet att köpa dem, varken som begagnad av en privatperson, eller av en säljare utanför EU, för svenska myndigheter kan ju inte lagstifta mot Kinas tillverkare.
  35. 1 poäng
    Undrar om verkligen tullen har den träffsäkerheten? Det rullar väl dagligen in lastbilsvis med knark och kalshnikovs som missas?
  36. 1 poäng
    Oljan måste vara för ren för att komma i från ett motorläckage.
  37. 1 poäng
    Grattis till en fin båt! Jag gjorde samma resa, alltså från en N29C till en halvplanare. Fast jag valde Saga 315. Kollade mycket på N320 först. Gillade N29C väldigt mycket men tyckte den var lite stötig. Halvplanarna går mycket lugnare i sjön. Önskar en skön båtsommar! Fast man undrar ju när snön faller utanför fönstret och det bara är någon plusgrad ute.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...