Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-05-20 på alla områden

  1. 3 poäng
    Fortsättning följer! tveksamt om det finns något intresse men det är roligt att ha en tråd att titta tillbaka på om några år! Det var dags för att plasta! För styrka och vattenskydd. Sen blev det en del glasfiberspackel för att jämna till kanter och skarva samman reling med fribord. Det slipades ner och blev jämt och fint. Slängde sedan på färg på inredningen det kommer komma på en matta över men mest för att skydda från vatten. Sågade också upp en lucka i aktern till förvaring och komma åt alla delar på båten. Slipat ner friborden för att måla på ny färg. Börjat klä inredningen med matta, svårare än jag räknat med som vanligt men det blir bra till slut. Dragit el till motor. Två batterier, start plus förbrukare. Tar med båten till jobbet för att måla inomhus, det kommer ske till helgen.
  2. 3 poäng
    All utvändig gelcoat färdigslipad och polerat. Ca fyra dagars heltidsjobb. Råkade slipa igenom på ett par ställen, kommer att spackla upp och slipa vid senare tillfälle.
  3. 2 poäng
    Det är olika block på de motorerna och det står på baksidan på motorn till vänster om fördelaren, nere vid övergången till struten. 211 = GM 305 dvs 5,0 liter. 271 = GM 350 5,7 liter. Genom att googla numret får du reda på vad det är för block.
  4. 2 poäng
    Du kan ju ta med en startkabel ombord. Om startbatteriet inte räcker till kan du ju tillfälligt koppla ihop det med förbrukarbanken.
  5. 1 poäng
    Tack! Jo det blev lite omtag, hade dessutom lite semester att ta ut då jag har haft en vecka med bara båten! länspump finns och är kopplad med nivågivare direkt på batteri. Det kommer bli ek-lister på mattskarvarna och mellan fribord/reling.
  6. 1 poäng
    Mycket starkt av dig att göra omtag i år. Lätt hänt att det inte blir när den initiala entusiasmen avtagit. Nu är du i andra andningen, kör hårt. Blir det några synliga trädetaljer utöver motorlådan sedan eller är det matta å plast som kommer synas? Vet förresten inte vad som blir bäst på den, dvs av olja eller lack. Själv har jag owatrol d1 och d2 på mitt trädäck. Ser inte att du nämnt något om länspump, har du en sån?
  7. 1 poäng
    För sent! 2 liter oljefärg redan ihällt😁
  8. 1 poäng
    Trodde inte att det var meningen att man skulle kapa slangarna, kan man det är det ju lugnt. Har mest kikat på baystar då jag hört att det är bra grejer (finns ju billigare men det hjälper ju inte om det inte håller) Typ denna som passar min motor: https://www.ssbilbehor.se/battillbehor/hydraulstyrning-baystar-compact-hk4645-3hk4200a-3?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner När jag kikar närmare så verkar den ju inte ha ett genomgående fäste så det känns som att den skulle vara plättlätt att montera. Får ta en funderare i höst om det känns värt pengarna. Tack för alla svar och uppmuntringar!
  9. 1 poäng
    Sedan finns det omvända problemet, som att min Garmin-plotter slumpmässigt glömmer namn på båtar den tidigare känt till - den har dåligt minne alltså... 🥵 Är jag ensam med det problemet tro?
  10. 1 poäng
    Den datan ("statisk") skickas inte lika ofta som identitet plus position och rörelsevektor. Bara var sjätte minut. Jämfört med dynamisk som är var 30 sekund för en klass B i rörelse.
  11. 1 poäng
    Helt rätt nr 👍👍 ibland tar det en stund innan namnet kommer upp. Båten heter Saga, jag kan se det i Seapilot så det skickas ut.
  12. 1 poäng
    Jag hade samma "fel" på min startmotor, hade haft ner startmotorn och bänkkört den, fungerade då klockrent. året innan hade jag bytt kabelskor på alla kablar till startmotorn vilket gjorde problemet något bättre typ halva säsongen, fick jobba med nyckeln på tändningen då den klickade men tillslut gick startmotorn in och motorn igång, levde med detta tills inför denna säsong då jag drog om alla kablar (som nu va 32 år gamla) problemet som bortblåst! Kablarna va ärjade inuti och levererade inte tillräckligt mycket ström längre
  13. 1 poäng
    Hej alla, Tänkte återkoppla på mitt AIS bekymmer. Jag köpte en ny AIS en Em-trak B951. Installerade den idag med samma VHF och GPS som den begagnade Raymarine AIS 650 och helt plötsligt syns jag... 👍👍👍... Har en SWR värde på 3:1 men allt funkar så nu skall jag inte pilla mer 😉. Så nu skall jag syns på Seapilot och förhoppningsvis på Marinetraffic om ett / några dygn skall låta den stå på nu. Intressant är ju att den gamla Raymarine AIS 650 inte visade några felsignaler i ProAIS2 verktyget men ändå är det ju helt tydligt att någon är galet med den.. Tack för all support i detta ärende
  14. 1 poäng
    jag skulle inte rekommendera att du ger dig ut på en båt, det kan vara kristaller som släppt och ligger och rör sig balansgångarna. Om du går till en läkare som är specialiserad på balans problem så är det stor chans att han kan hjälpa dig att bli av med den. Jag vart remitterad till yrselcenter.se när jag hade kristallsjukan. Christian som har kliniken satt på mig en mask som gjorde att jag inte såg något men han kunde se mina ögon, sen flyttade han huvudet i olika lägen och sa “det här fixar vi direkt” 45min gick jag därifrån utan problem. så skönt att det fins folk som förstår vad dom gör.
  15. 1 poäng
    Ok, då ska jag prova att göra en uppdatering. Jag ser att jag har ett antal uppdateringar på kortet redan, men bara fram till dagen jag beställde kortet. Tackar för tipset - jag återkommer med hur det gick.
  16. 1 poäng
    Ingen har nämnt huvudströmsbrytaren vad jag kan se. Men det kanske du inte har någon? Mycket vanlig orsak annars vid denna typ av fel. Har du en sådan så börja med att hänga av den ena kontakten och koppla över den tillsammans med den andra så att de har 100% kontakt.
  17. 1 poäng
    Pratade just med mekanikern. Han har kollat skrovet efter bästa förmåga och säger att han inte hittar någon skada överhuvudtaget. Sedan har jag jobbat och levt tillräckligt länge för att veta att bara för att en fackman säger A så måste inte nödvändigtvis A vara fallet. Smartare människor än honom har haft fel förr. Men det är vad jag har nu åtminstone, och det är ju goda nyheter, för sannolikheten är väl större att han har rätt än att han har fel. Nästa steg för honom blir att sjösätta båten imorgon och kolla trimplanen. Så jag lämnar papphammarlösningarna till honom..! To be continued.
  18. 1 poäng
    Ett sådant sitter nedanför detta instrument, det är till vattentempen. Ska se vad det står på baksidan nästa gång, visst är det lite förvirrande?
  19. 1 poäng
    Exakt detta ljud (och inget rotation på startmotorn förstås) fick jag emellanåt förut med en gammal Johnson-motor, endast vid sjösättning och andra tillfällen när motorn varit oanvänd länge. Visade sig vara ett litet, litet glapp i kontakt från batteriet vid startmotorn. Gjorde rent kontaktytorna och skruvade åt muttern ordentligt - klickandet är borta sedan dess.
  20. 1 poäng
    Om du ska tävla så bör du vara med och träna. Följ med ut en gång och se hur det känns? är det "bara" träning eller ett prov så går det ju bra att avbryta om det blir illa.
  21. 1 poäng
    Börja med kontaktspray i skarvdon på elledningar. Hjälpt mig ett flertal gånger!
  22. 1 poäng
    Det beror på. Han sade igår att han skulle sjösätta båten idag och provköra. Förhoppningsvis var det trimplanen och det är fixat idag. I värsta fall konstaterar han skrovskada och då blir det ju en jobbig historia...
  23. 1 poäng
    Eller vrida veven något. Men en googling säger att ts har en johnson utombordare och då hjälper varken juckande eller plastklubba, istället något lämpligare med felsökning och troligen ett kolbyte eller avbrott där.
  24. 1 poäng
    Ladda ner garmin express till dator med kortläsare. Sätt minneskortet med plotterns xml-fil samt befintligt sjökort i datorn så kommer garmin express finna om det finns uppdateringar för sjökortet samt mjukvara för plotter.
  25. 1 poäng
    Häll inte akrylat i tanken då det är en målarfärg! Prova istället alkylat, det funkar nog bättre.😉
  26. 1 poäng
    Kul att du blev positivt överraskad, jag tycker att det är en rätt cool båt du har skaffat dig, annat än Rydsar och Uttrar som det vimlar av här. Större diameter gör att den greppar/biter bättre för den trycker undan mer vatten, håller farten lite stabilare i lägre hastigheter men den bromsar också i dom högre hastigheterna så toppfarten blir i regel lägre. Lägre stigning gör att den blir starkare och varvar mer och lägre toppfart, man har typ växlat ner den. Skäddan är det första som tar i när man kör på grund, du menar kavitationsplattan ? Att man inte får trimma ut första timmarna var en nyhet för mig men e d så så e d så. Du har kört helt intrimmat, det bromsar båten en del, när du får trimma ut och ge fullt kommer du få bättre varvtal och fart på den, plus att du hissar motorn nu, först då ser du om du har rätt propp, det är lite för tidigt att döma ut den proppen du har nu, den kanske inte är så dum ändå, prova också en sväng när du är ensam i båten, ibland kan det ta lite tid att hitta rätt propp, allt är nytt för dig, du känner inte båten än. 15*16 är för stort hopp prova hellre 15*17 i så fall, man brukar räkna 200 varv per tum på stigningen så den ger dig 400 varv mer än vad du har nu, kanske når varvstoppet, det är aldrig fel att prova, snarare ett måste för att kunna få ett begrepp om det. Sedan finns det olika fabrikat och karaktärer på propellrarna, 3 bladiga o 4 bladiga osv. det är en liten djungel, så ibland kan det ta lite tid att hitta rätt, speciellt när allt är nytt. Det finns andra här inne som har bättre koll än mig som kan fylla på med tips.
  27. 1 poäng
    Skäddan bör nog vara under båtbotten.
  28. 1 poäng
    Nu så är min Husky R8S äntligen på plats. Leverans var planerad till 19e april men det blev nu istället... Finnmaster var anledningen till förseningen. 1. Dom hade satt dit fel loggor.... 2. Ankarspelet var felmonterat när väl dessa delar var ordnade blev det leverans! jag återkommer med en första glimt av mina tankar kring båten inom kort!
  29. 1 poäng
    Hoppas det går bra att jag lånar tråden, det handlar ju ändå om samma sak. Annars får TS säga till och jag tar bort frågan. Jag har en MD21B och i instruktionsboken står det att batterikapaciteten standard är 114Ah men kan man klara sig med ett 95Ah? Just nu är det förbrukarbanken på totalt 336Ah delat i två banker som jag använder och funderar på ett startbatteri med skiljerelä. Motorn är lättstartad nu när glödningen är inkopplad (undrar hur förra ägaren gjorde).
  30. 1 poäng
    Ja det blev en bra genomgång här. Känner mig rätt trygg i att kontakta CU och höra om de har en åt min båt. Furlex 100 S? Verkar ha utgått. Ang kapellet så skulle det bli ett projekt mindre för mig vilket vore superskönt. Passar det min 27-fotare tro? Eller är det väldigt noggrant med måtten.
  31. 1 poäng
    Förr kunde man nog med fog säga att man får vad man betalar för. Eller det är vad jag vill komma ihåg i alla fall. Numera är det väldigt ofta man inte får vad man betalar för, men också att man ibland - i dessa onlinetider - får mycket mer än man tycker sig betalat för. Och det beror inte på att saker är fel prissatta, bara att det verkliga priset (som det är utan groteska påslag) har råkat bli synligt och tillgängligt för mig som slutkonsument. Lättare att göra fynd, men också mycket svårare att veta att det man köper är bra och värt pengen. Oavsett vilken prisnivå man siktat in sig på, och alldeles oavsett märke och eller om det är en "finbutik". Allt var lättare förr.....🤔
  32. 1 poäng
    Gelcoat - eller i ditt fall topcoat (=gelcoat med wax iblandat) fäster på annan polyester. Du har då två val: - Plasta med polyerster, lägg på topcoat - Plasta med epoxy, måla med färg. Finns massor, t ex finns olika enkompfärger för kölfickor (danboline fanns en som hette förr i alla fall...)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...